Sisällysluettelo
VW T4 -moottorit
VW T4 mullisti paketti- ja pikkubussisegmentin vuosina 1990-2003 modernilla muotoilullaan ja monipuolisella moottorivalikoimallaan. Ensimmäisenä Volkswagenin pakettiautona, jossa oli etuveto ja vesijäähdytteiset moottorit, se asetti uusia standardeja ja kehittyi yhdeksi luokkansa suosituimmista ajoneuvoista.
VW T4 -moottorit (1990-2003)

VW T4-sukupolvi muokkasi nykyaikaisen pakettiauton imagoa 13 vuoden ajan ja vakiinnutti asemansa luotettavana työ- ja perhekumppanina. Asianmukaisella huollolla useimmat VW T4:n moottorit saavuttavat helposti 300 000-500 000 kilometrin ajomatkan, ja vankat dieselmoottorit toimivat usein vielä pidempään. Suuremmat korjaukset ovat yleensä ajankohtaisia 200 000-300 000 kilometrin välillä, ja ne koskevat yleensä ruiskutusjärjestelmää, kytkintä tai vaihteistoa. Tämän aikakauden ehdoton huippumoottori oli 2,5 TDI 102 hv:llä, jossa yhdistyivät optimaalisesti kestävyys, taloudellisuus ja riittävä teho. Teknisesti T4 merkitsi siirtymistä ilmajäähdytteisistä bokserimoottoreista nykyaikaisiin vesijäähdytteisiin rivimoottoreihin, ja se oli ajomukavuudeltaan ja arkikäyttöön soveltuvuudeltaan paljon aikaansa edellä.
VW T4 -bensiinimoottorit (1990-2003)
VW T4 -bensiinimoottorivalikoima käsitti erilaisia imumoottoreita, joiden iskutilavuus oli 1,8-2,8 litraa. Alkutason moottori oli 1,8-litrainen 68 hv (1990-1992), jota seurasi suositumpi 2,0-litrainen 84 hv (1990-2003). Lisää tehoa tarjosivat 2,5-litrainen viisisylinterinen moottori 115 hv:llä (1992-2003) ja huippumalli, VR6-moottori 2,8 litraa ja 140 hv (1992-2003). VW:n T4-bensiinimoottoreita pidettiin kestävinä ja huoltovarmoina, mutta polttoaineen kulutuksen kannalta janoisina. Erityisesti 2,0-litrainen moottori osoittautui luotettavaksi pitkäikäiseksi ja korjauskustannuksiltaan edulliseksi. VR6 tarjosi urheilullisia ajo-ominaisuuksia, mutta oli vähemmän suosittu sen suuren, jopa 12 litran polttoaineenkulutuksen vuoksi.
VW T4 -dieselmoottorit (1990-2003)
VW:n T4-dieseleitä hallitsi aluksi 1.9 TD, 68 hv (1990-1995), joka oli vankka, ilman turboahdinta oleva imusarjan diesel. Vuodesta 1990 alkaen oli tarjolla myös tehokkaampi 1.9 TD, jossa oli 78 hv. Läpimurto tapahtui vuonna 1995 1.9 TDI:llä (90 hv), joka oli T4-mallin ensimmäinen suoraruiskutuksella varustettu turbodiesel. Samaan aikaan tarjottiin tehokkaampaa 2.4 D:tä, jossa oli 75 hv (1990-2003). Kohokohta oli kuitenkin vuodesta 1995 alkaen saatavilla ollut 2,5 TDI 102 hv, josta tuli VW:n suosituin ja luotettavin T4-moottori. Näissä VW T4 TDI -moottoreissa yhdistyivät alhainen polttoaineenkulutus (7-8 litraa), korkea kestävyys ja riittävä teho raskaisiin kuormiin. 2,5 TDI:tä pidetään edelleen yhtenä parhaista Volkswagenin koskaan valmistamista dieselmoottoreista.
VW T4 Syncro -moottorit (1990-2003)
Valikoituja moottoreita oli saatavana nelivetoiseen VW T4 Syncroon: 2,0-litrainen bensiinimoottori, jossa oli 84 hv, 2,5-litrainen viisisylinterinen moottori, jossa oli 115 hv, sekä 1,9 TDI, jossa oli 90 hv, ja 2,5 TDI, jossa oli 102 hv. Näiden VW T4 Syncro -moottoreiden oli selviydyttävä nelivetojärjestelmän tuomasta lisäpainosta, mutta ne osoittautuivat silti luotettaviksi. 2.5 TDI Syncro kehittyi suosituimmaksi nelivetomalliksi, ja sen kysyntä on edelleen suurta.
| VW T4-moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1.8 bensiinimoottori | 68 HV | 9,5-10,5 l/100km | Vähän tehoa, harvinainen | Keskimääräinen |
| 2.0 bensiinimoottori | 84 HV | 9,0-10,0 l/100km | Janoinen, mutta kestävä | Hyvä |
| 2.5 bensiinimoottori | 115 HV | 10,0-11,0 l/100km | Suuri kulutus | Hyvä |
| 2.8 VR6 | 140 HV | 11,0-13,0 l/100km | Erittäin janoinen, monimutkainen | Kohtalainen |
| 1.9 TD | 68-78 HV | 7,5-8,5 l/100km | Kovaääninen, vähän tehoa | Keskimääräinen |
| 2,4 D | 75 HV | 8,0-9,0 l/100km | Hidas, äänekäs | Kohtalainen |
| 1,9 TDI | 90 HV | 7,0-8,0 l/100km | Ruiskutuspumppu, mutta kestävä | Hyvä |
| 2.5 TDI | 102 HV | 7,5-8,5 l/100km | Käytännössä ongelmaton | Erittäin hyvä |
Johtopäätös: Kaikkien aikojen parhaat VW T4-moottorit
VW T4 osoitti 13 tuotantovuoden aikana, että luotettavuus ja kestävyys ovat hyötyajoneuvon tärkeimmät ominaisuudet. Vaikka VW T4:n bensiinimoottorit tarjosivat vankkaa palvelua, dieselmoottorit vakiinnuttivat asemansa todellisina pitkän matkan kulkijoina. TDI-tekniikan käyttöönotto merkitsi virstanpylvästä dieselin kehityksessä ja teki T4:stä yhden aikansa taloudellisimmista pakettiautoista.
- Paras VW T4 -bensiinimoottori:
VW T4:n 2,0-litrainen, 84 hv:n moottori teki vaikutuksen luotettavuudellaan, kohtuullisilla korjauskustannuksillaan ja riittävällä tehollaan useimpiin tarkoituksiin.
- Paras VW T4:n dieselmoottori:
VW T4 2,5 TDI:tä, jossa on 102 hv, pidetään legendana dieselmoottoreiden joukossa - se on taloudellinen, kestävä ja sillä on erinomaiset suorituskykyominaisuudet raskaille kuormille.
- Paras VW T4:n nelivetomoottori:
VW T4 2.5 TDI Syncro yhdisti parhaan dieselmoottorin luotettavuuden ja nelivetojärjestelmän maastokelpoisuuden.
Kaikkien VW T4 -moottoreiden huoltoa ja korjausta varten AUTODOC tarjoaa kattavan varaosavalikoiman kulumisosista täydellisiin moottorin osiin, jotta nämä klassikot pysyvät käynnissä.