Sisällysluettelo
Auton jarruletkun tehtävä, viat ja vaihto
Jarruletku välittää hydraulista painetta jarruputkilta jarrusatuloille tai -rummuille. Tämän yksinkertaisen mutta tärkeän osan vika voi johtaa monenlaisiin ongelmiin, jotka on hyvä oppia tunnistamaan.
Tässä artikkelissa kerromme, kuinka auton jarruletku toimii, miten se voi vioittua ja millaisia sen oireet voivat olla.
Auton jarruletkun tehtävä
Aloitetaan kertaamalla lyhyesti auton jarrujen toimintaperiaate. Levyjarruissa kuljettaja painaa jarrupoljinta, jolloin hydraulinen paine kohdistuu jarrusatuloihin, jotka voivat olla kelluvia tai kiinteitä. Männät puristavat jarrusatulan sisällä olevat jarrupalat kiinni jarrulevyyn, jolloin syntyy kitkaa ja auto jarruttaa. Nykyautoissa harvinaisiksi käyneiden rumpujarrujen toimintaperiaate on hieman erilainen: niissä puristetaan jarrukenkiä pyörässä kiinni olevaa jarrurumpua vasten.
Jarruletkun rooli tässä kokoonpanossa on välittää hydraulista painetta eli käytännössä kuljettaa auton jarrunestettä jarruputkesta jarrusatulalle. Letku on joustava, mikä mahdollistaa sen liikkeen jousituksen mukana. Jarruletkut valmistetaan yleensä erikoiskumista, jonka sisä- ja ulkopinnan välillä on kudos- tai teräspunoskerros. Etenkin teräspunoksella vahvistetuilla letkuilla on pitkä käyttöikä ja ne toimivat erityisen tehokkaasti, sillä ne laajenevat vain vähän jarrupaineen kasvaessa.
TRW Jarruletku
536 mm, M10x1, sisäkierteellä
ATE Jarruletku
220 mm, M12x1
FEBI BILSTEIN Jarruletku
Taka-akseli, vasen, Taka-akseli, oikea, 308 mm
ATE Pidike, jarruletku
BREMBO Jarruletku
520 mm, F10X1
Jarruletkun viat ja oireet
Jarruletkut kestävät pääsääntöisesti vuosien ja kymmenien tuhansien kilometrien ajon. Ne on kuitenkin tarkastettava säännöllisesti vaurioiden, halkeamien tai muiden hajoamisen merkkien varalta ja vaihdettava tarvittaessa. Mahdollisia merkkejä siitä, että jarruletkussa voi olla vikaa, ovat:
- Jarruletku vuotaa. Letkun ikääntyminen ja haurastuminen voi johtaa vaurioihin. Jos jarruletku on murtunut eli siinä on halkeama tai repeämä, järjestelmän paine vähenee ja jarrunestettä voi vuotaa ulos. Vaurion koosta riippuu, kuinka helppoa sen havaitseminen on. Vähäistä vuotoa voi olla vaikea havaita, mutta helpoiten tunnistettavia merkkejä ovat jarrunestetahrat sekä jarrunesteen vajaus järjestelmässä.
- Jarruletku on tukossa. Jarruletkun tukos voi johtaa jarrujen ylikuumenemiseen tai muunlaisiin ongelmiin, kuten jarrumäntien juuttumiseen. Tukokset ovat harvinaisia, mutta täysin mahdollisia etenkin vanhemmissa autoissa, joissa metalliverkolla varustettu letku on saattanut haurastua ja alkaa ruostua umpeen sisäpuolelta. Tällöin letkun virtausväylä kapenee.
- Jarruletkussa on pullistuma. Pullistuma tai turpoaminen voi kertoa, että jarruletku on vaurioitunut sisäpuolelta. Se voi johtua paineesta tai kuplasta ja vaikka se ei välttämättä oireile, se voi johtaa ennen pitkää järjestelmän toimintahäiriöön.
- Jarrupoljin tuntuu erilaiselta. Jarruletkuongelmat saattavat saada jarrupolkimen tuntumaan jäykältä tai kovalta, jolloin sitä on painettava kovempaa. Toisaalta jarrupoljin voi tuntua myös pehmeältä.
- Jarrutusvaste muuttuu. Jos letkussa on vikaa, jarrut saattavat reagoida hitaammin eli auton jarrutuksessa kestää kauemmin. Tämä voi aiheuttaa vaaratilanteita.
- Jarrusatulat juuttuvat. Jos jarruletkussa on vikaa, jarrusatulan toiminta voi estyä ja se voi juuttua yhteen asentoon. Tällöin auto saattaa puoltaa, voit kuulla vinkunaa ja jarrutusvaste voi heikentyä. Huomioi kuitenkin, että myös muut tekijät kuin jarruletku voivat aiheuttaa jarrusatulan juuttumista.
ATE Jarruletku
400 mm, M12x1
TRW Jarruletku
530 mm, M10x1, sisäkierteellä
TRW Jarruletku
530 mm, M10x1, sisäkierteellä
Jarruletkun vaihto
Jos olet havainnut autosi jarruletkussa vikaa, vaihda osa uuteen. Huomaa, että murtunut jarruletku = hylkäys katsastuksessa. Niinpä osa kannattaa ehdottomasti vaihtaa ennen auton viemistä katsastukseen. Toimenpide on yleensä helppo suorittaa itse ja myynnissä on monenlaisia varaosia. Yleensä uuden jarruletkun hinta on 5 ja 20 euron välillä.
Kun olet hankkinut uuden osan, on aika suorittaa vaihto. Noudata tässä autosi ohjekirjassa olevia ohjeita. Vaihto aloitetaan poistamalla vanha osa. Jos jarruletku ei irtoa, voit pyrkiä irrottamaan sen lämmittämällä letkun kiinnityskohtaa tai pakottaa letkun irti erikoistyökalua käyttäen. Asenna uusi osa samaan asentoon kuin vanha osa ja kiinnitä se tukevasti jarrusatulaan ja -putkeen. Kiristä liitoskohdat ja kiinnikkeet valmistajan ohjeiden mukaisesti ja varmista, ettei jarruletku hankaa muita osia vasten. Vaihdon päätteeksi järjestelmä on ilmattava ja jarrujen toiminta testattava.
On tärkeää, että ostamasi varaosa sopii autoosi, sillä vääränlaisen letkun käyttö voi johtaa jarrujen häiriöihin ja järjestelmän vaurioitumiseen. Varmistat yhteensopivuuden parhaiten etsimällä sopivaa osaa sen OE-numeron, auton VIN-koodin tai rekisterinumeron tai automallin merkin ja mallin ja tuotenimen perusteella (esim. ”jarruletku Volvo S40”).
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: