Keskuslukituksen viat: Keskuslukitusjärjestelmä ei toimi luotettavasti, erityisesti yli 80 000 km:n ajoneuvosta. Ovien lukituksen toimilaitteet tai ohjausyksikkö vikaantuvat usein, mikä johtaa häiriöihin lukituksen lukitsemisessa ja lukituksen avaamisessa.
Automaattivaihteiston viat: Automaattivaihteisto ei vaihda kunnolla tai se nykii vaihteita vaihdettaessa. Näitä valituksia esiintyy usein yli 120 000 km:n ajokilometreillä ajetuissa ajoneuvoissa, ja ne koskevat erityisesti 2.2-automaattivaihteistoja.
Takaluukkuongelmat: Sähkötoiminen takaluukku ei käynnisty tai se ei sulkeudu kokonaan. Nämä viat ilmenevät usein 60 000-80 000 km:n jälkeen, mikä johtuu viallisista kaasunpainevaimentimista tai moottoriongelmista.
Ohjaustehostimen viat: Ohjaustehostin ei enää toimi tai muuttuu jäykäksi. Erityisesti yli 100 000 km:n ajokilometrejä ajaneet ajoneuvot kärsivät näistä ongelmista, ja ohjauspumppu tai ohjausvaihde on usein viallinen.
Opel Zafira B: Ongelmat keskuslukitusjärjestelmässä
Opel Zafira B:n keskuslukitusjärjestelmässä on usein vikoja, jotka ilmenevät ovien epäluotettavana lukitsemisena ja avaamisena. Nämä heikkoudet ilmenevät tyypillisesti 80 000 kilometrin jälkeen ja voivat ilmetä kauko-ohjaimen tai yksittäisten ovien lukkojen täydellisenä vikaantumisena. Oireet vaihtelevat satunnaisista toimintahäiriöistä järjestelmän täydelliseen pettämiseen, mikä voi johtaa huomattaviin turvallisuusongelmiin. Erityisen harmillista on, kun keskuslukitusjärjestelmä ei enää toimi eikä ajoneuvoa voi lukita kunnolla.
Näiden monimutkaisten elektronisten ongelmien diagnosoimiseksi on tärkeää tehdä järjestelmällinen tarkastus. Opel Zafira B:n keskuslukituksen herkät osat edellyttävät ovilukon toimilaitteiden, kaapeliliitäntöjen ja ohjausyksikön säännöllistä tarkastusta. Ongelman syynä ovat usein vialliset ovenkahvojen mikrokytkimet tai ruostuneet koskettimet ovilukoissa. Ratkaisu on usein ovilukon toimilaitteiden vaihto (maksaa noin 80-150 euroa kappale) tai ohjausyksikön uudelleenohjelmointi. Ennaltaehkäisevä huolto 60 000 kilometrin välein voi estää suuremmat viat.
Opel Zafira B: Automaattivaihteiston ongelmat
Opel Zafira B:n automaattivaihteistossa, erityisesti 2.2-automaattiversiossa, on tyypillisiä heikkouksia, jotka ilmenevät nykivänä vaihtamisena tai vaihteen vaihtamisesta kieltäytymisenä. Nämä yleiset viat ilmenevät pääasiassa 120 000 kilometrin jälkeen, mutta ne voivat ilmetä huonosti huolletuissa ajoneuvoissa jo aikaisemmin. Oireita ovat muun muassa vaihteiden vaikea kytkeytyminen, liukuminen liikkeelle lähdettäessä tai tiettyjen vaihteiden täydellinen pettäminen. Erityisen ongelmallista on, kun vaihteisto ei enää vaihda peruutusvaihteelle tai juuttuu hätäajoohjelmaan. Automaattivaihteiston luotettavuus riippuu suuresti säännöllisestä huollosta.
Vaihteisto-ongelmien asianmukainen diagnosointi edellyttää ammattilaisen suorittamaa tarkastusta. Monimutkaiset Opel Zafira B -automaattivaihteistot vaativat erityisiä diagnostiikkalaitteita vikojen havaitsemiseksi ja säännöllisiä öljynvaihtoja 60 000 km:n välein. Yleisiä syitä ovat kuluneet kytkinlevyt, vialliset magneettiventtiilit tai vaihteiston ohjausyksikön ongelmat. Korjaukset voivat vaihdella yksinkertaisesta öljynvaihdosta (150-200 euroa) vaihteiston täydelliseen peruskorjaukseen (2 000-3 000 euroa). Oikea-aikainen huolto laadukkaalla ATF-öljyllä pidentää käyttöikää huomattavasti.
Opel Zafira B: Ongelmia takaluukun kanssa
Opel Zafira B:n sähköiseen takaluukkuun kehittyy tyypillisiä heikkouksia, jotka ilmenevät epäluotettavana avautumisena tai sulkeutumisena. Nämä viat ilmenevät usein 60 000-80 000 kilometrin välillä, ja niillä voi olla useita eri syitä. Oireet vaihtelevat takaluukun hitaasta liikkeestä epätäydelliseen sulkeutumiseen ja sähkötoiminnon täydelliseen pettämiseen. Erityisen harmillista on, kun takaluukku ei enää käynnisty tai juuttuu liikkeelle. Yleisimmät valitukset koskevat kaasunpainevaimentimia, jotka menettävät tehonsa, tai käyttömoottoria, joka on ylikuormittunut.
Säännöllinen huolto on välttämätöntä sähköisen takaluukun moitteettoman toiminnan kannalta. Mekaanisesti rasitettu Opel Zafira B:n takaluukkujärjestelmä edellyttää saranoiden säännöllistä voitelua ja kaasunpainevaimentimien tarkastusta 40 000 kilometrin välein. Vialliset kaasunpainevaimentimet (vaihtokustannukset noin 80-120 euroa paria kohti) ovat usein syynä moottorin ylikuormittumiseen ja sitä seuraaviin vaurioihin. Jos moottori on viallinen (korjaus maksaa 300-500 euroa), myös mekaniikka on tarkistettava. Tiivisteiden ennaltaehkäisevällä hoidolla ja säännöllisillä toimintatarkastuksilla voidaan välttää kalliit korjaukset.
Arvostelut - 50
Tuotekuvaus
Versio:
1 SHC
Tuotelinja:
Mobilube
SAE-viskositeettiluokka:
75W-90
Valmistajan suositukset:
Scania STO 2:0A FS, MAN 341 Z2, MAN 342 S1, MAN 341 E3, Scania STO 1:0, Scania STO 1:1 G, Mack GO-J, ZF TE-ML 21A, ZF TE-ML 19C, ZF TE-ML 17B, ZF TE-ML 16F, ZF TE-ML 12N, ZF TE-ML 12L, ZF TE-ML 08
Valmistajan suositukset:
BMW 81 22 9 407 758, Fiat 9.55550-AG3, Ford WSS-M2C204-A, MAN M 3289, MB 345.0, Opel 1940 766, VW G 002 000, VW G 004 000, ZF TE-ML 02K
Valmistajan suositukset: Ford WSS-M2C913-D, Ford WSS-M2C913-C, Ford WSS-M2C913-B, Ford WSS-M2C913-A, Volvo VCC 95200377, MB 229.6, Fiat 9.55535-G1, STJLR.03.5003
Opel Zafira B:n ohjaustehostimessa on tyypillisiä heikkouksia, jotka ilmenevät ohjauksen hitautena tai avun täydellisenä epäonnistumisena. Nämä yleiset viat ilmenevät tyypillisesti 100 000 kilometrin jälkeen, mutta ne voivat ilmetä jo aiemmin intensiivisen käytön yhteydessä. Oireita ovat esimerkiksi ulvovat äänet ohjauksen aikana, ohjauksen jäykkyys erityisesti pysäköitäessä tai ohjauksen tärinä. Erityisen ongelmallista on, kun ohjaustehostin ei enää toimi ja ajoneuvoa voi ohjata vain huomattavalla vaivalla. Luotettavuus riippuu suuresti säännöllisestä huollosta ja hydraulinesteen kunnosta.
Ohjaustehostimen ongelmien diagnosointi ja korjaaminen edellyttää ammattitaitoista huoltoa. Opel Zafira B:n hydrauliset ohjaustehostimen osat edellyttävät ohjauspumpun, ohjausvaihteen ja hydraulilinjojen säännöllistä tarkastusta. Yleisiä syitä ovat vuotavat ohjausvaihteet (korjaus 400-600 euroa), vialliset ohjauspumput (vaihto 300-450 euroa) tai kuluneet ohjaustelineet. Ohjaustehostinnesteen vaihtaminen 80 000 kilometrin välein ja vuotojen säännöllinen tarkistaminen voi pidentää käyttöikää huomattavasti. Ensimmäisten ongelmien ilmaantuessa on syytä käydä välittömästi erikoisliikkeessä.
Opel Zafira B: Ilmastointijärjestelmän ongelmat
Opel Zafira B:n ilmastointijärjestelmässä on tyypillisiä heikkouksia, jotka ilmenevät jäähdytystehon heikkenemisenä tai täydellisenä vikana. Nämä viat ilmenevät usein 5-7 vuoden tai 80 000-100 000 km:n jälkeen, ja niillä voi olla erilaisia syitä. Oireita ovat esimerkiksi lämmin ilma huolimatta siitä, että ilmastointijärjestelmä on kytketty päälle, epätavalliset äänet tai epämiellyttävät hajut ilmanvaihtoaukoista. Ongelmia ilmastoinnin kompressorissa tai vuotavissa putkissa on todettu erityisesti vuoden 2005 malleissa. Ilmastointijärjestelmä ei enää toimi kunnolla, jos kylmäaineen menetys kasvaa liian suureksi tai elektroniset komponentit vioittuvat.
Monimutkaisten ilmastointiongelmien diagnosoimiseksi on tärkeää tehdä järjestelmällinen tarkastus. Herkät Opel Zafira B:n ilmastoinnin osat vaativat säännöllistä huoltoa, jossa kylmäaine täytetään ja kompressorin öljy vaihdetaan 2-3 vuoden välein. Yleisiä syitä ovat vuotavat lauhduttimet (vaihto 200-300 euroa), vialliset kompressorit (korjaus 500-800 euroa) tai tukkeutuneet matkustamon suodattimet. Ilmastointijärjestelmän vuosittainen desinfiointi ja säännöllinen käyttö, myös talvella, voivat pidentää järjestelmän käyttöikää huomattavasti. Asiantuntijakorjaamossa on syytä käydä mahdollisimman pian, jos jäähdytysteho heikkenee.
Opel Zafira B: Käynnistinmoottorin ongelmat
Opel Zafira B:n käynnistinmoottorissa on usein vikoja, jotka ilmenevät käynnistysongelmina tai täydellisenä vikana. Näitä heikkouksia esiintyy erityisesti dieselmuunnoksissa 1.9 CDTI ja 1.7 CDTI, tyypillisesti 80 000-120 000 km:n välillä. Oireita ovat käynnistysmoottorin hidas kääntyminen, naksahteleva ääni käynnistettäessä tai käynnistyksen täydellinen estyminen. Erityisen usein lyhyitä matkoja tekevät ajoneuvot kärsivät tästä, koska käynnistinmoottori ei enää käynnisty luotettavasti. 1.9 CDTI 150 hv- ja 1.9 CDTI 120 hv -malleissa käynnistinmoottorin käyttöiän ongelmat lisääntyvät korkeamman puristuspaineen vuoksi.
Käynnistinongelmien asianmukainen diagnosointi edellyttää ammattitaitoista tarkastusta. Mekaanisesti rasitetut Opel Zafira B:n käynnistinjärjestelmät edellyttävät akun jännitteen, kaapeliliitäntöjen ja käynnistinreleen säännöllistä tarkastusta. Yleisiä syitä ovat kuluneet hiiliharjat (vaihto 80-120 euroa), vialliset magneettikytkimet tai vapaapyörän ongelmat. Täydellinen käynnistimen vaihto maksaa noin 200-400 euroa moottorivaihtoehdosta riippuen. Akun säännöllinen huolto ja useiden epäonnistuneiden käynnistysyritysten välttäminen voivat pidentää käynnistysmoottorin käyttöikää merkittävästi.
Arvostelut - 19
Tuotekuvaus
SAE-viskositeettiluokka: 5W-40
ACEA:
ACEA A3 / B4, ACEA A3 / B3
API:
API SN Plus, API CF
Valmistajan suositukset: BMW Longlife-01, Porsche A40, PSA B71 2296, Renault RN0700, Renault RN0710, MB 229.5, MB 226.5, VW 502 00, VW 505 00, GM LL-B-025
Valmistajan suositukset: Porsche A40, VW 502 00, VW 505 00, MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2294, PSA B71 2296, Renault RN0700, Renault RN0710, GM LL-A-025, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, Fiat 9.55535-N2, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10725, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991
Opel Zafira B:n kuljettajien kokemusten perusteella esiintyy seuraavia muita ongelmia:
Turboahtimen ongelmat 1.8 140 hv:n moottorilla: Esiintyvät tyypillisesti 120 000-150 000 km:n jälkeen, syynä usein öljyn puute tai tukkeutuneet letkut.
Dieselhiukkassuodattimen tukkeutuminen 1.9 CDTI:ssä: Usein 80 000-100 000 km:n jälkeen, kun ajetaan pääasiassa lyhyitä matkoja, vaatii regenerointia tai vaihtoa.
Vesipumpun vuodot: Esiintyy usein 100 000-120 000 km:n jälkeen, erityisesti bensiinimoottoreissa tiivisteiden kulumisen vuoksi.
Lambda-anturin viat: Ilmenevät 60 000-80 000 km:n jälkeen lisääntyneen kulutuksen ja pakokaasuongelmien vuoksi.
Hehkutulppa-ongelmat dieselmoottoreissa: Etenkin talvella 80 000-100 000 km:n jälkeen johtavat käynnistysongelmiin kylmissä lämpötiloissa.
Tärinänvaimentimen kuluminen: Tyypillisesti 60 000-80 000 km:n jälkeen, aiheuttaa tärinää tyhjäkäynnillä ja kiihdytettäessä.
Ikkunan säätimen viat: Esiintyy usein 70 000-90 000 km:n jälkeen ja vaikuttaa erityisesti takaikkunan säätimiin.
Mallin omistajilta saadun palautteen perusteella edellä mainittuja ongelmia esiintyy säännöllisesti, ja ne on otettava huomioon huoltoa suunniteltaessa.
Opel Zafira B: heikkoudet ja vahvuudet
Vahvuudet
Heikkoudet
Monipuoliset tilat
Keskuslukituksen puutteet
Joustava istuinjärjestely
Automaattivaihteiston ongelmat
Hyvä moottorivalikoima
Takaluukun viat
Alustan vankka viritys
Ohjaustehostimen viat
Käytännölliset perheominaisuudet
Ilmastoinnin puutteet
Hyväksyttävät ylläpitokustannukset
Käynnistinmoottorin kuluminen
Todistetut dieselmoottorit
Elektroniset viat
Opel Zafira B osoittautuu pohjimmiltaan käytännölliseksi perheautoksi, jossa on hyväksi havaittua tekniikkaa, mutta se vaatii säännöllistä huomiota tietyille osille. Useimmat ongelmat voidaan hoitaa ennaltaehkäisevällä huollolla ja oikea-aikaisilla korjauksilla. Erityisesti elektroniset järjestelmät ja automaattivaihteisto vaativat asiantuntevaa hoitoa pitkäaikaisen luotettavuuden varmistamiseksi. Asianmukaisella hoidolla auton käyttöikä voi helposti olla yli 200 000 km.
Hyödyllisiä videoita aiheeseen liittyen:
Kuinka vaihtaa öljynsuodatin ja moottoriöljy OPEL ZAFIRA-B 2 (A05) -merkkiseen autoon
Kuinka vaihtaa raitisilmasuodatin OPEL ZAFIRA-B 2 (A05) -merkkiseen autoon
Kuinka vaihtaa takaluukun kaasujousi OPEL ZAFIRA-B 2 (A05) -merkkiseen autoon
Valmistajan suositukset: MB 229.31, MB 229.51, Chrysler MS-11106, VW 505 01, BMW Longlife-04, Porsche A40, Ford WSS-M2C917-A, Renault RN0700, Renault RN0710, Fiat 9.55535-S2, Fiat 9.55535-GH2, DEXOS 2