EGR-jäähdyttimen viat: EGR-jäähdytin on yksi VW T5 -mallin yleisimmistä heikoista kohdista, erityisesti 2,5 TDI- ja 2,0 TDI-moottoreissa. Viat ilmenevät tyypillisesti 80 000-120 000 km:n välillä ja ne ilmenevät jäähdytysnesteen häviämisenä ja ylikuumenemisena.
DSG-vaihteiston ongelmat: DSG-vaihteisto alkaa oireilla, kuten nykivillä vaihteiden vaihdoilla tai täydellisellä vikaantumisella jo 60 000 km:n jälkeen. Erityisesti 2.0 TDI 140 PS -moottorilla varustetut ajoneuvot kärsivät näistä ongelmista.
Liukuovea ei voi avata ulkopuolelta: Tyypillinen ongelma suurilla ajokilometreillä (100 000 km tai enemmän), joka johtuu viallisista Bowden-vaijereista tai sulkumekanismeista.
Biturbo-moottorin rikkoutuminen: 2.5 TDI 174 PS Biturbo -moottorin turboahtimissa on heikkoja kohtia jo 80 000 km:n ajomatkalla, mikä johtaa tehon menetykseen ja korkeisiin korjauskustannuksiin.
VW T5: EGR-jäähdyttimen ongelmat.
VW T5:n EGR-jäähdytin on erityisen altis vioille, ja se on yksi yleisimmistä vioista. Oireet ilmenevät jatkuvana jäähdytysnesteen häviämisenä, moottorin ylikuumenemisena ja pakoputkesta tulevan valkoisen höyryn muodossa. Erityisesti 2,5 TDI 131 hv ja 2,0 TDI 140 hv moottorit kärsivät tästä, ja EGR-jäähdytin menettää luotettavuutensa 80 000-120 000 kilometrin välillä. Komponentin käyttöikä riippuu suuresti huollosta, ja epäsäännölliset jäähdytysnesteen vaihdot pahentavat ongelmia. Alkuviat ilmenevät usein vähitellen, kunnes täydellinen vikaantuminen pysäyttää ajoneuvon.
Säännöllinen huolto on jäähdytysjärjestelmän pitkäikäisyyden kannalta välttämätöntä. Herkät VW T5 EGR-jäähdyttimet on tarkastettava perusteellisesti 60 000 kilometrin välein ja jäähdytysnesteen on vaihdettava säännöllisesti alkuperäisten spesifikaatioiden mukaisesti. Diagnoosiin kuuluu jäähdytysnesteen tason tarkastus, silmämääräinen tarkastus vuotojen varalta ja järjestelmän painetestaus. Ensimmäisten merkkien ilmaantuessa EGR-jäähdytin on vaihdettava ennaltaehkäisevästi, jotta vältetään moottorin vaurioituminen.
VW T5: DSG-vaihteistoon liittyvät ongelmat
VW T5:n DSG-vaihteistolle on tyypillisiä ongelmia, jotka ilmenevät nykivinä vaihteiden vaihtamisina, käynnistyksen viivästymisenä tai täydellisenä vikana. Erityisesti 2.0 TDI 179 PS -moottorissa ja DSG-vaihteistossa ensimmäiset oireet ilmenevät jo 60 000 km:n ajomatkalla. Yleisimmät viat koskevat kytkimiä ja ohjausyksikköä, jolloin vaihteisto ei enää vaihda kunnolla tai ei hyppää halutulle vaihteelle. Suuremmilla kilometreillä, noin 100 000 km:n kohdalla, myös anturit ja toimilaitteet voivat vioittua, jolloin vaihteiden vaihtaminen on arvaamatonta.
DSG-ongelmien varhainen havaitseminen edellyttää järjestelmällistä tarkastusta. Monimutkaiset VW T5 DSG -vaihteistot vaativat öljynvaihdon erityisellä DSG-öljyllä 40 000 km:n välein ja säännölliset ohjelmistopäivitykset. Diagnoosi suoritetaan ohjausyksikön kautta diagnostiikkalaitteella, jolla luetaan virhekoodit ja tarkistetaan säätöarvot. Ennaltaehkäisevä huolto alkuperäisillä varaosilla ja ammattimaisella ohjelmoinnilla voi pidentää käyttöikää merkittävästi.
VW T5: Liukuoviongelmat
VW T5:n liukuovessa ilmenee tyypillisiä toimintahäiriöitä, joissa liukuovea ei voi avata ulkopuolelta tai se jumiutuu sulkeutuessaan. Näitä ongelmia esiintyy useammin 100 000 km:n jälkeen, ja ne johtuvat kuluneista Bowden-vaijereista, viallisista lukitussylintereistä tai syöpyneistä ohjainkiskoista. Ensimmäiset oireet ovat oven vaikea avautuminen tai epätäydellinen sulkeutuminen. Oireet lisääntyvät pakkasessa, koska myös pakkanen vaikuttaa mekanismiin. Korkeamman hintaluokan malleissa sähköisessä liukuovessa ilmenee myös moottoreiden ja antureiden ongelmia.
Liukuoviongelmien korjaaminen edellyttää ammattilaisen suorittamaa tarkastusta. Mekaanisesti rasitetut VW T5 -liukuoven osat vaativat ohjauskiskojen voitelun ja Bowden-vaijereiden tarkastuksen 20 000 km:n välein. Diagnoosiin kuuluu kaikkien liikkuvien osien tarkastaminen, iskurilevyjen säätäminen ja tarvittaessa kuluneiden osien vaihtaminen. Säännöllinen huolto sopivilla voiteluaineilla ehkäisee ennenaikaista kulumista ja ylläpitää toimivuutta.
Arvostelut - 69
Tuotekuvaus
SAE-viskositeettiluokka: 5W-30
ACEA:
ACEA A3 / B4
API:
API CH-4, API SN
Valmistajan suositukset: VW 503 01, Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 501 01, MB 229.5, BMW Longlife-98, Renault RN0710, Renault RN0700
VW T5:n 2,5 TDI 174 hv:n biturbomoottorissa on erityisiä heikkoja kohtia turboahtimissa ja monimutkaisessa ahtopaineen säädössä. Tyypillisiä oireita ovat tehon menetys, musta savu pakokaasusta ja viheltävät äänet kiihdytettäessä. Ensimmäiset ongelmat ilmenevät jo 80 000 kilometrin ajomatkalla, ja erityisesti paineentasausletkut ja turboahtimen tiivisteet kärsivät. 120 000 kilometrin kohdalla ilmenee usein toinen ongelmien aalto, joka liittyy viallisiin hukkaportin toimilaitteisiin ja kuluneisiin turbon laakereihin. Biturbo-järjestelmän luotettavuus riippuu suuresti ajotyylistä ja huollosta, ja lyhyet matkat lyhentävät sen käyttöikää merkittävästi.
Ammattitaitoinen huolto on ratkaisevan tärkeää biturbojärjestelmän pitkäikäisyyden kannalta. VW T5:n biturbojärjestelmän erittäin rasitetuille komponenteille on vaihdettava öljyt täysin synteettisellä moottoriöljyllä 15 000 km:n välein ja tarkistettava ahtopainejärjestelmä säännöllisesti. Diagnoosi tehdään puristusmittauksen, ahtopaineen testauksen ja turboahtimen silmämääräisen tarkastuksen avulla pelien ja vuotojen varalta. Ennaltaehkäisevät toimenpiteet, kuten säännöllinen ajo maantiellä turboahtimien "puhaltamiseksi" ja laadukkaiden polttoaineiden käyttö, pidentävät käyttöikää huomattavasti.
VW T5: 2.0 TDI-moottorin ongelmat
Eri teholuokkien (84 hv, 102 hv, 140 hv) 2.0 TDI-moottorissa on tyypillisiä vikoja, jotka riippuvat ajokilometreistä ja huoltohistoriasta. Vaihtoehdoissa 2.0 TDI 84 hv ja 2.0 TDI 102 hv esiintyy usein 150 000 km:n jälkeen ongelmia korkeapainepumpun ja ruiskutussuuttimien kanssa. Tehokkaammassa 2.0 TDI 140 hv -moottorissa ilmenee jo 100 000 km:n jälkeen heikkouksia hammasketjussa ja kampiakselin laakerivaurioita. Tyypillisiä oireita ovat epätasainen tyhjäkäynti, käynnistysongelmat ja moottoritilasta kantautuvat metalliset äänet. Pakokaasujen takaisinkierrätys, joka ei enää toimi kunnolla, pahentaa näitä ongelmia.
TDI-moottoreiden luotettavuuden kannalta säännöllinen huolto on välttämätöntä. Tarkat VW T5 2.0 TDI -ruiskutusjärjestelmät edellyttävät polttoainesuodattimen uusimista 20 000 km:n välein ja järjestelmän säännöllistä puhdistamista erityisillä lisäaineilla. Diagnostiikkaan kuuluu puristustesti, ruiskutuspaineen mittaus ja ajoitusketjun venymisen tarkastus. Ennaltaehkäisevä käsittely laadukkaalla dieselöljyllä ja säännöllinen öljynvaihto 15 000 km välein estävät moottorivaurioita ja varmistavat optimaalisen suorituskyvyn.
VW T5: 3.2 V6 -moottorin ongelmat
VW T5 -mallin 3.2 V6-bensiinimoottorissa ilmenee erityisiä ongelmia, jotka keskittyvät pääasiassa ajoitusketjuihin ja nokka-akselin vaiheisiin. Kylmäkäynnistyksen yhteydessä esiintyy 120 000 km:n jälkeen yhä useammin ääniä, jotka viittaavat venyneisiin ajoitusketjuihin. Moottori ei käynnisty enää luotettavasti tai käy epätasaisesti, mikä johtuu usein viallisista sytytyskeloista tai kuluneista nokka-akselin vaiheistimista. Suuremmilla kilometreillä, noin 180 000 km:n kohdalla, myös männänrenkaat voivat kulua, mikä johtaa lisääntyneeseen öljynkulutukseen ja tehon heikkenemiseen. V6-moottorin monimutkaisessa elektroniikassa ilmenee myös vikoja antureissa ja toimilaitteissa.
V6-moottorin suorituskyvyn ylläpitäminen edellyttää järjestelmällistä tarkastusta. VW T5 3.2 V6 -moottorin kehittyneet komponentit vaativat öljynvaihdon täyssynteettisellä moottoriöljyllä 10 000 km:n välein ja ajoitusketjun säännöllistä tarkastusta. Diagnoosi suoritetaan polttokammioiden tähystyksen, puristusmittauksen ja elektronisten järjestelmien testauksen avulla. Ammattitaitoinen huolto alkuperäisillä varaosilla ja kuluvien osien oikea-aikainen vaihto takaavat monimutkaisen V6-moottorin pitkäikäisyyden.
VW T5 -kuljettajien kokemusten perusteella on ilmennyt seuraavia ylimääräisiä heikkouksia:
Vaihtovirtageneraattoriviat: Esiintyy usein 120 000-150 000 km:n välillä, erityisesti 2,5 TDI-moottoreissa, koska sähköjärjestelmä kuormittuu voimakkaasti.
Polttoainepumppuongelmat: Esiintyvät tyypillisesti 100 000 km:n jälkeen käynnistysongelmien ja suorituskyvyn heikkenemisen vuoksi, erityisesti TDI-malleissa.
Turboahtimen kuluminen 1.9 TDI:ssä: Hyväksi havaitussa 1.9 TDI-moottorissa ilmenee 180 000 km:n jälkeen turboahtimen ongelmia, jotka ilmenevät tehon heikkenemisenä.
Climatronicin toimintahäiriöt: Automaattisessa ilmastointijärjestelmässä ilmenee 80 000 kilometristä alkaen vikoja antureissa ja toimilaitteissa, mikä johtaa lämpötilan epätasaiseen jakautumiseen.
Jarrujärjestelmän kuluminen: Ajoneuvon suuren painon vuoksi jarrupalat ja -levyt kuluvat keskimääräistä nopeammin 40 000-60 000 km:n jälkeen.
Akkuongelmat: Käynnistinakun kapasiteetti heikkenee jo 3-4 vuoden kuluttua, jos sähkökuluttajia käytetään intensiivisesti.
VW T5: heikkoudet ja vahvuudet
Vahvuudet
Heikkoudet
Monipuoliset käyttömahdollisuudet
EGR-jäähdyttimen viat
Vankka kori
DSG-vaihteiston ongelmat
Hyvä tilankäyttö
Liukuovimekaniikka
Tehokkaat TDI-moottorit
Biturbo-turboahtimen kuluminen
Suuri hyötykuorma
Sähköiset ongelmat
Arvostusvakaus
Korkeat korjauskustannukset
Suuri varaosien tarjonta
Monimutkainen elektroniikka
VW T5 osoittautuu pohjimmiltaan kestäväksi hyötyajoneuvoksi, jossa on hyväksi havaittua tekniikkaa, mutta monimutkaisuutensa vuoksi se vaatii säännöllistä ja ammattitaitoista huoltoa. Suurin osa tyypillisistä ongelmista voidaan välttää ennaltaehkäisevillä toimenpiteillä ja oikea-aikaisella puuttumisella. Erityisesti dieselmoottorit ja elektroniikkajärjestelmät vaativat jatkuvaa huomiota, jotta ajoneuvon pitkä käyttöikä ja luotettavuus voidaan varmistaa.
Hyödyllisiä videoita aiheeseen liittyen:
Kuinka vaihtaa ilmansuodatin VW T5 TRANSPORTER Van -merkkiseen autoon
Kuinka vaihtaa öljynsuodatin ja moottoriöljy VW T5 TRANSPORTER Van -merkkiseen autoon
Kuinka vaihtaa takavalot VW T5 TRANSPORTER Van -merkkiseen autoon
Valmistajan suositukset: MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2296, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991, GM LL-A-025, GM LL-B-025