Sisällysluettelo
Auton jousitus: Tyypilliset viat ja oireet
Jousitukseen eli pyöräntuentaan kuuluvat kaikki osat, joilla pyörät ovat kiinni auton rungossa. Jousitus on tuikitärkeä ajoneuvon ajettavuuden kannalta, joten sen viat ja näiden oireet on tärkeää oppia tunnistamaan.
Tässä artikkelissa kerromme, miten auton jousitus toimii ja mitkä ovat sen yleisiä vikoja ja niiden oireita.
Auton jousitus lyhyesti
Pyöräntuenta yhdistää ajoneuvon pyörät sen runkoon. Tämä tapahtuu muun muassa jousien ja joustintukien, yhdystankojen, tukivarsien, iskareiden, kallistuksenvakaajan, koiranluiden, puslien ja olka-akseleiden välityksellä. Yleisimmät jousitustyypit ovat yhdystukiakselisto ja erillisjousitus (etenkin MacPherson-pyöräntuenta).

Alta voit lukea lyhyesti, mitkä ovat tärkeimmät auton jousituksen osat ja mihin niitä käytetään.
- Jouset. Auton jousien tarkoituksena on vaimentaa iskuja töyssyjen ja kuoppien yli ajettaessa. Lisäksi ne kasvattavat osaltaan pyörien pitoa tiellä ja parantavat näin matkustajien mukavuutta. Useimmissa ajoneuvoissa on käytetään kierrejousia, mutta myös lehti-, vääntö-, ilma- ja kaasunestejousia käytetään tai on käytetty aiemmin.
- Joustintuet. Joustintuessa yhdistyvät kierrejousi ja iskunvaimennin. Näitä osia käytetään MacPherson-pyöräntuennassa, joka on nykyisin käytettävistä jousitustyypeistä yleisin.
- Tukivarret. Tukivarsi kiinnittää olkakappaleen auton koriin tai runkoon. Autoissa käytetään ala- ja ylätukivarsia. Ne ovat olennaisia esim. MacPherson-pyöräntuennassa ajoneuvoissa, joissa käytetään etummaista erillisjousitusta.
- Iskunvaimentimet. Iskunvaimentimen tehtävänä on vaimentaa jousien tärinää, värähtelyä ja ylös- ja alas-liikkeitä. Taka- ja etuiskunvaimentimet voivat olla neste- tai kaasukäyttöisiä, ja niiden yleisin malli on kaksoisputki-iskunvaimennin, joka toimii hieman pumpun tavoin.
- Kallistuksenvakaaja. Vakaajan tehtävänä on vähentää korin kallistelua mutkissa ja kaarteissa ja parantaa näin ajomukavuutta. Auton kallistuksenvakaaja on kiinni alatukivarsissa tai taka-akselissa sen päiden kautta.
- Koiranluut. Vakaajan yhdystankoja kutsutaan koiranluiksi. Niiden kautta kallistuksenvakaaja on kiinni joustintuessa tai olka-akselissa.
- Olka-akseli. Olka-akseli tai olkakappale sijaitsee auton pyörän etupuolella, ja siinä ovat kiinni pyörä, tukivarret ja mahdollinen joustintuki.
- Pallonivel. Etujousituksessa käytettävät pallonivelet mahdollistavat kääntyvän liikkeen olka-akselin ja tukivarsien välillä, mikä varmistaa turvallisen ja tasaisen ajon ja mahdollistaa ajoneuvon tarkan hallinnan.
- Puslat ja helat. Jousitukseen kuuluu erilaisia puslia ja heloja. Ne ovat jousituksen komponenttien väliin asennettavia joustavia osia. Ne varmistavat, etteivät osat pääse koskettamaan toisiaan ja näin kulumaan ennenaikaisesti.
- Puskuri. Myös puskurin voi katsoa kuuluvan jousitusjärjestelmään. Se koostuu useista osista, ja sen tehtävänä on suojata akselia, runkoa, iskunvaimenninta ja muita jousitusosia.
Eri autojen jousitusjärjestelmät eroavat toisistaan monin tavoin, ja niihin voi kuulua yllä mainittujen lisäksi muitakin osia tai eräät yllä mainituista osista voivat puuttua tai olla merkittävästi erilaisia kuin yllä kuvataan. Sopivat auton varaosat jousitukseen ja iskunvaimennukseen on helppo löytää verkosta alkuperäisosan numeron tai auton VIN-koodin tai rekisterinumeron perusteella.
TRW Iskunvaimennin
Etuakseli, Kaasupaine, Ø: 45, Kaksiputki, Joustintuki
BILSTEIN Iskunvaimennin
Etuakseli, Öljypaine, Kaksiputki, Joustintuki
BILSTEIN Iskunvaimennin
Etuakseli, oikea, Kaasupaine, Yksiputkinen säiliö ylöspäin, Joustintuki
KONI Iskunvaimennin
Öljypaine, 387, Kaksiputki, Teleskooppi-iskunvaimentaja
Auton jousitus rikki? Yleisimmät oireet ja viat
Koska jousitukseen kuuluu monenlaisia osia, jousitusviat voivat oireilla monin eri tavoin. Kaikista tavallisimpiin vikoihin kuuluvat kallistuksenvakaajan yhdystankojen, nivelten ja suojakumien vauriot, jousituksen pulttien ja muiden kiinnikkeiden välys ja löystyminen, eri tukivarsien, jousien, yhdystankojen jne. kuluminen sekä iskunvaimentimien vuotaminen tai muut iskariviat.

Tavallisimpia jousituksen oireita ja niiden syitä ovat muun muassa seuraavat:
- Auton puoltaminen jommalle kummalle sivulle ajon aikana. Auton puoltaminen voi johtua paitsi vääränlaisesta pyörän suuntauksesta, myös erilaisista jousituksen ongelmista, kuten alatukivarren puslan kulumisesta tai itse tukivarteen liittyvästä viasta.
- Korin pomppiminen, tärinä tai kallistelu ajon aikana. Jos auto jää pomppimaan töyssyn tai kuopan jälkeen, tämä voi olla merkki löystyneistä tai kuluneista osista, etenkin iskareista ja auton jousista.
- Keulan tai takaosan painuminen tai vaappuminen edestakaisin ajon aikana. Keulan tai takaosan sukeltamista voivat aiheuttaa iskareiden, tukivarsien tai jousien viat. Vaappuminen taas voi kertoa (etenkin taka-) joustintukien vaurioista ja/tai puslien kulumisesta. Huomioi, että oire voi viitata myös renkaisiin, ja jos vaappumista edestakaisin esiintyy jarrutuksen aikana, tämä on pikemminkin jarrujen oire.
- Jonkin ajoneuvon kulman tai jommankumman reunan sukeltaminen ajon tai pysäköinnin aikana. Vain yhden kulman sukeltaminen viittaa yleensä kulmassa olevan jousen vikaan. Jos taas auto on kallellaan vasemmalle tai oikealle, syy voi olla ajoneuvon toisella puolella jumiutuneissa kierrejousissa. Tämän myötä kulma tai reuna ei pysty liikkumaan ylös- ja alaspäin, ja se juuttuu korkeammalle tai alemmaksi kuin ajoneuvon toinen kulma tai reuna. Mahdollista on kuitenkin myös, että ongelmat johtuvat väärän kokoisista renkaista tai jousituksen tai rungon vääntymisestä.
- Töyssyjen ja iskujen voimistuminen. Jos töyssyt, kuopat ja iskut tuntuvat matkustamoon entistä voimakkaammin, iskarit eivät toimi niin kuin niiden pitäisi.
- Iskunvaimentimilla tai jousilla näkyy rasvaa tai öljyä. Jos iskunvaimentimilla tai jousilla näkyy öljyä tai rasvaa, iskarit voivat vuotaa. Vuodot heikentävät niiden toimintaa, joten osat kannattaa tarkistaa ja vaihtaa tarvittaessa uusiin.
- Auton jousitus narisee tai ajon aikana kuuluu vinkuvaa, kolisevaa tai kolkuttavaa ääntä. Epätavallisia ääniä voivat aiheuttaa monet jousituksen osat, etenkin kuluneet puslat, mutta myös pallonivelet, rikkoutunut kierrejousi, kuluneet iskarit (varsinkin edessä) tai niiden tukilaakerit sekä raidetangon päiden ongelmat.
- Ohjattavuuden heikentyminen. Jousituksen osien tehtävänä on tehdä ajosta vakaampaa ja mukavampaa vähentäen korin kallistelua ja tärinää. Niinpä jousitusviat voivat johtaa siihen, että ajoneuvon ohjattavuus heikkenee ja/tai ohjausvaste muuttuu.
INPARTS Iskunvaimennin
Ø: 10
FEBI BILSTEIN Vakaajasarja
Etuakseli
GH Joustintuki
Etuakseli, Oikea, Vasen, Etuakseli, oikea, Etuakseli, vasen
DACO Germany Iskunvaimennin
Taka-akseli, Öljypaine, Teleskooppi-iskunvaimentaja
MEYLE Vakaaja
Taka-akseli, Kuorilla, Kumilaakerilla
Mitä tehdä, jos auton jousitus on rikki?
Jos epäilet jousituksessa vikaa, suosittelemme testaamaan jousitusta heiluttamalla autoa ja katsomalla, miten se reagoi. Usein vianmääritykseen tarvitaan kuitenkin ammattilaisen apua, ja tällöin auton voi viedä korjaamolle. Jos auton iskareissa epäillään vikaa, sille tehdään niin sanottu EUSAMA-testi, jossa tarkistetaan mm. iskunvaimentimet, pyöräntuenta ja pyöräkosketus.
Jousituksen vikojen korjauksen hinta riippuu siitä, mikä on vialla. Esimerkiksi pelkkien vakaajan puslien vaihto on melko edullista, samoin iskareiden vaihto on melko rutiininomainen toimenpide. Sen voi joissakin tapauksissa tehdä myös itse auton iskunvaimennintyökalun avulla. Laajempien jousituksen vikojen korjaaminen voi olla kallista, mutta ne on ehdottomasti korjattava, sillä ongelmien jättäminen huomiotta voi johtaa mittaviin vaurioihin ja ajomukavuuden ja -turvallisuuden merkittävään heikkenemiseen.
Hyödyllisiä videoita aiheeseen liittyen:
5 yleisintä syytä, miksi jousitus kolisee
Kuinka korjaat nakuttavan ja vinkuvan jousituksen
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: