Sisällysluettelo
Volvo S60: automaattivaihteiston viat ja yleisimmät tyyppiviat
Volvo on ollut perinteisesti hyvin suosittu automerkki Suomessa. Sen S60-mallin suosio on ollut muihin malleihin verrattuna hieman vähäisempää, mutta myös tämä auto on melkein joka vuosi yltänyt 50:n ensirekisteröidyimmän henkilöauton joukkoon maassamme.
Millainen tämä V70:n seuraaja sitten on autojaan? Tässä artikkelissa keskitymme S60:een ja kerromme, ja millaisia vikoja siinä esiintyy.
Volvo S60: Perustiedot
Ylempään keskiluokkaan eli D-segmenttiin kuuluva Volvo S60 ensiesiteltiin loppuvuodesta 2000. Kyseessä oli Volvo V70:n seuraajaksi suunniteltu 2,4-litraisella ja 250 hevosvoiman moottorilla varustettu 4-ovinen urheilullinen sedan, joka lanseerattiin etenkin BMW:n 3-sarjan E46-mallin ja Mercedes-Benzin C-sarjan W203-mallin kilpailijaksi. Autoa on ollut saatavilla etu- ja nelivetoisena, bensiini- tai dieselkäyttöisenä sekä plug-in-hybridinä, ja 5- tai 6-vaihteisella manuaali- tai automaattivaihteistolla tai 8-vaihteisella automaattivaihteistoilla. Moottorivaihtoehtoja ovat olleet 1,5–3,0-litraiset R4-, R5- ja R6-moottorit, joiden tehot ovat pääsääntöisesti vaihdelleet 103 ja 270 kW:n välillä. Ensimmäinen sukupolvi osoittautui pitkäikäiseksi, ja sille ehdittiin julkaista useita kasvojenkohotuksia ennen toisen sukupolven saapumista markkinoille keväällä 2010. Uusin eli kolmannen sukupolven Volvo S60 saapui myyntiin vuonna 2018.
Monien muiden Volvo-mallien tapaan myös S60 on pärjännyt todella hyvin turvallisuustesteissä sen monipuolisten turvatoimintojen, kuten mukautuvan vakionopeudensäätimen, Pilot Assist -mukavuustoiminnon, kaistalla pysymisen tuen ja törmäysvaimentimen ansiosta. Ensiluokkainen turvallisuus kuuluukin S60:n tärkeimpiin etuihin. Muita mallin hyviä puolia ovat erinomainen kiihtyvyys ja jarrutusteho, mukavat istuimet, tyylikäs ruotsalainen muotoilu, järkevä hinta-laatusuhde, monipuoliset vakiovarusteet sekä laadukas audiojärjestelmä. Myös katsastustilastoissa S60 erottuu edukseen, sillä sen läpäisyprosentti kuuluu korkeimpien joukkoon seitsemän vuotta käytössä olleiden henkilöautojen joukossa. S60:n huonoihin puoliin lukeutuvat osittain monimutkainen tekninen käyttöliittymä, USB-porttien puuttuminen takaa, eräiden sisätilojen ja ovien muoviosien laatu ja suhteellisen pieni tavaratila.
Volvo S60: Tyyppiviat ja niiden oireet
Kuten yllä toteamme, S60 on ainakin katsastustilastojen perusteella erittäin luotettava auto. Sekään ei kuitenkaan ole täydellinen. Alta voi katsoa, millaisia ovat Volvo S60 -tyyppiviat.
- Ohjelmistohäiriöt. Erilaiset ohjelmistohäiriöt ovat aiheuttaneet toimintahäiriöitä mm. sadeanturissa, pysäköintiavustimessa, ohjaustehostimessa ja mukautuvissa ajovaloissa. Vain muutaman viime vuoden aikana ECM:n päivitykset ovat aiheuttaneet peräti seitsemän takaisinkutsua mallille Suomessa.
- Automaattivaihteiston ongelmat. Hidas vaihteiden vaihto, kankeus (etenkin vauhtia hidastettaessa) ja muunlaiset toimintahäiriöt ovat yleisiä automaattivaihteiston ongelmia, ja ne voivat johtua esim. venttiilirungosta, voimakkaasta likaantumisesta tai Volvo S60 solenoidi viasta. Joskus pelkkä ohjelmistopäivitys riittää ratkaisemaan ongelmat.
- Sähköiseen seisontajarruun liittyvät ongelmat. Joissain autoissa on havaittu esim. sähköisen käsijarrun lukkiutumista, joka voi johtua tiivisteistä tai jarrusatulan toimintahäiriöstä.
- Apulaitehihnan irtoaminen kiristimeltä. Eräissä vanhemmissa autoissa Volvo S60:n jakohihnalle on tehdasasennettu vääränlainen hihnankiristin, jonka vuoksi hihna voi irrota kiristimeltä.
- Haldex-kytkimen ongelmat. Nelivetoisissa malleissa on välillä havaittu haldex-kytkimen ongelmia, jotka johtuvat paineanturien, pumpun, kommutaattorin tai harjojen vioista. Parhaassa tapauksessa ongelmien ratkaisemiseen riittää vaihteistoöljyn vaihto.
- Moottorin kumityynyn rikkoutuminen. Moottorin kumityyny saattaa kulua paljon ajetuissa autoissa, jolloin ajon ja jarrutuksen aikana voi alkaa kuulua koputtavaa ääntä.
- Etuakseliston ja sen osien vauriot. Vaurioita on havaittu mm. tukivarsissa ja niiden kiinnityspulteissa, iskarin yläpäässä, laakereissa jne.
- Virtalukon juuttuminen. Tätä esiintyi etenkin ensimmäisen sukupolven vuosina 2000–2002 valmistetuissa autoissa.
Muita yleisiä ongelmia ovat mm. Volvo S60:n akun ongelmat, jäähdytysnestevuodot, pakosarjan tiivisteen vuotaminen sekä kuristusventtiilin vioittuminen etenkin vanhoissa malleissa.
Muista, että voit välttää monenlaiset ongelmat vaihtamalla kulutusosat ja käyttönesteet ajoissa. Esimerkiksi Volvo S60:n jakohihnan vaihtoväli on 100 000–160 000 ajokäyttäytymisestä riippuen ja Volvo S60:n moottoriöljy valmistajan mukaan noin 5 000–8 000 ajokilometrin välein.
Volvo S60 diesel -tyyppiviat
Dieselmalleissa havaittuja yleisiä vikoja ovat muun muassa seuraavat:
- 5-sylinterisen dieselmoottorin ongelmat. Sylinterinkannen halkeamat, sylinterin tiivisteiden vauriot ja näistä johtuvat jäähdytysnestevuodot ovat mahdollisia.
- Kaksoiskytkinvaihteiston viat. Ongelmia on havaittu varsinkin 6-vaihteisessa PowerShift-vaihteistossa, ja niihin kuuluvat vaihteistoöljyvuodot, kytkinkopan ja sen välikappaleen vioittuminen ja ongelmat vaihteita vaihtaessa.
- Jarrupalojen kuluminen. Joissain dieselmalleissa on havaittu jarrupalojen ennenaikaista kulumista.
- Ilmastoinnin kompressorin vioittuminen. Tämä voi johtua paitsi kompressorin itsensä viasta myös jäähdytysnesteen vuodosta, jäähdyttimen tuulettimesta tai jopa kytkinviasta.
- Turboahtimen viat. Turboahtimen vikoja ja sen letkun irtoamista on tapahtunut varsinkin ensimmäisen sukupolven dieselmalleissa.
Traficomin takaisinkutsutietokannassa oli lokakuussa 2023 yhteensä 18 aktiivista tätä mallia koskevaa takaisinkutsua, joista lähes puolet koskevat Volvo S60:n erilaisia ohjelmistopäivityksiä.
Jos olet havainnut yllä esiteltyjä vikoja, muistathan, että Volvo S60:n varaosat on mahdollista hankkia myös verkosta. Sopivien varaosien löytämisessä auttaa ajoneuvon valmistenumeron, osanumeron tai rekisterinumeron käyttö.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: