Sisällysluettelo
Polttoaineen paineensäädin: Toiminta, oireet ja viat
Polttoaineen paineensäätin on osa, jonka tehtävä on nimensä mukaisesti ylläpitää polttoaineen tasaista painetta polttoainekiskoissa ja estää yli- tai alipaineen muodostuminen. Tämä osa on erittäin tärkeä moottorin optimaalisen toiminnan varmistamisessa.
Lue tästä artikkelista, kuinka polttoainepaineensäädin toimii, mistä tietää onko polttoaineen paineensäädin rikki ja mistä mahdolliset viat voivat johtua.
DENSO Paineensäätöventtiili, Common-Rail-järjestelmä
PIERBURG Venttiili, polttoainepumppu
BOSCH Paineensäätöventtiili, Common-Rail-järjestelmä
BOSCH Paineensäätöventtiili, Common-Rail-järjestelmä
BOSCH Polttoaineen paineensäätäjä
Polttoaineen paineensäätimen toiminta
Sillä, kuinka paljon polttoainetta auton moottori kykenee polttamaan tietyssä ajassa, on suora vaikutus moottorin suorituskykyyn. Poltettavan polttoaineen määrään vaikuttaa merkittävästi polttoainejärjestelmän paine, jonka on oltava vakio suhteessa imusarjan paineeseen, jotta moottoriin ruiskutettavan polttoaineen määrä on sopiva. Polttoainejärjestelmän painetta voidaan voidaan säätää muutamalla eri tavalla, mutta yhtä kaikki, auton polttoaineen paineen säätöön tarvitaan säädintä, joka voi olla sähköinen, mekaaninen tai alipaineohjattu.
Mekaaninen polttoaineen paineensäädin on rakenteeltaan melko yksinkertainen. Säätimen sisällä on jousi, jonka avulla säädellään kalvon liikettä. Jousta käytetään polttoaineen paineen säätämiseen, ja auton ruiskutussuuttimien takana sijaitsevan polttoainesäiliön paine määräytyy jousen asennon mukaan. Polttoainejärjestelmän painetta säädetään imusarjalle kulkevien syöttö- ja paluuletkujen avulla. Säätimen päissä on karat ja letkuliittimet, ja se voi olla varustettu painemittarilla.
Miksi sitten on niin tärkeää, että polttoainejärjestelmän paine on sopiva? Polttoaineen oikeanlainen paine varmistaa, että ajoneuvo toimii mahdollisimman tehokkaasti ja optimoi polttoaineen kulutuksen. Liiallinen polttoaineen syöttö poltettavaksi johtaa siihen, että moottori käy liian rikkaalla ja haaskaa polttoainetta. Liian vähäinen polttoaineen poltto johtaa siihen, että moottori käy laihalla ja sen suorituskyky on heikompi kuin se voisi olla.
BOSCH Paineensäätöventtiili, Common-Rail-järjestelmä
DENSO Paineensäätöventtiili, Common-Rail-järjestelmä
BOSCH Paineensäätöventtiili, Common-Rail-järjestelmä
BOSCH Polttoaineen paineensäätäjä
BOSCH Paineensäätöventtiili, Common-Rail-järjestelmä
Ilman tiivisteitä
Polttoaineen paineensäädin rikki? Yleisiä vikoja ja oireita
Polttoaineen paineensäätimen vika voi oireilla hyvin monin eri tavoin. Vikaantumisen merkkejä voi esiintyä niin moottorissa, polttoainejärjestelmässä kuin pakojärjestelmässäkin. Alle olemme listanneet 10 yleistä oiretta ja niiden syytä.
- Moottorin epätasainen tyhjäkäynti. Tyhjäkäynnin epätasaisuus johtuu yleensä siitä, että moottorin sylintereille syötetään liikaa tai liian vähän polttoainetta.
- Moottorin merkkivalon syttyminen. Merkkivalon syttyminen on yleisoire, joka voi viitata monenlaisiin ongelmiin. Tarkempaan vianmääritykseen on järkevää käyttää vikakoodinlukijaa.
- Moottorin sammuminen, tehohäviö, epäröinti ja/tai nakutus. Moottorin sammumista, tehon äkillistä heikentymistä, epäröintiä tai nakutusta kesken ajan aiheuttaa etenkin polttoaineen paineensäätimen juuttuminen auki, jolloin moottori käy liian laihalla. Samalla voi esiintyä muita oireita, jotka ovat tyypillisiä laihalla käyvälle moottorille, kuten yleistä moottorin suorituskyvyn heikentymistä ja ajoneuvon entistä heikompaa kiihtymistä.
- Musta savu pakoputkesta. Polttoaineen paineensäätimen vika voi tehdä ilma-polttoaineseoksesta liian rikasta, jolloin pakoputkesta voi tulla mustaa savua.
- Polttoaineen vuotaminen ulos järjestelmästä. Vuodot voivat viitata tiivisteiden tai laitteen sisäisen kalvon rikkoutumiseen.
- Polttoaineen vuotaminen ulos pakoputkesta. Liian rikas ilma-polttoaineseos voi johtaa siihen, että kaikki polttoaine ei pala, jolloin sitä voi vuotaa pakoputkesta.
- Polttoainepumpun autoon oireet. Epätavallisen kova ääni, ennenaikainen kuluminen ja osan ylikuumentuminen voivat kertoa siitä, että pumppu ei kykene toimimaan oikein. Syy voi olla paineensäätimessä.
- Polttoainetehokkuuden heikentyminen. Yksi merkittävimmistä ja helpoiten havaittavista oireista on polttoaineen kulutuksen merkittävä kasvu.
- Sytytyshäiriöt ja moottorin käynnistyshäiriöt. Sekä sytytyksessä että moottorin käynnistyksessä voi ilmetä vaikeuksia.
- Sytytystulppien mustuminen. Mustumista, nokea ja voimakasta likaantumista voi aiheuttaa etenkin turhan rikas ilma-polttoaineseos.
Polttoaineen paineensäätimen hinta
Jos tässä osassa on vikaa, uuden voi hankkia tyypillisesti noin 50–200 euron hintaan. Hintaan vaikuttaa tuotteen valmistaja sekä automerkki ja -malli. Esimerkiksi polttoaineen paineensäädin Malpassi-valmistajalta on suosittu ja keskihintainen tuote. Sopivan tuotteen voi löytää ajoneuvon VIN-koodin, rekisterinumeron tai tuotenimen ja automallin perusteella (esim. ”Volvo V40 polttoaineen paineensäädin”).
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: