Sisällysluettelo
Peugeot Partner moottorit
Vuonna 1996 tapahtuneesta lanseerauksestaan lähtien Peugeot Partner on vakiinnuttanut asemansa monipuolisena korkeakattoisena farmari- ja hyötyajoneuvona, johon on tarjolla laaja valikoima Peugeot Partner -moottoreita. Kolmen sukupolven aikana moottorivalikoima on kehittynyt yksinkertaisista imumoottoreista nykyaikaisiin turbo- ja sähkömoottoreihin. Teknologinen kehitys heijastaa sekä PSA-konsernin edistystä että tehokkuuden ja ympäristöystävällisyyden kasvavia vaatimuksia.

Peugeot Partner sukupolvi I (1996-2008)
Ensimmäiselle Peugeot Partner -sukupolvelle oli ominaista vankat mutta teknisesti yksinkertaiset moottorit, jotka oli suunniteltu ensisijaisesti luotettavuuden ja alhaisien käyttökustannusten vuoksi. Ajokilometrit vaihtelivat suuresti: testatuilla 1.9-dieselmoottoreilla saavutettiin helposti 400 000-500 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, mutta bensiinimoottorit vaativat usein suurempia korjauksia 200 000-300 000 kilometrin ajokilometrin välillä. Tyypilliset huoltovälit olivat 15 000 ja 20 000 kilometrin välillä, jolloin dieselmoottorit vaativat huomattavasti vähemmän huoltoa. Tämän sukupolven ehdoton huippumoottori oli 71 hv:n 1.9 D, joka teki vaikutuksen tuhoutumattomuudellaan ja alhaisella polttoaineenkulutuksellaan. Teknisiä innovaatioita oli harvoin, mutta pääpaino oli yksinkertaisuudessa ja korjaamisen helppoudessa - konsepti, joka antoi Partnerille vahvan aseman hyötyajoneuvomarkkinoilla.
Peugeot Partner bensiinimoottorit: Sukupolvi I (1996-2008)
Peugeot Partner bensiinimoottorivalikoima koostui pääasiassa TU-sarjan imumoottoreista. Alkutason moottorina toimi 1.1 TU1, jonka teho oli 60 hv, jota seurasivat 1.4 TU3, jonka teho oli 75 hv, ja 1.6 TU5, jonka teho oli 90 hv. Näille Peugeot Partner -moottoreille oli ominaista niiden yksinkertaisuus, mutta ne kärsivät vanhemmille bensiinimoottoreille tyypillisistä ongelmista: sytytyskelan viat, tyhjäkäyntiongelmat ja lisääntynyt öljynkulutus suuremmilla ajokilometreillä. 1.6 16V, jossa oli 110 hv, oli tehokkain bensiinimoottori ja tarjosi paremmat ajo-ominaisuudet, mutta oli altis venttiiliongelmille ja vaati enemmän huoltoa. Erityisesti varhaisissa katalysaattoriversioissa oli heikkouksia lambda-antureiden pitkäikäisyydessä.
Peugeot Partner -dieselmoottorit: sukupolvi I (1996-2008)
Peugeot Partner dieselmoottoreita hallitsi legendaarinen 1.9 D (XUD9), jonka teho oli 69-71 hv ja joka osoittautui yhdeksi aikansa luotettavimmista moottoreista. Tämä epäsuoraruiskutusdiesel oli käytännössä tuhoutumaton ja saavutti säännöllisesti yli 500 000 kilometrin ajosuoritteen. 1.9 TD, jossa oli 90 hv, tarjosi enemmän tehoa turboahtimen ansiosta, mutta oli alttiimpi turboahtimen vaurioille. Vuodesta 2002 alkaen markkinoille tuli uudenaikaisempi 2.0 HDI, jossa oli 90 hv ja joka oli huomattavasti puhtaampi ja hiljaisempi common rail -ruiskutuksen ja hiukkassuodattimen ansiosta, mutta myös monimutkaisempi huoltaa. Peugeot Partner 1.9 D:stä kehittyi usein ajavien kuljettajien ja liikemiesten kulttimoottori - sen vankkuus ja alhainen polttoaineenkulutus (vain 5,5-6,0 litraa) tekivät siitä kustannusoptimoitujen kuljettajien ykkösvalinnan.
Peugeot Partner moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.1 TU1 | 60 HV | 6,8-7,5 l/100km | Sytytyskelat, heikko suorituskyky | Keskimääräinen |
1.4 TU3 | 75 HV | 6,5-7,2 l/100km | Tyhjäkäyntiongelmat, öljynkulutus | Hyvä |
1.6 TU5 | 90 HV | 6,8-7,8 l/100km | Venttiiliongelmat, lambda-anturit | Keskimääräinen |
1,6 16V | 110 HV | 7,2-8,0 l/100km | Venttiilivälykset, suuri huolto | Kohtalainen |
1,9 D | 69-71 HV | 5,5-6,0 l/100km | Käytännössä ei ole | Erittäin hyvä |
1,9 TD | 90 HV | 6,0-6,5 l/100km | Turboahtimen vaurio | Hyvä |
2.0 HDI | 90 HV | 5,8-6,2 l/100km | Hiukkassuodatin, ruiskutussuuttimet | Hyvä |

Peugeot Partner Generation II (2008-2018)
Toinen Peugeot Partner -sukupolvi merkitsi siirtymistä nykyaikaiseen moottoritekniikkaan, jossa on turboahdin ja kehittynyt ruiskutustekniikka. Luotettavuus pysyi korkealla tasolla, ja useimmat moottorit saavuttivat 300 000-400 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla. Suuremmat korjaukset olivat tyypillisesti ajankohtaisia 180 000-250 000 kilometrin välillä, mikä johtui pääasiassa monimutkaisemmasta pakokaasujen jälkikäsittelystä. Ehdoton kohokohta oli 92 hv:n 1.6 HDI, joka ilmentää täydellisesti Peugeotin kokemusta dieselteknologiasta. Tämän sukupolven teknisiä kohokohtia olivat stop-start-järjestelmän käyttöönotto, parannettu äänieristys ja ensimmäistä kertaa saatavilla oleva automaattivaihteisto. Hyötyajoneuvomarkkinoilla Partner pystyi edelleen laajentamaan asemaansa kustannustehokkaana ja luotettavana pakettiautona.
Peugeot Partner bensiinimoottorit: Sukupolvi II (2008-2018)
Peugeot Partner bensiinimoottorivalikoima uudistettiin täysin, ja siihen kuuluivat nyt nykyaikaiset VTi-moottorit. Alkutason moottorina toimi 1.4 VTi, jossa oli 95 hv, ja se tarjosi huomattavasti paremmat ajo-ominaisuudet kuin edeltäjänsä. 1.6 VTi, jossa oli 120 hv, oli tehokkain bensiinimoottori, ja sille olivat ominaisia alhaiset huoltokustannukset. Näissä Peugeot Partner -moottoreissa oli huomattavasti vähemmän ongelmia kuin edellisessä sukupolvessa, mutta toisinaan ilmeni ongelmia sytytyskelojen ja kaasuläpän kanssa. 150 hv:n 1.6 THP:tä tarjottiin vain urheilullisissa versioissa, ja se oli altis turboahtimen ongelmille huolimattoman huollon yhteydessä. Erityisesti 1.4 VTi osoittautui luotettavaksi yleismoottoriksi, jonka polttoaineenkulutus oli kohtuullinen.
Peugeot Partner dieselmoottorit: sukupolvi (2008-2018)
Peugeot Partner 1.6 HDI hallitsi dieselmoottorivalikoimaa eri tehoilla 75-120 hv. Kaikissa muunnelmissa oli common-rail -ruiskutus ja ne täyttivät vähintään Euro 4 -standardin. 92 hv:n 1.6 HDI:stä tuli myyntimenestys, ja se tarjosi parhaan yhdistelmän suorituskykyä, kulutusta ja luotettavuutta. Ongelmia esiintyi lähinnä pakokaasujen jälkikäsittelyssä: Hiukkassuodattimen tukkeutuminen lyhyillä matkoilla ja satunnaiset viat ruiskutussuuttimissa. Tehokkaampi 1.6 HDI, jossa oli 120 hv, oli urheilullisempi, mutta myös alttiimpi turboahtimen vaurioille. Kaikille Peugeot Partner HDI-moottoreille oli ominaista alhainen 4,5-5,5 litran polttoaineenkulutus, ja niillä saavutettiin helposti yli 1 000 kilometrin toimintasäde moottoritien matkoilla.
Peugeot Partner moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.4 VTi | 95 HV | 6,2-6,8 l/100km | Sytytyskelat, kaasuläppä | Hyvä |
1.6 VTi | 120 HV | 6,5-7,2 l/100km | Satunnaisia venttiiliongelmia | Hyvä |
1.6 THP | 150 HV | 7,0-7,8 l/100km | Turboahtimen vaurio | Kohtalainen |
1.6 HDI | 75 HV | 4,3-4,8 l/100km | Hiukkassuodatin lyhyille matkoille | Hyvä |
1.6 HDI | 92 HV | 4,5-5,0 l/100km | Erittäin vankat, satunnaiset ruiskutussuuttimet | Erittäin hyvä |
1.6 HDI | 120 HV | 4,8-5,3 l/100km | Turboahtimen vaurio, hiukkassuodatin | Hyvä |

Peugeot Partner Generation III (2018-nykyinen)
Nykyinen Peugeot Partner -sukupolvi edustaa nykyaikaisinta kehitysvaihetta, jossa ajovalikoima on sähköistetty kokonaan. Kaikki moottorit täyttävät vähintään Euro 6d Temp -standardin ja tarjoavat edistyksellistä teknologiaa, kuten SCR-katalysaattorit ja AdBlue-ruiskutuksen. Useimmat moottorit saavuttavat asianmukaisella huollolla 250 000-350 000 kilometrin ajomatkan, ja 1.5 BlueHDI -dieseleitä pidetään erityisen kestävinä. Suuremmat korjaukset ovat tyypillisesti tarpeen 150 000-200 000 kilometrin ajomatkan välillä, mikä johtuu pääasiassa monimutkaisesta pakokaasujen jälkikäsittelystä. Ehdoton huippumoottori on 1.5 BlueHDI, jossa on 130 hv ja jossa yhdistyvät optimaalisesti suorituskyky, tehokkuus ja luotettavuus. Teknisiä kohokohtia ovat muun muassa täyssähköisen e-Partner käyttöönotto, 8-vaihteinen automaattivaihteisto ja kattavat liitettävyysratkaisut. Markkinoilla Partner on asemoitumassa kompaktin hyötyajoneuvosegmentin teknologiajohtajaksi.
Peugeot Partner bensiinimoottorit: III sukupolvi (2018-nykyään)
Peugeot Partner bensiinimoottorivalikoima on muutettu moderneiksi PureTech-moottoreiksi. Perustan muodostaa 1.2 PureTech, jossa on 110 hv ja joka tarjoaa hyvän tasapainon suorituskyvyn ja kulutuksen välillä kolmisylinterisen turboteknologiansa ansiosta. 1.2 PureTech, jossa on 130 hv, on tehokkain bensiiniversio, ja siinä on lisätekniikoita, kuten muuttuva venttiilien ohjaus. Näissä Peugeot Partner -moottoreissa on nykyaikaisille downsized-moottoreille tyypillisiä ongelmia: imuventtiilien koksahtaminen, turboahtimen ajoittaiset heikkoudet ja öljyn laadun lisääntyneet vaatimukset. 110 hv:n 1.2 PureTech on osoittautunut luotettavammaksi ja kehittyy tämän sukupolven parhaaksi bensiinimoottoriksi. Huoltovälit ovat noin 20 000 kilometriä, jolloin pitkäikäisen öljyn käyttö on pakollista.
Peugeot Partner -dieselmoottorit: III sukupolvi (2018-nykyään)
Peugeot Partner 1.5 BlueHDI muodostaa dieselmalliston selkärangan, ja sen tehot vaihtelevat 100 ja 130 hevosvoiman välillä. Kaikissa vaihtoehdoissa on SCR-katalysaattorit AdBlue-ruiskutuksella ja ne täyttävät Euro 6d Temp -standardin. 1.5 BlueHDI 100 hv:n teholla on taloudellisin moottori, jonka polttoaineenkulutus on vain 4,2-4,6 litraa, kun taas 130 hv:n moottori tarjoaa enemmän tehoa vetämiseen. Näitä Peugeot Partner -moottoreita pidetään erittäin luotettavina, mutta AdBlue-järjestelmän ja hiukkassuodattimen kanssa ilmenee toisinaan ongelmia usein lyhyillä matkoilla. 130 hv:n 1.5 BlueHDI -moottorista on tulossa kaupallisten käyttäjien suosikki, ja sen todellinen kulutus on alle 5 litraa moottoritiellä ajettaessa. Huoltoväliä on pidennetty 30 000 kilometriin.
Peugeot Partner sähkökäyttö: III sukupolvi (2018-nykyään)
Peugeot e-Partner järjestelmäteho on 136 hv ja toimintasäde jopa 275 kilometriä (WLTP). Sähkömoottori kehittää välittömästi 260 Nm:n maksimivääntömomenttinsa, mikä tarjoaa erittäin vilkkaan ajokokemuksen. 50 kWh:n akku voidaan ladata jopa 100 kW:n pikalatausasemilla. Ongelmat ovat toistaiseksi harvinaisia ja rajoittuvat lähinnä ohjelmistopäivityksiin ja satunnaisiin latausvirheisiin. e-Partner on vakiinnuttamassa asemaansa sähkökäyttöisten hyötyajoneuvojen segmentin edelläkävijänä, ja se tarjoaa alhaisimmat käyttökustannukset kaupunkiajossa.
Peugeot Partner moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.2 PureTech | 110 HV | 5,8-6,4 l/100km | Venttiilien koksahtaminen, turboahdin | Hyvä |
1.2 PureTech | 130 HV | 6,0-6,6 l/100km | Turboahdin, öljyn laatu kriittinen | Keskimääräinen |
1.5 BlueHDI | 100 HV | 4,2-4,6 l/100km | AdBlue-järjestelmä, hiukkassuodatin | Hyvä |
1.5 BlueHDI | 130 HV | 4,4-4,8 l/100km | Erittäin kestävä, satunnainen AdBlue | Erittäin hyvä |
Sähköinen | 136 HV | 21-24 kWh/100km | Ohjelmisto, harvoin latausvirheitä | Hyvä |

Johtopäätös: Kaikkien sukupolvien parhaat Peugeot Partner -moottorit
Peugeot Partner -moottoreiden kehitys osoittaa jatkuvaa parannusta tehokkuuden ja ympäristöystävällisyyden osalta, kun taas luotettavuus on pysynyt jatkuvasti korkealla tasolla. Erityisesti dieselmoottorit ovat vakiinnuttaneet asemansa vertailukohtana pitkäikäisyyden ja alhaiset käyttökustannukset kaikissa sukupolvissa. Uusi sähköistys avaa uusia mahdollisuuksia ympäristötietoisille käyttäjille unohtamatta Partner hyväksi todettuja ominaisuuksia.
- Paras Peugeot Partner -bensiinimoottori:
1.2 PureTech (110 hv, III sukupolvi) yhdistää nykyaikaisen turbotekniikan hyväksyttävään luotettavuuteen ja bensiinimoottoriksi hyvään polttoaineenkulutukseen.
- Paras Peugeot Partner -dieselmoottori:
1.5 BlueHDI (130 hv, sukupolvi III) tarjoaa parhaan yhdistelmän suorituskykyä, tehokkuutta ja nykyaikaista pakokaasutekniikkaa, kun taas legendaarinen 1.9 D (sukupolvi I) on edelleen tuhoutumaton klassikko.
- Paras Peugeot Partner sähkökäyttö:
e-Partner (136 hv, III sukupolvi) 275 kilometrin toimintasäteellään ja pikalatausmahdollisuuksillaan on ihanteellinen kaupalliseen kaupunkiajoon ja ympäristötietoisiin yksityiskäyttäjiin.
Kaikkien Peugeot Partner -sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella ja asiantuntevalla neuvonnalla.