Sisällysluettelo
Audi A4 B7 Avant moottorit
Audi A4 B7 Avant moottorit, joita valmistettiin vuosina 2004-2008, merkitsivät ratkaisevaa kehitysvaihetta premium-keskikokoluokassa. B7-sukupolvi vakiinnutti asemansa teknologisena virstanpylväänä monipuolisella moottorivalikoimallaan taloudellisista TDI-moottoreista tehokkaisiin V6-moottoreihin. Tälle moottorisukupolvelle oli ominaista siirtyminen nykyaikaisempiin ruiskutusjärjestelmiin ja parannettuihin päästöstandardeihin.

Audi A4 B7 Avant moottorit - teknologinen harppaus ja FSI-vallankumous (2004-2008).
Audi A4 B7 Avant -moottorien B7-sukupolvi edusti merkittävää teknologista muutosta Audin moottorikehityksessä. Näillä ajoneuvoilla saavutetaan tyypillisesti 250 000-350 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, ja suuremmat korjaukset tehdään yleensä 150 000-200 000 kilometrin välillä. 140 hv:n 2.0 TDI:tä pidetään tämän sukupolven ehdottomasti parhaana moottorina, jossa yhdistyvät luotettavuus, taloudellisuus ja houkutteleva ajosuoritus. B7-aika toi bensiinimoottoreihin vallankumouksellisen FSI-tekniikan ja dieselmoottoreihin common-rail -järjestelmän, mutta se asettui kovaan kilpailuun BMW:n 3-sarjan Touringin ja Mercedes C-luokan Variantin kanssa.
Audi A4 B7 Avant FSI-bensiinimoottorit (2004-2008)
B7-sukupolven FSI-bensiinimoottorit toivat suoraruiskutuksen keskikokoluokkaan ja tarjosivat vaikuttavan yhdistelmän suorituskykyä ja tehokkuutta. 1.8 TFSI 160 hv (moottorikoodi BFB) osoittautui erityisen tasapainoiseksi, kun taas 2.0 TFSI 200 hv (BGB/BWE) tarjosi urheilullista suorituskykyä. Alkutason 1.6 FSI-moottori 115 PS:llä (BLF) tarjosi vankan perusmoottoritehon, mutta oli altis ongelmille hammasketjun kanssa 120 000 kilometrin jälkeen.
FSI-moottoreiden ongelmakohtiin kuului imuventtiilien koksahtaminen 80 000 kilometristä alkaen, erityisesti lyhyillä matkoilla. Polttoainejärjestelmän korkeapainepumppu voi vioittua 100 000-150 000 kilometrin välillä, ja sytytyskelat on vaihdettava säännöllisesti noin 60 000 kilometrin jälkeen. 3.2 V6 FSI, jossa on 255 hv (BKH), tekee vaikutuksen tasaisella käyntiäänellä ja voimantuonnilla, mutta sen ajoitusketjujen ja nokka-akselin vaiheiden kuluminen on suurempaa.
Audi A4 B7 Avant TDI -dieselmoottorit (2004-2008)
B7-sukupolven TDI-moottorivalikoima asetti uudet standardit dieselteknologialle premium-keskikokoluokassa. 115 hv:n 1.9 TDI (BKE/BXE) osoittautui erittäin luotettavaksi ja saavutti helposti 300 000 kilometrin ajokilometrit. 2.0 TDI oli saatavana eri teholuokkina: 140 hv (BRD/BVA), 170 hv (BRE/BVF) ja tehokas 2.7 TDI V6 180 hv (BPP) sekä 3.0 TDI V6 204/233 hv (ASB/BKN).
Erinomaisessa 2.0 TDI:ssä, jossa on 140 hv, yhdistyvät maltillinen suorituskyky, poikkeuksellinen kestävyys ja alhainen polttoaineenkulutus, noin 5,5 litraa 100 kilometrillä. TDI-moottoreiden tyypilliset heikkoudet koskevat ruiskutuspumppua 180 000 kilometristä alkaen, kun taas injektorit on yleensä vaihdettava 120 000-160 000 kilometrin välillä. Hiukkassuodatin voi aiheuttaa ongelmia 80 000 kilometrin jälkeen, jos ajoneuvolla ajetaan usein lyhyitä matkoja. V6 TDI -vaihtoehdot tarjoavat vaikuttavaa vetovoimaa, mutta ovat alttiita turboahtimen ja monimutkaisemman pakojärjestelmän kalliille korjauksille.
Audi A4 B7 Avant moottoreiden vertailutaulukko
Moottori | Teho (PS) | Polttoaineenkulutus (l/100 km) | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.6 FSI | 115 | 7,8 | Ajoitusketju, koksiutuminen | Keskimääräinen |
1.8 TFSI | 160 | 7,2 | Korkeapainepumppu, sytytyskelat | Hyvä |
2.0 TFSI | 200 | 8,1 | Koksautuminen, ajoitusketju | Hyvä |
3.2 V6 FSI | 255 | 9,8 | Ajoitusketju, nokka-akselin vaiheistuskoneisto | Keskimääräinen |
1.9 TDI | 115 | 5,2 | Ruiskutuspumppu, hehkutulpat | Erittäin hyvä |
2.0 TDI 140 | 140 | 5,5 | Suuttimet, hiukkassuodatin | Erittäin hyvä |
2.0 TDI 170 | 170 | 5,8 | Turboahdin, ruiskutussuuttimet | Hyvä |
2.7 TDI V6 | 180 | 6,8 | Turboahdin, pakokaasujen takaisinkierrätys | Keskimääräinen |
3.0 TDI V6 | 204/233 | 7,2 | Turboahdin, ruiskutusjärjestelmä | Keskimääräinen |

Johtopäätös: Kaikkien sukupolvien parhaat Audi A4 B7 Avant -moottorit.
Audi A4 B7 Avant moottorisukupolvi edusti onnistunutta siirtymistä nykyaikaiseen suoraruiskutus- ja common rail -tekniikkaan. FSI-bensiinimoottorit olivat teknologisia edelläkävijöitä, mutta TDI-moottorit vakiinnuttivat asemansa tehokkuuden ja luotettavuuden vertailukohtana premium-keskikokoluokassa.
- Paras Audi A4 B7 Avant bensiinimoottori:
1.8 TFSI, 160 hv, tekee vaikutuksen tasapainoisella ajosuorituskyvyllä, kohtuullisilla huoltokustannuksilla ja hyväksyttävällä luotettavuudella asianmukaisella hoidolla.
- Paras Audi A4 B7 Avant dieselmoottori:
2.0 TDI, jossa on 140 hv, edustaa B7-moottorivalikoiman ehdotonta huippua, ja siinä yhdistyvät poikkeuksellinen kestävyys, alhainen polttoaineenkulutus ja miellyttävä ajosuoritus.
- Luotettavin Audi A4 B7 Avant moottori:
1.9 TDI 115 hv:llä pidetään sarjan tuhoutumattomimpana moottorina, joka saavuttaa asianmukaisella huollolla helposti yli 300 000 kilometrin ajomäärän.
Kaikkiin Audi A4 B7 Avant -moottoreihin on saatavana varaosia AUTODOCilta todistetusti laadukkaasti ja kohtuulliseen hintaan.