Sisällysluettelo
Skoda Octavia 2 Combi moottorit
Skoda Octavia 2 Combi -mallin toinen sukupolvi lanseerattiin vuonna 2004, ja se vakiinnutti nopeasti asemansa yhtenä Euroopan markkinoiden menestyneimmistä pienistä farmariautoista. Ajoneuvo teki vaikutuksen laajalla moottorivalikoimalla taloudellisista bensiinimoottoreista Volkswagen-konsernin tehokkaisiin TDI-dieselmoottoreihin. Moottoreiden jatkuva jatkokehitys kahdeksan tuotantovuoden aikana kuvastaa moottoriteknologian nopeaa kehitystä.

Skoda Octavia 2 Combi -moottorit - nykyajan ensimmäinen sukupolvi (2004-2013)
Ensimmäisen modernin sukupolven Skoda Octavia 2 Combi -moottorit muokkasivat käytännöllisten perheautojen markkinoita vuosina 2004-2013. Tämä sarja saavutti tyypillisesti 250 000-350 000 kilometrin ajomäärät asianmukaisella huollolla. Suuremmat korjaukset tulevat yleensä ajankohtaisiksi 180 000-220 000 kilometrin kohdalla, jolloin dieselmoottorit ovat yleensä kestävämpiä kuin bensiinimoottoriset vastineensa. Tämän sukupolven ehdoton edelläkävijä oli 2.0 TDI 140 PS:llä, joka teki vaikutuksen suorituskyvyn, taloudellisuuden ja luotettavuuden yhdistelmällään. Teknisiin kohokohtiin kuuluivat common-rail-tekniikan käyttöönotto dieselmoottoreissa ja FSI-suoraruiskutuksen jatkokehitys bensiinimoottoreissa. Markkinavertailussa Octavia 2 Combi pärjäsi menestyksekkäästi VW Golf Variantin ja Ford Focus Turnierin kaltaisia kilpailijoita vastaan.
Skoda Octavia 2 Combi -bensiinimoottorit: Ensimmäinen sukupolvi (2004-2013)
Skoda Octavia 2 Combi -moottoreiden bensiinimoottorivalikoima käsitti eri tilavuus- ja tehotasoja. Alkutason 1.4 MPI-moottori, jossa oli 80 hv (moottorikoodi BCA), osoittautui kestäväksi, mutta Combi-mallin painoon nähden alitehoiseksi. 102 hv:n 1.6 MPI-moottori (BGU), jota pidettiin monitoimimoottorina, oli paljon suositumpi. FSI-suoraruiskutusmoottorit 1.6 FSI, 115 hv (BLF) ja 2.0 FSI, 150 hv (BLR/BLY) tarjosivat enemmän tehoa, mutta niillä oli ongelmia korkeapainepumppujen kanssa noin 120 000 kilometristä alkaen. Urheilullinen 2.0 TSI, jossa on 200 hv (BWA), täydensi malliston yläpäätä, mutta se kärsi turboahtimen ongelmista 150 000 kilometrin ajosta alkaen.
Ilmakehän MPI-moottorit olivat erityisen vahvoja yksinkertaisuutensa ja kestävyytensä ansiosta. FSI-moottoreiden heikkouksia olivat monimutkainen suoraruiskutusjärjestelmä ja siihen liittyvät korjauskustannukset. 1.6 MPI vakiinnutti asemansa bestsellerinä tasapainoisten ominaisuuksiensa ansiosta.
Skoda Octavia 2 Combi -dieselmoottorit: ensimmäinen sukupolvi (2004-2013).
Skoda Octavia 2 Combi -dieselmoottorivalikoima perustui hyväksi todettuun TDI-teknologiaan. 1.9 TDI oli saatavana kolmella tehotasolla: 105 hv (BXE), 115 hv (BKC) ja 130 hv (BXF). Näitä pumppusuuttimella toimivia moottoreita pidettiin erityisen kestävinä, ja ne saavuttivat usein yli 300 000 kilometriä. Nykyaikaisempi 2.0 TDI esiteltiin vuonna 2005 140 hv:n (BKD) ja myöhemmin 170 hv:n (BMN) moottoreilla, jotka molemmat oli varustettu common-rail -järjestelmällä.
105 hv:n 1.9 TDI osoittautui taloudellisimmaksi ja luotettavimmaksi dieseliksi, kun taas 140 hv:n 2.0 TDI tarjosi parhaan tasapainon suorituskyvyn ja kulutuksen välillä. TDI-moottoreiden tyypillisiä heikkoja kohtia olivat ruiskutussuuttimien vikaantuminen 180 000 kilometrin jälkeen ja pakokaasujen takaisinkierrätykseen liittyvät ongelmat. Myös 2.0 TDI 170 PS:llä oli altis turboahtimen vaurioille 200 000 kilometristä alkaen.
Moottori | Teho (PS) | Kulutus (l/100 km) | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.4 MPI | 80 | 7,2 | Alitehoinen | Keskimääräinen |
1,6 MPI | 102 | 7,8 | Ei mitään vakavaa | Hyvä |
1.6 FSI | 115 | 7,5 | Korkeapainepumppu | Keskimääräinen |
2,0 FSI | 150 | 8,1 | Suoraruiskutus | Kohtalainen |
2.0 TSI | 200 | 8,9 | Turboahdin | Keskimääräinen |
1.9 TDI 105 | 105 | 5,2 | Suuttimet | Erittäin hyvä |
1.9 TDI 115 | 115 | 5,4 | EGR-venttiili | Hyvä |
1.9 TDI 130 | 130 | 5,6 | Pumpun suutin | Hyvä |
2.0 TDI 140 | 140 | 5,8 | Turboahdin alkaen 200tkm | Erittäin hyvä |
2.0 TDI 170 | 170 | 6,2 | Turboahdin, DPF | Hyvä |

Skoda Octavia 2 Combi - Moottorit - Facelift ja Euro-5 (2008-2013)
Vuoden 2008 facelift toi Skoda Octavia 2 Combi -moottoreihin merkittäviä parannuksia Euro 5 -standardin täyttämiseksi. Luotettavuus pysyi tavanomaisella tasolla, ja kilometrejä kertyi jopa 300 000 kilometriä. Suuremmat korjaukset ovat yleensä tarpeen 160 000-200 000 kilometrin välillä. Uudistettu 2.0 TDI 140 PS (CBAB) vakiinnutti asemansa tämän mallipäivityksen kultaisena standardina. Teknisiä uudistuksia olivat muun muassa parannettu pakokaasujen jälkikäsittely ja optimoidut moottorinohjaukset. Markkina-asema vahvistui entisestään tämän päivityksen myötä.
Skoda Octavia 2 Combi -bensiinimoottorit: Facelift-aika (2008-2013)
Faceliftin jälkeen Skoda Octavia 2 Combi -mallin moottorit saivat uudistetut bensiinimoottorit. Koeteltu 1.6 MPI (CCSA) pysyi valikoimassa 102 hv:n teholla ja teki edelleen vaikutuksen luotettavuudellaan. Uutuutena oli 1.2 TSI 105 PS:llä (CBZB), joka teki vaikutuksen downsizing-tekniikallaan. Modernisoidun malliston täydensivät 1.4 TSI 122 PS:llä (CAXA) ja 1.8 TSI 160 PS:llä (CDAA).
1.2 TSI osoittautui tekniseksi edistysaskeleeksi alhaisen polttoaineenkulutuksen ansiosta, mutta se oli altis ongelmille hammasketjun kanssa 100 000 kilometrin jälkeen. 1.8 TSI tarjosi hyvän tehon, mutta oli altis vesipumppuvioille. Klassinen 1.6 MPI oli edelleen sarjan luotettavin bensiinimoottori.
Skoda Octavia 2 Combi -dieselmoottorit: Euro 5 -aikakausi (2008-2013)
Skoda Octavia 2 Combi -dieselmoottorivalikoimaa uudistettiin perusteellisesti Euro 5 -standardia varten. Hyväksi todettu 1.9 TDI poistettiin käytöstä, ja 2.0 TDI hallitsi mallistoa 110 hv (CFHC), 140 hv (CBAB) ja 170 hv (CBBB) -malleina. Kaikki moottorit varustettiin hiukkassuodattimilla ja optimoidulla pakokaasujen jälkikäsittelyllä.
2.0 TDI 110 PS:n teholla vakiinnutti asemansa taloudellisuuden mestarina, kun taas 140 PS:n versio tarjosi parhaan kompromissin suorituskyvyn ja tehokkuuden välillä. 170 hv:n moottori oli varattu urheilullisiin vaatimuksiin, mutta se oli altis suuremmalle kulutukselle. Tyypillisiä ongelmia olivat tukkeutuneet hiukkassuodattimet lyhyillä matkoilla ja vialliset EGR-venttiilit 150 000 kilometrin jälkeen.
Moottori | Teho (PS) | Kulutus (l/100 km) | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.2 TSI | 105 | 6,1 | Ajoitusketju | Keskimääräinen |
1.4 TSI | 122 | 6,4 | Turboahdin | Hyvä |
1.6 MPI | 102 | 7,6 | Ei vakava | Erittäin hyvä |
1.8 TSI | 160 | 7,2 | Vesipumppu | Hyvä |
2.0 TDI 110 | 110 | 4,9 | DPF:n tukkeutuminen | Hyvä |
2.0 TDI 140 | 140 | 5,1 | EGR-venttiili | Erittäin hyvä |
2.0 TDI 170 | 170 | 5,7 | Turboahdin | Hyvä |

Johtopäätös: Skoda Octavia 2 Combi kaikkien sukupolvien parhaat moottorit.
Skoda Octavia 2 Combi -mallin moottorikehitys heijastaa siirtymistä klassisista imumoottoreista nykyaikaisiin turbo- ja suoraruiskutustekniikoihin. Koko tuotantokauden ajan erityisesti TDI-dieselmoottorit osoittivat kestävyydeltään ja taloudellisuudeltaan ylivoimaisuutensa.
- Paras Skoda Octavia 2 Combi -bensiinimoottori:
1.6 MPI, jossa on 102 hv, tekee vaikutuksen tinkimättömällä luotettavuudellaan ja alhaisilla huoltokustannuksillaan hyväksyttävällä suorituskyvyllä.
- Paras Skoda Octavia 2 Combi -dieselmoottori:
2.0 TDI, jossa on 140 hv, yhdistää optimaalisen ajosuorituksen pieneen polttoaineenkulutukseen ja TDI:n todistettuun pitkäikäisyyteen.
- Luotettavin Skoda Octavia 2 Combi -moottori:
1.9 TDI, jossa on 105 hv, pidetään lähes tuhoutumattomana, ja sen ajokilometrit ylittävät säännöllisesti 400 000 kilometrin rajan.
Kaikkiin Skoda Octavia 2 Combi -moottoreihin on saatavana varaosia AUTODOCilta todistetusti laadukkaasti ja kohtuulliseen hintaan.