Sisällysluettelo
Renault Laguna moottorit
Renault Laguna on vuonna 1993 tapahtuneesta lanseerauksestaan lähtien vakiinnuttanut asemansa keskikokoisen luokan merkittävänä edustajana, ja se on kokenut kolme sukupolvea, joissa on vuoteen 2015 asti ollut monipuolinen valikoima moottoreita. Renault Laguna -moottoreiden tekninen kehitys heijastaa kolmen vuosikymmenen ranskalaista insinöörityötä, sen vankoista alkuajoista nykyaikaisiin turboahdettuihin moottoreihin.
Renault Laguna -moottorit: sukupolvi I (1993-2001)

Ensimmäinen Renault Laguna -sukupolvi oli Renaultin rohkea askel keskiluokkaan, ja sille olivat ominaisia vankat, mutta teknisesti vielä perinteiset moottorit. Asianmukaisella huollolla ajokilometrit ylsivät kunnioitettaviin 250 000-350 000 kilometriin, ja bensiinimoottorit vaativat usein suurempia korjauksia aikaisemmin kuin vankat dieselmoottorit. Tyypilliset korjausvälit olivat 150 000-200 000 kilometriä suurten toimenpiteiden, kuten hammashihnan vaihdon tai turboahtimen ongelmien osalta dieseleissä. Tämän sukupolven ehdoton huippumoottori oli 2.2 dT, jossa oli 113 hv ja jossa luotettavuus ja taloudellisuus yhdistyivät optimaalisesti. Teknisesti tämä sukupolvi oli edelleen hyvin perinteinen, sillä siinä oli hyväksi havaittuja imumoottoreita ja ensimmäisiä turbodieseleitä, jotka osoittautuivat yllättävän kestäviksi.
Renault Laguna bensiinimoottorit: sukupolvi (1993-2001)
Renault Laguna bensiinimoottorivalikoima käsitti erilaisia 1,6-3,0-litraisia imumoottoreita. Alkutason moottori oli 1,6-litrainen, jossa oli 90 hevosvoimaa, jonka jälkeen tulivat 1,8-litrainen, jossa oli 95 hevosvoimaa, ja 2,0-litrainen, jossa oli 113 tai 140 hevosvoimaa. Nämä Renault Laguna -moottorit perustuivat hyväksi havaittuun tekniikkaan monipisteruiskutuksella, ja ne osoittautuivat suhteellisen luotettaviksi, mutta kärsivät suuresta polttoaineenkulutuksesta ja vähäisestä tehosta. Tehokkain bensiinimoottori oli 3.0 V6, jossa oli 190 hv ja jota käytettiin yksinomaan Laguna V6 -urheiluversiossa. Tyypillisiä ongelmia olivat sytytyskelan viat, vesipumpun kuluminen ja ajoittaiset pään tiivisteen vauriot suurilla ajokilometreillä.
Renault Laguna -dieselmoottorit: sukupolvi (1993-2001)
Renault Laguna -dieselmoottoreita hallitsi hyväksi havaittu 1.9 dT (turbodiesel), jonka teho oli 90 hv ja joka osoittautui erittäin kestäväksi. Vuodesta 1995 alkaen markkinoille tuli uudenaikaisempi 2.2 dT, jossa oli 113 hv ja josta tuli ensimmäisen sukupolven paras moottori epäsuoran ruiskutuksensa ja vankan rakenteensa ansiosta. Nämä Renault Laguna -dieselmoottorit olivat tunnettuja kestävyydestään ja alhaisista käyttökustannuksistaan, vaikka ne olivatkin nykypäivän mittapuulla meluisia ja epämukavia. 2.2 dT saavutti helposti 400 000 kilometriä ja enemmänkin, mutta vaati ruiskutuspumpun ja turboahtimen säännöllistä huoltoa. Tyypillisiä heikkoja kohtia olivat hehkutulpat talvella ja satunnaiset turboahtimen vauriot, jotka johtuivat huollon laiminlyönnistä.
| Renault Laguna moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1,6 16V | 90 HV | 8,5-9,2 l/100km | Sytytyskelat, vesipumppu | Keskimääräinen |
| 1,8 16V | 95 HV | 8,8-9,5 l/100km | Samanlainen kuin 1,6, vähän tehoa | Keskimääräinen |
| 2,0 16V | 113-140 HV | 9,2-10,1 l/100km | Kannen tiiviste, korkea kulutus | Kohtalainen |
| 3,0 V6 | 190 HV | 11,5-12,8 l/100km | Monimutkainen, kallis huoltaa | Kohtalainen |
| 1.9 dT | 90 HV | 6,8-7,5 l/100km | Äänekäs, hehkutulpat | Hyvä |
| 2.2 dT | 113 HV | 7,2-7,8 l/100km | Erittäin kestävä, paras valinta | Erittäin hyvä |
Renault Laguna moottorit: (2001-2007)

Renault Laguna toinen sukupolvi merkitsi merkittävää teknologista harppausta, kun käyttöön otettiin nykyaikaiset common-rail-dieselmoottorit ja parannetut bensiinimoottorit. Dieselmoottoreiden ajokilometrit nousivat 300 000-400 000 kilometriin, kun taas bensiinimoottoreiden ajokilometrit olivat edelleen 200 000-300 000 kilometrin välillä. Suuremmat korjaukset tulivat tyypillisesti ajankohtaisiksi 120 000-180 000 kilometrin välillä, erityisesti monimutkaisemmissa turbomoottoreissa. Ehdoton kohokohta oli 2.2 dCi, jossa oli 150 hv ja jossa yhdistettiin ensimmäistä kertaa common rail -tekniikka sekä korkea suorituskyky ja luotettavuus. Tässä sukupolvessa esiteltiin myös ensimmäiset turbobensiinimoottorit, ja se asetti uudet standardit mukavuuden ja tehokkuuden suhteen, mutta kamppaili elektroniikan alkuvaikeuksien ja monimutkaisemman tekniikan kanssa.
Renault Laguna bensiinimoottorit: sukupolvi (2001-2007)
Renault Laguna -bensiinimoottorivalikoimaa uudistettiin perusteellisesti, ja se sisälsi nyt nykyaikaisia 16-venttiilisiä moottoreita, joissa oli parannettu ruiskutustekniikka. 1,6-litrainen tuotti nyt 110 hv, 1,8-litrainen 120 hv ja 2,0-litrainen 135 tai 165 hv. Uutuutena oli 2.0 Turbo, jossa oli 170 hv ja joka oli Laguna historian ensimmäinen turbobensiinimoottori. Nämä Renault Laguna -moottorit olivat taloudellisempia ja hienostuneempia kuin edeltäjänsä, mutta kärsivät monimutkaisemmasta elektroniikasta ja ajoittaisista nokka-akselin säätöön liittyvistä ongelmista. 3.0 V6 jatkoi 207 hv:n teholla, mutta se jäi kapeaksi moottoriksi, jonka polttoaineenkulutus oli korkea ja huolto monimutkaista.
Renault Laguna dieselmoottorit: sukupolvi (2001-2007)
Vallankumous Renault Laguna -dieselmoottoreissa tapahtui dCi-moottoreiden (direct common-rail injection) käyttöönoton myötä. 1.9 dCi -moottorit olivat 110 tai 120 hv:n tehoisia ja tarjosivat ensimmäistä kertaa suorituskyvyn, taloudellisuuden ja mukavuuden yhdistelmän. Huippu oli 2.2 dCi, jossa oli 150 hv ja joka vakiinnutti asemansa yhtenä aikansa parhaista dieselmoottoreista. Nämä Renault Laguna dCi -moottorit olivat huomattavasti hiljaisempia ja hienostuneempia kuin edeltäjänsä, mutta niillä saavutettiin silti korkeat 350 000-400 000 kilometrin ajomäärät. Tyypillisiä heikkoja kohtia olivat ruiskutussuuttimet, turboahtimen geometria ja ajoittaiset ongelmat hiukkassuodattimen kanssa lyhyillä matkoilla.
| Renault Laguna moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1,6 16V | 110 HV | 7,8-8,5 l/100km | Nokka-akselin säätö | Hyvä |
| 1,8 16V | 120 HV | 8,2-8,9 l/100km | Samanlainen kuin 1,6 | Hyvä |
| 2,0 16V | 135-165 HV | 8,5-9,8 l/100km | Elektroniikka, keskinkertainen suorituskyky | Keskinkertainen |
| 2,0 Turbo | 170 HV | 9,2-10,5 l/100km | Turboahdin, monimutkainen | Kohtalainen |
| 3,0 V6 | 207 HV | 11,8-13,2 l/100km | Suuri kulutus, kallis | Kohtalainen |
| 1,9 dCi | 110-120 HV | 5,8-6,5 l/100km | Suuttimet, turboahdin | Hyvä |
| 2.2 dCi | 150 HV | 6,2-6,8 l/100km | Paras moottori, erittäin kestävä | Erittäin hyvä |
Renault Laguna moottorit: (2007-2015)

Kolmas ja viimeinen Renault Laguna -sukupolvi edusti teknisen kehityksen huippua ja tarjosi malliston nykyaikaisimmat moottorit. Luotettavuus saavutti uudet mittasuhteet, sillä parhaiden dieselmoottoreiden ajokilometrit olivat 350 000-450 000 kilometriä, ja myös bensiinimoottoreista tuli huomattavasti kestävämpiä. Suurempia korjauksia oli odotettavissa vasta 180 000-250 000 kilometrin ajomatkan välillä, jolloin huoltovälejä voitiin pidentää. Ehdoton huippumoottori oli 2.0 dCi, jossa oli 175 hv ja jossa suorituskyky, tehokkuus ja luotettavuus yhdistyivät täydellisesti. Tässä sukupolvessa otettiin käyttöön myös pienennetyt turboahdetut bensiinimoottorit ja asetettiin uudet normit päästöjen ja kulutuksen osalta, mutta kamppailtiin lisääntyvän elektroniikan ja monimutkaisemman pakokaasujen jälkikäsittelyn kanssa.
Renault Laguna bensiinimoottorit: (2007-2015)
Renault Laguna -bensiinimoottorivalikoima uudistettiin täysin, ja se perustui nyt nykyaikaiseen turbotekniikkaan. 1,6-litrainen imumoottori säilyi lähtötason moottorina 110 hv:llä, mutta sitä täydennettiin 1.6 TCe (turbo) -moottorilla, jossa oli 140 hv. 2,0-litrainen moottori oli saatavana 140 hv:n imumoottorina tai 170 tai 205 hv:n turbomoottorina. Nämä Renault Laguna -moottorit olivat huomattavasti taloudellisempia ja tehokkaampia kuin edeltäjänsä, mutta kärsivät varhaisille suorasuihkuturbomoottoreille tyypillisistä ongelmista, kuten imuventtiilien koksahtamisesta ja turboahtimen vaurioitumisesta. 2.0 TCe, jossa oli 205 hv, kehittyi sukupolven ongelmallisimmaksi bensiinimoottoriksi, jossa turboahdin vioittui usein ja jonka korjauskustannukset olivat korkeat.
Renault Laguna -dieselmoottorit: (2007-2015)
Renault Laguna -dieselmallisto varustettiin nykyaikaisilla dCi-moottoreilla. Pienimpänä dieselmoottorina 1.5 dCi, jossa oli 110 hv, tarjosi hyvän tasapainon taloudellisuuden ja suorituskyvyn välillä. Koeteltua 2.0 dCi -moottoria oli saatavilla eri teholuokissa 130-175 hv:n välillä, ja 175 hv:n versio, jossa oli twin-turbo-tekniikka, edusti huippua. Näitä Renault Laguna dCi -moottoreita pidettiin aikansa luotettavimpina ja tehokkaimpina, ja niiden polttoaineenkulutus oli alle 5 litraa 100 kilometrillä ja ajokilometrien määrä yli 400 000 kilometriä. Ongelmia aiheuttivat lähinnä monimutkainen pakokaasujen jälkikäsittely, hiukkassuodatin ja satunnaiset turboahtimen viat urheilullisessa ajossa.
| Renault Laguna moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1,6 16V | 110 HV | 7,5-8,2 l/100km | Vanhentunut, vähän tehoa | Keskimääräinen |
| 1,6 TCe | 140 HV | 6,8-7,5 l/100km | Venttiilien koksinut, turboahdin | Kohtalainen |
| 2,0 16V | 140 HV | 8,0-8,7 l/100km | Ei kovin yleinen | Keskimääräinen |
| 2,0 TCe | 170-205 HV | 7,8-9,2 l/100km | Turboahdin, korkeat korjauskustannukset | Ongelmallinen |
| 1.5 dCi | 110 HV | 4,5-5,2 l/100km | Erittäin taloudellinen, kestävä | Erittäin hyvä |
| 2.0 dCi | 130-175 HV | 5,0-5,8 l/100km | Paras moottori, twin-turbo | Erittäin hyvä |
Johtopäätökset: Renault Laguna kaikkien sukupolvien parhaat moottorit
Renault Laguna -moottoreiden kehitys kolmen sukupolven aikana osoittaa selvästi ranskalaisen autoteollisuuden teknisen kehityksen. Ensimmäiset sukupolvet perustuivat vielä hyväksi havaittuun, yksinkertaiseen tekniikkaan, mutta myöhemmät dCi-dieselmoottorit kehittyivät todellisiksi tekniikan mestariteoksiksi. Bensiinimoottorit sen sijaan pysyivät usein ongelmallisina, erityisesti myöhemmissä turboversioissa.
- Paras Renault Laguna bensiinimoottori:
Toisen sukupolven 1.6 16V, jossa on 110 hv, yhdistää luotettavuuden hyväksyttävään suorituskykyyn ja kohtuullisiin käyttökustannuksiin ilman turbomoottoreiden monimutkaisuutta.
- Paras Renault Laguna -dieselmoottori:
Kolmannen sukupolven 2.0 dCi, jossa on 175 hv, tarjoaa täydellisen yhdistelmän tehoa, tehokkuutta ja luotettavuutta, ja sitä pidetään yhtenä aikansa parhaista dieselmoottoreista.
- Paras Renault Laguna -moottori kaiken kaikkiaan:
Ensimmäisen sukupolven 2.2 dT, jossa on 113 hv, on edelleen pitkän matkan kuljettajien ja kanta-asiakkaiden suosikki legendaarisen luotettavuutensa ja helpon huollettavuutensa ansiosta.
Kaikkien Renault Laguna-sukupolvien huolto- ja varaosapalveluja varten AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella ja asiantuntevalla neuvonnalla.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: