Sisällysluettelo
Auton pyörännapa: Näin tunnistat oireet ja viat
Pyörännapa on auton pyörien tärkein yksittäinen komponentti. Se yhdistää pyörät auton vetoakseliin ja on siten olennainen osa auton toimivuuden, turvallisuuden ja suorituskyvyn kannalta.
Tässä artikkelissa kerromme, mikä auton pyörännapa on ja miten se toimii, kuinka osa voi vioittua ja millaisia oireet ovat sekä miten osan vaihto tapahtuu.
Mikä auton pyörännapa on?
Pyörännapa on osa, joka yhdistää pyörän ajoneuvon vetoakseliin. Se sijaitsee pyöränvanteen kiinnityspinnalla. Pyörännapoja löytyy kaikenlaisista moottoriajoneuvoista ja 1990-luvun puolivälin jälkeen valmistetuissa autoissa sellainen on yleensä joka pyörällä. Tätä vanhemmissa autoissa pyörännapoja oli kaikilla pyörillä lähinnä etuvetoisissa autoissa.
Auton pyörännapa valmistetaan teräksestä ja alumiinista ja se sijaitsee paikassa, josta sitä ei voi nähdä kuin irrottamalla pyörän, jarrusatulan sekä jarrulevyn. Jarrulevyn puolella pyörä on kiinni pyörännavassa pulteilla, ja vetoakselin puolella se on kiinni vetoakselissa pultilla joko pultilla tai puristettuna. Pyörännavan kokoonpanon merkittävä osa on auton pyöränlaakerit, joiden tehtävä on varmistaa pyörien tehokas ja hiljainen pyöriminen.
FAG Pyöränlaakerisarja
Valokuva vastaa toimituslaajuutta, Sarja rajoitetulla asennustarvikemäärällä, 59,1 mm
SKF Pyöränlaakerisarja
Akselitiivisteellä, 62 mm
SKF Pyöränlaakerisarja
laipalla
SKF Pyöränlaakerisarja
integroidulla ABS-sensorilla
FAG Pyöränlaakerisarja
Valokuva vastaa toimituslaajuutta, 149,2, 85 mm
Mitä auton pyörännapa tekee?
Ennen kaikkea auton pyörännapa pitää pyörän kiinni ajoneuvossa ja mahdollistaa pyörien kääntymisen ja siten auton turvallisen ohjaamisen. Jos sitä ei olisi, auton pyörille ei voitaisi välittää voimaa eikä auto liikkuisi. Se on tärkeä myös lukkiutumattomien jarrujen toiminnan kannalta, ja napa onkin varustettu pyörän nopeusanturilla, jonka tietoihin lukkiutumattomien jarrujen toiminta perustuu. Niin ikään ajonvakautusjärjestelmä hyödyntää pyörännavalta saatavia tietoja.
Pyörännavan oireet ja viat
Jos pyörännapa on säädetty väärin tai siinä on vikaa, saatat havaita seuraavia oireita ja vikoja.
- Pyörien heiluminen. Jos pyörännavassa on vikaa tai sen osat ovat löysällä, siihen yhdistetty pyörä saattaa heilua.
- Pyöriltä kuuluva vinkuna. Vinkuna tai metallinen kirskunta voi kertoa navan viasta tai voimakkaasta kulumisesta mutta myös pyörännavan laakerin voitelun puutteesta, vääntymisestä tai muunlaisesta viasta.
- Pyöriltä kuuluva nakuttava ääni. Naksuva ääni, joka voimistuu ajoneuvon kiihdyttäessä vauhtiaan, voi kertoa navassa olevasta viasta tai jarrujen liikkumisesta. Yleensä tähän johtaa osien löystyminen tai laakerin rikkoutuminen.
- Pyörännapa on löysä. Kokoonpanon löystyminen voi kertoa pyörännavan ja/tai sen kiinnikkeiden kulumisesta, vääränlaisten kiinnikkeiden käytöstä tai kosteuden ja lian pääsystä pyöränlaakereille.
- Pyörännapa kuumenee. Pyörännavan kuumeneminen jonkin verran normaalia, mutta jos kokoonpano ylikuumenee merkittävästi, laakerit voivat vaurioitua. Kuumenemisen varsinainen syy voivat olla jarrut: jarrusatula voi olla altis juuttumaan, jolloin syntyy ylimääräistä kitkaa, joka kuumentaa kokoonpanoa. Toisaalta navan laakereiden juuttuminen tai liiallinen tiukkuus voivat aiheuttaa ylikuumenemista.
- Ohjattavuuden heikentyminen. Kaikenlaisten pyörännapaan liittyvien ongelmien yleisimpiin kuuluva oire on ajoneuvon ohjattavuuden heikentyminen. Jos ohjausvaste heikkenee, tien päällä voi tapahtua vaaratilanteita.
- Ohjauspyörän tärinä. Jos ohjauspyörä täristää, vika on usein jarruissa, mutta myös pyörännavan laakerien vaurioituminen tai riittämätön voitelu voi aiheuttaa tärinää. Sitä voi esiintyä etenkin silloin, kun autolla käännytään.
- Jarruttamisen muuttuminen raskaaksi. Vaurioitunut pyörännapa voi saada jarrulevyn heilumaan, ja kun kuljettaja painaa jarrupoljinta, jarrusatulan mäntä työntyy takaisin. Ajoneuvolla jarruttaminen voi tämän vuoksi olla entistä raskaampaa ja auto saattaa puoltaa sivulle jarrutuksen aikana. Jos jarrupolkimen tuntuma siis muuttuu, tarkista jarrulevy ja -palat, jarrusatulan mäntä sekä auton pyörännapa.
- Lukkiutumattomiin jarruihin liittyvät ongelmat. Vaikka pyörännapa tai -laakeri ei varsinaisesti ole ABS-järjestelmän osa, niiden kunto on ratkaisevan tärkeä lukkiutumattomien jarrujen toimintakyvyn kannalta. ABS saattaakin mennä vikatilaan, jos laakerissa on niin vakava vika, että pyörä pääsee heilumaan ja ABS:n signaali katkeaa hetkellisesti.
- Ajonvakautusjärjestelmään liittyvät ongelmat. Navan laakereiden vaurio voi johtaa myös elektronisen ajonvakautusjärjestelmän toimintahäiriöön.
Huomioi, että autolla voi olla vaarallista ajaa, jos pyörännavan kokoonpanossa on vikaa. Jos kokoonpano halkeaa, pyörä voi pahimmillaan irrota kesken ajon. Älä siis viivyttele oireiden syyn selvittämistä ja osan korjaamista tai vaihtamista uuteen.
Auton pyörännavan irrotus ja vaihto
Jos olet havainnut pyörännavassa vikaa, osa on vaihdettava uuteen. Vaihdon suorittaminen itse on helppoa. Yleisluontoinen toimenpide kuvataan alla. Huomio: Lue tarkat ohjeet ajoneuvosi ohjekirjasta ja varmista, että ostamasi uusi osa (esim. pyörännapa RIDEX) sopii ajoneuvoosi.
- Irrota pyörä ajoneuvosta.
- Irrota vanha pyörännapa vetoakselin nivelestä. Jos pyörännavan irrotus on vaikeaa, käytä apunasi iskutyökalua kuten vasaraa ja sopivaa irrotusöljyä tai tunkeutuvaa öljyä.
- Tarkista vetoakselin nivelen ja itse vetoakselin kunto. Vaihda osat tarvittaessa uusiin.
- Tarkista jarrusatulan ja jarrujen osien auton kunto. Vaihda osat tarvittaessa uusiin.
- Puhdista osat huolellisesti.
- Asenna uusi pyörännapa vetoakselin niveleen. Kiristä navan kiinnikkeet suositeltuun momenttiin.
- Varmista, että kaikki toimii kuten pitäisi, ennen kuin lähdet pidemmälle ajomatkalle.
Vinkki: Uuden osan hankkiminen verkosta on helppoa. Pyörännavan hinta on tyypillisesti 100–300 euroa navan tyypistä ja automerkistä ja -mallista riippuen.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: