Ilmastointi ei viilennä T6- ja T8-malleissa: Ilmastointijärjestelmä menettää jäähdytystehonsa jo 40 000–60 000 km:n jälkeen, erityisesti tehokkaissa T6- ja T8-malleissa. Tämä johtaa riittämättömään jäähdytykseen kesällä, ja syynä voivat olla vialliset kompressorit tai jäähdytysnesteen menetys.
Vaihteiston vaihtamisongelmat D5 AWD Cross Countryssa: Automaattivaihteisto vaihtaa väärin ja liikkuu nykien, erityisesti D5 AWD Cross Country -versiossa. Näitä oireita esiintyy usein 80 000–120 000 km:n välillä ja ne voivat johtaa kalliisiin korjauksiin.
D4 190 hv:n dieselmoottori ei käynnisty: D4 190 hv:n moottorissa on käynnistysongelmia, erityisesti kylmissä lämpötiloissa. Näitä ongelmia esiintyy usein 60 000–90 000 km:n jälkeen, ja niiden syynä voivat olla vialliset hehkutulpat tai polttoainepumpun ongelmat.
Avainta ei tunnistettu. Virhe T4:ssä ja T5:ssä: Avaimeton järjestelmä ei tunnista avainta, minkä vuoksi ajoneuvoa ei voida käynnistää. Näitä ongelmia esiintyy jo 30 000–50 000 km:n jälkeen ja ne vaikuttavat erityisesti T4- ja T5-malleihin niiden monimutkaisen elektroniikan vuoksi.
Volvo V90: Ongelmia T6- ja T8-mallien ilmastoinnin kanssa
Volvo V90:n tehokkaiden T6- ja T8-mallien ilmastointijärjestelmä ei jäähdytä kunnolla, mikä johtaa merkittävään mukavuuden menetykseen. Nämä yleiset viat ilmenevät huonona jäähdytystehona, epätasaisena lämpötilan jakautumisena ja jäähdytystoiminnon täydellisenä pettämisenä. Oireet ovat erityisen havaittavissa korkeissa ulkolämpötiloissa ja pahenevat asteittain ajan myötä. Erityisesti 40 000–80 000 kilometrin ajetut ajoneuvot kärsivät tästä, vaikka ensimmäiset merkit voivat ilmetä jo 25 000 kilometrin jälkeen. Hybridi- ja turbomallien monimutkainen elektroniikka heikentää entisestään ilmastointijärjestelmän luotettavuutta. Kompressorissa näkyy usein kulumisen merkkejä tehokkaiden moottoreiden suuren kuormituksen vuoksi. Näiden mallien ilmastointikomponenttien käyttöikä on merkittävästi lyhyempi kuin perusmoottorissa.
Säännöllinen huolto on välttämätöntä ilmastoinnin optimaalisen suorituskyvyn kannalta. Volvo V90:n monimutkaiset ilmastointijärjestelmät vaativat erityistä huomiota, mukaan lukien kylmäaineen määrän ja kompressorin toiminnan tarkistaminen 15 000 kilometrin välein. Ennaltaehkäisevä käsittely ilmastointilaitteen desinfiointiaineella ja säännölliset suodattimen vaihdot estävät suuria vaurioita ja varmistavat optimaalisen jäähdytystehon myös vaativissa T6- ja T8-moottoreissa.
Volvo V90: Ongelmia automaattivaihteiston kanssa D5 AWD Cross Countryssa
Automaattivaihteisto vaihtaa väärin ja vaihteenvaihtoliikkeet nykivät, erityisesti Volvo V90:n D5 AWD Cross Country -versiossa. Nämä vaihteistoviat ilmenevät viivästyneinä vaihtokohtina, voimakkaina vaihtoiskuina ja satunnaisena jumittumisena tietyillä vaihteilla. Ongelmia esiintyy useammin 80 000 ja 120 000 kilometrin välillä, mutta ensimmäisiä merkkejä voi näkyä jo 50 000 kilometrin jälkeen. Cross Country -version nelivetojärjestelmä rasittaa vaihteistoa lisää, mikä johtaa ennenaikaiseen kulumiseen. 8-vaihteisen automaattivaihteiston elektroniikka on herkkä lämpötilanvaihteluille ja siinä on erityisen havaittavia vaihtovirheitä kylmällä moottorilla. D5 AWD -version vaihteistoöljyn käyttöikä lyhenee suuremman lämpörasituksen vuoksi. Vikoja voivat aiheuttaa hydraulilohkon likaiset venttiilit tai vialliset anturit.
Systemaattinen tarkastus on ratkaisevan tärkeää vaihteiston pitkäikäisyyden kannalta. Kehittyneet Volvo V90 -automaattivaihteistot vaativat öljynvaihdon 60 000 km:n välein tehtaan suositteleman 100 000 km:n sijaan, erityisesti D5 AWD Cross Country -versiossa. Ammattimainen diagnostiikka Volvo-ohjelmistoa käyttäen voi havaita viat varhaisessa vaiheessa ja estää kalliit korjaukset.
Volvo V90: Ongelmia D4 190 hv:n dieselmoottorin kanssa
D4 190 hv:n moottori ei käynnisty ja siinä on merkittäviä käynnistysongelmia, erityisesti alle 5 °C:n lämpötiloissa. Nämä moottoriongelmat ilmenevät hitaan käynnistykseen, epätasaiseen tyhjäkäyntiin ja satunnaiseen täydelliseen käynnistymättömyyteen. Näitä valituksia esiintyy useimmiten 60 000–100 000 kilometrin ajomäärällä, ja ensimmäiset oireet havaitaan jo 40 000 kilometrin jälkeen. D4 190 hv:n moottori on erityisen herkkä polttoaineen laadulle ja reagoi negatiivisesti pitkiin seisonta-aikoihin. Hehkutulpat kuluvat ennenaikaisesti moottorin korkean puristuspaineen vuoksi, mikä johtaa kylmäkäynnistysongelmiin. Yhteispaineruiskutusjärjestelmä on altis koksaantumiselle, erityisesti lyhyillä matkoilla. Luotettavuutta heikentävät entisestään vialliset polttoainesuodattimet ja vedenerottimet. Vikoja esiintyy usein tukkeutuneiden hiukkassuodattimien vuoksi, jotka johtuvat riittämättömästä moottoritieajosta.
Käynnistysongelmien diagnosointiin tarvitaan ammattilaisen tarkastus. Herkät Volvo V90 D4 -polttoaineen ruiskutusjärjestelmät vaativat korkealaatuisia dieselöljyn lisäaineita 10 000 km:n välein ja säännöllisiä hehkutulppien tarkastuksia 40 000 km:n välein. Ammattimainen huolto, mukaan lukien hiukkassuodattimen regenerointi ja polttoainejärjestelmän puhdistus, voi ratkaista useimmat käynnistysongelmat ja pidentää merkittävästi moottorin käyttöikää.
Volvo V90: Ongelmia avaimettomassa järjestelmässä T4:ssä ja T5:ssä
Avaimeton järjestelmä näyttää virheilmoituksen "Avainta ei tunnistettu" eikä toimi luotettavasti Volvo V90:n T4- ja T5-malleissa. Nämä elektroniset toimintahäiriöt ilmenevät siten, että järjestelmä ei reagoi kauko-ohjaimeen, ovien lukitus avautuu epätasaisesti ja auto ei käynnisty lainkaan, vaikka avain on paikallaan. Ongelmia ilmenee jo 30 000–60 000 kilometrin kohdalla ja ne vaikuttavat erityisesti ajoneuvoihin, joissa avaimetonta järjestelmää käytetään usein. T4- ja T5-moottoreissa on monimutkaisempi elektroninen arkkitehtuuri, joka on alttiimpi häiriöille. Avaimen radiokantama lyhenee asteittain avaimen paristojen kuluessa. Häiriöitä voivat vahvistaa matkapuhelimista tai muista elektronisista laitteista tulevat sähkömagneettiset häiriöt. Ovenkahvojen anturit osoittavat kulumisen merkkejä sään vaikutusten vuoksi. Ohjelmistopäivitykset eivät aina täysin palauta järjestelmän luotettavuutta.
Ammattimainen huolto on välttämätöntä avaimettoman järjestelmän luotettavan toiminnan kannalta. Herkät Volvo V90:n kauko-ohjainjärjestelmät vaativat säännöllisen paristonvaihdon 18 kuukauden välein ja ovenkahvojen antureiden puhdistuksen 20 000 kilometrin välein. Antennien systemaattinen tarkastus ja ohjelmistopäivitykset voivat ratkaista pysyvästi useimmat tunnistusongelmat T4- ja T5-malleissa.
Volvo V90: Ongelmia B4-dieselin ja T8-hybridimoottorin kanssa
B4-diesel- ja T8-hybridivoimansiirrossa on erityisiä heikkouksia tehoelektroniikassa ja kevythybridijärjestelmissä. Nämä modernit käyttötekniikat eivät aina toimi luotettavasti ja niissä esiintyy virheitä polttomoottorin ja sähköisen avustusjärjestelmän välisessä koordinoinnissa. Oireita ovat nykivä kiihdytys, odottamattomat tehon laskut ja näytön virheilmoitukset. Ongelmia 48 voltin ajoneuvon elektroniikassa esiintyy useammin 50 000 ja 90 000 kilometrin välillä. T8-ladattavassa hybridissä on myös ongelmia korkeajänniteakun kanssa 80 000–120 000 kilometrin jälkeen. Sähkökomponenttien käyttöikää lyhentävät usein toistuvat lataus-purkaussyklit. Kevythybriditekniikalla varustettu B4-diesel on erityisen herkkä jännitevaihteluille. Monimutkainen ohjauselektroniikka on altis ohjelmistoon liittyville häiriöille, jotka voidaan tilapäisesti korjata käynnistämällä ajoneuvo uudelleen.
Säännöllinen huolto on ratkaisevan tärkeää hybridijärjestelmille. Erittäin monimutkaiset Volvo V90 -hybridijärjestelmät vaativat optimaalisen toiminnan varmistamiseksi erityisiä diagnostiikkatyökaluja ja ohjelmistopäivityksiä 25 000 kilometrin välein. Korkeajännitekomponenttien ammattimainen tarkastus ja ohjausyksiköiden säännöllinen kalibrointi estävät vakavat viat ja varmistavat tämän innovatiivisen käyttötekniikan luotettavuuden.
Volvo V90: Ongelmia D3-moottorin ja CC-alustan kanssa
D3-moottorissa yhdessä Cross Country -jousituksen kanssa on erityisiä puutteita ilmajousituksessa ja moottorinohjauksessa. Tämä yhdistelmä ei toimi optimaalisesti äärimmäisissä sääolosuhteissa ja osoittaa merkkejä ilmajousituksen elementtien kulumisesta jo 70 000–100 000 kilometrin jälkeen. Oireita ovat epätasainen ajokorkeus, kompressorin melu ja tasonsäädön virheilmoitukset. CC-version 150 hv:n D3-moottorissa on lisääntynyt polttoaineenkulutus suuremman ajoneuvon painon ja monimutkaisemman alustan säädön vuoksi. Ilmajousitus on herkkä lämpötilan vaihteluille ja menettää tarkkuuttaan pakkaslämpötiloissa. Ilmajousipalkeet ovat erityisen ongelmallisia, ja niistä tulee ennenaikaisesti huokoisia tienpinnan lian ja suolan vuoksi. Elektroninen iskunvaimennuksen ohjaus alkaa toimia epätasaisuuksin 80 000 kilometrin jälkeen. Viat johtuvat usein viallisista korkeusantureista tai vuotavista ilmaletkuista.
Systemaattinen tarkastus on välttämätöntä CC-jousitukselle. Volvo V90 Cross Countryn hienostuneet ilmajousitusjärjestelmät vaativat tarkastuksen 30 000 km:n välein sekä antureiden ja venttiilien säännöllisen puhdistuksen. Ennakoiva huolto, mukaan lukien ilmansuodattimien vaihto ja kompressorin toiminnan tarkastus, voi estää kalliit D3 CC -järjestelmän korjaukset.
Arvostelut - 50
Tuotekuvaus
SAE-viskositeettiluokka: 5W-40
ACEA:
ACEA A3 / B4
API:
API SN, API CH-4
JASO:
JASO MA2
Valmistajan suositukset: MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2296, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991, GM LL-A-025, GM LL-B-025
Valmistajan suositukset: MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2296, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991, GM LL-A-025, GM LL-B-025
Volvo V90:n omistajien kokemuksen perusteella seuraavia lisäongelmia esiintyy:
Viallinen peruutuskamera: Ilmenee usein 45 000–70 000 km:n jälkeen, ja sen aiheuttaa kamerakotelon kosteus tai viallinen johdotus.
Sähköisen takaluukun ongelmat: Ilmenevät 60 000–90 000 km:n välillä hitaana liikkeenä tai automaattisen avaustoiminnon täydellisenä toimintahäiriönä.
Jarrulevyjen kuluminen urheilullisessa ajossa: Erityisesti T6- ja T8-malleissa jo 40 000–60 000 km:n jälkeen suuren ajoneuvomassan vuoksi.
Vuodot panoraamakattoluukussa: Ilmenevät 50 000–80 000 km:n jälkeen, erityisesti tiheässä käytössä ja äärimmäisissä sääolosuhteissa.
Vialliset ksenon-ajovalot: Polttimot rikkoutuvat 70 000–100 000 km:n jälkeen, liitäntälaitteissa näkyy vikoja 80 000–120 000 km:n jälkeen.
Kaistanpitoavustimen ongelmat: Toimintahäiriöitä 55 000–85 000 km:n jälkeen likaisten kameroiden tai antureiden vuoksi.
Oven tiivisteiden kuluminen: Erityisesti Cross Country -malleissa 60 000–90 000 km:n jälkeen lisääntyneen rasituksen vuoksi.
Volvo V90: Heikkoudet ja vahvuudet
Vahvuudet
Heikkoudet
Korkeat turvallisuusstandardit
Ilmastointiongelmia T6/T8:ssa
Ylellinen sisustus
Vaihteidenvaihto-ongelmat D5 AWD
Vahva moottorivalikoima
Käynnistysongelmia D4 190 hv
Hyvä ammattitaito
Avaimeton järjestelmän toimintahäiriöt
Laaja vakiovarustus
Monimutkainen hybridielektroniikka
Suuri tavaratila
Ilmajousitus CC haavoittuvainen
Elegantti skandinaavinen muotoilu
Korkeat korjauskustannukset
Nykyaikaiset avustusjärjestelmät
Elektroniset ongelmat
Volvo V90 on ylellinen farmari, jolla on korkeat laatustandardit, mutta siinä on myös nykyaikaisille premium-ajoneuvoille tyypillisiä heikkouksia. Useimmat ongelmat voidaan välttää säännöllisellä huollolla ja ennaltaehkäisevillä toimenpiteillä.