Audi A4 moottorit
Audi A4 on kehittynyt vuonna 1994 tapahtuneen esittelynsä jälkeen yhdeksi menestyneimmistä keskikokoluokan autoista, ja se tarjoaa monipuolisen valikoiman Audi A4 moottoreita viidessä sukupolvessa. Jokainen sukupolvi on tuonut mukanaan uutta teknologiaa ja erilaisia vahvuuksia ja heikkouksia, ja teknologinen kehitys on ulottunut yksinkertaisista imumoottoreista huipputeknisiin mild-hybridijärjestelmiin.
Audi A4 moottorit: Historialliset sukupolvet I-II (1994-2005)

Kaksi ensimmäistä Audi A4 -sukupolvea (B5: 1994-2001, B6: 2001-2005) loivat perustan mallisarjan myöhemmälle menestykselle ja vakiinnuttivat vankat mutta silti teknisesti yksinkertaiset moottorit. Näiden varhaisten Audi A4 -moottoreiden ajokilometrit vaihtelivat huomattavasti: kun testatut TDI-dieselit saavuttivat helposti 400 000-500 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, bensiinimoottorit vaativat usein sylinterikannen tiivisteen tai vesipumpun suurempia korjauksia 200 000-300 000 kilometrin ajokilometrin välillä. Näiden historiallisten sukupolvien ehdoton huippumoottori oli 130 hv:n 1.9 TDI (B6), jossa yhdistettiin optimaalisesti teho, luotettavuus ja taloudellisuus ja jota pidetään yhtenä kaikkien aikojen parhaista dieselmoottoreista.
Audi A4 bensiinimoottorit: Historialliset sukupolvet I-II (1994-2005)
B5-sukupolvessa (1994-2001) Audi A4 bensiinimoottorivalikoima koostui pääasiassa imumoottoreista: 1,6-litrainen 100 hv, 1,8-litrainen 125 hv ja 2,8 V6 193 hv. B6-sukupolvessa (2001-2005) lisättiin modernit FSI-moottorit, joista 2.0 FSI 150 hv ja 3.0 V6 220 hv muodostavat malliston huipun. Näille varhaisille Audi A4 -moottoreille oli ominaista yksinkertainen tekniikka ja hyvä korjattavuus, mutta ne kärsivät tyypillisistä ikään liittyvistä heikkouksista, kuten sylinterin pään tiivisteiden vuotamisesta ja vesipumppujen kulumisesta. Tämän aikakauden paras bensiinimoottori oli 150-180 hv:n 1.8 Turbo, joka tarjosi hyvän tasapainon suorituskyvyn ja luotettavuuden välillä huolimatta ajoittaisista turboahtimen vaurioista.
Audi A4 dieselmoottorit: Historialliset sukupolvet I-II (1994-2005)
Audi A4 dieselmoottoreita hallitsi legendaarinen 1.9 TDI eri teholuokissa 90-130 hv. B5-sukupolvessa (1994-2001) oli saatavana 90 hv ja 110 hv, kun taas B6-sukupolvessa (2001-2005) esiteltiin myös 130 hv:n 1.9 TDI, jossa oli pumppusuutintekniikka. Näistä Audi A4 TDI-moottoreista kehittyi koko A4 historian luotettavimmat käyttövoimayksiköt - erityisesti B5-sukupolven 110 hv:n 1.9 TDI:tä pidetään lähes tuhoutumattomana. B6-sukupolvessa oli myös 2.5 V6 TDI 163 hv:llä, joka oli tehokas mutta monimutkaisuutensa vuoksi alttiimpi vioille.
Audi A4 moottori |
Teho |
Polttoaineen kulutus |
Tyypilliset heikkoudet |
Luokitus |
1.6 bensiinimoottori |
100 HV |
7,5-8,2 l/100km |
Sylinterin pään tiiviste, vesipumppu |
Keskimääräinen |
1.8 Turbo |
150-180 HV |
8,0-9,5 l/100km |
Turboahtimen vaurio, jäähdytysjärjestelmä |
Hyvä |
2,8/3,0 V6 |
193-220 HV |
9,5-11,0 l/100km |
Monimutkainen, kallis huoltaa |
Kohtalainen |
1,9 TDI |
90-130 HV |
5,0-6,0 l/100km |
Käytännössä ei vakio-ongelmia |
Erittäin hyvä |
2.5 V6 TDI |
163 HV |
7,0-7,8 l/100km |
Monimutkainen tekniikka, injektorit |
Kohtalainen |
Audi A4-moottorit: sukupolvi III (2005-2008)

Kolmas Audi A4 -sukupolvi (B7) oli jatkokehitys B6-pohjasta, ja siinä keskityttiin olemassa olevan tekniikan hiomiseen. Asianmukaisella huollolla suurin osa tämän sukupolven moottoreista saavutti helposti 250 000-350 000 kilometrin ajokilometrit, ja 2.0 TDI-dieseleitä pidettiin erityisen kestävinä. Suuret moottorivauriot olivat harvinaisia, mutta ensimmäiset ongelmat monimutkaisemman FSI-tekniikan kanssa ilmenivät bensiinimoottoreissa. Ehdoton kohokohta oli 2.0 TDI 170 hv - tehokas mutta taloudellinen diesel, joka jatkoi luotettavien Audi A4 TDI -moottoreiden perinnettä. Samalla tämä sukupolvi merkitsi siirtymistä nykyaikaisempiin ruiskutusjärjestelmiin ja monimutkaisempaan elektroniikkaan.
Audi A4 bensiinimoottorit: III sukupolvi (2005-2008)
B7-sukupolven Audi A4 bensiinimoottorivalikoimaan kuuluivat 1.8 TFSI, jossa oli 163 hv, 2.0 TFSI, jossa oli 200 hv, ja 3.2 V6 FSI, jossa oli 255 hv. Nämä Audi A4 moottorit edustivat siirtymistä moderniin turbo- ja FSI-tekniikkaan, mutta toivat mukanaan myös uusia ongelmakohtia. 2.0 TFSI kärsi ongelmista korkeapainepumpun kanssa ja imuventtiilien koksahtamisesta, kun taas 3.2 V6 FSI -moottori oli monimutkainen ja huoltokustannuksiltaan korkea. Tämän sukupolven paras bensiinimoottori oli 1.8 TFSI, joka tarjosi hyvän tasapainon suorituskyvyn, kulutuksen ja luotettavuuden välillä huolimatta ajoittaisista turboahtimen vaurioista.
Audi A4 dieselmoottorit: III sukupolvi (2005-2008)
Koeteltua 1.9 TDI:tä täydennettiin nykyaikaisemmilla 2.0 TDI-moottoreilla, joiden tehot olivat 140 ja 170 hv. Näissä uusissa Audi A4 TDI -moottoreissa oli common-rail -ruiskutus ja ne täyttivät jo Euro 4 -standardin. 140 hv:n 2.0 TDI kehittyi tämän sukupolven luotettavimmaksi moottoriksi, kun taas 170 hv:n versio oli tehokkaampi, mutta siinä oli ajoittain ongelmia ruiskutussuuttimien kanssa. Lisäksi mallistoon jäi 2.5 V6 TDI, jossa oli 163 hv, mutta siinä oli monimutkaisen V6-tekniikan tunnetut heikkoudet.
Audi A4 moottori |
Teho |
Polttoaineen kulutus |
Tyypilliset heikkoudet |
Luokitus |
1.8 TFSI |
163 HV |
7,8-8,5 l/100km |
Turboahtimen vaurioituminen, koksahtaminen |
Hyvä |
2.0 TFSI |
200 HV |
8,5-9,2 l/100km |
Korkeapainepumppu, venttiilien koksahtaminen |
Kohtalainen |
3.2 V6 FSI |
255 HV |
10,0-11,5 l/100km |
Monimutkainen, kallis, ajoitusketju |
Ongelmallinen |
1.9 TDI |
115 HV |
5,5-6,2 l/100km |
Todistettu ja kestävä |
Erittäin hyvä |
2.0 TDI |
140-170 HV |
5,8-6,5 l/100km |
140 hv erittäin luotettava |
Erittäin hyvä |
2.5 V6 TDI |
163 HV |
7,2-7,9 l/100km |
Suuttimet, monimutkainen |
Kohtalainen |
Audi A4-moottorit: sukupolvi IV (2008-2015)

Neljäs Audi A4 -sukupolvi (B8) toi mukanaan täysin uuden kehityksen ja merkitsi siirtymistä moderniin, mutta myös monimutkaisempaan moottoritekniikkaan. Ajokilometrit vaihtelivat suuresti moottorityypistä riippuen: kun 2.0 TDI-dieselillä päästiin helposti 300 000-400 000 kilometriin asianmukaisella huollolla, varhaiset TFSI-bensiinimoottorit vaativat usein kalliita ajoketjun tai turboahtimen korjauksia 150 000-250 000 kilometrin välillä. Suuret moottorivauriot ketjun hyppimisen tai öljynkulutuksen vuoksi eivät olleet harvinaisia, jos huolto laiminlyötiin. Tämän sukupolven ehdoton huippumoottori oli 143 hv:n 2.0 TDI, jossa teho, luotettavuus ja taloudellisuus yhdistyivät optimaalisesti ja jota pidetään yhtenä kaikkien aikojen parhaista Audi A4 moottoreista.
Audi A4 bensiinimoottorit: sukupolvi IV (2008-2015)
Audi A4 bensiinimoottorivalikoimaan kuuluivat 1.8 TFSI 120/160 hv:llä, 2.0 TFSI 180/211/225 hv:llä ja 3.0 TFSI V6 272/333 hv:llä. Nämä Audi A4 moottorit kärsivät TFSI-sukupolvelle tyypillisistä ongelmista: ajoitusketjuongelmat, lisääntynyt öljynkulutus ja turboahtimen vauriot tekivät niistä tämän sukupolven ongelmallisimpia moottoreita. EA888-moottorilla varustetusta 2.0 TFSI:stä kehittyi suurin ongelmalapsi - erityisesti varhaisissa versioissa vuoteen 2012 asti ilmeni massiivisia öljynkulutusongelmia, jotka johtuivat männänrenkaiden kulumisesta. S4:n tehokkain 3.0 TFSI-moottori oli tehokas, mutta altis hammasketjujen vaurioitumiselle ja erittäin kallis huoltaa.
Audi A4 dieselmoottorit: sukupolvi IV (2008-2015)
Audi A4 dieselmoottoreita hallitsi 2.0 TDI, jonka tehot vaihtelivat 120-190 hv:n välillä. 143 hv:n 2.0 TDI kehittyi koko sukupolven luotettavimmaksi moottoriksi - erityisesti vuodesta 2012 alkaen tuotetut, uudistetulla ruiskutuksella varustetut vaihtoehdot osoittautuivat erittäin kestäviksi ja taloudellisiksi. Nämä Audi A4 TDI -moottorit täyttivät jo Euro 5 -standardin ja tarjosivat erinomaisen yhdistelmän suorituskykyä, kulutusta ja luotettavuutta. Lisäksi oli 3.0 V6 TDI 204/245 hv:llä, joka oli tehokas mutta monimutkaisuutensa vuoksi alttiimpi ruiskutus- ja turboahdinvioille.
Audi A4 moottori |
Teho |
Polttoaineen kulutus |
Tyypilliset heikkoudet |
Luokitus |
1.8 TFSI |
120-160 HV |
6,8-7,8 l/100km |
Ajoitusketju, turboahdin |
Kohtalainen |
2.0 TFSI |
180-225 HV |
7,5-8,8 l/100km |
Öljynkulutus, männänrenkaat, ajoitusketju |
Ongelmallinen |
3.0 TFSI |
272-333 HV |
9,0-10,5 l/100km |
Ajastusketju, erittäin kallis |
Ongelmallinen |
2.0 TDI |
120-190 HV |
4,9-5,8 l/100km |
143 PS:n muunnos erittäin kestävä |
Erittäin hyvä |
3.0 V6 TDI |
204-245 HV |
6,2-7,0 l/100km |
Suuttimet, turboahdin |
Kohtalainen |
Audi A4 moottorit: Sukupolvi V (2015-2023)

Audi A4 viides sukupolvi (B9) merkitsi merkittävää harppausta laadussa, ja sitä pidetään luotettavimpana uudemmista sukupolvista. Useimmat tämän sukupolven moottorit voivat saavuttaa helposti 250 000-350 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, jolloin 2.0 TDI -dieselmoottoreita, joissa on 150/190 hv, pidetään erityisen kestävinä. Suuremmat moottoriviat ovat tulleet paljon harvinaisemmiksi, ja ainoastaan tehokkaat 2.0 TFSI-bensiinimoottorit osoittavat edelleen heikkouksia öljynkulutuksen suhteen. Ehdoton kohokohta oli 2.0 TDI, jossa on 190 hv - teknisesti kypsä diesel, jolla on suuri suorituskyky ja silti hyvä hyötysuhde. Myös mild-hybriditekniikka teki debyyttinsä erilaisilla MHEV-vaihtoehdoilla vuodesta 2019 alkaen, mikä loi pohjan mallisarjan sähköistymiselle.
Audi A4 bensiinimoottorit: Sukupolvi V (2015-2023)
Audi A4 bensiinimoottorivalikoima alkoi 1.4 TFSI:llä (150 PS), 2.0 TFSI:llä (190/252 PS) ja 3.0 TFSI V6:lla (354 PS). Vuodesta 2019 alkaen näitä täydennettiin miedoilla hybridivaihtoehdoilla: 2.0 TFSI MHEV 150/190/265 PS. Nämä uudemmat Audi A4 TFSI -moottorit osoittautuivat huomattavasti edeltäjiään luotettavammiksi, ja niissä esiintyi vain satunnaisia venttiilien koksahdusongelmia. Sylinterien deaktivoinnilla varustetusta 1.4 TFSI:stä kehittyi tämän sukupolven paras bensiinimoottori - taloudellinen, luotettava ja riittävän tehokas jokapäiväiseen käyttöön. Sen sijaan 2.0 TFSI (EA888 Gen 3) osoitti edelleen tuttuja heikkouksia, kuten lisääntynyttä öljynkulutusta, erityisesti urheilullisesti ajettaessa.
Audi A4 dieselmoottorit: Sukupolvi V (2015-2023)
Audi A4 2.0 TDI:tä (EA288) tarjottiin eri teholuokissa 122-286 hv. Kaikissa Audi A4 dieselmoottoreissa oli moderni common-rail -ruiskutus SCR-katalysaattorilla ja hiukkassuodattimella. 150 hv:n 2.0 TDI osoittautui tämän sukupolven luotettavimmaksi ja tehokkaimmaksi moottoriksi, jonka testikulutus oli vain 4,2-4,8 litraa 100 km:llä ja luotettavuus oli korkea. Tehokkaammissa 190 hv:n ja sitä tehokkaammissa versioissa ilmeni ajoittain ongelmia ruiskutussuuttimien kanssa suurilla ajokilometreillä, mutta ne pysyivät kaiken kaikkiaan erittäin luotettavina.
Audi A4 miedot hybridiajot: sukupolvi V (2015-2023)
Vuodesta 2019 alkaen esiteltiin erilaisia mietohybridivaihtoehtoja: 2.0 TFSI MHEV 12V-järjestelmällä (150/190 hv) ja 48V-järjestelmällä (265 hv). Nämä Audi A4 MHEV -moottorit yhdistivät tehokkuuden hyvään suorituskykyyn ja osoittautuivat luotettavaksi jatkokehitykseksi perinteiselle TFSI-teknologialle.
Audi A4 moottori |
Teho |
Polttoaineen kulutus |
Tyypilliset heikkoudet |
Luokitus |
1.4 TFSI |
150 HV |
5,8-6,5 l/100km |
Satunnaista venttiilien koksahtamista |
Erittäin hyvä |
2.0 TFSI |
190-252 HV |
6,8-7,8 l/100km |
Öljynkulutus urheilukäytössä |
Hyvä |
2.0 TFSI MHEV |
150-265 HV |
6,2-7,2 l/100km |
Monimutkaisempi tekniikka |
Hyvä |
3.0 TFSI |
354 HV |
8,5-9,2 l/100km |
Monimutkainen, kallis |
Kohtalainen |
2.0 TDI |
122-286 HV |
4,1-5,5 l/100km |
150 hv:n versio erittäin kestävä |
Erittäin hyvä |
Audi A4 moottorit: sukupolvi VI (2023-nykyinen)
Audi A4 nykyinen sukupolvi luottaa täysin sähköistämiseen ja edustaa Audin visiota polttomoottoreiden tulevaisuudesta. Kaikki bensiinimoottorit on nyt varustettu miedolla hybriditekniikalla, kun taas klassisia dieselmoottoreita tarjotaan vain muutamilla markkinoilla. Koska sukupolvi on ollut markkinoilla vasta vuodesta 2023 lähtien, pitkäaikaisia kokemuksia ei vielä ole, mutta ensimmäiset testit osoittavat lupaavia lähestymistapoja. Huippumoottori on 204 hv:n 2.0 TFSI MHEV, jossa yhdistyvät urheilullinen suorituskyky ja korkea hyötysuhde. Mild-hybriditekniikka lupaa yli 300 000 kilometrin käyttöiän, kun sähköavustin keventää polttomoottoria.
Audi A4 miedon hybridin bensiinimoottori: Sukupolvi VI (2023-nykyinen)
Audi A4 moottorivalikoima perustuu kahteen 2.0 TFSI MHEV -moottoriin, joiden tehot ovat 150 hv ja 204 hv. Molemmissa Audi A4 moottoreissa on 48 voltin miedohybriditekniikka, jossa on hihnakäynnistin-alternaattori ja sylinterin deaktivointi. Erityisen onnistuneena pidetään 204 hv:n 2.0 TFSI MHEV -moottoria, joka on kehittymässä tämän sukupolven parhaaksi moottoriksi - se tarjoaa tasaisen tehonsiirron laajalla kierroslukualueella, eikä siinä ole toistaiseksi ilmennyt suurempia sarjavalmistusongelmia.
Audi A4 dieselmoottorit: Sukupolvi VI (2023-nykypäivä)
Koeteltu 2.0 TDI on enää vain muutamilla markkinoilla saatavilla 150 hv:n teholla ja jatkaa luotettavien Audi A4 -dieselmoottoreiden perinnettä. Sähköistämisstrategian vuoksi dieselmallisto kuitenkin supistuu jatkuvasti.
Audi A4 moottori |
Teho |
Polttoaineen kulutus |
Tyypilliset heikkoudet |
Luokitus |
2.0 TFSI MHEV |
150 HV |
6,0-6,8 l/100km |
Ei sarjaongelmia toistaiseksi |
Erittäin hyvä |
2.0 TFSI MHEV |
204 HV |
6,2-7,0 l/100km |
Ei sarjaongelmia tähän mennessä |
Erittäin hyvä |
2.0 TDI |
150 HV |
4,8-5,5 l/100km |
Todistettu ja kestävä |
Erittäin hyvä |
Johtopäätökset: Kaikkien sukupolvien parhaat Audi A4-moottorit
Audi A4 moottoreiden kehitys osoittaa selvästi muutoksen yksinkertaisista, kestävistä yksiköistä monimutkaisiin mutta tehokkaisiin käyttövoimiin. Vaikka Audi A4 dieselmoottorit pysyivät luotettavina kaikissa sukupolvissa, tehokkaat TFSI-bensiinimoottorit kamppailivat pitkään alkuvaikeuksien kanssa. Uusi kuudennen sukupolven miedon hybriditekniikka lupaa lupaavaa tulevaisuutta kuljettajille, jotka arvostavat tehokkuutta ja luotettavuutta.
- Paras Audi A4 bensiinimoottori:
2.0 TFSI MHEV (204 hv, VI sukupolvi) yhdistää nykyaikaisen miedon hybriditekniikan korkeaan hyötysuhteeseen ja toistaiseksi erinomaiseen luotettavuuteen.
- Paras Audi A4 dieselmoottori:
2.0 TDI (150 hv, sukupolvet V ja VI) tarjoaa parhaan yhdistelmän luotettavuutta, taloudellisuutta ja jokapäiväistä käytettävyyttä kaikissa sukupolvissa.
- Paras Audi A4 mieto hybridimoottori:
2.0 TFSI MHEV (204 hv, sukupolvi VI), jonka tasapainoinen tehonjako ja korkea hyötysuhde perustuvat 48 voltin tekniikkaan.
Kaikkien Audi A4-sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella.