Sisällysluettelo
Toyota Avensis moottorit
Toyota Avensis on vuonna 1997 tapahtuneesta lanseerauksestaan lähtien vakiinnuttanut asemansa luotettavana vaihtoehtona keskikokoluokassa, ja se on käynyt läpi kolme sukupolvea, joissa on ollut monipuolinen valikoima moottoreita. Toyota Avensis moottorit ovat aina heijastaneet Toyota filosofiaa, jossa kestävyys ja luotettavuus ovat tärkeämpiä kuin urheilullinen suorituskyky, ja jokaisessa sukupolvessa on otettu käyttöön teknisiä parannuksia ja uusia ajokonsepteja.

Toyota Avensis sukupolvi I (1997-2003)
Ensimmäinen Toyota Avensis sukupolvi merkitsi Toyota tuloa Euroopan keskikokoiseen segmenttiin, ja sille olivat ominaisia poikkeuksellisen luotettavat mutta teknisesti konservatiiviset moottorit. Useimmat tämän sukupolven Toyota Avensis moottorit ovat saavuttaneet 400 000-500 000 kilometrin ajokilometrin ajokierroksen asianmukaisella huollolla, ja suurempia korjauksia tehdään usein vasta 200 000-300 000 kilometrin ajokierroksen jälkeen. Ehdoton huippumoottori oli 2.0 D-4D, jossa oli 110 hv, joka oli Toyota ensimmäinen moderni common-rail-diesel Euroopassa ja jota pidetään edelleen yhtenä luokkansa luotettavimmista dieselmoottoreista. Bensiinimoottorit perustuivat hyväksi havaittuun imusarjatekniikkaan ilman turboahdinta, mikä merkitsi pienempää suorituskykyä mutta maksimaalista luotettavuutta. Verrattuna saksalaisiin kilpailijoihin, kuten BMW 3-sarjaan tai Audi A4:ään, Avensis ei ollut yhtä urheilullinen, mutta huomattavasti huoltovapaampi ja kestävämpi.
Toyota Avensis bensiinimoottorit: Sukupolvi I (1997-2003)
Toyota Avensis bensiinimoottorivalikoima koostui yksinomaan moniventtiilitekniikalla varustetuista imumoottoreista. Alkutason moottori oli 1,6-litrainen moottori (4A-FE), jonka teho oli 81 kW (110 hv) ja jolle oli ominaista alhainen polttoaineenkulutus ja korkea luotettavuus. Tämän yläpuolella oli 1,8-litrainen moottori (7A-FE), jossa oli 85 kW (115 hv) ja joka tarjosi parhaan kompromissin suorituskyvyn ja taloudellisuuden välillä. Huippumoottori oli 2,0-litrainen moottori (3S-FE), jonka teho oli 96 kW (130 hv) ja joka teki vaikutuksen tasaisella käyntiäänellä ja kestävyydellään maltillisesta suorituskyvystään huolimatta. Kaikissa Toyota Avensis bensiinimoottoreissa oli hammashihnan sijasta vankka hammasketju, mikä vähensi merkittävästi huoltokustannuksia. Tyypillisiä heikkouksia ei käytännössä tunnettu - vasta erittäin suuren ajokilometrimäärän jälkeen venttiilinvarren tiivisteet saattoivat alkaa vuotaa.
Toyota Avensis dieselmoottorit: sukupolvi (1997-2003)
Dieselmoottoreiden osalta Toyota aloitti aluksi 2,0-litraisella, 66 kW:n (90 hv) tehoisella 2,0-litraisella imusarjan dieselillä (3C-T), mutta se korvattiin vallankumouksellisella 2,0 D-4D-moottorilla jo vuonna 1999. Tämä 81 kW:n (110 hv) tehoinen Toyota Avensis 2.0 D-4D oli yksi ensimmäisistä common-rail-dieselmoottoreista keskikokoluokassa, ja se asetti uudet mittapuut käyntinopeudelle ja tehokkuudelle. D-4D-moottori perustui Toyota omaan kehitystyöhön eikä eurooppalaisiin alihankkijoihin, mikä selittää sen poikkeuksellisen luotettavuuden. Testikulutus oli vain 5,2 litraa 100 kilometrillä, joten se oli myös erittäin taloudellinen. Ruiskutusjärjestelmään tai turboahtimeen liittyviä ongelmia ei juuri esiintynyt, joten Toyota Avensis 2.0 D-4D oli sukupolvensa luotettavin dieselmoottori.
Toyota Avensis moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.6 4A-FE | 110 HV | 7,2 l/100km | Käytännössä ei yhtään | Erittäin hyvä |
1.8 7A-FE | 115 HV | 7,5 l/100km | Satunnaiset venttiilinvarren tiivisteet | Erittäin hyvä |
2.0 3S-FE | 130 HV | 8,1 l/100km | Erittäin kestävä | Erittäin hyvä |
2.0 3C-T | 90 HV | 6,8 l/100km | Vanhentunut, äänekäs | Keskinkertainen |
2.0 D-4D | 110 HV | 5,2 l/100km | Käytännössä ei yhtään | Erittäin hyvä |

Toyota Avensis Generation II (2003-2009)
Toinen Toyota Avensis sukupolvi jatkoi luotettavien moottoreiden perinnettä ja laajensi mallistoa tehokkaammilla vaihtoehdoilla. Ajokilometrit pysyivät erittäin korkealla 350 000-450 000 kilometrin tasolla, ja uudet VVT-i-bensiinimoottorit paransivat sekä suorituskykyä että tehokkuutta muuttuvan venttiilien ajoituksen ansiosta. Suuret korjaukset olivat edelleen harvinaisia, ja niitä tehtiin yleensä vasta 250 000 kilometrin jälkeen. Tämän sukupolven ylivoimainen moottori oli 2.2 D-4D, jossa oli 177 hv ja jossa yhdistettiin ensimmäistä kertaa aito ajamisen ilo ja Toyota legendaarinen luotettavuus. Tekniset innovaatiot, kuten VVT-i-tekniikka bensiinimoottoreissa ja D-4D-dieselin jatkokehitys, asettivat uusia standardeja. Avensis pysyi uskollisena linjalleen markkinoilla: vähemmän urheilullinen kuin saksalaiset kilpailijansa, mutta huomattavasti luotettavampi ja huoltovarmempi.
Toyota Avensis bensiinimoottorit: sukupolvi (2003-2009)
Toyota Avensis bensiinimoottorit varustettiin kaikki uudella VVT-i-tekniikalla (Variable Valve Timing-intelligent), joka optimoi sekä suorituskyvyn että kulutuksen. Alkutason moottorina oli edelleen saatavilla 1.6 VVT-i, jonka teho oli 81 kW (110 hv), kun taas 1.8 VVT-i:n teho nostettiin 95 kW:iin (129 hv). Huippumalliin lisättiin 2.0 VVT-i 108 kW:lla (147 hv) ja 2.4 VVT-i 120 kW:lla (163 hv). Kaikissa Toyota Avensis bensiinimoottoreissa säilytettiin hyväksi todettu ajoitusketju, ja ne osoittivat edelleen poikkeuksellista luotettavuutta. 1.8 VVT-i-moottorista tuli tämän sukupolven suosituin moottori, koska se tarjosi parhaan tasapainon suorituskyvyn, polttoaineenkulutuksen ja luotettavuuden välillä. Ainoa ajoittainen heikkous oli VVT-i-ohjausyksikkö, joka saattoi reagoida hitaasti hyvin suurten ajokilometrien jälkeen.
Toyota Avensis dieselmoottorit: sukupolvi (2003-2009)
Toyota Avensis dieselmoottorivalikoimaa laajennettiin huomattavasti, ja se sisälsi nyt kolme tehotasoa hyväksi havaittua D-4D-järjestelmää. 2.0 D-4D oli edelleen saatavana 93 kW:n (126 hv) teholla, jota täydennettiin tehokkaammalla 110 kW:n (150 hv) versiolla. Kohokohta oli uusi 2.2 D-4D, jonka teho oli 130 kW (177 hv) ja joka yhdisti ensimmäistä kertaa urheilullisen suorituskyvyn ja dieselin tehokkuuden. Kaikissa Toyota Avensis dieselmoottoreissa on toisen sukupolven common-rail -ruiskutus, jossa on korkeampi ruiskutuspaine ja tarkempi ohjaus. 126 hv:n 2.0 D-4D osoittautui tämän sukupolven luotettavimmaksi moottoriksi, kun taas tehokas 2.2 D-4D pysyi yllättävän kestävänä monimutkaisuudestaan huolimatta. Myös hiukkassuodattimien tai turboahtimien ongelmat olivat tässä sukupolvessa lähes tuntemattomia.
Toyota Avensis moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.6 VVT-i | 110 HV | 6,8 l/100km | Käytännössä ei yhtään | Erittäin hyvä |
1.8 VVT-i | 129 HV | 7,1 l/100km | Ajoittain hidas VVT-i VVT-i | Erittäin hyvä |
2.0 VVT-i | 147 HV | 7,8 l/100km | Erittäin vankka | Erittäin hyvä |
2.4 VVT-i | 163 HV | 8,4 l/100km | Vankka, mutta janoisempi | Hyvä |
2.0 D-4D | 126-150 HV | 5,0-5,4 l/100km | Käytännössä ei yhtään | Erittäin hyvä |
2.2 D-4D | 177 HV | 5,8 l/100km | Tehoon nähden erittäin vankka | Erittäin hyvä |

Toyota Avensis Generation III (2009-2018)
Kolmas ja viimeinen Toyota Avensis -sukupolvi edusti malliston huippua ja tarjosi Avensis historian kehittyneimmän moottoriteknologian. Luotettavuus pysyi erittäin korkealla tasolla 300 000-400 000 kilometrin odotettavissa olevilla ajokilometreillä, vaikka monimutkaisemmat moottorit, kuten 2.0 D-4D, jossa on 124 hv, vaativat toisinaan aikaisempia huoltovälejä. Suurempia korjauksia tehtiin yleensä vasta 200 000-250 000 kilometrin jälkeen, mikä oli edelleen yli alan keskiarvon. Ehdoton huippumoottori oli 2.0 D-4D, jossa oli 143 hv ja jossa yhdistyi huippuluokan dieselteknologia ja Toyota hyväksi havaittu luotettavuus. Teknisiä kohokohtia olivat muun muassa bensiinimoottoreiden Valvematic-tekniikka ja edelleen kehitetyt D-4D-dieselit, joiden hyötysuhde on parantunut. Kun Avensis valmistus lopetettiin vuonna 2018, se merkitsi luotettavien keskikokoisten autojen aikakauden päättymistä Toyota keskittyessä maastureihin ja hybridimalleihin.
Toyota Avensis bensiinimoottorit: sukupolvi III (2009-2018)
Kolmannen sukupolven Toyota Avensis bensiinimoottorit saivat vallankumouksellisen Valvematic-teknologian, joka mahdollisti venttiilien nostojen ja ajoituksen portaattoman vaihtelun. 1.6 Valvematic 97 kW:lla (132 PS) korvasi aiemman VVT-i-moottorin ja tarjosi huomattavasti paremman ajosuoritusominaisuuden pienemmällä polttoaineenkulutuksella. Tämän sukupolven suosituimmaksi bensiinimoottoriksi muodostui 1.8 Valvematic, jonka teho oli 108 kW (147 hv) ja joka teki vaikutuksen suorituskyvyn, tehokkuuden ja luotettavuuden yhdistelmällään. Huippumoottori oli edelleen 2.0 VVT-i, jonka teho oli 112 kW (152 hv), mutta joka joutui kuitenkin tyytymään ilman Valvematic-tekniikkaa. Kaikissa Toyota Avensis bensiinimoottoreissa säilytettiin hyväksi todettu ajoitusketju, ja ne osoittivat myös tässä sukupolvessa poikkeuksellista luotettavuutta. Ainoa ajoittainen heikkous oli monimutkainen Valvematic-järjestelmä, joka vaati ajoittain puhdistusta tai säätöä hyvin suurten ajokilometrien jälkeen.
Toyota Avensis -dieselmoottorit: sukupolvi III (2009-2018)
Toyota Avensis dieselmoottorivalikoima keskittyi kahteen huippumoderniin 2.0 D-4D -vaihtoehtoon, joiden tehot olivat 91 kW (124 PS) ja 105 kW (143 PS). Molemmissa moottoreissa oli kolmannen sukupolven common-rail -ruiskutus, jossa oli piezosuuttimet ja ruiskutuspaine jopa 1 800 bar. Toyota Avensis 2.0 D-4D -moottori 124 hv:llä oli erityisen taloudellinen, ja sen testikulutus oli vain 4,2 litraa 100 kilometrillä. 143 hv:n versio tarjosi parhaan kompromissin suorituskyvyn ja tehokkuuden välillä. Molemmat moottorit täyttivät Euro 5 -standardin, ja niissä oli vakiona dieselhiukkassuodatin. 143 hv:n 2.0 D-4D-moottoria pidettiin koko Avensis historian tasapainoisimpana moottorina, jossa yhdistyvät urheilullinen suorituskyky ja Toyotalle tyypillinen kestävyys. Ruiskutusjärjestelmään tai DPF:n regenerointiin liittyvät ongelmat olivat myös erittäin harvinaisia tässä sukupolvessa.
Toyota Avensis hybridiveto: sukupolvi III (2009-2018)
Vuodesta 2015 alkaen tarjottiin ensimmäistä kertaa Toyota Avensis Hybrid -mallia, jossa oli hyväksi havaittu 1,8-litrainen hybridijärjestelmä. Siinä yhdistettiin 1,8-litrainen bensiinimoottori ja sähkömoottori, jolloin järjestelmän teho oli 100 kW (136 hv). Toyota Avensis Hybrid käytti Priuksen hyväksi todettua tekniikkaa, ja sen keskimääräinen polttoaineenkulutus oli vain 4,1 litraa 100 kilometrillä. Vaikka ajosuoritus oli kohtalainen, järjestelmä teki vaikutuksen luotettavuudellaan ja alhaisilla käyttökustannuksillaan. Hybridiveto oli optimoitu erityisesti kaupunkiajoon ja lyhyille matkoille.
Toyota Avensis moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.6 Valvematic | 132 HV | 6,1 l/100km | Valvematicin satunnainen säätö | Erittäin hyvä |
1.8 Valvematic | 147 HV | 6,4 l/100km | Erittäin vankka | Erittäin hyvä |
2.0 VVT-i | 152 HV | 7,2 l/100km | Todistettu ja luotettava | Erittäin hyvä |
2.0 D-4D | 124 HV | 4,2 l/100km | Erittäin taloudellinen ja kestävä | Erittäin hyvä |
2.0 D-4D | 143 HV | 4,6 l/100km | Optimaalisesti tasapainotettu | Erittäin hyvä |
1.8 Hybrid | 136 HV | 4,1 l/100km | Todistettua Prius-teknologiaa | Erittäin hyvä |

Johtopäätös: Toyota Avensis kaikkien sukupolvien parhaat moottorit
Toyota Avensis moottoreiden kehitys osoittaa vaikuttavasti Toyota johdonmukaisen filosofian: luotettavuus ja kestävyys menevät urheilullisen suorituskyvyn edelle. Kun muut valmistajat valitsivat turboahdon ja monimutkaisia tekniikoita, Toyota pitäytyi hyväksi havaittuihin konsepteihin ja kehitti niitä jatkuvasti edelleen. Tuloksena olivat moottorit, jotka säännöllisesti saavuttivat yli 400 000 kilometrin ajomäärän minimaalisilla huoltokustannuksilla. Toyota Avensis moottorit edustivat japanilaisen insinööritaidon parhaimmistoa: hienostuneita, luotettavia ja kestäviä.
- Paras Toyota Avensis bensiinimoottori:
1.8 Valvematic (147 hv, Generation III) yhdisti nykyaikaisen tekniikan ja Toyota hyväksi havaitun luotettavuuden ja tarjosi parhaan tasapainon suorituskyvyn, polttoainetalouden ja kestävyyden välillä.
- Paras Toyota Avensis -dieselmoottori:
2.0 D-4D (143 PS, Generation III) edusti Avensis-dieselteknologian huippua, jossa yhdistyvät urheilullinen suorituskyky, poikkeuksellinen luotettavuus ja alhainen polttoaineenkulutus.
- Paras Toyota Avensis hybridimoottori:
1.8 Hybrid (136 hv, Generation III) hyödynsi hyväksi todettua Prius-tekniikkaa ja tarjosi alhaisimmat käyttökustannukset sekä korkean luotettavuuden.
Kaikkien Toyota Avensis -sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella, mikä takaa näiden poikkeuksellisen luotettavien ajoneuvojen pitkäikäisyyden.