Sisällysluettelo
VW Passat B6 Variant moottorit
VW Passat B6 Variant esiteltiin vuonna 2005 kuudennen Passat-sukupolven farmariversiona, ja se vakiinnutti nopeasti asemansa yhtenä Euroopan menestyneimmistä keskikokoluokan farmariautoista. Vuosien 2005-2010 tuotantojakson aikana Volkswagen tarjosi vaikuttavan valikoiman moottorivaihtoehtoja taloudellisista dieselmoottoreista tehokkaisiin V6-moottoreihin. Moottorivalikoima heijasteli tuon ajan teknologisia muutoksia ja asetti uusia standardeja tehokkuuden ja suorituskyvyn suhteen.
VW Passat B6 Variant -moottorit - nykyaikainen tehokkuus ja hyväksi havaittu tekniikka (2005-2010).

Passat Variant B6-sukupolvi merkitsi tärkeää käännekohtaa Volkswagenin moottorikehityksessä. Tyypillisen 250 000-350 000 kilometrin ajokilometrimäärän ansiosta useimmat moottorit osoittautuivat erittäin kestäviksi. Suuremmat korjaukset olivat yleensä tarpeen vasta 200 000 kilometrin jälkeen, ja 2.0 TDI-moottoria, jossa on 140 hevosvoimaa (BMP-moottori), pidettiin sukupolven ehdottomana kohokohtana. Tässä moottorisukupolvessa otettiin käyttöön nykyaikainen common rail -dieseltekniikka ja TSI-bensiinimoottorit, ja samalla hyväksi havaitut V6-moottorit täydensivät malliston yläpäätä. BMW 3-sarjan Touringin tai Audi A4 Avantin kaltaisiin kilpailijoihin verrattuna Passat B6 Variant tarjosi tasapainoisemman yhdistelmän mukavuutta, tehokkuutta ja luotettavuutta.
VW Passat B6 Variant TSI-bensiinimoottorit (2005-2010)
TSI-moottoriperhe mullisti Passat B6 Variaten bensiinimoottorivalikoiman yhdistelmällään, jossa yhdistyvät turboahdin ja suoraruiskutus. 1.4 TSI, jossa on 122 PS (CAXA), vakiinnutti asemansa lähtötason moottorina ja teki vaikutuksen alhaisella polttoaineenkulutuksellaan, joka oli noin 6,5 litraa 100 kilometrillä. Ajoketjut osoittautuivat kuitenkin ongelmallisiksi, sillä ne voidaan joutua vaihtamaan jo 100 000 kilometrin jälkeen. 1.8 TSI 160 PS (BZB/CDAA) tarjosi tasapainoisen tehonsiirron, mutta kärsi ajoittaisista ongelmista korkeapainepumppujen kanssa noin 150 000 kilometristä alkaen. Tehokkain bensiinivaihtoehto oli 2.0 TSI 200 PS (BWA/CCTA), joka teki vaikutuksen urheilullisilla ominaisuuksillaan, mutta sai usein ongelmia männänrenkaiden kanssa suuren lämpökuorman vuoksi.
VW Passat B6 Variant FSI-bensiinimoottorit (2005-2008).
FSI-moottorit olivat Volkswagenin ensimmäinen askel kohti suoraruiskutusta ennen TSI-tekniikan käyttöönottoa. Perusmoottorina toimi 1.6 FSI 115 PS (BLF), jolle oli ominaista yksinkertainen rakenne, mutta joka kärsi ongelmista ruiskutusventtiilien kanssa, jotka jouduttiin usein puhdistamaan jo 80 000 kilometrin jälkeen. 2.0 FSI, 150 PS (BVY/BVZ) tarjosi vankan suorituskyvyn, mutta oli altis koksahtamiselle imukanavassa, koska moottori toimi suoraruiskutuksella ilman ylimääräistä imusarjan ruiskutusta. Nämä moottorit korvattiin nykyaikaisemmilla TSI-moottoreilla vuonna 2008, koska ne eivät enää täyttäneet kasvavia tehokkuusvaatimuksia.
VW Passat B6 Variant V6 -bensiinimoottorit (2005-2010).
V6-moottoriperhe kruunasi Passat B6 Variant bensiinimoottorivalikoiman kahdella eri konseptilla. 3.2 V6 FSI, jossa on 250 hv (BDB/AXZ), yhdisti imumoottoritekniikan suoraruiskutukseen ja tarjosi sivistyneen tehonluovutuksen ja tyypillisen moottoriäänen. Korkeasta polttoaineenkulutuksesta (noin 10 litraa 100 kilometrillä) huolimatta tämä moottori osoittautui erittäin luotettavaksi ja saavutti usein yli 300 000 kilometrin ajomäärän ilman suurempia ongelmia. Huippumoottori oli 3.6 V6 FSI 300 hv (BWS), joka oli saatavana vain 4Motion-versiossa ja joka teki vaikutuksen vaikuttavalla tehonsiirrollaan, mutta aiheutti monimutkaisemman tekniikkansa vuoksi korkeammat huoltokustannukset.
VW Passat B6 Variant TDI -dieselmoottorit (2005-2010)
TDI-moottoriperhe muodosti Passat B6 Variant -malliston selkärangan, ja se teki vaikutuksen laajalla tehonjakautumallaan 105-240 hv. 1.9 TDI 105 PS (BXE/BLS) oli lähtötason moottori, ja sitä pidettiin yhtenä aikansa luotettavimmista dieselmoottoreista, sillä se saavutti säännöllisesti yli 400 000 kilometrin ajokilometrit ja vaati vain ruiskutussuuttimien säännöllistä huoltoa 100 000 kilometrin välein. 2.0 TDI oli saatavana eri teholuokkina: 136 hv (BKD), 140 hv (BMP) ja 170 hv (BMR/BVD). Erityisesti 140 hv:n moottori (BMP) vakiinnutti asemansa pitkän matkan kuljettajien vertailukohtana, sillä se tarjosi optimaalisen kompromissin suorituskyvyn, kulutuksen ja luotettavuuden välillä. Sen sijaan 2.0 TDI, jossa on 170 hv, oli altis pakokaasujen takaisinkierrätysventtiiliin liittyville ongelmille noin 120 000 kilometristä alkaen.
V6 TDI -moottorit, joiden iskutilavuus oli 2,5 ja 3,0 litraa, olivat huippuluokan moottoreita. 2,5 TDI V6 -moottori, jossa oli 163 hv (BDG/BDH), teki vaikutuksen tasaisella käynti- ja vetovoimallaan, mutta sillä oli kylmänä vuodenaikana toisinaan ongelmia hehkutulppien kanssa. 3.0 TDI V6 oli saatavana kahtena tehona: 224 hv (BMK/BKS) ja 240 hv (BMY). Molemmat moottorit tekivät vaikutuksen vaikuttavalla tehonsiirrollaan ja V6:lle ominaisella äänellä, mutta aiheuttivat monimutkaisemman tekniikan vuoksi korkeammat huoltokustannukset.
| Moottori | Teho (PS) | Polttoaineenkulutus (l/100km) | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1.4 TSI | 122 | 6.5 | Ajoitusketju, korkeapainepumppu | Hyvä |
| 1.6 FSI | 115 | 7.2 | Ruiskutusventtiilit, koksiutuminen | Keskimääräinen |
| 1.8 TSI | 160 | 7.0 | Korkeapainepumppu, turboahdin | Hyvä |
| 2.0 FSI | 150 | 7.8 | Koksautuminen, ruiskutusventtiilit | Keskimääräinen |
| 2.0 TSI | 200 | 8.2 | Männänrenkaat, öljynkulutus | Kohtalainen |
| 3.2 V6 FSI | 250 | 10.0 | Suuri kulutus | Erittäin hyvä |
| 3.6 V6 FSI | 300 | 11.5 | Monimutkainen tekniikka, korkeat ylläpitokustannukset | Hyvä |
| 1.9 TDI | 105 | 5.8 | Ruiskutussuuttimet | Erittäin hyvä |
| 2.0 TDI 136 PS | 136 | 6.0 | EGR-venttiili | Hyvä |
| 2.0 TDI 140 HV | 140 | 5.9 | Pieniä EGR-ongelmia | Erittäin hyvä |
| 2.0 TDI 170 HV | 170 | 6.2 | EGR-venttiili, turboahdin | Hyvä |
| 2.5 TDI V6 | 163 | 7.5 | Hehkutulpat | Hyvä |
| 3.0 TDI V6 224 HV | 224 | 7.8 | Korkeat huoltokustannukset | Hyvä |
| 3.0 TDI V6 240 HV | 240 | 8.0 | Monimutkainen tekniikka | Hyvä |
Johtopäätös: Kaikkien sukupolvien parhaat VW Passat B6 Variant -moottorit.
VW Passat B6 Variant tarjosi yhden aikansa tasapainoisimmista moottorivalikoimista ja antoi tärkeitä teknologisia sysäyksiä seuraaville sukupolville. Hyväksi todetun TDI-teknologian ja innovatiivisten TSI-moottoreiden yhdistelmä loi laajan valikoiman monenlaisiin tarpeisiin.
- Paras VW Passat B6 Variant -bensiinimoottori:
3.2 V6 FSI, jossa on 250 hv, tekee vaikutuksen poikkeuksellisella kestävyydellään, sivistyneellä voimantuonnilla ja vähäisellä alttiudellaan suurille vioille.
- Paras VW Passat B6 Variant -dieselmoottori:
2.0 TDI, jossa on 140 PS (BMP), pidetään ihanteellisena pitkän matkan moottorina, jossa suorituskyky, kulutus ja luotettavuus ovat optimaalisesti tasapainossa.
- Luotettavin VW Passat B6 Variant -moottori:
1.9 TDI, 105 hv, edustaa pitkäikäisyyden mittapuuta ja saavuttaa säännöllisesti yli 400 000 kilometrin ajomäärät.
Varaosat kaikkiin VW Passat B6 Variant -moottoreihin ovat saatavilla AUTODOCilta todistetusti laadukkaina ja kohtuulliseen hintaan.