Sisällysluettelo
Mazda 6 moottorit
Mazda 6 on vuonna 2002 tapahtuneesta lanseerauksestaan lähtien vakiinnuttanut asemansa tyylikkäänä vaihtoehtona keskikokoluokassa, ja se tarjoaa hienostuneen Mazda 6 -moottorivalikoiman kolmessa sukupolvessa. Jokainen sukupolvi on tuonut mukanaan omaleimaisia Skyactiv-teknologioita ja erilaisia vahvuuksia, ja teknologinen kehitys on jatkunut perinteisistä imumoottoreista erittäin tehokkaisiin Skyactiv-moottoreihin.

Mazda 6 -moottorit: Sukupolvi I (2002-2008)
Ensimmäiselle Mazda 6 -sukupolvelle oli ominaista vankat mutta silti perinteiset moottorit, jotka saavuttivat helposti 250 000-350 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla. Tämän aikakauden Mazda 6 -moottorit vaativat tyypillisesti suurempia huoltotoimenpiteitä 150 000-200 000 kilometrin välillä, kuten hammashihnan vaihtoa tai turboahtimen uusimista dieselmuunnoksissa. Tämän sukupolven ehdoton huippumoottori oli 2.3 MZR, jossa oli 166 hv ja jossa yhdistettiin optimaalisesti teho, luotettavuus ja omaleimainen ääni. Teknisesti Mazda 6:n moottorit suunniteltiin vielä ilman myöhempiä Skyactiv-innovaatioita, mutta ne tarjosivat vankan perustan merkin kehitykselle. Verrattuna saksalaisiin kilpailijoihin, kuten BMW 3-sarjaan tai Audi A4:ään, Mazda 6 asemoitui edulliseksi vaihtoehdoksi, jolla oli itsenäinen muotoilu.
Mazda 6:n bensiinimoottorit: Sukupolvi I (2002-2008)
Mazda 6:n bensiinimoottorivalikoimaan kuului erilaisia MZR-moottoreita, joissa oli imutekniikka. Alkutason moottorina oli saatavilla 1.8 MZR, jossa oli 88 kW (120 hv), jota seurasivat 2.0 MZR, jossa oli 108 kW (147 hv), ja huippumoottori 2.3 MZR, jossa oli 122 kW (166 hv). Näille Mazda 6 -moottoreille oli ominaista niiden pitkäikäisyys, mutta ne kärsivät tuolle ajalle tyypillisistä ongelmista: sytytyskelayksikön kanssa ilmeni ajoittaisia ongelmia ja venttiilivarren tiivisteiden kuluminen suuren ajokilometrimäärän jälkeen. 2.3 MZR:stä kehittyi tämän sukupolven luotettavin bensiinimoottori, jolla oli sille ominainen ääni ja lineaarinen voimantuotto. Vuodesta 2005 alkaen tuotetut vaihtoehdot, joissa oli optimoitu moottorinohjaus, osoittautuivat erityisen kestäviksi.
Mazda 6 -dieselmoottorit: sukupolvi I (2002-2008)
Mazda 6:n dieselmoottoreita hallitsi 2.0 MZR-CD, jonka tehot vaihtelivat 89 kW:sta (121 hv) 105 kW:iin (143 hv). Mazda 6 2.0 MZR-CD, jossa oli turboahdin ja Common Rail -ruiskutus, tarjosi hyvän tasapainon suorituskyvyn ja polttoaineenkulutuksen välillä. Nämä Mazda 6 -dieselmoottorit täyttivät Euro 4 -standardin vaatimukset, ja niiden polttoaineenkulutus oli 5,8-6,4 litraa 100 kilometrillä. Satunnaiset turboahtimen vauriot ja pakokaasujen takaisinkierrätykseen liittyvät ongelmat olivat kuitenkin ongelmallisia erityisesti ajoneuvoissa, joissa ajomatkat olivat pääasiassa lyhyitä. 143 hv:n 2.0 MZR-CD kehittyi kuitenkin tämän sukupolven parhaaksi dieseliksi.
Mazda 6:n moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.8 MZR | 120 HV | 7,2-8,1 l/100km | Sytytyskelat, venttiilinvarren tiivisteet | Hyvä |
2.0 MZR | 147 HV | 7,8-8,5 l/100km | Venttiilinvarren tiivisteet | Hyvä |
2.3 MZR | 166 HV | 8,1-8,8 l/100km | Erittäin vankka, ominainen ääni | Erittäin hyvä |
2.0 MZR-CD | 121-143 HV | 5,8-6,4 l/100km | Turboahdin, EGR-venttiili | Keskimääräinen |

Mazda 6 -moottorit: Sukupolvi II (2008-2012)
Toisen sukupolven Mazda 6 merkitsi siirtymistä nykyaikaisempaan moottoritekniikkaan ja tarjosi huomattavasti paremman luotettavuuden. Useimmat tämän sukupolven Mazda 6 -moottorit voivat saavuttaa helposti 300 000-400 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, ja uudistettuja MZR-bensiinimoottoreita pidetään erityisen kestävinä. Suurista moottorivioista on tullut hyvin harvinaisia, ja vain dieselmuunnoksissa on edelleen heikkouksia pakokaasujen takaisinkierrätyksessä. Ehdoton kohokohta oli 2.5 MZR, jossa on 170 hv - harmoninen kuusisylinterinen moottori, jolla on erinomaiset käyntiominaisuudet ja korkea luotettavuus. Tämä sukupolvi asettui menestyksekkäästi VW Passatia ja Ford Mondeota vastaan itsenäisellä muotoilullaan ja luotettavalla tekniikallaan.
Mazda 6 -bensiinimoottorit: sukupolvi (2008-2012)
Mazda 6:n bensiinimoottorivalikoimaa laajennettiin 125 kW:n (170 hv) tehoisella 2.5 MZR-moottorilla, kun taas hyväksi havaitut 2.0 MZR (114 kW/155 hv) ja 2.3 MZR (120 kW/163 hv) pysyivät edelleen saatavilla. Nämä uudistetut Mazda 6 -moottorit saivat optimoidut moottorinohjaukset ja parannetut materiaalit. 2.5 MZR kehittyi tämän sukupolven ehdottomaksi suosikiksi - sen erinomainen ajokulttuuri, korkea luotettavuus ja vain vähäiset ongelmat venttiilien kokkareutumisen kanssa erittäin suurten ajokilometrien jälkeen. Kaikille tämän sukupolven Mazda 6 -bensiinimoottoreille oli ominaista niiden pitkäikäisyys, ja suuremmat moottorit olivat yleensä luotettavampia kuin pienemmät yksiköt.
Mazda 6 -dieselmoottorit: sukupolvi (2008-2012)
Uudistettua Mazda 6 2.0 MZR-CD:tä tarjottiin teholuokissa 103 kW (140 hv) - 120 kW (163 hv). Näissä uudistetuissa Mazda 6 -dieselmoottoreissa oli parannettu common-rail -ruiskutus ja optimoidut turboahtimet. 140 hv:n 2.0 MZR-CD osoittautui tämän sukupolven luotettavimmaksi dieseliksi, sillä sen testikulutus oli vain 5,2-5,8 litraa sadalla kilometrillä ja pakokaasujen takaisinkierrätysongelmat vähenivät merkittävästi. Siitä huolimatta ajoittaisia turboahtimen vaurioita ja hiukkassuodattimen ongelmia esiintyi edelleen pääasiassa lyhyillä matkoilla.
Mazda 6:n moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
2.0 MZR | 155 HV | 7,1-7,8 l/100km | Satunnaista venttiilien koksahtamista | Hyvä |
2.3 MZR | 163 HV | 7,8-8,4 l/100km | Erittäin kestävä | Erittäin hyvä |
2.5 MZR | 170 HV | 8,2-8,9 l/100km | Erinomainen ajokulttuuri | Erittäin hyvä |
2.0 MZR-CD | 140-163 HV | 5,2-5,8 l/100km | Turboahdin, hiukkassuodatin | Hyvä |

Mazda 6 -moottorit: sukupolvi III (2012-nykyisin)
Nykyinen Mazda 6 -sukupolvi mullisti moottoritekniikan Skyactiv-teknologian käyttöönoton myötä, ja sitä pidetään teknisesti edistyneimpänä kaikista sukupolvista. Mazda 6 Skyactiv -moottoreiden ajokilometrit nousevat helposti 350 000-450 000 kilometriin asianmukaisella huollolla, ja Skyactiv-G-bensiinimoottoreita pidetään erityisen kestävinä ja tehokkaina. Korkean puristussuhteen ja optimoidun palamisen ansiosta hyötysuhde on parantunut merkittävästi luotettavuudesta tinkimättä. Ehdoton huippumoottori on Skyactiv-G 2.5, jossa on 194 hv - tekninen mestariteos korkealla puristussuhteella, joka tarjoaa sekä tehoa että tehokkuutta. Tämä sukupolvi asemoitui menestyksekkäästi premium-vaihtoehdoksi saksalaisille kilpailijoille.
Mazda 6:n bensiinimoottorit: III sukupolvi (2012-nykyään)
Mazda 6 Skyactiv-G -moottorivalikoima alkoi 2.0 Skyactiv-G:llä (107 kW/145 hv) ja 2.5 Skyactiv-G:llä (141 kW/192 hv, myöhemmin 143 kW/194 hv). Näiden mullistavien Mazda 6 -moottoreiden puristussuhde on 13:1-14:1 ja palotilan geometria on optimoitu. 2.5 Skyactiv-G:stä kehittyi kaikkien Mazda 6 -sukupolvien paras bensiinimoottori - erinomaisen tasainen käynti, korkea hyötysuhde (6,8-7,4 l/100 km) ja lähes ongelmaton toiminta tähän päivään asti. Molemmat Skyactiv-G-moottorit ovat vapaita nykyaikaisille turbomoottoreille tyypillisistä ongelmista ja tekevät vaikutuksen kestävyydellään ja lineaarisella tehokäyrällään.
Mazda 6 -dieselmoottorit: III sukupolvi (2012-nykyään)
Mazda 6 2.2 Skyactiv-D:tä tarjottiin eri teholuokissa 110 kW:sta (150 hv) 140 kW:iin (190 hv). Näissä nykyaikaisissa Mazda 6 -dieselmoottoreissa on kaksivaiheinen turboahdin ja ne täyttävät Euro 6 -standardin. 150 hv:n 2.2 Skyactiv-D osoittautui Mazda 6 -sukupolvien luotettavimmaksi dieselmoottoriksi, sillä sen testipolttoaineenkulutus oli vain 4,8-5,4 litraa sadalla kilometrillä ja pakokaasujen takaisinkierrätysongelmat vähenivät huomattavasti. Skyactiv-D-tekniikka alhaisella puristussuhteella ja optimoidulla palamisella johti erittäin puhtaaseen ja tehokkaaseen palamiseen.
Mazda 6 facelift -moottorit: III sukupolvi (2018-nykyään)
Vuoden 2018 faceliftin myötä Mazda 6 sai uudistetut Skyactiv-moottorit, joiden hyötysuhde parani. 2.5 Skyactiv-G:n teho nostettiin 143 kW:iin (194 PS) ja se sai sylinterien deaktivoinnin. Lisäksi lisättiin 2.5 Skyactiv-G Turbo 170 kW:lla (231 hv), mutta se oli saatavilla vain tietyillä markkinoilla. Nämä Mazda 6 -moottorit edustavat Skyactiv-teknologian nykytilaa ja tarjoavat erinomaisen tasapainon suorituskyvyn ja polttoaineenkulutuksen välillä.
Mazda 6:n moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
2.0 Skyactiv-G | 145 HV | 6,4-7,1 l/100km | Ei sarjaongelmia toistaiseksi | Erittäin hyvä |
2.5 Skyactiv-G | 192-194 HV | 6,8-7,4 l/100km | Erinomainen ajokulttuuri | Erittäin hyvä |
2.5 Skyactiv-G Turbo | 231 HV | 7,8-8,5 l/100km | Erittäin vankka, harvoin saatavilla | Erittäin hyvä |
2.2 Skyactiv-D | 150-190 HV | 4,8-5,4 l/100km | Erittäin tehokas ja puhdas | Erittäin hyvä |

Johtopäätökset: Mazda 6:n kaikkien sukupolvien parhaat moottorit
Mazda 6:n moottoreiden kehitys osoittaa jatkuvaa parantumista kaikissa sukupolvissa. Kun kaksi ensimmäistä sukupolvea perustuivat vielä perinteiseen tekniikkaan, kolmannen sukupolven Skyactiv-tekniikka mullisti tehokkuuden ja luotettavuuden. Mazda 6 -moottoreille on johdonmukaisesti ominaista niiden kestävyys ja ongelmallisten tekniikoiden, kuten korkeapaineisen suoraruiskutuksen tai monimutkaisen turboahtamisen, poistaminen.
- Paras Mazda 6:n bensiinimoottori:
Mazda 6 2.5 Skyactiv-G (194 hv, III sukupolvi) yhdistää edistyksellisen Skyactiv-teknologian korkeaan hyötysuhteeseen, erinomaiseen hienostuneisuuteen ja toistaiseksi lähes ongelmattomaan toimintaan.
- Paras Mazda 6 -dieselmoottori:
Mazda 6 2.2 Skyactiv-D (150 hv, Generation III) tarjoaa Mazda 6 -sukupolvesta parhaan yhdistelmän luotettavuutta, taloudellisuutta ja ympäristöystävällisyyttä.
- Paras Mazda 6:n hybridimoottori:
Mazda 6:een ei ollut saatavana hybridivoimansiirtoa, sillä Mazda keskittyi optimoimaan perinteisiä moottoreita Skyactiv-teknologian avulla.
Kaikkien Mazda 6 -sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella ja asiantuntevilla neuvoilla.