Sisällysluettelo
Citroën C4 -moottorit
Citroën C4 on vuonna 2004 tapahtuneesta lanseerauksestaan lähtien vakiinnuttanut asemansa innovatiivisena ja muotoilultaan omaleimaisena pikkuautona, ja se tarjoaa monipuolisen moottorivalikoiman kolmessa eri sukupolvessa. Jokainen sukupolvi on tuonut mukanaan uutta teknologiaa ja erilaisia vahvuuksia ja heikkouksia, ja teknologinen kehitys on ulottunut klassisista imumoottoreista nykyaikaisiin sähkömoottoreihin.

Citroën C4 sukupolvi I (2004-2010)
Citroën C4 ensimmäinen sukupolvi oli Citroënille uraauurtava ajanjakso pikkuautojen segmentissä, ja sille olivat ominaisia vankat mutta teknisesti vielä perinteiset moottorit. Ajokilometrit vaihtelivat suuresti moottorityypistä riippuen: kun hyväksi havaitut HDi-dieselit saavuttivat asianmukaisella huollolla helposti 300 000-400 000 kilometrin ajokilometrit, bensiinimoottorit vaativat usein suurempia korjauksia kytkimelle tai vaihteistolle 200 000-250 000 kilometrin välillä. Varhaisissa turbobensiinimoottoreissa oli toisinaan ongelmia sylinterikannen tiivisteen ja jäähdytysjärjestelmän kanssa. Tämän sukupolven ehdoton huippumoottori oli 2.0 HDi 136 hv:llä, jossa yhdistettiin optimaalisesti teho, luotettavuus ja taloudellisuus ja joka osoittautui erityisen kestäväksi.
Citroën C4 -bensiinimoottorit: Sukupolvi I (2004-2010)
Citroën C4 bensiinimoottorivalikoima koostui aluksi klassisista imumoottoreista. Alkutason moottorina toimi 1.4 16V, jossa oli 90 hv, ja sen jälkeen 1.6 16V, jossa oli 110 hv. Nämä Citroën C4 -moottorit osoittautuivat luotettaviksi, mutta eivät erityisen taloudellisiksi. Tehokkain Citroën C4 bensiinimoottori oli 2.0 16V, jossa oli 143 hv ja joka tarjosi riittävästi tehoa, mutta jonka polttoaineenkulutus oli suhteellisen korkea. Vuodesta 2006 alkaen markkinoille tuli ensimmäinen turbobensiinimoottori: 1.6 THP, jossa oli 140 hv, mutta joka oli kuitenkin altis jäähdytysjärjestelmän ongelmille ja satunnaisille sylinterin pään tiivisteen vioille. Citroën C4 VTS -versiosta, jossa oli 180 hv:n THP-moottori, kehittyi tämän sukupolven ongelmallisin bensiinimoottori.
Citroën C4 dieselmoottorit: sukupolvi I (2004-2010)
Citroën C4 -dieseleitä hallitsi hyväksi havaittu HDi-tekniikka. 1.6 HDi oli saatavana 90 ja 110 hv:n tehoilla, ja se osoittautui taloudelliseksi ja luotettavaksi. Citroën C4 2.0 HDi 136 hv:n teholla kehittyi koko sukupolven luotettavimmaksi moottoriksi - erityisesti vuodesta 2005 alkaen tuotetut vaihtoehdot, joissa oli vakiona common-rail -ruiskutus ja hiukkassuodatin, osoittautuivat erittäin kestäviksi ja taloudellisiksi. Nämä Citroën C4 HDi -moottorit täyttivät jo Euro 4 -standardin ja tarjosivat erinomaisen yhdistelmän suorituskykyä, kulutusta ja luotettavuutta. Saatavilla oli myös pienempi 1.4 HDi -moottori, jossa oli 68 hv, mutta se oli harvinaisempi.
Citroën C4-moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1,4 16V | 90 HV | 7,5-8,2 l/100km | Korkea polttoaineenkulutus | Keskimääräinen |
1,6 16V | 110 HV | 7,0-7,8 l/100km | Vaihteisto, kytkin | Hyvä |
2,0 16V | 143 HV | 8,2-9,0 l/100km | Korkea kulutus | Keskimääräinen |
1,6 THP | 140-180 HV | 7,8-8,5 l/100km | Jäähdytysjärjestelmä, sylinterikannen tiiviste | Kohtalainen |
1.4 HDi | 68 HV | 4,5-5,0 l/100km | Vähän tehoa | Keskimääräinen |
1.6 HDi | 90-110 HV | 4,8-5,4 l/100km | Erittäin kestävä | Erittäin hyvä |
2.0 HDi | 136 HV | 5,2-5,8 l/100km | Erittäin kestävä | Erittäin hyvä |

Citroën C4 Generation II (2010-2018)
Citroën C4 toinen sukupolvi merkitsi merkittävää teknologista harppausta ja tarjosi modernisoidun moottorivalikoiman, jonka hyötysuhde parani. Useimmat tämän sukupolven moottorit voivat saavuttaa helposti 250 000-300 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, ja BlueHDi-dieseleitä pidetään erityisen kestävinä. Suuremmat moottoriviat ovat harvinaisempia, ja vain THP-bensiinimoottoreissa on edelleen sylinterikannen tiivisteen ja jäähdytysjärjestelmän heikkouksia. Ehdoton kohokohta oli 2.0 BlueHDi, jossa oli 150 hv - teknisesti kypsä moottori, jossa oli SCR-katalysaattori ja joka tarjosi sekä tehoa että tehokkuutta. Stop&Start-tekniikan käyttöönotto ja optimoidut vaihteistot paransivat kokonaistehokkuutta merkittävästi.
Citroën C4 -bensiinimoottorit: sukupolvi (2010-2018)
Citroën C4 -bensiinimoottorivalikoimaa uudistettiin perusteellisesti. Uusi 1.2 VTi, jossa on 82 hv, korvasi vanhan 1,4-litraisen moottorin lähtötason moottorina ja osoittautui huomattavasti taloudellisemmaksi. Koeteltu 1.6 16V säilyi valikoimassa 120 hv:n teholla. THP-turbomoottoreita kehitettiin edelleen: 1.6 THP oli nyt saatavana 125 hv, 150 hv ja 165 hv. Näissä Citroën C4 THP -moottoreissa oli kuitenkin edelleen edeltäjiensä tunnettuja heikkouksia, erityisesti sylinterikannen tiivisteen ja jäähdytysjärjestelmän osalta. Citroën C4 1.6 THP -moottorista, jossa oli 150 hv, tuli tämän sukupolven suosituin mutta myös ongelmallisin bensiinimoottori, sillä usein raportoitiin jäähdytysnesteen menetyksestä ja ylikuumenemisesta.
Citroën C4 -dieselmoottorit: sukupolvi (2010-2018)
Citroën C4 sai täysin uuden sukupolven dieselmoottorit. 1.6 HDi korvattiin nykyaikaisemmalla 1.6 e-HDi:llä, jossa oli 92 hv ja 112 hv ja jossa oli mikrohybridijärjestelmä Stop&Start-järjestelmällä. Suurempi 2.0 HDi, jossa oli 136 hv, pysyi aluksi valikoimassa, mutta se korvattiin myöhemmin 2.0 BlueHDi:llä, jossa oli 150 hv. Kaikissa Citroën C4 dieselmoottoreissa oli nykyaikainen common-rail -ruiskutus, SCR-katalysaattori ja hiukkassuodatin. Citroën C4 1.6 e-HDi, jossa oli 112 hv, osoittautui tämän sukupolven luotettavimmaksi ja tehokkaimmaksi moottoriksi, sillä sen testikulutus oli vain 3,8-4,2 litraa sadalla kilometrillä ja luotettavuus oli korkea - ihanteellinen kaupunkiajoon ja pitkille matkoille.
Citroën C4 moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.2 VTi | 82 HV | 5,9-6,5 l/100km | Vähän tehoa | Hyvä |
1,6 16V | 120 HV | 6,8-7,4 l/100km | Vankka, hyväksi todettu | Hyvä |
1,6 THP | 125-165 HV | 7,2-8,0 l/100km | Jäähdytysjärjestelmä, sylinterikannen tiiviste | Kohtalainen |
1.6 e-HDi | 92-112 HV | 3,8-4,2 l/100km | Erittäin kestävä | Erittäin hyvä |
2.0 HDi/BlueHDi | 136-150 HV | 4,5-5,1 l/100km | Erittäin kestävä | Erittäin hyvä |

Citroën C4 Generation III (2020-nykyinen)
Citroën C4 nykyinen sukupolvi edustaa täydellistä uudelleensuuntautumista, jossa keskitytään sähköistämiseen ja tehokkuuteen. Kaikki bensiinimoottorit on nyt varustettu nykyaikaisella turbotekniikalla, ja puhtaasti sähköinen versio (ë-C4) on ensimmäistä kertaa saatavilla. Koska tämä sukupolvi on ollut markkinoilla vasta vuodesta 2020 lähtien, pitkäaikaisia kokemuksia ei vielä ole, mutta ensimmäiset testit osoittavat lupaavia lähestymistapoja. Huippumoottori on 1.2 PureTech 130 PS:llä, jossa yhdistyvät urheilullinen suorituskyky ja korkea hyötysuhde. Uuden moottorisukupolven käyttöiäksi luvataan yli 250 000 kilometriä, sillä tekniikka on huomattavasti edeltäjiään kypsempää.
Citroën C4 bensiinimoottorit: III sukupolvi (2020-nykypäivään)
Citroën C4 moottorivalikoima perustuu kahteen 1.2 PureTech -moottoriin, joiden tehot ovat 100 hv ja 130 hv. Molemmissa Citroën C4 -moottoreissa on turboahdin ja uusinta ruiskutustekniikkaa. Citroën C4 1.2 PureTech -moottoria, jossa on 130 hv, pidetään erityisen onnistuneena, ja siitä on kehittymässä tämän sukupolven paras bensiinimoottori - se tarjoaa tasaisen tehonluovutuksen laajalla kierroslukualueella, eikä siinä ole toistaiseksi ollut suurempia sarjatuotantoon liittyviä ongelmia. Moottorit ovat saatavilla 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla tai 8-vaihteisella automaattivaihteistolla.
Citroën C4 -dieselmoottorit: III sukupolvi (2020-nykypäivään)
Saatavilla on yksi Citroën C4 1.5 BlueHDi -moottori, jossa on 110 hv ja joka jatkaa luotettavien Citroën C4 -dieselien perinnettä. Tämä moottori (DV5RC) on varustettu SCR-katalysaattorilla ja uusimmalla Euro 6d -standardin mukaisella päästöjenvalvonnalla.
Citroën C4 sähkökäyttö: III sukupolvi (2020-nykyinen)
Citroën ë-C4 136 hv:n ja 50 kWh:n akkukapasiteetilla tarjoaa jopa 350 km:n toimintasäteen WLTP:n mukaan. Sähkömoottori on kehittymässä tämän sukupolven innovatiivisimmaksi voimansiirroksi, mutta se on teknisesti monimutkainen, eikä akun pitkäaikaiskestävyyttä ole vielä testattu.
Citroën C4 moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.2 PureTech | 100-130 HV | 5,5-6,2 l/100km | Ei sarjaongelmia toistaiseksi | Erittäin hyvä |
1.5 BlueHDi | 110 HV | 4,0-4,5 l/100km | Vankka, hyväksi todettu | Erittäin hyvä |
Sähkömoottori | 136 HV | 16,0-18,0 kWh/100km | Akun kapasiteetti tuntematon | Hyvä |

Johtopäätös: Citroën C4 kaikkien sukupolvien parhaat moottorit
Citroën C4 -moottoreiden kehitys osoittaa selvästi teknologisen kehityksen lähes kahden vuosikymmenen aikana. Citroën C4 dieselmoottorit pysyivät luotettavina kaikissa sukupolvissa, mutta kahden ensimmäisen sukupolven THP-bensiinimoottorit kamppailivat koko ajan samanlaisten ongelmien kanssa. Uusi kolmannen sukupolven PureTech-teknologia lupaa lupaavan vaihtoehdon kuljettajille, jotka arvostavat tehokkuutta ja luotettavuutta.
- Paras Citroën C4 -bensiinimoottori:
Citroën C4 1.2 PureTech (130 hv, III sukupolvi) yhdistää nykyaikaisen turbotekniikan korkeaan hyötysuhteeseen ja tähän asti erinomaiseen luotettavuuteen.
- Paras Citroën C4 -dieselmoottori:
Citroën C4 1.6 e-HDi (112 hv, sukupolvi II) tarjoaa parhaan yhdistelmän luotettavuutta, taloudellisuutta ja jokapäiväistä käytettävyyttä kaikissa sukupolvissa.
- Paras Citroën C4 sähkökäyttö:
Citroën ë-C4-sähkömoottori (136 hv, III sukupolvi), jolla on pitkä, jopa 350 km:n toimintasäde ja alhaiset käyttökustannukset.
Kaikkien Citroën C4 -sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella.