Sisällysluettelo
BMW X5: automaattivaihteiston ja ilmastoinnin viat ja muut tyyppiviat
Nopea vilkaisu tunnetuimpien autolehtien koeajoihin sen jo paljastaa: BMW X5 on saanut kautta linjan lähes täysiä pisteitä ja sitä on kehuttu jopa luokkansa parhaaksi autoksi. Erityisesti mallin luotettavuutta ja turvallisuutta on kehuttu. Entäs sitten haittapuolet? Valitettavasti mikään auto ei ole täydellinen, ja myös BMW X5:tä koskevat tietyt tyyppiviat ja ongelmat.
Alla kertaamme mallin perustiedot ja sitten siirrymme listaamaan mallin yleisimpiä vikoja ja ongelmia.
BMW X5: Perustiedot
Saksalainen autonvalmistaja BMW alkoi 1990-luvun puolivälissä kehittää omaa citymaasturia hankittuaan brittiläisen Land Roverin. Niinpä vuonna 1999 se esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä ensimmäisen citymaasturinsa, X5 E53:n, jossa hyödynnettiin laajasti Land Roverin peruja olevaa teknologista osaamista. Sittemmin tätä itsekantavalla korilla varustettua crossoveria on ilmestynyt jo neljä sukupolvea. Voit lukea niistä lyhyesti lisää alta.
- 1. sukupolvi, 1999–2006. Ensimmäisen sukupolven X5 (mallinimeltään E53) oli saatavilla neli- tai takavetoisena bensiini- ja dieselversiona 5- tai 6-vaihteisella manuaali- tai automaattivaihteistolla. Malli sai ensimmäisen kasvojenkohotuksen neljä vuotta ensi-ilmestymisestään, vuonna 2003. Tämän sukupolven hyviä puolia ovat huikea teho (E53:a voitiin käyttää esim. matkailuauton hinaukseen) ja uskomaton dynamiikka. Huonoja puolia ovat melko suuri polttoaineenkulutus sekä se, että matkustamossa oli tilaa vain viidelle matkustajalle.
- 2. sukupolvi, 2006–2013. Toisen sukupolven X5 (mallinimeltään E70) oli saatavilla nelivetoisena bensiini- ja dieselversiona, jossa oli joko 6- tai 8-vaihteinen automaattivaihteisto. Se sai faceliftin vuonna 2010. Tässä sukupolvessa oli säilytetty jo aiemmalta ajalta tuttu huipputehokas moottori, ja lisäksi sen etuihin kuuluvat ensiluokkainen hallittavuus ja kuljettajan paikan ergonomisuus sekä loistava näkyvyys. Huonoja puolia ovat korkeahko polttoaineenkulutus, takimmaisten istuinten ahtaus sekä se, että maastoajossa auto jättää toivomisen varaa.
- 3. sukupolvi, 2013–2018. Kolmannen sukupolven malli eli F5 esiteltiin Frankfurtissa vuonna 2013. Saatavilla olivat bensiini- ja dieselkäyttöiset versiot, joiden vetotapa oli neli- tai takaveto. Ainoa vaihteistovaihtoehto oli 8-vaihteinen automaattivaihteisto. Ruusuja ajoneuvo sai mm. hyvästä ajettavuudesta, tilavuudesta ja monipuolisista turvavarusteista, risuja taas tuli jälleen korkeasta polttoaineenkulutuksesta ja huonosta näkyvyydestä taakse.
- 4. sukupolvi, 2019–. G05:n valmistus alkoi jo vuonna 2018, ja yleisölle se esiteltiin loppuvuodesta 2019 Pariisissa. Sitä on saatavilla nelivetoisena bensa- ja dieselversiona 8-vaihteisella automaattivaihteistolla sekä erillinen plug-in-hybridimalli xDrive45e. Siitä julkaistiin myös ylistetty urheilullinen X5 M -versio. Kiitoksia perusmalli sai nautinnollisesta ajotuntumasta, edistyneestä teknologiasta, uudistuneista sisätiloista sekä monipuolisista pyöräntuenta-, jousitus- ja alustaratkaisuista. Negatiivista kriitikoiden mielestä olivat tietyt design-ratkaisut, takapenkin suhteellinen ahtaus sekä CarPlayn toimintaongelmat. Auton ensimmäinen facelift ilmestyi keväällä 2023.
MOBIL Automaattivaihteistoöljy
ATF III, 1l, punainen
MANNOL Moottoriöljy
5W-30, 5l
BMW Moottoriöljy
5W-30, 1l
FEBI BILSTEIN Korkki, polttoainetankki
Muovi
BOSCH Pyöräanturi, rengaspaine
BMW X5: Yleiset viat ja ongelmat
BMW X5:ssa raportoiduista tyyppivioista ja muista yleisistä ongelmista voit lukea alapuolelta.
BMW X5: Tyyppiviat
- Vaihteiston ja voimansiirron ongelmat. Tyypillisiä ongelmia ovat vaihteiston ylikuumeneminen, ongelmat vaihteita vaihdettaessa, epätavalliset äänet, vaihteiden nykiminen, kirskunta kiihdytyksen aikana aikana, vinkuna, tärinä, palaneen haju sekä vaihteistonesteen vuodot. Tyypillisiä syitä ovat vaihteistonesteen puute ja siitä johtuva riittämätön voitelu, vaihteiston sisäiset vuodot, ohjelmistohäiriöt (jos kyseessä on automaattivaihteisto), vesipumpun vika, jakoketjun säädön vika tai ketjun vaurio (dieselmallit) tai muut vauriot. BMW X5 -automaattivaihteiston vioista yleisin on se, että suurempi vaihde ei kytkeydy. Syynä voi olla BMW X5 automaattivaihteistonesteen puute.
- Tehohäviö tai hidas kiihtyminen. Moottorin tehohäviö ja ajoneuvon hidas kiihtyminen voivat johtua lukemattomista eri syistä. Niistä yleisimmät koskevat polttoaine- tai sytytysjärjestelmää. Mahdollisia syitä ovat ilman-, öljyn- tai polttoainesuodattimen tukokset, likainen tai vaurioitunut ilmamassamittari, katalysaattorin tukkeutuminen, lambda-anturin rikkoutuminen, sytytys- tai hehkutulppien viat, polttoainepumpun pettäminen, likaiset suuttimet sekä männänrenkaiden tai kannentiivisteen vaurioituminen. Selvitä ongelmien syy, sillä osa ongelmista voi ajan myötä aiheuttaa pahoja vahinkoja.
- Käynnistysongelmat. Tavallisimmat syyt sille, miksi auto ei käynnisty, ovat tyhjä akku tai laturin tai käynnistysmoottorin ongelmat sekä muut polttoaine-, sytytys- ja sähköjärjestelmien ongelmat.
- Valojen ongelmat. Valojen ongelmista yleisin on, että auton xenon-valot eivät syty tai kauko- tai lähivalot eivät kytkeydy päälle. Syynä voi olla BMW X5 xenon-polttimon ennenaikainen vioittuminen tai niiden releen tai johtojen vaurioituminen. Tarkista myös valojen ohjausmoduuli (LCM).
- Ilmastoinnin ongelmat. Yleisin ongelma on, että BMW X5 lämmityslaitteen puhallin ei toimi. Siihen voivat johtaa yksinkertaisesti sähköliitäntöjen löystyminen ja korroosio tai johtojen vaurioituminen, mutta myös puhaltimen vastuksen tai moottorin rikkoutuminen. Muita mahdollisia syitä ovat lämpötila-anturin rikkoutuminen, puhaltimen kytkimen vika, palanut sulake sekä liian alhainen jäähdytysnesteen taso.
- Jakopään ongelmat. BMW X5:ssä on esiintynyt jonkin verran jakopään ongelmia, kuten jakoketjun ohjainrullan rikkoutumista tai ketjun ennenaikaista kulumista. Jakoketjuun liittyvät ongelmat voivat oireilla kolinan muodossa.
MANNOL Automaattivaihteistoöljy
ATF III, 20l
FEBI BILSTEIN Lukkopultit
Kartiolaippa F, 23 mm
TOYOTA Moottoriöljy
5W-30, 5l
NTY Pyyhkijän moottori
12V, Edessä
FEBI BILSTEIN Jäähdytinneste
G11, sininen, 5l, Tiiviste
Muita ongelmia
- Avain ei toimi. Jos keskuslukon kaukosäätö ei toimi, ongelma voi olla yksinkertaisesti avaimen pariston uupumisessa tai signaalihäiriössä. Joskus avain voi olla viallinen ja se on vaihdettava. Harvinaisempaa on, että itse keskuslukituksessa on vikaa. Jos käytät BMW:n digital keytä eli digitaalista avainta, varmista, että mobiililaite ja sovelluksen asetukset ovat kunnossa ja mobiililaite on yhteensopiva kyseisen järjestelmän kanssa.
- Veden pääsy auton sisään. Joskus X5:ssä on havaittu veden päässeen sisään tavaratilaan kuluneiden tiivisteiden vuoksi, harvemmin myös kattoluukun kourujen kautta matkustamoon.
- Öljyvuodot. Tiivisteiden kulumisesta johtuvia öljyvuotoja on havaittu etenkin 1. sukupolven mallissa eli E53:ssa.
- Polttoainepumpun vika. Polttoainepumpun vian yleisimpiä oireita ovat epätavalliset äänet ja moottorin tehohäviö.
Takaisinkutsuja
Traficomin takaisinkutsutietokannasta löytyy yhteensä 19 takaisinkutsukampanjaa, jotka koskevat X5:tä. Näistä 15 on aktiivisia. Aktiiviset kampanjat koskevat esimerkiksi kuljettajan turvatyynyä (kampanjakoodi 0032420300), plug-in-hybridien korkeajänniteakkuja ja akuston kennoja (koodit 0061540500, 0061560500 ja 0061670500) sekä neljännen sukupolven tiettyjen moottorien ennenaikaista kulumaa koskevia valmistusvikoja (0011370500). Koko listan ja lisätiedot voit tarkistaa Traficomin verkkosivuilta.
Yhteenveto
- BMW X5 on suomalaistenkin suosima citymaasturi, josta on ilmestynyt neljä sukupolvea sitten vuoden 1999.
- Yleiset tässä autossa esiintyvät toimintahäiriöt koskevat vaihteistoa ja voimansiirtoa, jakopäätä, valoja ja ilmastointia. Lisäksi tehohäviö, käynnistysongelmat ja erilaiset vuodot ovat mahdollisia.
- BMW X5 -varaosat ja -lisävarusteet on hankkia myös verkosta. Sopivien osien löytämisessä auttaa, jos tiedät osan OEM-numeron.
Hyödyllinen video aiheeseen liittyen:
Kuinka vaihta moottoriöljy ja öljynsuodatin BMW X5 E53 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: