Sisällysluettelo
VW Golf 7 Variant moottorit
VW Golf 7 Variant lanseerattiin vuonna 2013 seitsemännen Golf-sukupolven farmariversiona, ja se vakiinnutti nopeasti asemansa kompaktin segmentin suosittuna vaihtoehtona katumaastureille. Moottorivalikoima kehittyi jatkuvasti tuotantokauden 2013-2020 aikana, ja siihen kuului sekä taloudellisia TSI-bensiinimoottoreita että tehokkaita TDI-dieselmoottoreita. Teknologinen kehitys ulottui perinteisistä imumoottoreista nykyaikaisiin turbo-suorasuihkumoottoreihin, joissa on hiukkassuodatin.
VW Golf 7 Variant moottorit - ensimmäinen sukupolvi (2013-2017)

VW Golf 7 Variant -moottoreiden ensimmäiselle sukupolvelle oli ominaista tehokkuuden ja luotettavuuden tasapainoinen yhdistelmä. Useimmat yksiköt saavuttivat helposti 250 000-300 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, ja suurempia korjauksia tehtiin yleensä vasta 180 000-220 000 kilometrin jälkeen. Tämän sukupolven ehdottomana kohokohtana pidetään 1.6 TDI-moottoria, jossa on 110 PS (CXXA/CXXB) ja jossa yhdistyvät alhainen polttoaineenkulutus ja korkea pitkäaikaiskestävyys. Moottorisukupolvi hyötyi VW:n vuosien kokemuksesta EA189 TDI -moottoreista ja hyväksi havaituista TSI-moottoreista, mutta joutui myöhemmin kamppailemaan dieselskandaalin vaikutuksista. Markkinavertailussa Golf 7 Variant tarjosi yhden luokkansa monipuolisimmista moottorivalikoimista.
VW Golf 7 Variant TSI-bensiinimoottorit ensimmäinen sukupolvi (2013-2017)
Ensimmäisen Golf 7 Variant sukupolven TSI-bensiinimoottorit perustuivat hyväksi havaittuihin EA111- ja EA211-yksiköihin. Alkutason 1.2 TSI-moottori 85 PS:llä (CJZA/CJZB) osoittautui taloudelliseksi, mutta vajaatehoiseksi estate-mallin painoon nähden. Paljon paremmin sopi yhteen 1.4 TSI-moottori, jossa on 122 PS (CXSA), jota pidetään tämän sukupolven parhaana bensiinimoottorina ja joka tekee vaikutuksen suorituskyvyn ja kulutuksen välisellä tasapainollaan.
1.4 TSI 150 PS:llä (CZEA) tarjosi enemmän dynamiikkaa, mutta oli altis ongelmille hammasketjun kanssa 120 000 kilometrin jälkeen. Erityisen kriittinen oli 1.8 TSI, jossa oli 180 PS (CJSA), joka tarjosi urheilullista suorituskykyä, mutta kamppaili turboahtimen vaurioiden ja öljynkulutuksen kanssa 80 000 kilometrin jälkeen. GTI- ja R-versioille oli varattu 2.0 TSI -mallit, joissa oli 220 PS ja 280 PS (CHHB/CJXG), ja niissä ilmeni tyypillisiä korkean suorituskyvyn moottorin ongelmia, kuten männänrenkaiden lisääntynyttä kulumista.
VW Golf 7 Variant TDI-dieselmoottorit ensimmäinen sukupolvi (2013-2017).
Ensimmäisen sukupolven TDI-dieselmoottorit perustuivat EA189-yksikköön, ja niitä pidettiin ennen dieselskandaalia segmentin vertailukohtana. 1.6 TDI, jossa oli 90 PS (CAYC), toimi lähtödieselinä, mutta kärsi siitä, että sen teho oli farmariautojen standardeihin nähden heikko. Paljon suositeltavampi oli 1.6 TDI 110 PS:llä (CXXA/CXXB), jota pidetään koko Golf 7 Variant aikakauden luotettavimpana dieselmoottorina.
2.0 TDI 150 PS:llä (CUNA/CUNB) tarjosi enemmän vääntöä, mutta oli altis ongelmille pakokaasujen takaisinkierrätyksen ja DPF-järjestelmän kanssa 150 000 kilometrin jälkeen. Erityisen ongelmalliseksi osoittautui 2.0 TDI, jossa oli 184 hv (CUUA), sillä jo 100 000 kilometrin jälkeen ilmeni kalliita turboahtimen vaurioita ja ruiskutusongelmia. Dieselskandaali koski kaikkia tämän sukupolven TDI-moottoreita, ja ne saivat sittemmin ohjelmistopäivityksiä.
| Moottori | Teho (PS) | Kulutus (l/100km) | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1.2 TSI | 85 | 5.1 | Alitehoinen, ajoitusketju | Keskimääräinen |
| 1.4 TSI | 122 | 5.3 | Erittäin luotettava | Erittäin hyvä |
| 1.4 TSI | 150 | 5.5 | Hammastusketju alkaen 120 000 km | Hyvä |
| 1.6 TDI | 90 | 4.2 | Heikko suorituskyky | Keskimääräinen |
| 1.6 TDI | 110 | 4.1 | Erittäin luotettava | Erittäin hyvä |
| 2.0 TDI | 150 | 4.4 | EGR-ongelmia 150 000 km:n jälkeen | Hyvä |
| 2.0 TDI | 184 | 4.6 | Turboahdin, ruiskutussuuttimet | Kohtalainen |
VW Golf 7 Variant moottorit - Euro-6 facelift (2017-2020)

VW Golf 7 Variant moottoreiden facelift vuonna 2017 toi mukanaan kattavan uudistuksen ajovalikoimaan. Luotettavuus parani merkittävästi, ja parhaiden yksiköiden tyypilliset ajokilometrit ovat 300 000-350 000 kilometriä. Suurempi huoltotyö on yleensä ajankohtainen vasta 200 000-250 000 kilometrin jälkeen. Facelift-sukupolven kohokohdaksi on vakiinnuttanut asemansa 1,5 TSI EVO, jossa on 150 PS (DADA) ja jossa yhdistyvät moderni sylinterien deaktivointi ja korkea hyötysuhde. Uudet EA211-evo bensiini- ja EA288-dieselmoottorit täyttivät tiukat Euro 6 -standardit ja tarjosivat huomattavasti puhtaammat päästöt. Verrattuna kilpailijoihin, kuten Ford Focus Turnieriin tai Opel Astra Sports Toureriin, VW tarjosi segmentin nykyaikaisinta moottoritekniikkaa.
VW Golf 7 Variant TSI-bensiinimoottorit facelift (2017-2020).
Faceliftin TSI-moottorit hyötyivät EA211-evo-sukupolven perustavanlaatuisista parannuksista. Uusi 1.0 TSI 115 PS (CHZJ/CHZK) korvasi heikomman 1.2 TSI:n ja tarjosi pienemmästä iskutilavuudestaan huolimatta paremmat ajo-ominaisuudet. Sen kolmisylinterinen luonne aiheutti kuitenkin huomattavaa tärinää alhaisilla kierrosluvuilla.
Ehdoton kohokohta oli 1.5 TSI EVO 150 PS (DADA), joka asetti uudet tehokkuusstandardit sylinterien deaktivoinnin (ACT) ja Millerin syklin prosessin ansiosta. Tätä moottoria pidetään koko Golf 7 Variant aikakauden parhaana bensiinimoottorina, eikä siinä ole juuri mitään kulumisen merkkejä vielä 150 000 kilometrin jälkeen. 1,5 TSI:n 130 hv:n versio (DPCA) tarjosi samanlaisia ominaisuuksia hieman pienemmällä teholla.
Urheilullisiin vaatimuksiin oli edelleen saatavilla 2.0 TSI -moottorit 245 hv (CJXC) ja 310 hv (CJXF), vaikka niiden suorituskykyinen rakenne johti korkeampiin huoltokustannuksiin.
VW Golf 7 Variant TDI-dieselmoottorit facelift (2017-2020)
Faceliftin TDI-moottorit perustuivat puhtaaseen EA288-sukupolveen ja täyttivät Euro 6 -standardin ilman ohjelmistotemppuja. 1.6 TDI 115 PS:llä (DGDA/DGDB) korvasi skandaalipitoiset EA189-moottorit ja tarjosi huomattavasti puhtaammat päästöarvot. Sen luotettavuus ei kuitenkaan yltänyt aivan edeltäjänsä tasolle.
2.0 TDI 150 PS (DFGA) vakiinnutti asemansa facelift-sukupolven luotettavimpana dieselmoottorina ja yhdisti tehokkaan suorituskyvyn ja alhaisen polttoaineenkulutuksen. Sen nykyaikainen pakokaasujen jälkikäsittely SCR-katalysaattorilla ja AdBlue-ruiskutuksella toimi ongelmitta vielä 200 000 kilometrin jälkeenkin.
Tehokas 2.0 TDI -vaihtoehto, jossa on 184 hv (DFGB), tarjosi GTD-suorituskykyä, mutta oli altis korkeapainepumpun lisääntyneelle kulumiselle 120 000 kilometrin jälkeen. Erityisen vaativille asiakkaille tarjottiin 2.0 TDI 200 hv (CUAA), joka kuitenkin aiheutti monimutkaisuutensa vuoksi korkeampia huoltokustannuksia.
| Moottori | Teho (PS) | Kulutus (l/100km) | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1.0 TSI | 115 | 4.9 | Kolmen sylinterin tärinä | Hyvä |
| 1.5 TSI | 130 | 4.7 | Erittäin luotettava | Erittäin hyvä |
| 1.5 TSI EVO | 150 | 4.6 | Erittäin luotettava | Erittäin hyvä |
| 1.6 TDI | 115 | 3.8 | Pakokaasun jälkikäsittely | Hyvä |
| 2.0 TDI | 150 | 4.0 | Erittäin luotettava | Erittäin hyvä |
| 2.0 TDI | 184 | 4.2 | Korkeapainepumppu alkaen 120 000 km | Hyvä |
| 2.0 TDI | 200 | 4.3 | Monimutkainen tekniikka | Keskimääräinen |
Johtopäätökset: VW Golf 7 Variant kaikkien sukupolvien parhaat moottorit.
VW Golf 7 Variant -moottorivalikoima on kokenut huomattavan teknisen kehityksen hyväksi todetuista EA189-dieselmoottoreista huippumoderneihin EA211-evo -bensiinimoottoreihin, joissa on sylinterin deaktivointi. Ensimmäinen sukupolvi teki vaikutuksen vankalla luotettavuudellaan, mutta facelift toi merkittäviä parannuksia tehokkuuteen ja päästöihin.
- Paras VW Golf 7 Variant bensiinimoottori:
Facelift-sukupolven 1.5 TSI EVO, 150 PS (DADA), yhdistää huipputekniikan poikkeukselliseen luotettavuuteen ja pieneen polttoaineenkulutukseen.
- Paras VW Golf 7 Variant dieselmoottori:
Ensimmäisen sukupolven 1.6 TDI 110 PS (CXXA/CXXB) pidetään pitkän matkan erikoismoottorina, jonka kestävyys on yli 300 000 kilometrin ylittämätön.
- Huippuluokan voimansiirto:
Facelift-sukupolven 2.0 TDI, jossa on 150 PS (DFGA), edustaa dieselteknologian nykytilaa puhtaiden päästöjen ja korkean hyötysuhteen ansiosta.
Kaikkien VW Golf 7 Variant -moottoreiden varaosat ja huoltokomponentit ovat saatavilla AUTODOCilta todistetusti laadukkaina.