• VERKKOKAUPPA
  • KUMPPANIOHJELMA
  • CLUB
Kokeile premium-tiliä
0
Oma autotalli
Lisää ajoneuvo
0
tuotetta #56-4915
0,00 €
Ostoskorisi on tyhjä

Volvo V70: huohottimen ja hiukkassuodattimen viat ja muut ongelmat

Löytyykö autotallistasi Volvo V70 tai harkitsetko tämän mallin ostamista? Ennen ostopäätöstä kannattaa tutustua huolellisesti V70 saamiin arvosteluihin ja selvittää myös, millaisia vikoja ja ongelmia tässä autossa tyypillisesti esiintyy.

Tästä AUTODOCin artikkelista voit lukea, mitkä ovat yleiset ongelmat ja tyyppiviat Volvo V70:ssä.

Volvo V70: Perustiedot

Volvo on perinteikäs ruotsalainen autonvalmistaja, joka tunnetaan erityisesti perheautoistaan. 20 vuoden ajan sen suosituin malli oli Volvo V70, joka on D-segmenttiin eli ylempään keskiluokkaan kuuluva viisiovinen farmariauto. Ensimmäistä V70-mallia alettiin valmistaa aiemman Volvo 850 pohjalta vuonna 1996 Volvon tehtailla Ruotsissa, Belgiassa ja Kanadassa. Mallia ehti valmistua kolme sukupolvea, kunnes sen tuotanto päättyi vuonna 2016.

V70 on ollut Suomessa erittäin suosittu. Yhteensä sen eri versioita on rekisteröity yli 52 000 kappaletta. Malli oli Suomen rekisteröidyin iso auto vuosina 2007–2015.

Volvo V70 -sukupolvet

  • Volvo V70 I. Ensimmäisen sukupolven V70:tä valmistettiin vuosina 1996–2000. Saatavilla oli bensiini- ja dieselversiot, joiden vetotavat olivat etu- tai neliveto, ja joissa oli joko 5-vaihteinen manuaalivaihteisto tai 4- tai 5-vaihteinen automaattivaihteisto. Moottorin iskutilavuudet vaihtelivat 2 ja 2,5 litran välillä versiosta riippuen. Moottorin tehot vaihtelivat versiosta riippuen 126 ja 245 hevosvoiman (n. 94–180 kW) välillä.
  • Volvo V70 II. Toisen sukupolven V70:tä valmistettiin vuodesta 2000 vuoteen 2007 saakka. Tavallisen version lisäksi saatavilla oli V70 XC-, XC70, sekä R-versiot ja kolmella varustetasolla, jotka olivat Kinetic, Momentum ja Summum. Toista sukupolvea oli saatavilla bensiini-, diesel-, E85- ja kaasukäyttöisenä. Vetotavat olivat etu- tai neliveto ja vaihteistotyypit 5- tai 6-vaihteinen manuaali tai 6- tai 8-vaihteinen automaatti. Moottorin iskutilavuudet vaihtelivat 1,6 ja 3,2 litran välillä versiosta riippuen. Maksimiteho parhaassa mallissa oli 250 hv (n. 185 kw).
  • Volvo V70 III. Kolmatta V70-sukupolvea tuotettiin vuosina 2008–2016 Ruotsin Torslandan tehtailla. Siitä oli saatavilla myös XC70-versio. Kolmannen sukupolven V70 oli hieman aiempia suurempi ja XC70:ssä oli uutena vakiovarusteena alamäkihidastin. Saatavilla olivat bensa-, diesel-, kaasu- sekä E85-versiot etu- ja nelivetoisina. Vaihteistovaihtoehdot olivat 5- tai 6-vaihteinen manuaali tai 6- tai 8-vaihteinen automaatti. Iskutilavuus vaihteli 1,6 ja 3,2 litran välillä mallista riippuen ja teho suurimmillaan 238 hv (n. 175 kW) tai turboahdettuna 304 hv (n. 224 kW).

Volvo V70: Yleiset viat ja ongelmat

Vaikka Volvo V70 -mallit ovat toistuvasti saaneet hyviä arvosteluja ja kehuja luotettavuudestaan, tietyt tyyppiviat ja ongelmat esiintyvät tässä autossa tavallista useammin. Alta voit lukea näistä enemmän.

Volvo V70: Tyyppiviat

  • Imusarjan, huohottimen ja kaasuläppäkotelon häiriöt. Imusarjan häiriöt voivat pahimmillaan johtaa imusarjan halkeamiseen. Usein ne johtuvat imusarjaan tai kaasuläppäkoteloon kertyneestä noesta ja liasta, jolloin Volvo V70 kaasuläppäkotelon puhdistus voi auttaa ratkaisemaan ongelman. Jos muu ei auta, kaasuläppäkotelo kannattaa vaihtaa uuteen.
  • Akkuongelmat. Akkuongelmia on esiintynyt kaikissa V70-malleissa. Tyypillisiin oireisiin kuuluvat muun muassa valojen himmeneminen ja vilkkuminen, akun tyhjeneminen, käynnistysongelmat ja epätavalliset äänet.
  • Lukkiutumattomat jarrut eivät toimi. ABS-ongelmia on esiintynyt varsinkin vuoden 1995 jälkeen valmistuneissa autoissa. Ongelmien taustalla voi olla ABS-pumpun, -moduulin tai -anturin vika, mutta myös sähköjärjestelmän viat (esim. palanut sulake), laturin toimintahäiriöt, virtalukon vika sekä tiivisteiden vaurioituminen ja siitä johtuvat vuodot ja epäpuhtaudet.

    Volvo V70: Tyyppiviat

  • Laturin häiriöt. Laturin häiriöt eivät ole kovin yleisiä, mutta ne voivat olla hyvin häiritseviä. Ensimmäinen oire on usein akun varoitusvalon syttyminen kojetaulussa, mikä viittaa ongelmaan akun latauksessa. Valot voivat olla himmeät, sähkölaitteet toimia huonosti ja lopulta akku voi tyhjentyä. Älä unohda tarkistaa myös itse akun kuntoa!
  • Turboahtimen häiriöt. Turboahtimen vikoja on esiintynyt etenkin vanhemmissa V70-malleissa. Ahdin voi yksinkertaisesti juuttua lian tai vieraskappaleiden vuoksi tai laakerien ja tiivisteiden vaurioitumisen vuoksi. Pahimmillaan Volvo V70 turboahdin voi rikkoutua, jolloin seurauksena on valkoista savua ja tietenkin turboahtimen täydellinen toimimattomuus ja sitä seuraava moottorin tehohäviö.
  • Käynnistysongelmat ja sytytyskatkokset. Useimmiten käynnistysongelmien ja sytytyskatkosten taustalla on akun ikääntyminen, akkuliitäntöjen löystyminen tai korroosio tai sytytysjärjestelmän häiriöt kuten sytytystulppien rikkoutuminen tai sulakkeen palaminen. Nelivetoisessa V70-autossa ongelmien taustalla voi olla jakohihnan kuluminen, etenkin jos käynnistettäessä kuuluu nakuttavaa ääntä.
  • Jousituksen ongelmat. Joissain V70-malleissa on esiintynyt jousituksen osien ennenaikaista kulumista.
  • DPF-hiukkassuodattimen toimintahäiriöt. Yleisin näistä ongelmista on, että Volvo V70 -hiukkassuodatin on täynnä nokea ja tukossa, joten se ei toimi niin kuin sen pitäisi. Suodatin voi tukkeutua, jos autolla ajetaan toistuvasti lyhyitä matkoja, joiden aikana dieselmoottori ei ehdi lämmetä kunnolla. Tyypillisiin oireisiin kuuluvat DPF-varoitusvalon syttyminen, moottorin tehon heikkeneminen, kierrosluvun pysyminen matalana, musta savu, polttoaineen haju sekä polttoainetehokkuuden heikentyminen. Voit ehkäistä ongelmia vaihtamalla suodattimen ajoissa; Volvo V70 hiukkassuodattimen vaihtoväli on tyypillisesti 120 000 km. Volvo V70 hiukkassuodattimen hinta taas vaihtelee noin 200 ja 600 euron välillä suodattimesta ja auton sukupolvesta riippuen.
  • Virtalukko-ongelmat. Tyypillisiin oireisiin kuuluvat moottorin sammuminen heti käynnistyksen jälkeen tai jopa kesken ajon, valaistuksen häiriöt sekä yleiset käynnistysongelmat.
  • Ongelmat vaihteiden vaihdossa. Volvo V70 vaihdelaatikko-ongelmat ja automaattivaihteiston ongelmat oireilevat tyypillisesti hitautena ja jäykkyytenä vaihteita vaihdettaessa (etenkin vaihdettaessa pienemmälle vaihteelle). Tarkista ainakin vaihteiston magneettiventtiilin ja venttiilikoneiston kunto, vaihteiston ohjainlaitteen päivitykset sekä vaihteistonesteen taso.

Muita yleisiä ongelmia

  • Renkaiden epätasainen kuluminen. Usein syy on vääränlaisten renkaiden käyttö tai väärin tehty suuntaus. Nopeaa kulumista on havaittu erityisesti nelivetoisten V70-mallien renkaissa.
  • Vuodot. Etenkin ennen vuotta 2011 ilmestyneissä malleissa on havaittu jäähdytysnestevuotoja, joiden yleisimmät syyt ovat löysät letkuliitännät, viallinen jäähdytin tai vioittunut vesipumppu.

Takaisinkutsuja

Traficomin tietokannassa on tällä hetkellä 50 takaisinkutsua eri Volvo V70 -malleille. Aktiivisia niistä on 16. Aktiiviset kutsut koskevat esim. ECM päivitystä (koodit R29947, R29948, R29949, R29950), pakosarjan tiivistettä (R29705), mekaanista hihnankiristintä (R29424) sekä apulaitehihnan kiristintä (R29245 ja R29266). Kaikki aktiiviset ja päättyneet takaisinkutsut voit tarkistaa Traficomin verkkosivuilta.

Yhteenveto

  • Volvo V70 oli lähes vuosikymmenen ajan Suomen suosituin iso auto, ja tätä suosittua perheautoa on rekisteröity maahamme yli 50 000 kappaletta.
  • Volvo V70 yleisimpiin vikoihin kuuluvat esimerkiksi imusarjan ja kaasuläppäkotelon tukkeutuminen ja toimintahäiriö, akkuongelmat, DPF-hiukkassuodattimen tukkeutuminen, turboahtimen ja laturin toimintahäiriöt sekä nelivedon osalta ABS jakohihnan ja renkaiden nopea kuluminen.
  • Onko autossasi tässä artikkelissa mainittuja ongelmia? Muista, että Volvo V70 varaosat ja lisävarusteet on mahdollista ostaa myös verkosta.

Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet:

Suositut postaukset

Tilaa uutiskirjeemme

Syötä sähköpostiosoitteesi kuullaaksesi tuoreimmista uutisista ja vinkeistä.