Sisällysluettelo
Webasto ei käynnisty: pysäköintilämmittimen vikakoodit, syyt ja vianmääritys
Polttoaine- eli pysäköintilämmitin tai kansankielisesti tunnetun lämmitinvalmistajan mukaan ”webasto” on tärkeä laite Suomen talvisäässä, jossa lämpötilat voivat laskea reippaasti pakkaselle. Webasto lämmittää esilämmittää auton, mikä lisää mukavuutta pakkassäällä ja pidentää moottorin ja koko auton käyttöikää.
Kuten missä tahansa mekaanisessa laitteessa, webastoissa voi kuitenkin esiintyä erilaisia toimintahäiriöitä ja oireita, jotka voivat heikentää niiden toimintaa. Tässä artikkelissa paneudumme siihen, miksi webasto ei toimi kuin sen pitäisi tai miksi webasto ei käynnisty ja autamme sinua tunnistamaan yleiset ongelmat ja puuttumaan niihin tehokkaasti. Esittelemme myös muutamia yleisiä webasto-vikakoodeja.
Yleistä
Pysäköintilämmitin on tärkeä mukavuutta parantava ja auton käyttöikää pidentävä laite kylmässä ilmastossa. Auton moottorista riippumatta toimiva seisontalämmitys-webasto on polttoainelämmitin, joka esilämmittää ajoneuvon moottorin ja sisätilat ennen ajoa ilman, että autoa on tarvetta pitää käynnissä. Nämä laitteet toimivat nopeasti ja niiden käyttöön ei vaadita lämmitystolppaa tai muuta ulkoista sähköliitäntää vaan laite saa virtaa auton akusta. Kun auto on esilämmitetty, sen polttoainetaloudellisuus on parempi ja sen moottori kuluu hieman vähemmän.
WEBASTO Seisontalämmitys
Diesel
WEBASTO Seisontalämmitys
Diesel, 2.5 / 5.0kW, 12V
WEBASTO Seisontalämmitys
Diesel, 0.9 – 2.0kW, 24V
WEBASTO Seisontalämmitys
Bensiini, 1.0 – 2.0kW, 12V
WEBASTO Seisontalämmitys
Diesel, 2.5 / 5.0kW, 12V
Webasto ei toimi tai pysy päällä? Nämä ovat yleisiä polttoainelämmittimien vikoja
Vaikka polttoainelämmittimet ovat luotettavia ja pitkäikäisiä laitteita, niissäkin voi esiintyä ongelmia. Alla näet luettelon yleisistä toimintahäiriöistä, joita saatat kohdata:
- Webasto ei käynnisty. Jos mietit, miksi webasto ei käynnisty, ongelma voi piillä polttoaineen syötössä, auton akussa, auton sulakkeissa tai webaston pumpussa tai sytytysjärjestelmässä olevassa viassa. Pyri ratkaisemaan mahdolliset näissä olevat ja tarkista, ratkeaako ongelma. Jos webasto ei lähde päälle vieläkään, ota yhteyttä jälleenmyyjään tai vie laite huoltoon.
- Webasto ei pysy päällä. Tämä on usein merkki jäähdytysnesteen puutteesta johtuvasta ylikuumenemisesta, riittämättömästä ilmanvaihdosta tai ongelmasta polttoprosessissa.
- Webasto ei toimi. Yleiset toimintahäiriöt voivat johtua useista syistä, joihin kuuluvat edellä mainittujen lisäksi myös syöttö- tai ilmanottoaukkojen tukkeutuminen.
- Webasto ei käynnisty kaukosäätimestä. Joitakin polttoainelämmittimiä voi ohjata kaukosäätimellä. Jos kauko-ohjaus ei kuitenkaan toimi, tämä saattaa liittyä kauko-ohjaimen toimintahäiriöihin tai kauko-ohjaimen ja lämmittimen ohjausjärjestelmän välisiin signaaliongelmiin.
- Webasto ei käynnisty pakkasella. Jos webasto ei käynnisty kylmänä, tämä voi viitata polttoaineletkujen jäätymiseen tai toimintaa haittaavaan kondensaatioon polttoainejärjestelmässä.
- Polttoaineen haju ja/tai polttoainevuodot. Tarkista letkut ja liitännät mahdollisten vaurioiden, vuotojen ja löysyyden varalta.
- Jäähdytysnestevuodot. Tarkista letkut ja liitännät mahdollisten vaurioiden, vuotojen ja löysyyden varalta.
Huomaa, että joissain tapauksissa laite voi käynnistyä ja toimia normaalisti vasta toisella tai kolmannella yrittämällä. Jos epäilet laitteessa kuitenkin vakavampaa vikaa, kannattaa se viedä suosiolla ammattilaisten tarkastettavaksi sen käyttöturvallisuuden varmistamiseksi.
Yleiset webasto-vikakoodit
Pysäköintilämmittimen vianetsinnässä vikakoodien ymmärtämisestä voi olla valtavasti apua. Webasto-vikakoodit on suunniteltu auttamaan ongelmien nopeassa ja tehokkaassa diagnosoinnissa ja ohjaamaan korjausprosessia.
Alla luettelemme joitakin yleisimpiä webasto-vikakoodeja.
- F01. Laite ei käynnisty kahden käynnistysyrityksen jälkeen. Tämä voi johtua esimerkiksi auton akun alhaisesta jännitteestä tai polttoaineen syöttöongelmista, kuten aiemmin mainitsimme.
- F02. Liekki sammunut. Tämä vikakoodi voi näkyä, jos lämmittimestä loppuu polttoaine tai jos palamisilmassa on ongelmia.
- F03. Alijännite. Akun jännite on laskenut alle toiminnan edellyttämän minimijännitteen, mikä voi estää lämmittimen käynnistymisen tai toiminnan jatkumisen.
- F04. Ylikuumenemistunnistin aktivoitu. Tämä tapahtuu, kun lämmitin ylittää turvallisen käyttölämpötilan, mikä voi johtua rajoitetusta ilmavirrasta tai viallisesta puhaltimesta.
- F05. Liekkiä ei muodostu. Jos lämmittimeen ei syty palamiseen tarvittavaa liekkiä, syynä voi olla polttoaineen joukkoon päässyt kosteus, riittämätön ilmansyöttö tai vialliset hehkut.
Huomioi, että vikakoodeja on enemmänkin, ja muut koodit voivat viitata esimerkiksi liitäntävirheisiin ja erilaisiin sähkövirheisiin, jotka voivat liittyä mm. releeseen, sähköpiiriin tai -piireihin, laitteen ohjausyksikköön, W-Bus- tai LIN-väylään, ja moneen muuhun. Kaikki vikakoodit ja niiden syyt luetellaan yleensä laitteen mukana tulevassa ohjekirjassa, jossa voidaan esittää myös mahdollisia ratkaisuja ongelmien korjaukseen. Kun olet saanut ongelman korjattua, muista nollata vikakoodilukija. Diagnosoi järjestelmä sitten uudelleen.
Jos autosi webasto ei toimi, et saa vikaa korjattua ja et halua hankkia uutta polttoainelämmitintä, voit harkita lisälämmittimen tai lohkolämmittimen hankkimista. Niillä on omat hyvät ja huonot puolensa. Erilaisten lämmittimien valikoimaan kuuluvat mm. säteily-, halogeeni-, infrapuna-, konvektio- ja öljylämmittimet, joten löydät varmasti tarpeisiisi sopivan laitteen.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: