Sisällysluettelo
Voiko auton muovipuskurin korjata?
Vain harva autonosa altistuu yhtä vahvasti erilaisille naarmuille ja lommoille kuin auton puskuri. Muovisen etu- tai takapuskurin korjaaminen voi kuitenkin olla mahdollista.
Tässä artikkelissa kerromme, mikä saa tämän autoa suojaavan osan vaurioitumaan ja millaisia tapoja sen vaurioiden korjaamiseen on olemassa.
Tämä saa auton puskurin vaurioitumaan
Auton puskurin tehtävänä on suojata koria ja alustaa iskuilta ja törmäyksiltä. Se vaimentaa suurimman osan iskun vaikutuksesta alhaisella nopeudella ajettaessa ja auttaa näin suojaamaan ajoneuvoa vaurioilta ja sisällä olevia matkustajia henkilövahingoilta. Puskureita on autossa kaksi: yksi edessä, keulan alaosassa ja yksi takana, perän alaosassa.
Puskurit valmistetaan tavallisissa henkilöautoissa lähes aina muovista, joka on kevyt mutta sopivan kestävä materiaali tähän käyttötarkoitukseen. Se, mitä muovia auton puskuri on, riippuu automallista, mutta yleisesti käytettyjä muovilaatuja ovat polypropeeni, polyvinyylikloridi, polykarbonaatti sekä akryylinitriilibutadieenistyreeni. Joissakin urheilullisemmissa autoissa puskuri voi olla metallinen. Osan sijainti auton alaosassa maksimoi sen vaimennustehon mutta tekee sen myös alttiiksi vaurioille, joita syntyy helposti muun muassa seuraavista syistä:
- pikkukivien iskut
- törmäykset katukiveykseen
- kuopat ja töyssyt
- sään haittavaikutukset
- tietyöt
- osumat parkkihallien seiniin
- osumat pensaikkoon
- osumat muihin autoihin
- kovakourainen autopesu.
VAN WEZEL Takapuskuri
Taakse, oikea
DIEDERICHS Takapuskuri
Taakse, oikea
BLIC Puskuri
Edessä, harmaa
VAN WEZEL Puskuri
Eteen, oikea, Ohjainprofiili
Puskurin vauriot on hankalaa välttää kokonaan, mutta voit vähentää inhimillisiä virheitä ajamalla ja pysäköimällä tarkkaavaisesti ja välttämällä sorateitä ja kuoppaisia teitä. Lisäksi voit asentaa osan päälle suojakalvon, joka voi ehkäistä etenkin kiveniskujen aiheuttamia vaurioita. Lisäksi voit hankkia takapuskurin suojan, joka suojaa osaa kun takakonttiin lastataan tai sieltä puretaan tavaraa.
Puskurin korjaus – kuinka toimia
Se, onko auton puskurin korjaus mahdollista, riippuu vaurion tyypistä ja vakavuudesta.
Auton puskurin naarmujen korjaus
Naarmujen korjaaminen voi olla helppoa tai vaikeaa niiden koosta ja syvyydestä riippuen. Yleensä korjaus aloitetaan levittämällä maalarinteippiä vauriokohdan ympärille ja tämän jälkeen vauriokohta hiotaan ja puhdistetaan. Sitten naarmut poistetaan joko myllyttämällä tai jos ne ovat syviä, niihin voidaan laittaa täyteainetta tai naarmunpoistoainetta. Tässä tapauksessa aineen on annettava asettua ja tämän jälkeen ylimääräinen aine hiotaan pois. Sitten puskurille levitetään pohjamaali, se maalataan (tarvittaessa) ja siihen levitetään vähintään yksi kerros kirkaslakkaa.
Ota huomioon, että myynnissä on erilaisia naarmunpoistokyniä. Yleensä ne soveltuvat parhaiten pienten pintanaarmujen korjaamiseen.
Auton puskurin halkeaman korjaus
On sanomattakin selvää, että halkeaman korjaaminen on suuritöisempää kuin naarmun (paitsi jos kyseessä on pieni halkeama, johon voi auttaa pelkkä muoviliima autoosi). Tarvitset juotossarjan, hiekkapaperia ja maalia. Ensimmäiseksi sinun tulee irrottaa puskuri. Yritä sitten puristaa puskuri takaisin yhteen siinä kohdassa, jossa halkeama on ja pyri pitämään kohta paikallaan esimerkiksi C-puristimen avulla. Puhdista ensin halkeamakohta ja aloita sitten haljenneen puskurin korjaus juottamalla halkeama umpeen ulkopuolelta. Siirry sen jälkeen sisäpuolelle. Kun olet juottanut ensimmäisen kerroksen, juota päälle toinen kerros käyttäen apunasi muovinpalaa tehdäksesi lopputuloksesta kestävämmän. Anna juotoksen jäähtyä ja hio sitten ylimääräinen muovi pois hiomapaperilla. Maalaa puskuri tarvittaessa ja suojaa lopputulos kirkaslakalla.
VAN WEZEL Takapuskuri
Taakse, oikea, tummanharmaa
BLIC Takapuskuri
Taakse, oikea, harmaa
DIEDERICHS Puskuri
Eteen, oikea
BLIC Puskuri
Taka-akseli, vasen, musta
FAST Takapuskuri
Taakse, oikea, Oikea, harmaa
Auton puskurin lommon korjaus
Lommon tai muunlaisen pienemmän vääntymän korjaus voi olla hyvinkin helppoa. Perinteinen konsti on keittää kattilallinen vettä ja kaataa se varovasti lommokohdalle. Metallisen puskurin lommo ”pomppaa” yleensä itsestään kuntoon, mutta muovipuskuria saatat joutua painamaan sisäpuolelta samalla, kun kaadat vettä.
Jos vesikikka ei toimi, voit yrittää oikaista lommon lämmittimen tai korityökalun avulla. Jos käytät tehokasta lämmitintä, toimi kuitenkin varovasti, jotta puskuriin ei tule lämpövaurioita.
Etupuskurin ja takapuskurin korjaus onnistuu yleensä samoilla menetelmillä, mutta niiden vauriot ja itse osan rakenne ja kiinnitys voivat erota toisistaan. Takapuskurissa saattaa olla kiinni rekisterikilven kehys, mikä tulee ottaa huomioon osaa korjattaessa.
Jos osassa on merkittäviä vaurioita esimerkiksi kolarin takia, kannattaa suosiolla hankkia uusi osa. Verkosta löydät sopivat osat hakemalla automerkin ja -mallin sekä osan nimen perusteella (esim. ”Volvo V70 puskuri”) tai rekisteri-, OE- tai VIN-numeron avulla.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: