Mercedes W204 tyyppiviat
Kokemuksia Mercedes W204: ongelmat ja tyyppiviat
- Ajoitusketjun venyminen CGI-moottoreissa: CGI-moottoreissa (esim. C180 CGI, 156 hv) ajoitusketju pyrkii venymään n. 120 000-150 000 km:n kohdalla, minkä tunnistaa moottoritilan kolisevista äänistä ja syttymishäiriöistä.
- Sytytyslukko ei reagoi/avainta ei tunnisteta: Elektroniset viat virtalukossa tai avaimettomuusjärjestelmässä johtavat siihen, että avainta ei tunnisteta tai ajonestolaite lukkiutuu. Esiintyy usein 80 000 km:n jälkeen.
- Turboahtimen viat CDI-malleissa: Erityisesti 220 CDI-mallin OM646- ja OM651-moottorissa esiintyy öljyn jäämiä latausilmajärjestelmässä 150 000-180 000 km:n jälkeen ja tehon menetystä turboahtimen laakereiden kulumisen vuoksi.
- Ei käynnisty (ajonestolaite aktivoitu): Elektroninen ajonestolaite (ELV) estää moottorin käynnistymisen, mikä johtuu usein viallisista Mercedes W204:n ohjausyksiköistä tai ohjelmistovirheistä. Koskee usein vuodesta 2008 alkaen valmistettuja malleja.
Mercedes W204: CGI-moottoreiden ajoitusketjun tyyppiviat
CGI-moottoreiden (esim. C180 CGI 156 hv) ajoitusketju on yksi W204-mallin vakavimmista heikkouksista. Kylmäkäynnistyksen yhteydessä 120 000-150 000 kilometrin ajomatkalla esiintyy kolisevia ääniä, virheilmoituksia, kuten "P0016" (nokka-akselin asento), ja äärimmäisissä tapauksissa moottorin vaurioituminen ketjun hyppimisen vuoksi. Syitä ovat muun muassa kuluneet kiristysliuskat, vialliset ketjunohjaimet tai riittämätön voitelu.
Järjestelmällinen tarkistus on ratkaisevan tärkeää, jotta vältetään seuraavat vahingot. Mercedes W204 CGI -ajoketjujen kiristimet ja ohjaimet on tarkastettava 60 000 km:n välein. Jos ensimmäiset koputusäänet kuuluvat, ketju ja kiristin on vaihdettava välittömästi - foorumi-ilmoitusten mukaan korjaus maksaa alkaen 1 500 euroa. Ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä suosittelemme moottoriöljyn vaihtamista 15 000 km:n välein MB 229.5 -sertifioiduilla öljyillä.

Mercedes W204: Sytytyslukko ei reagoi/avainta ei tunnisteta
Mercedes W204-mallissa yleinen elektroninen vika W204-mallissa koskee sytytyslukkoa ("Keyless Go") tai avaimen tunnistusta. Asianomaiset kuljettajat raportoivat, että avainta ei tunnisteta ("Avainta ei löydy" -ilmoitus) tai että ajonestolaite estää käynnistyksen. Syynä ovat usein vialliset antennirenkaat virtalukon ympärillä, tyhjät auton avainparistot tai ohjelmistovirheet EIS-ohjausyksikössä.
Ammattitaitoinen huolto on välttämätöntä. Mercedes W204:n avaintunnistusjärjestelmät vaativat diagnostiikkaa STAR-skannerilla, jolla voidaan lukea virhekoodit, kuten "9021" (antenni) tai "9055" (ELV-viestintä). MB-foorumin mukaan antennirenkaiden vaihtaminen tai EIS-moduulin ohjelmiston päivittäminen ratkaisee useimmat tapaukset. Jos kyseessä on mekaaninen vika virtalukossa, koko moduuli on vaihdettava.
Mercedes W204: 220 CDI: ja muiden dieselmallien turboahdinviat
Turboahtimen vikoja esiintyy erityisesti dieselmalleissa (esim. 220 CDI OM651-moottorilla) 150 000-180 000 km:n välillä. Tyypillisiä oireita ovat musta savu kiihdytettäessä, öljyjäämät paineilmaletkussa ja virhekoodit kuten "P0299" (alipaineen puute). Syynä on yleensä öljyn puute, joka johtuu tukkeutuneista syöttölinjoista tai kuluneista laakereista.
Ammattilaisen suorittama tarkastus on tässä tapauksessa ratkaisevan tärkeää. Mercedes W204 -turboahtimet vaativat säännöllisen öljynvaihdon (15 000 km välein) ja täyttöilmakanavien tarkastuksen. Jos teho heikkenee, on mitattava ahtopaine - alle 1,2 barin arvot viittaavat vikoihin. Autokorjaamoiden mukaan turboahtimen vaihto maksaa alkaen 2 000 euroa, ja käytetyt ruiskutuspumput vikaantuvat usein uudelleen 80 000 kilometrin jälkeen.
Mercedes W204: Ei käynnisty - ajonestolaite aktivoitu
"Ei käynnisty" -ongelma johtuu usein elektronisesta ajonestolaitteesta (ELV). Vaikutusalaan kuuluvissa ajoneuvoissa näkyy esimerkiksi seuraava viesti: "Ajonestolaite aktivoitu - moottorin käynnistäminen ei ole mahdollista". Syynä ovat ohjelmistoristiriidat EIS-ohjausyksikössä, vialliset paristot avaimessa tai viestintävirheet ELV-moduulin kanssa.
Säännöllinen huolto voi estää tämän. Mercedes W204:n ajonestimen ohjausyksiköt vaativat päivityksiä MB:n teknisen huoltotiedotteen LI54.10-P-059875 mukaisesti. Satunnaisten vikojen sattuessa uudelleenkäynnistys auttaa usein: pidä avainta asennossa 2 30 sekunnin ajan ja käynnistä sitten. Jatkuva vikaantuminen edellyttää ELV-ohjausyksikön vaihtamista.

Mercedes W204: Mittariston toimintahäiriöt
Mittariston (nopeusmittari/näyttö) viat ilmenevät näytön pettämisenä, vilkkuvina LED-valoina tai virheilmoituksina, kuten "Ajoneuvo ei ole ajovalmis". Näitä ilmenee erityisesti malleissa vuodesta 2009 alkaen 100 000-130 000 km:n jälkeen. Syynä ovat piirilevyn kylmät juotosliitokset tai kondensaattorien vanhenemisesta johtuvat jännitehäviöt.
Perusteellinen diagnoosi on tässä tapauksessa välttämätön. Mercedes W204 -mittaristo voidaan usein korjata korjaussarjoilla, joissa on uudet kondensaattorit ja juotokset. Ohjelmiston nollaus STAR-diagnoositestauslaitteella voi korjata tilapäiset viat. Ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä on suositeltavaa välttää viallisen akun aiheuttamia jännitepiikkejä.
Mercedes W204: Turvatyyny- ja turvallisuusongelmat
Mercedes W204 -malleihin on kohdistunut useita turvatyynyongelmiin liittyviä takaisinkutsuja, mukaan lukien Takata-turvatyynykriisi. Nämä ongelmat voivat johtaa tahattomaan turvatyynyn laukeamiseen ja vaativat pikaista tarkastusta. Oireita ovat usein tahattomat turvatyynyn laukeamiset tai varoitusvalo kojelaudassa.
Säännöllinen huolto on olennaisen tärkeää, jotta nämä ongelmat voidaan havaita varhaisessa vaiheessa. Mercedes W204:n turvatyynyt ja turvajärjestelmät vaativat säännöllisiä tarkastuksia ja tarvittaessa viallisten osien vaihtoa ajoneuvon turvallisuuden varmistamiseksi. Asiantuntijatarkastus voi auttaa tunnistamaan ja korjaamaan tällaiset tyyppiviat ennen kuin ne johtavat suuriin vahinkoihin.
Muita Mercedes W204 yleisiä vikoja
Omistajilta saadun palautteen perusteella seuraavia ongelmia voi esiintyä:
- Vuodot vaihteistoöljyn jäähdyttimessä (7G-TRONIC): 120 000 km:stä alkaen, erityisesti vuoteen 2011 mennessä rakennetuissa malleissa.
- Vialliset ruiskutusventtiilit dieselmoottoreissa: Usein 90 000 km:stä alkaen, tunnistettavissa nykimisestä.
- SBC-jarrupumpun vika: Sensotronicilla varustetuissa malleissa vuoteen 2006 asti, ilmenee 10-15 vuoden kuluttua.
- Jarruputkien korroosio: Etenkin tiesuola-alueilla 8-10 vuoden kuluttua.
- Vialliset Mercedes W204:n nokka-akselianturit: Aiheuttaa moottorin valvontavalon ja käynnistysongelmia 100 000 km:n jälkeen.
Mercedes W204: Heikkoudet ja vahvuudet
Vahvuudet |
Heikot kohdat |
Vankka kori ja alusta |
CGI-moottoreiden ajoitusketjuongelmat |
Laadukas sisustus |
CDI-mallien turboahtimessa on vikoja. |
Hyvät ajo-ominaisuudet (esim. 220 CDI). |
Elektroniset viat sytytyslukossa/yhdistelmässä |
Dieselmallien pitkä käyttöikä |
Ajonestimen ongelmat |
Alhainen arvon aleneminen |
Herkkä vaihteistoöljyn jäähdytin (7G-TRONIC) |
Johtopäätös
Mercedes W204 tekee vaikutuksen vankalla rakentamisen laadullaan ja mukavuudellaan, mutta osoittaa heikkouksia tietyissä komponenteissa, kuten ajoketjussa tai turboahtimissa. Säännöllinen huolto ja varhaiset korjaukset ovat ratkaisevia, jotta vältytään suurilta jatkokustannuksilta. Mercedes W204:n elektroniset komponentit, kuten virtalukko tai mittaristo, vaativat erityisiä diagnostiikkamenettelyjä. Ennaltaehkäisevillä toimenpiteillä W204 pysyy kuitenkin luotettavana kumppanina.