Sisällysluettelo
Mercedes W168 moottorit
Ensimmäisen sukupolven Mercedes A-Luokka (W168) mullisti vuonna 1997 pikkuautojen segmentin ja vakiinnutti Mercedes-Benzin täysin uuteen ajoneuvoluokkaan. Kahdeksan tuotantovuoden aikana Mercedes W168 -moottoreita kehitettiin jatkuvasti edelleen ja niihin tehtiin teknisiä parannuksia, jotka loivat perustan kaikille seuraaville A-Luokan sukupolville.

Mercedes W168 -moottorit (1997-2004)
Mercedes A-Classin ensimmäinen sukupolvi oli Mercedes-Benzille rohkea kokeilu, joka toi mukanaan sekä innovatiivisia ratkaisuja että tyypillisiä alkuvaikeuksia. Asianmukaisella huollolla Mercedes W168 -moottorit saavuttivat keskimäärin 250 000-350 000 kilometrin ajokilometrit, jolloin dieselversiot olivat huomattavasti kestävämpiä kuin bensiiniversiot. Suuremmat korjaukset tulivat yleensä ajankohtaisiksi 150 000-200 000 kilometrin ajomatkan välillä - tyypillisesti sylinterikannen tiivisteeseen liittyvät ongelmat bensiinimoottoreissa tai ruiskutuspumpun viat varhaisissa dieselmoottoreissa. Tämän sukupolven ehdoton huippumoottori oli A 190 CDI, jossa oli vankka 1,9-litrainen diesel, jossa luotettavuus ja taloudellisuus yhdistyivät optimaalisesti. Mercedeksen W168-moottorit olivat uraauurtavia sandwich-rakenteen osalta, jossa moottori ja voimansiirto oli sijoitettu matkustamon alle - muotoilu, joka on Mercedekselle ominaista vielä nykyäänkin.
Mercedes W168 -bensiinimoottorit (1997-2004)
Mercedes W168 -bensiinimoottorivalikoima koostui erilaisista M-sarjan nelisylinterisistä moottoreista. Alkutason A 140:ssä oli 1,4-litrainen moottori (M 166 E14), jonka teho oli 60 kW (82 hv). Myöhemmin siitä tuli tehokkaampi versio, jonka teho oli 61 kW (83 hv). A 160:ssä käytettiin 1,6-litraista moottoria (M 166 E16), jossa oli 75 kW (102 hv), ja A 190:ssä oli 1,9-litrainen moottori (M 166 E19) ja 92 kW (125 hv). Nämä Mercedes W168 -moottorit kärsivät 1990-luvun lopun tyypillisistä ongelmista: sylinterin pään tiivisteen viat, öljyvuodot ja ajoittaiset ongelmat ajoitusketjun kanssa. Tehokkainta A 210 Evolutionia, jonka teho oli 103 kW (140 hv), oli saatavilla vain pieniä määriä, ja sitä pidetään nykyään harvinaisuutena.
Mercedes W168 -dieselmoottorit (1997-2004)
Kokenut 1,9-litrainen CDI-moottori (OM 668) hallitsi Mercedes W168 -dieseleitä. A 160 CDI aloitti 44 kW:n (60 hv) teholla, sitten A 170 CDI 66 kW:n (90 hv) teholla ja huippumalli A 190 CDI 75 kW:n (102 hv) teholla. Näissä Mercedes W168 -moottoreissa käytettiin nykyaikaista common-rail-tekniikkaa, ja niitä pidettiin erittäin taloudellisina, sillä niiden polttoaineenkulutus oli 4,2-5,8 litraa 100 kilometrillä. A 190 CDI:stä kehittyi koko W168-sarjan luotettavin moottori - erityisesti vuodesta 2001 alkaen tuotetut versiot, joissa oli parannettu ruiskutusjärjestelmä, osoittautuivat erittäin kestäviksi, ja niiden ajokilometrit olivat usein yli 400 000 kilometriä ilman suurempia korjauksia.
Mercedes W168 -moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
A 140 (1,4 litran bensiini) | 82-83 HV | 6,8-7,5 l/100km | Sylinterin pään tiiviste, öljyhukka | Keskimääräinen |
A 160 (1,6 litran bensiini) | 102 HV | 7,2-8,1 l/100km | Ajastusketju, sytytyskelat | Keskimääräinen |
A 190 (1,9 l bensiini) | 125 HV | 7,8-8,6 l/100km | Sylinterikannen tiiviste, jäähdytysjärjestelmä | Kohtalainen |
A 210 Evolution | 140 HV | 8,2-9,1 l/100km | Harvinainen, suuri kuluminen | Kohtalainen |
A 160 CDI | 60 HV | 4,2-4,8 l/100km | Ruiskutuspumppu (varhaiset mallit) | Hyvä |
A 170 CDI | 90 HV | 4,8-5,4 l/100km | Vankka, satunnainen turboahdin | Erittäin hyvä |
A 190 CDI | 102 HV | 5,2-5,8 l/100km | Erittäin luotettava vuodesta 2001 alkaen | Erittäin hyvä |

Johtopäätös: Mercedes W168 -moottorit
Mercedes W168 -moottorit muokkasivat kokonaisen pikkuautojen sukupolven ja loivat perustan Mercedeksen menestykselle tässä segmentissä. Vaikka bensiinimoottoreilla oli varmasti heikkoutensa, CDI-dieselmoottorit vakiinnuttivat asemansa poikkeuksellisen luotettavina ja taloudellisina moottoreina, joita arvostetaan yhä tänä päivänä.
- Paras Mercedes W168 -bensiinimoottori:
A 160, jossa oli 1,6-litrainen moottori (102 hv), tarjosi parhaan tasapainon suorituskyvyn ja luotettavuuden välillä, vaikka se ei ollutkaan vapaa tyypillisistä ongelmista.
- Paras Mercedes W168 -dieselmoottori:
A 190 CDI, jossa on 102 hv, pidetään koko W168-malliston luotettavimpana ja kestävimpänä moottorina - todellinen pitkän matkan kulkija, jonka käynti on poikkeuksellisen tasaista.
- Hybridimoottorit:
Mercedeksen W168-sukupolvi ei vielä tarjonnut hybridiajoa - tämä tekniikka löysi tiensä vasta myöhempiin A-Luokan sukupolviin.
Mercedes W168 -moottoreiden huoltoa ja varaosia varten AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella kaikkiin tämän legendaarisen ensimmäisen A-luokan sukupolven moottorivaihtoehtoihin.