Sisällysluettelo
Smart Fortwo -moottorit
Vuonna 1998 tapahtuneesta esittelystään lähtien Smart Fortwo on vakiinnuttanut asemansa kaupunkien pienoisautona, ja se tarjoaa kompaktin mutta monipuolisen Smart Fortwo -moottorivalikoiman neljässä sukupolvessa. Varhaisista kolmisylinterisistä bensiinimoottoreista nykyaikaisiin turbomoottoreihin ja sähkömoottoreihin Smart Fortwo -moottoreiden kehitys osoittaa jatkuvaa teknistä kehitystä.

Smart Fortwo -moottorit: Historialliset sukupolvet (1998-2014)
Kaksi ensimmäistä Smart Fortwo -sukupolvea (1998-2007 ja 2007-2014) muokkasivat merkin luonnetta epätavanomaisilla moottorikonsepteillaan ja muodostivat perustan kaikelle myöhemmälle kehitykselle. Nämä historialliset Smart Fortwo -sukupolvet saavuttivat tyypillisesti 150 000-250 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, ja toisen sukupolven moottorit olivat huomattavasti luotettavampia kuin ensimmäiset yksiköt. Suuremmat moottoriviat olivat harvinaisia, mutta erityisesti ensimmäiset sukupolvet kärsivät automaattisen vaihteensiirron ongelmista ja satunnaisista turboahtimen vaurioista. Tämän aikakauden ehdoton huippumoottori oli toisen sukupolven 84 hv:n Smart Fortwo 1.0 Turbo, jossa yhdistettiin optimaalisesti teho, tehokkuus ja luotettavuus.
Smart Fortwo -bensiinimoottorit: Historialliset sukupolvet (1998-2014)
Ensimmäisen sukupolven (1998-2007) Smart Fortwo -bensiinimoottorivalikoima perustui 0,6-litraiseen kolmisylinteriseen moottoriin, jossa oli 45 hv (33 kW) ja myöhemmin 55 hv (40 kW). Vaikka nämä Smart Fortwo -moottorit olivat taloudellisia, ne olivat heikkotehoisia ja alttiita sytytyskelan ja katalysaattorin ongelmille. Vuodesta 2003 alkaen lisättiin 61 hv (45 kW) tehoinen Smart Fortwo 0.7 Turbo, joka tarjosi enemmän tehoa, mutta kärsi toisinaan turboahtimen vaurioista. Toinen sukupolvi (2007-2014) toi mukanaan nykyaikaisemmat voimayksiköt: Smart Fortwo 1.0 MHD (Micro Hybrid Drive) 71 hv:llä (52 kW) kehittyi tämän aikakauden luotettavimmaksi bensiinimoottoriksi, kun taas Smart Fortwo 1.0 Turboa 84 hv:llä (62 kW) pidettiin tehokkaimpana moottorina. Smart Fortwo Brabus 102 hv:llä (75 kW) täydensi malliston yläpäätä, mutta oli altis turboahtimen vaurioille, kun sitä ajettiin urheilullisesti.
Smart Fortwo -dieselmoottorit: Historialliset sukupolvet (1998-2014)
Smart Fortwo CDI oli pienikokoisen segmentin erikoisuus, ja se tarjosi erinomaisen polttoainetalouden. Ensimmäisessä sukupolvessa (1999-2007) oli 0,8-litrainen kolmisylinterinen diesel 41 hv:llä (30 kW), joka kulutti pienestä tehostaan huolimatta vain 3,4 litraa sadalla kilometrillä. Toinen sukupolvi (2007-2014) sai nykyaikaisemman 0,8 CDI-moottorin, jossa oli 54 hv (40 kW) ja jossa oli common-rail -ruiskutus ja hiukkassuodatin. Nämä Smart Fortwo -dieselit osoittautuivat erittäin kestäviksi ja taloudellisiksi, mutta kärsivät korkeista huoltokustannuksista ja ajoittaisista ongelmista hiukkassuodattimen kanssa kaupungissa.
Smart Fortwo -moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
0,6 bensiini | 45-55 HV | 5,3-5,8 l/100km | Sytytyskela, katalysaattori | Keskimääräinen |
0,7 Turbo | 61 HV | 5,9 l/100km | Turboahtimen vaurio | Kohtalainen |
1.0 MHD | 71 HV | 4,7 l/100km | Erittäin kestävä | Erittäin hyvä |
1.0 Turbo | 84 HV | 5,1 l/100km | Satunnainen turboahdin | Hyvä |
Brabus | 102 HV | 5,8 l/100km | Turboahtimen vaurio | Kohtalainen |
0.8 CDI | 41-54 HV | 3,1-3,4 l/100km | Hiukkassuodatin, huoltokustannukset | Hyvä |

Smart Fortwo -moottorit: Sukupolvi III (2014-2019)
Kolmas Smart Fortwo -sukupolvi merkitsi uutta alkua täysin uusilla moottoreilla ja parantuneella luotettavuudella. Tämä sukupolvi saavutti asianmukaisella huollolla helposti 200 000-300 000 kilometrin ajokilometrit, jolloin ilmamoottoreita pidettiin erityisen kestävinä. Suuremmista moottorivaurioista tuli harvinaisuus, ja vain turbovaihtoehdoissa esiintyi edelleen satunnaisia heikkouksia. Ehdoton kohokohta oli 71 hv:n Smart Fortwo 1.0 - teknisesti kypsä kolmisylinterinen moottori ilman turboahdinta, jossa yhdistettiin optimaalisesti luotettavuus ja tehokkuus. Myös puhtaasti sähköinen versio (smart EQ fortwo) esiteltiin ensimmäistä kertaa, mikä mullisti moottorivalikoiman.
Smart Fortwo -bensiinimoottorit: III sukupolvi (2014-2019)
Smart Fortwo -bensiinimoottorivalikoimaan kuului kaksi perusmoottoria: 1,0-litrainen kolmisylinterinen 71 hv (52 kW) ja 0,9-litrainen turbomoottori 90 hv (66 kW). Smart Fortwo 1.0 osoittautui tämän sukupolven luotettavimmaksi moottoriksi - ilman turboahdinta se pysyi vapaana tyypillisistä turboahdinongelmista ja tarjosi tasaisen tehonsiirron. Smart Fortwo 0.9 Turbo tarjosi enemmän tehoa, mutta oli alttiimpi turboahtimen vaurioille ja lisääntyneelle öljynkulutukselle. Urheilullisia kuljettajia varten oli Smart Fortwo Brabus 109 hv:llä (80 kW), jota kuitenkin pidettiin tämän sukupolven ongelmallisimpana moottorina - usein raportoidut turboahtimen vauriot ja ylikuumeneminen urheilullisessa ajossa tekivät siitä sarjan ongelmalapsen.
Smart Fortwo sähkökäyttöinen: Sukupolvi III (2014-2019)
82 hv (60 kW) sähkövoimalla varustettu smart EQ fortwo mullisti kaupunkiauton käsitteen. Jopa 160 kilometrin toimintasäteen ja lähes huoltovapaan käytön ansiosta tästä voimansiirtojärjestelmästä tuli nopeasti kaupunkiautoilijoiden suosikki. Akkutekniikka osoittautui luotettavaksi, ainoastaan jopa 6 tunnin latausaikoja kotitalouspistorasiassa kritisoitiin.
Smart Fortwo -moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.0 Bensiini | 71 HV | 4,1 l/100km | Erittäin vankka, ei turboahdinta | Erittäin hyvä |
0.9 Turbo | 90 HV | 4,7 l/100km | Turboahtimen vaurio, öljynkulutus | Kohtalainen |
Brabus | 109 HV | 5,2 l/100km | Turboahtimen vaurio, ylikuumeneminen | Ongelmallinen |
EQ Electric | 82 HV | 16,3 kWh/100km | Pitkät latausajat | Hyvä |

Smart Fortwo -moottorit: (2019-2024)
Neljäs Smart Fortwo -sukupolvi keskittyi täysin sähköiseen liikkuvuuteen ja merkitsi polttomoottoreiden loppua smartissa. Puhtaana sähköautona smart EQ fortwo tarjosi erilaisia suorituskykytasoja ja merkitsi siirtymistä merkin täyssähköiseen tulevaisuuteen. Sähkökäytön luotettavuus osoittautui erinomaiseksi, ja odotettavissa olevat ajokilometrit olivat yli 300 000 kilometriä ja huoltokustannukset minimaaliset. Huippumoottori oli 82 hv:n smart EQ fortwo, joka tarjosi täydellisen tasapainon suorituskyvyn, toimintasäteen ja tehokkuuden välillä. Akkuteknologiaa parannettiin jatkuvasti, ja se tarjosi jopa 180 kilometrin toimintasäteen tuotantokauden lopussa.
Smart Fortwo sähkökäyttöinen: Sukupolvi IV (2019-2024)
Smart EQ fortwo tarjottiin yksinomaan sähköautona, ja siinä oli 82 hv (60 kW) sähkömoottori, jonka vääntömomentti oli 160 Nm. 17,6 kWh:n akku mahdollisti 130-180 km:n toimintasäteen varustuksesta ja ajotyylistä riippuen. Smart Fortwo -sähkökäyttö osoittautui erittäin luotettavaksi ja huoltovapaaksi - polttomoottorille tyypilliset ongelmat kuuluivat menneisyyteen. Ainoastaan latausinfrastruktuuri ja rajoitettu toimintasäde pitkillä matkoilla todettiin heikkouksiksi. Pikalatausasemalla akku saatiin ladattua 80 prosenttiin 40 minuutissa.
Smart Fortwon moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
EQ Electric | 82 HP | 16,1 kWh/100km | Rajoitettu toimintasäde | Erittäin hyvä |

Smart Fortwo -moottorit: sukupolvi V (2024-nykyinen)
Nykyinen Smart Fortwo Generation #1 edustaa tuotemerkin täydellistä uudelleenkeksimistä kiinalais-saksalaisen johdon alaisuudessa ja luottaa täysin moderniin sähkötekniikkaan. Huomattavasti suurempien mittojen ja huippuluokan akkuteknologian ansiosta uusi Smart Fortwo tarjoaa jopa 440 kilometrin toimintasäteen. Koska sukupolvi on ollut markkinoilla vasta vuodesta 2024 lähtien, pitkäaikaisia kokemuksia ei vielä ole, mutta ensimmäiset testit osoittavat lupaavia lähestymistapoja. Huippumoottori on 428 hv:n Smart #1 Brabus, jossa yhdistyvät urheilullinen suorituskyky ja korkea hyötysuhde. Uusi akkuteknologia lupaa yli 500 000 kilometrin käyttöiän minimaalisilla huoltokustannuksilla.
Smart Fortwo sähkökäyttö: Sukupolvi V (2024-nykyinen)
Smart #1 -moottorivalikoima sisältää erilaisia sähkökäyttövoimia 272 hv:n ja 428 hv:n järjestelmätehosta. Perustan muodostaa 272 hv:n (200 kW) smart #1, jonka toimintasäde on jopa 440 km. 428 hv:n (315 kW) smart #1 Brabus kehittyy kaikkien aikojen tehokkaimmaksi smartiksi ja tarjoaa urheiluauton suorituskykyä maasturin käytännöllisyydellä. Kaikissa uuden sukupolven Smart Fortwo -moottoreissa on 800 voltin tekniikka, ja ne voidaan ladata 10 prosentista 80 prosenttiin 30 minuutissa.
Smart Fortwo -moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1 Sähköinen | 272 HV | 17,9 kWh/100km | Ei vielä pitkäaikaisia kokemuksia | Erittäin hyvä |
1 Brabus | 428 HV | 18,7 kWh/100km | Korkea hinta, monimutkainen tekniikka | Hyvä |

Johtopäätös: Kaikkien sukupolvien parhaat Smart Fortwo -moottorit
Smart Fortwo -moottoreiden kehitys osoittaa kiehtovaa muutosta epätavanomaisista polttomoottoreista huippuluokan sähkötekniikkaan. Kun ensimmäiset Smart Fortwo -sukupolvet vielä kamppailivat alkuvaikeuksien kanssa, myöhemmät sähkömoottorit kehittyivät äärimmäisen luotettaviksi ja tehokkaiksi ratkaisuiksi kaupunkiliikenteeseen. Uusi sukupolvi #1 lupaa edelleen lisää suorituskykyä ja toimintasädettä.
- Paras Smart Fortwo -bensiinimoottori:
Smart Fortwo 1.0 MHD (71 hv, sukupolvet II ja III) yhdistää korkean luotettavuuden ja alhaisen polttoaineenkulutuksen ja luopuu ongelmallisesta turboahdinnasta.
- Paras Smart Fortwo -dieselmoottori:
Smart Fortwo 0.8 CDI (54 hv, sukupolvi II) tarjoaa erinomaisen taloudellisuuden vain 3,1 litran polttoaineenkulutuksella ja korkean kestävyyden.
- Paras Smart Fortwo sähkökäyttö:
Smart EQ fortwo (82 hv, sukupolvet III ja IV), jossa on tasapainoinen yhdistelmä suorituskykyä, toimintasädettä ja luotettavuutta minimaalisilla huoltokustannuksilla.
Kaikkien Smart Fortwo -sukupolvien huoltoon ja varaosiin AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella ja asiantuntevalla neuvonnalla.