Sisällysluettelo
BMW X1 moottorit
Vuonna 2009 tapahtuneen lanseerauksensa jälkeen BMW X1 on kehittynyt yhdeksi menestyneimmistä premium-luokan kompaktista katumaasturimallista, ja sen moottorivalikoima on ollut monipuolinen kolmen sukupolven ajan. Jokainen sukupolvi on tuonut mukanaan uutta teknologiaa sekä erilaisia vahvuuksia ja heikkouksia, ja BMW X1:n moottorit ovat kehittyneet jatkuvasti.

BMW X1:n moottorit: Sukupolvi I (2009-2015)
Ensimmäinen BMW X1 -sukupolvi oli edelläkävijä premium-kompaktimaasturien segmentissä, ja sille olivat ominaisia vankat, mutta toisinaan vielä kehittymättömät moottorit. Ajokilometrit vaihtelivat suuresti moottorityypin mukaan: kun hyväksi havaitut BMW X1:n dieselmoottorit saavuttivat asianmukaisella huollolla helposti 300 000-400 000 kilometrin ajokilometrit, varhaiset bensiinimoottorit vaativat usein kalliita ajoketjun tai korkeapainepumpun korjauksia 150 000-200 000 kilometrin välillä. Ajastusketjun ongelmat eivät olleet harvinaisia, jos huolto laiminlyötiin, erityisesti N20-moottoreissa. Tämän sukupolven ehdoton huippumoottori oli 177 hv:n BMW X1 20d, jossa yhdistettiin optimaalisesti teho, luotettavuus ja taloudellisuus ja joka osoittautui ensimmäisen sukupolven pitkäikäisimmäksi moottoriksi.
BMW X1:n bensiinimoottorit: Sukupolvi I (2009-2015)
BMW X1:n bensiinimoottorivalikoima koostui aluksi ilmakiertoisista ja myöhemmin turboahdetuista moottoreista. Se alkoi BMW X1 18i -moottorilla (2,0-litrainen imumoottori, 150 hv), joka teki vaikutuksen yksinkertaisuudellaan ja kestävyydellään. Vuodesta 2011 alkaen mukaan tulivat nykyaikaiset turboahdetut moottorit: BMW X1 20i 184 hv:llä (N20B20-moottori) ja myöhemmin BMW X1 25i 218 hv:llä. Nämä BMW X1 -moottorit kärsivät kuitenkin varhaisen turboahdinsukupolven tyypillisistä ongelmista: ajoitusketjun venyminen, korkeapainepumpun ongelmat ja satunnaiset turboahtimen vauriot tekivät niistä tämän sukupolven ongelmallisimpia moottoreita. BMW X1 28i, jossa oli 245 hv, oli tehokkain bensiinimoottori, mutta sitä oli saatavilla vain muutamilla markkinoilla ja se oli erityisen altis ajoitusketjun vaurioitumiselle.
BMW X1:n dieselmoottorit: Sukupolvi I (2009-2015)
BMW X1:n dieselmoottoreita hallitsi hyväksi todettu N47-moottoriperhe. BMW X1 18d aloitti 143 hv:n teholla, ja myöhemmin se päivitettiin 150 hv:iin. BMW X1 20d oli bestseller 177 hv:llä ja siitä kehittyi koko sukupolven luotettavin moottori. BMW X1 25d 218 hv:llä lisättiin myöhemmin, mutta se oli harvinaisempi. Nämä BMW X1:n dieselmoottorit täyttivät jo Euro 5 -standardin ja tarjosivat erinomaisen yhdistelmän suorituskykyä, kulutusta ja luotettavuutta. Ainoastaan varhaisissa N47-moottoreissa ilmeni ajoittain ongelmia hammasketjun kanssa, mutta ne voitiin välttää säännöllisellä huollolla.
BMW X1 -moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
18i (imumoottori) | 150 HV | 7,2-7,8 l/100km | Vankka, mutta vähän tehoa | Hyvä |
20i (N20) | 184 HV | 6,8-7,5 l/100km | Ajastusketju, korkeapainepumppu | Ongelmallinen |
25i/28i | 218-245 HV | 7,5-8,2 l/100km | Ajoitusketju, turboahdin | Ongelmallinen |
18d | 143-150 HV | 4,8-5,4 l/100km | Ajoittainen ajoitusketju | Hyvä |
20d | 177 HV | 5,1-5,7 l/100km | Erittäin vankka ja taloudellinen | Erittäin hyvä |
25d | 218 HV | 5,5-6,1 l/100km | Harvinainen, mutta luotettava | Hyvä |

BMW X1 moottorit: Sukupolvi II (2015-2022)
BMW X1:n toinen sukupolvi merkitsi mullistavaa muutosta etuvetoalustaan (UKL2) ja toi mukanaan täysin uudet moottorit. Tätä sukupolvea pidetään kaikista kolmesta sukupolvesta tasapainoisimpana, ja BMW X1:n moottorit saavuttavat asianmukaisella huollolla helposti 250 000-300 000 kilometrin ajokilometrit. Suurin osa ensimmäisen sukupolven alkuvaikeuksista korjattiin, ja BMW X1:n dieselmoottorit ovat edelleen pitkän matkan kuninkaita. Ehdoton kohokohta oli 190 hv:n BMW X1 20d (B47-moottori), jossa teho ja tehokkuus yhdistyivät täydellisesti. Myös pistokehybriditekniikka debytoi BMW X1 xDrive25e:n myötä vuodesta 2019 alkaen.
BMW X1:n bensiinimoottorit: Sukupolvi II (2015-2022)
BMW X1:n bensiinimoottorivalikoima perustui uuteen B-moottoriperheeseen, jossa oli kolmi- ja nelisylinterisiä moottoreita. BMW X1 18i sai 1,5-litraisen kolmisylinterisen turbomoottorin 140 hv:llä, joka kävi yllättävän pehmeästi ja oli huomattavasti edeltäjäänsä taloudellisempi. BMW X1 20i sai 2,0-litraisen nelisylinterisen turbomoottorin (B48), jossa oli 192 hv ja joka osoittautui huomattavasti luotettavammaksi kuin ensimmäisen sukupolven N20-moottorit. Näissä BMW X1:n moottoreissa ilmeni vain satunnaisia ongelmia venttiilien koksahtamisen kanssa lyhyillä matkoilla. Tehokkain BMW X1 25i, jossa oli 231 hv, oli saatavilla vain muutamilla markkinoilla, ja se osoittautui ongelmattomaksi, mutta sen polttoaineenkulutus oli suurempi.
BMW X1 -dieselmoottorit: Sukupolvi II (2015-2022)
BMW X1 Diesel luotti kokonaan uuteen B47-moottoriperheeseen. BMW X1 18d aloitti 150 hv:llä, ja myöhemmin sen teho pidettiin 150 hv:ssä. BMW X1 20d oli bestseller 190 hv:llä ja siitä kehittyi tämän sukupolven luotettavin moottori. Kaikissa BMW X1:n dieselmoottoreissa oli nykyaikainen common-rail -ruiskutus SCR-katalysaattorilla ja hiukkassuodattimella Euro 6 -standardin täyttämiseksi. BMW X1 20d 140 kW:n (190 hv) teholla osoittautui tämän sukupolven tehokkaimmaksi ja luotettavimmaksi moottoriksi, sillä sen testikulutus oli vain 4,2-4,8 litraa 100 kilometrillä ja luotettavuus oli korkea.
BMW X1 Plug-in-hybridi: sukupolvi II (2015-2022)
Vuodesta 2019 alkaen tarjottiin BMW X1 xDrive25e -mallia 220 hv:n järjestelmäteholla. Se yhdisti 1,5-litraisen kolmisylinterisen bensiinimoottorin 95 hv:n sähkömoottoriin ja tarjosi jopa 57 kilometrin sähköisen toimintasäteen. BMW X1 Hybrid osoittautui luotettavaksi, mutta tavaratilan osalta rajoitetuksi.
BMW X1:n moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
18i (B38) | 140 HV | 5,6-6,2 l/100km | Satunnaista venttiilien koksautumista | Hyvä |
20i (B48) | 192 HV | 6,0-6,8 l/100km | Harvoin venttiilien kokkeutuminen | Erittäin hyvä |
25i | 231 HV | 6,8-7,4 l/100km | Suurempi kulutus | Hyvä |
18d (B47) | 150 HV | 4,0-4,6 l/100km | Erittäin vankka ja taloudellinen | Erittäin hyvä |
20d (B47) | 190 HV | 4,2-4,8 l/100km | Sukupolven paras moottori | Erittäin hyvä |
xDrive25e | 220 HV | 1,9-2,3 l/100km + sähkökäyttö | Pieni tavaratila | Hyvä |

BMW X1:n moottorit: III sukupolvi (2022-nykyinen)
BMW X1:n nykyinen sukupolvi keskittyy täysin sähköistämiseen ja edustaa BMW:n visiota polttomoottoreiden tulevaisuudesta. Kaikki bensiinimoottorit on nyt varustettu miedolla hybriditekniikalla, ja pistokehybridit tarjoavat jopa 89 kilometrin sähköisen toimintasäteen. Koska sukupolvi on ollut markkinoilla vasta vuodesta 2022 lähtien, pitkäaikaisia kokemuksia ei vielä ole, mutta ensimmäiset testit osoittavat lupaavia lähestymistapoja. Huippumoottori on BMW X1 xDrive30e 326 hv:n järjestelmäteholla, jossa yhdistyvät urheilullinen suorituskyky ja korkea hyötysuhde. Mild-hybriditekniikka lupaa yli 300 000 kilometrin käyttöiän, kun sähköinen tuki keventää polttomoottoria.
BMW X1:n miedon hybridin bensiinimoottori: III sukupolvi (2022-nykyinen)
BMW X1:n moottorivalikoiman perustan muodostavat kaksi miedohybridibensomoottoria. BMW X1 18i:ssä on uudistettu 1,5-litrainen kolmisylinterinen moottori, jossa on 136 hv ja 48 voltin miedohybridijärjestelmä. BMW X1 20i käyttää 2,0-litraista nelisylinteristä 178 hv:n tehoista moottoria, jossa on myös miedohybriditekniikka. Molemmissa BMW X1:n moottoreissa on jopa 19 hv:n sähköavustin, ja toistaiseksi niissä ei ole ilmennyt suurempia tuotanto-ongelmia. Erityisen onnistuneena pidetään 178 hv:n BMW X1 20i -moottoria, joka on kehittymässä tämän sukupolven parhaaksi bensiinimoottoriksi.
BMW X1 plug-in-hybridit: III sukupolvi (2022-nykypäivään)
BMW X1:n pistokehybridivaihtoehtoja on tarjolla kahdessa suorituskykytasossa: BMW X1 xDrive25e 245 hv:n teholla ja BMW X1 xDrive30e 326 hv:n järjestelmäteholla. Molemmissa yhdistyy 1,5-litrainen kolmisylinterinen moottori yhteen tai kahteen sähkömoottoriin, ja niiden sähköinen toimintasäde on jopa 89 km. Nämä BMW X1:n moottorit ovat teknisesti monimutkaisia, mutta toistaiseksi luotettavia.
BMW X1:n dieselmoottorit: III sukupolvi (2022-nykypäivään)
BMW X1:n dieselmoottoreita on saatavilla kaksi: BMW X1 18d, jossa on 150 hv, ja BMW X1 20d, jossa on 163 hv, jotka molemmat perustuvat edelleen kehitettyyn B47-moottoriperheeseen. Nämä BMW X1 -dieselmoottorit jatkavat luotettavien dieselmoottoreiden perinnettä ja täyttävät Euro 6d -standardin.
BMW X1:n moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
18i (lievä hybridi) | 136 HV | 5,4-6,0 l/100km | Ei sarjaongelmia toistaiseksi | Erittäin hyvä |
20i (lievä hybridi) | 178 HV | 5,8-6,4 l/100km | Sukupolven paras bensiinimoottori | Erittäin hyvä |
18d | 150 HV | 4,1-4,7 l/100km | Todistettu ja kestävä | Erittäin hyvä |
20d | 163 HV | 4,3-4,9 l/100km | B47:n jatkokehitys | Erittäin hyvä |
xDrive25e | 245 HV | 1,1-1,4 l/100km + sähköenergia | Monimutkainen mutta tehokas | Hyvä |
xDrive30e | 326 HV | 1,3-1,6 l/100km + sähköt | Erittäin monimutkainen, urheilullinen | Hyvä |

Johtopäätökset: BMW X1:n kaikkien sukupolvien parhaat moottorit
BMW X1:n moottoreiden kehitys osoittaa selvästi BMW:n kolmen sukupolven aikana saavuttaman teknisen edistyksen. Kun ensimmäinen sukupolvi vielä kamppaili alkuvaikeuksien kanssa, toinen sukupolvi vakiinnutti asemansa luotettavana ja kypsänä. Kolmas sukupolvi asettaa sähköistämisstrategiansa myötä uudet standardit tehokkuudelle ja ympäristöystävällisyydelle.
- Paras BMW X1:n bensiinimoottori:
BMW X1 20i (178 hv, III sukupolvi) miedolla hybriditekniikalla yhdistää nykyaikaisen tehokkuuden korkeaan luotettavuuteen ja sivistyneeseen ajoon.
- Paras BMW X1 -dieselmoottori:
BMW X1 20d (190 hv, II sukupolvi) tarjoaa parhaan yhdistelmän luotettavuutta, taloudellisuutta ja arkikäyttöä kaikissa sukupolvissa.
- Paras BMW X1:n hybridimoottori:
BMW X1 xDrive25e (245 hv, III sukupolvi), jolla on suuri, jopa 89 km:n sähköinen toimintasäde ja alhainen polttoaineenkulutus.
Kaikkien BMW X1-sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella.