Sisällysluettelo
Pyyhkijänsulkien puhdistus: Kuinka puhdistaa pyyhkijänsulat
Auton pyyhkijänsulat puhdistavat tuulilasin ja varmistavat hyvän näkyvyyden säällä kuin säällä. Niinpä niiden mahdolliset oireet kannattaa ottaa vakavasti – kyse on omasta turvallisuudestasi.
Tässä artikkelissa kerromme, miten hyvät pyyhkijänsulat toimivat ja miten nämä osat voivat oireilla ja mistä oireet voivat johtua. Lisäksi annamme vinkkejä niiden puhdistukseen ja ongelmien ennaltaehkäisyyn.
BOSCH Pyyhkijänsulka
600, 500 mm, Rungottomat
BOSCH Pyyhkijänsulka
600, 475 mm, Rungottomat, Spoilerilla
FAST Pyyhkijänsulka
600 mm Edessä, Pyyhkijänsulka ilman spoileria
BOSCH Pyyhkijänsulka
550 mm, Rungottomat
BOSCH Pyyhkijänsulka
400 mm, Rungottomat
Auton pyyhkijänsulkien toimintaperiaate ja tyypit
Pyyhkijänsulat ovat moottorin avulla toimivia osia, joiden tehtävä on pyyhkiä auton tuulilasilta vettä ja huurua. Niitä on tyypillisesti kaksi – yksi kuljettajan puolella ja yksi matkustajan puolella – tosin joissakin autoissa käytetään vain yhtä pyyhkijää. Kaikissa pyyhkijöissä tyypistä riippumatta on kiinnike, jonkinlainen varsi sekä kumisulka, jolla kosteutta poistetaan lasin pinnalta. Kolme päätyyppiä ovat:
- Rungolliset pyyhkijänsulat. Tämä on perinteinen tyyppi. Tällaisissa osissa on runko ja niiden rakenne voikin tuoda hieman mieleen levitetyn henkarin. Vaikka näitä asennetaan yhä suurimpaan osaan autoista, niiden suosio on laskemaan päin. Rungolliset osat kiinnitetään yleensä koukkukiinnikkeellä, mutta myös erilaisia kiinnitystapoja on olemassa. Pituudet vaihtelevat ja kuljettajan ja matkustajan puolelle voidaan asentaa eripituiset varret. Osissa voi olla spoileri ilmanvastuksen vähentämiseksi ja myös niiden muoto voi vaihdella aina tasaisesta kaarevaan. Yleensä autoon tehdasasennetut rungolliset osat voidaan melko helposti vaihtaa toisen tyyppisiin osiin.
- Rungottomat pyyhkijänsulat. Nämä tunnetaan myös litteinä sulkina, sillä perinteisestä tyypistä poiketen niillä ei ole metallirunkoa. Ne edustavat uudempaa teknologiaa ja ovat vakiovaruste useimmissa uusissa ajoneuvoissa. Tällaisilla osilla ei ole jäykkää runkoa vaan niissä on sulan sisällä kulkeva metalliliuska, joka varmistaa paremman aerodynamiikan, vähentää tuulimelua ja varmistaa paineen tasaisen jakautumisen koko pyyhkijän pituudelta. Kapeampi rakenne haittaa vähemmän kuljettajan näkyvyyttä. Huomioi, että rungottomia osia ei voi vaihtaa rungollisiin, koska niiden kiinnitystyyppi on erilainen (usein sivutappi, bajonetti, liukukiinnike tai nappi).
- Hybridipyyhkijänsulat. 1990-luvulla lanseeratuissa hybridisulissa yhdistyy perinteisen tyypin vankkuus ja rungottomien sulkien aerodynamiikka. Näissä on yleensä muovista valmistettu nivelrunko, joka tekee osista kestäviä ja varmistaa, että paine jakautuu tasaisesti kauttaaltaan koko tuulilasille.
Pyyhkijänsulkien oireet
Pyyhkijänsulat kuuluvat auton tyypillisimpiin kuluviin osiin. Ne on vaihdettava säännöllisesti hyvän pyyhintätehon varmistamiseksi. Jos havaitset alla mainittuja oireita, tarkista sulat välittömästi ja vaihda tarvittaessa uusiin.
- Silminnähtävät vauriot. Kumisulan irtoaminen ja siinä havaittavat repeämät ja halkeamat kertovat sulan kulumisesta.
- Tuulilasinpyyhkijät pitävät ääntä. Narina on tyypillinen merkki siitä, että sulka on tullut käyttöikänsä päähän. Toinen yleinen merkki on, että pyyhkijänsulat vikisevät. Ääni on ärsyttävä ja osoittaa, että sulka ei kykene tarttumaan lasipintaan tasaisesti eikä siten pyyhi kosteutta pinnalta pois kunnolla.
- Lasille jää kosteutta tai juovia tai sille muodostuu kalvo. Jos huomaat tuulilasille muodostuvan jatkuvasti likaa tai samean kalvon, vaikka olet suihkuttanut tuulilasinpesunestettä sen puhdistamiseksi, pyyhkimet voivat joko olla erittäin likaiset tai ne ovat niin huonokuntoiset, että ne on vaihdettava. Voit yrittää puhdistaa sulat alempana olevilla vinkeillä, mutta jos tästä ei ole apua, sulat on vaihdettava.
- Huono kosketus tuulilasiin. Tämä voi johtua auton pyyhkijänvarren vääntymisestä, vääränlaisesta asennuksesta tai sulan vaurioista. Joskus virheasento voi olla niin vähäinen, ettei sitä havaitse kovin helposti.
BOSCH Takalasin pyyhkijä
250 mm, Tavallinen
BOSCH Pyyhkijänsulka
650, 475 mm, Rungottomat
BOSCH Pyyhkijänsulka
600, 475 mm, Rungottomat
BOSCH Pyyhkijänsulka
600 mm, Rungottomat
BOSCH Pyyhkijänsulka
600 mm, Rungottomat
Tyypillisiä toimintahäiriöiden syitä ovat kumisulan ikääntyminen ja haurastuminen, iskut, säästä johtuvat ilmiöt (etenkin jäätyminen), niiden sulakkeen tai auton pyyhkijän moottorin vika, kiinnikkeiden löystyminen sekä sähköhäiriöt. Lisäksi ongelmia voi aiheuttaa saranan, kiinnikkeen tai sulan jousen ruostuminen.
Pyyhkijänsulkien puhdistus
Jos olet tarkistanut osat ja ne vaikuttavat olevan kunnossa mutta likaiset, puhdista ne alla kerrotulla tavalla.
- Nosta pyyhkijänvarret irti tuulilasista. Yleensä niitä ei ole tarpeen irrottaa.
- Irrota käsin mahdolliset irtoroskat varresta, saranasta, sulasta ja kourusta. Niissä voi olla kiinni puiden lehtiä ja muuta irtoroskaa.
- Kostuta mikrokuituliina vedellä, etikalla, tiskiaineella tai denaturoitudulla alkoholilla.
- Puhdista sulka. Pidä siitä tukevasti kiinni ja aseta mikrokuituliina sulan ympärille. Liu’uta ylös ja alas useita kertoja. Jatka pyyhkimistä, kunnes sulka on puhdas.
- Jos havaitset sulassa tai rungossa vaurioita puhdistuksen aikana, suosittelemme vaihtamaan osat. Uudet osat on helppo löytää esimerkiksi valmistajan ja tuotteen nimellä (kuten ”Bosch-pyyhkijänsulat”).
- Jos pyyhkijä on liikkunut huonosti, puhdista myös saranakohta huolellisesti saippuavedellä.
- Testaa pyyhkijöiden toiminta ennen kuin lähdet ajamaan.
Suosittelemme myös, että puhdistat tuulilasin käsin vähintään kerran kuukaudessa lasinpesuaineella. Näin saat paremmin irti pinttyneen lian kuten hyönteisten jäämät. Lisäksi pyyhkijäongelmia voi ehkäistä suojaamalla osat kosteudelta ja jäätymiseltä ja pitämällä ne hyvin voideltuina, jotta niiden jousi tai runko ei pääse ruostumaan.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: