Sisällysluettelo
Citroën C3 moottorit
Citroën C3 on vakiinnuttanut asemansa luotettavana pikkuautona vuonna 2002 tapahtuneesta markkinoille tulostaan lähtien, ja se on käynyt läpi neljä sukupolvea, joissa on ollut monenlaisia moottoreita. Citroën C3 moottorit ovat kehittyneet yksinkertaisista, mutta kestävistä yksiköistä nykyaikaisiin, tehokkaisiin voimansiirtoihin, joissa on kehittynyttä teknologiaa.

Citroën C3 moottorit: sukupolvi I (2002-2010)
Ensimmäisessä Citroën C3 -sukupolvessa käytettiin hyväksi havaittuja PSA-moottoreita, joille oli ominaista niiden vankkuus ja helppohoitoisuus. Tyypilliset ajokilometrit olivat 250 000-350 000 kilometriä asianmukaisella huollolla, ja dieselmoottoreilla ajokilometrejä kertyi usein jopa 400 000 kilometriä. Suurempia korjauksia tarvittiin yleensä vasta 200 000 kilometrin jälkeen, lähinnä kytkimen, jakohihnan tai turboahtimen osalta dieselmoottorivaihtoehdoissa. Tämän sukupolven ehdoton huippumoottori oli 110 hv:n 1.6 HDi, jossa yhdistettiin optimaalisesti teho, luotettavuus ja alhainen polttoaineenkulutus. Tämän aikakauden Citroën C3 moottoreita pidettiin erityisen kestävinä ja edullisina huoltaa, mikä teki C3:sta suositun ajoneuvon usein ajavien kuljettajien keskuudessa.
Citroën C3 bensiinimoottorit: Sukupolvi I (2002-2010)
Citroën C3 bensiinimoottorivalikoima koostui pääasiassa ilman turboahdinta olevista ilmamoottoreista. Alkutason moottori oli 1,1-litrainen 44 kW:n (60 hv) yksikkö, jota seurasi suosittu 1,4-litrainen 54 kW:n (73 hv) moottori. Nämä Citroën C3 -moottorit osoittautuivat erittäin luotettaviksi ja vähän huoltoa vaativiksi; ainoastaan sytytyskelat olivat ajoittain alttiita vioittumaan. Tehokkain Citroën C3 bensiinimoottori oli 1,6-litrainen 80 kW:n (109 hv) moottori, joka oli saatavana vuodesta 2005 alkaen ja jolle oli ominaista tasainen käynti ja kestävyys. Kaikissa bensiinimoottoreissa oli hammashihnan sijasta hammasketju, mikä vähensi merkittävästi huoltokustannuksia.
Citroën C3 dieselmoottorit: sukupolvi I (2002-2010)
Citroën C3 dieselmoottoreita hallitsi hyväksi todettu 1.4 HDi, jossa oli 50 kW (68 hv) ja joka vakiinnutti asemansa yhtenä aikansa luotettavimmista pikkuautojen dieselmoottoreista. Vuodesta 2004 alkaen markkinoille tuli tehokkaampi 1.6 HDi, jossa oli 66 kW (90 hv) ja myöhemmin myös 80 kW (109 hv). Näissä Citroën C3 HDi -moottoreissa oli common-rail -ruiskutus ja valinnainen hiukkassuodatin. 110 hv:n 1.6 HDi kehittyi koko ensimmäisen sukupolven parhaaksi moottoriksi - se tarjosi erinomaiset ajo-ominaisuudet ja kulutti polttoainetta vain 4,2 litraa sadalla kilometrillä ja osoittautui erittäin kestäväksi. Tyypillisiä heikkoja kohtia olivat vain hehkutulpat ja toisinaan turboahdin erittäin suurten ajokilometrien jälkeen.
Citroën C3 moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.1 VTi | 60 HV | 6,8 l/100km | Sytytyskelat, vähän tehoa | Keskimääräinen |
1.4 VTi | 73 HV | 6,5 l/100km | Erittäin vankka, tuskin ongelmia | Erittäin hyvä |
1.6 VTi | 109 HV | 7,2 l/100km | Vankka, hyvä suorituskyky | Hyvä |
1.4 HDi | 68 HV | 4,5 l/100km | Hehkutulpat, erittäin taloudellinen | Erittäin hyvä |
1.6 HDi | 90-110 HV | 4,2-4,8 l/100km | Satunnainen turboahdin | Erittäin hyvä |

Citroën C3 moottorit: sukupolvi II (2010-2016)
Citroën C3 toinen sukupolvi toi mukanaan moottorivalikoiman nykyaikaistamisen, mutta säilytti samalla hyväksi havaitun luotettavuuden. Useimmat moottorit ylsivät helposti 200 000-300 000 kilometriin, ja uudet VTi-bensiinimoottorit olivat erityisen huoltovapaita ketjuvetojensa ansiosta. Suurempia korjauksia tarvittiin yleensä vasta 150 000-200 000 kilometrin jälkeen, lähinnä kytkimen tai ilmastointijärjestelmän osalta. Ehdoton kohokohta oli 115 hv:n 1.6 HDi -moottori, jossa yhdistyi huippuluokan dieseltekniikka ja todistettu luotettavuus. Ensimmäistä kertaa esiteltiin myös automaattivaihteisto, joka tosin oli saatavana vain tiettyihin moottoreihin. Tämän sukupolven Citroën C3 -moottoreille oli ominaista parempi hyötysuhde ja alhaisemmat päästöt luotettavuudesta tinkimättä.
Citroën C3 -bensiinimoottorit: sukupolvi (2010-2016)
Citroën C3 bensiinimoottorivalikoima uudistettiin kokonaan, ja siihen kuului nyt VTi-moottoreita, joissa on muuttuva venttiilien ajoitus. Sisääntulomoottorina toimi 1.0 VTi, jossa oli 50 kW (68 hv), ja sitä seurasi suosittu 1.2 VTi, jossa oli 60 kW (82 hv). Nämä pienemmät Citroën C3 -moottorit osoittautuivat erittäin taloudellisiksi ja luotettaviksi, ja ainoastaan venttiilikannen tiivisteessä esiintyi satunnaisia vuotoja. Tehokkain Citroën C3 bensiinimoottori oli edelleen 1.6 VTi, jonka teho oli 88 kW (120 hv) ja jolle oli ominaista tasainen käynti ja kestävyys. Kaikissa VTi-moottoreissa oli hammasketjut, ja niitä pidettiin erityisen vähän huoltoa vaativina, ja 1.2 VTi oli tämän sukupolven suosituin moottori.
Citroën C3 dieselmoottorit: sukupolvi (2010-2016)
Koeteltua 1.4 HDi -moottoria kehitettiin edelleen, ja se tarjosi nyt 50 kW (68 hv) tehoa ja parempaa hyötysuhdetta. 1.6 HDi oli saatavana eri tehotasoilla 68 kW:sta (92 hv) 85 kW:iin (115 hv). Kaikissa Citroën C3 -dieselmoottoreissa oli vakiona nykyaikainen common-rail -ruiskutus ja hiukkassuodatin. 115 hv:n 1.6 HDi kehittyi tämän sukupolven huippumoottoriksi, ja se tarjosi erinomaisen ajosuoritusominaisuuden, kun polttoaineen kulutus oli vain 3,8 litraa 100 kilometrillä. Luotettavuus pysyi samalla korkealla tasolla kuin edellisessä sukupolvessa, vaikka nykyaikaisemmat ruiskutusjärjestelmät olivatkin ajoittain herkempiä huonolle dieselin laadulle.
Citroën C3 moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.0 VTi | 68 HV | 5,9 l/100km | Venttiilikannen tiiviste, vähän tehoa | Keskimääräinen |
1.2 VTi | 82 HV | 5,7 l/100km | Erittäin kestävä, taloudellinen | Erittäin hyvä |
1.6 VTi | 120 HV | 6,8 l/100km | Vankka, hyvä suorituskyky | Hyvä |
1.4 HDi | 68 HV | 4,1 l/100km | Hiukkassuodatin, erittäin taloudellinen | Hyvä |
1.6 HDi | 92-115 HV | 3,8-4,3 l/100km | Ruiskutus huonolla dieselillä | Erittäin hyvä |

Citroën C3 -moottorit: III sukupolvi (2016-2023)
Kolmas Citroën C3 -sukupolvi merkitsi siirtymistä nykyaikaisempaan turbotekniikkaan ja toi mukanaan ensimmäiset edeltäjissään tuntemattomat ongelmat. Ajokilometrit putosivat 180 000-250 000 kilometrin välille, ja pienissä turbomoottoreissa ilmeni useammin ongelmia turboahtimen ja ajoitusketjun kanssa. Suuria korjauksia tarvittiin usein jo 100 000-150 000 kilometrin jälkeen, erityisesti PureTech-moottoreissa. Tämän sukupolven paras moottori oli 1,5 BlueHDi, jossa oli 100 hv ja jossa yhdistettiin todistettu dieselvarmuus ja nykyaikaiset päästönormit. Tämän sukupolven Citroën C3 -moottorit kärsivät nykyaikaisille downsizing-moottoreille tyypillisistä ongelmista: märät jakohihnat, turboahtimen vauriot ja lisääntynyt öljynkulutus olivat arkipäivää. Paremmasta tehokkuudesta ja suorituskyvystä huolimatta tämä sukupolvi oli huomattavasti edeltäjiään haavoittuvampi.
Citroën C3 bensiinimoottorit: III sukupolvi (2016-2023)
Citroën C3 bensiinimoottorivalikoima muutettiin kokonaan PureTech-turbomoottoreiksi. 1.2 PureTech -moottoria oli saatavana eri teholuokissa 60 kW:sta (82 hv) 81 kW:iin (110 hv). Näissä Citroën C3 -moottoreissa käytettiin märkää hammashihnaa, joka osoittautui heikoimmaksi kohdaksi ja johti usein totaaliseen hajoamiseen jo 80 000-120 000 kilometrin jälkeen. 110 hv:n 1.2 PureTech -moottorista kehittyi koko C3 historian ongelmallisin moottori - hammashihnaongelman lisäksi esiintyi usein turboahtimen vaurioita, öljynkulutusta ja hammasketjuongelmia. Citroën tunnisti ongelmat ja suoritti useita takaisinkutsuja, mutta ei pystynyt täysin palauttamaan luottamusta PureTech-tekniikkaan.
Citroën C3 dieselmoottorit: III sukupolvi (2016-2023)
Uusi 1.5 BlueHDi korvasi hyväksi havaitut HDi-moottorit, ja sitä oli saatavana teholuokissa 75 kW (102 hv) - 88 kW (120 hv). Nämä Citroën C3 -dieselmoottorit varustettiin SCR-katalysaattoreilla, joissa oli AdBlue-ruiskutus ja uusinta tekniikkaa edustava pakokaasujen puhdistus. 1.5 BlueHDi -moottori, jossa oli 100 hv, osoittautui tämän sukupolven luotettavimmaksi moottoriksi, ja sen polttoaineenkulutus oli vain 3,5 litraa sadalla kilometrillä. BlueHDi-moottoreissa oli ajoittain ongelmia AdBlue-järjestelmän ja monimutkaisen pakokaasujen puhdistusjärjestelmän kanssa, mutta ne pysyivät huomattavasti luotettavampina kuin PureTech-bensiinimoottorit. Hammashihna oli tässä kuiva eikä aiheuttanut ongelmia.
Citroën C3 moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.2 PureTech | 82 HV | 5,8 l/100km | Märkä jakohihna, turboahdin | Ongelmallinen |
1.2 PureTech | 110 HV | 6,2 l/100km | Hammashihna, hammasketju, öljynkulutus | Ongelmallinen |
1.5 BlueHDi | 100 HV | 3,5 l/100km | AdBlue-järjestelmä, erittäin taloudellinen | Hyvä |
1.5 BlueHDi | 120 HV | 3,8 l/100km | AdBlue-järjestelmä, hyvä suorituskyky | Hyvä |

Citroën C3 -moottorit: Sukupolvi IV (2023-nykyinen)
Citroën C3 nykyinen sukupolvi luottaa supistettuun mutta hyvin harkittuun moottorivalikoimaan, jossa keskitytään sähköistämiseen. Perinteinen voimanlähde rajoittuu uudistettuun 1.2 PureTech -moottoriin, jonka teho on 74 kW (100 hv), kun taas täysin sähköinen ë-C3, jonka teho on 83 kW (113 hv), täydentää valikoimaa. Koska sukupolvi on ollut saatavilla vasta vuodesta 2023 lähtien, pitkän aikavälin kokemuksia ei ole vielä saatavilla, mutta Citroën on puuttunut PureTech-moottoreiden tunnettuihin ongelmiin. Uudistetussa 1.2 PureTechissä käytetään nyt kuivaa jakohihnaa, ja sen on tarkoitus korjata edellisen sukupolven luotettavuusongelmat. Ensimmäiset testit osoittavat lupaavia tuloksia, ja tavoitteena on saavuttaa yli 200 000 kilometrin käyttöikä.
Citroën C3 -bensiinimoottorit: IV sukupolvi (2023-nykypäivä)
Nykyisen sukupolven ainoa Citroën C3 bensiinimoottori on uudistettu 1.2 PureTech, jossa on 74 kW (100 hv). Tässä moottorissa käytetään nyt kuivaa jakohihnaa ongelmallisen märkäjärjestelmän sijaan, ja siinä on parannettu turboahtimen rakenne. Ajoitusketjua on vahvistettu ja öljynkulutusta vähennetty. Citroën lupaa huomattavasti parempaa luotettavuutta edeltäjiinsä verrattuna, ja ensimmäiset kokemukset ovat olleet myönteisiä. Moottorin polttoaineenkulutus on 5,4 litraa sadalla kilometrillä ja se täyttää Euro 6d -standardin.
Citroën C3 sähkökäyttö: Sukupolvi IV (2023-nykyinen)
Täyssähköisessä Citroën ë-C3:ssa on 83 kW:n (113 hv) sähkömoottori, 44 kWh:n akku ja jopa 320 kilometrin toimintasäde. Voimansiirto on vähän huoltoa vaativa ja tarjoaa tasaisen tehonsiirron. Akku voidaan ladata jopa 100 kW:n tasavirralla. Erikoisuutena Citroën tarjoaa akun vuokrausta hankintakustannusten pienentämiseksi.
Citroën C3 moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.2 PureTech | 100 HV | 5,4 l/100km | Ei vielä pitkäaikaisia kokemuksia | Hyvä |
Sähkömoottori | 113 HV | 16,7 kWh/100km | Akun kesto tuntematon | Erittäin hyvä |

Johtopäätös: Citroën C3 kaikkien sukupolvien parhaat moottorit
Citroën C3 moottoreiden kehitys osoittaa selvästi autoteollisuuden muutoksen: kun kaksi ensimmäistä sukupolvea tekivät vaikutuksen hyviksi todetuilla ja kestävillä yksiköillä, kolmas sukupolvi nykyaikaisine turbotekniikoineen toi mukanaan huomattavia luotettavuusongelmia. Nykyinen sukupolvi lupaa paluuta parempaan laatuun, vaikka pitkäaikaisia kokemuksia ei ole vielä saatu.
- Paras Citroën C3 -bensiinimoottori:
1.2 VTi (82 hv, II sukupolvi) yhdistää erinomaisen luotettavuuden, alhaisen polttoaineenkulutuksen ja vähäisen huoltotarpeen tekniikan ilman turboahdinta.
- Paras Citroën C3 -dieselmoottori:
1.6 HDi (110 hv, sukupolvi I) tarjoaa parhaan yhdistelmän luotettavuutta, taloudellisuutta ja suorituskykyä kaikissa sukupolvissa.
- Paras Citroën C3 sähkökäyttö:
Sähkömoottori (113 hv, sukupolvi IV) edustaa C3 tulevaisuutta vähän huoltoa vaativalla tekniikalla ja korkealla hyötysuhteella.
Kaikkien Citroën C3 -sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella ja asiantuntevalla neuvonnalla.