Sisällysluettelo
Volvo XC60: automaattivaihteiston ja avaimen viat ja muut tyyppiviat
Oletko aikeissa hankkia Volvo XC60:n? Tämä malli on toistuvasti kerännyt kiitosta luotettavuudestaan. Jos tähän isoon crossoveriin kuitenkin tulee ongelmia, niiden korjaaminen voi olla kallista. Selvitä siis jo ennen ostopäätöksen tekemistä, millaisia ovat mallin yleisimmät viat ja ongelmat.
Tässä artikkelissa kerromme aluksi auton perustiedot ja sitten kuvailemme sen tyyppivikoja ja muita yleisiä ongelmia.
Volvo XC60: Perustiedot
Vuonna 1927 Ruotsin Göteborgissa perustettu Volvo tunnetaan luotettavien, turvallisten ja tilavien autojen valmistajana. Volvo julkaisi ensimmäisen ison crossover-mallinsa, XC90:n, vuonna 2002, ja auto sai myönteisen vastaanoton. Sen pohjalta Detroitin autonäyttelyssä esiteltiin vuonna 2007 konseptiauto, jonka myynti alkoi seuraavana vuonna nimellä Volvo XC60. Tämä J-segmenttiin kuuluva auto on Volvon toinen iso crossover, ja se kuuluu 60-mallisarjaan.
XC60 on kuulunut Volvon myydyimpiin malleihin ilmestymisestään lähtien. Viimeksi vuonna 2022 se oli Suomen 4. myydyin auto noin 2 000 ensirekisteröinnillä. Yhteensä sitä on Traficomin mukaan rekisteröity Suomeen yli 30 000 kappaletta.
Autosta on julkaistu vuoteen 2023 mennessä kaksi sukupolvea.
- 1. sukupolvi (2008–2016). Ensimmäisen sukupolven XC60:n myynti alkoi Suomessa marraskuussa 2008, jolloin sen perushinta oli 50 900 euroa. Kyseessä oli edessä olevalla moottorilla varustettu etu- tai nelivetoisen malli, jonka sylinteritilavuus oli 2 400 cm3, tehot bensiini- tai dieselversiosta riippuen 107 kW–224 kW kW ja huippunopeus 200 km/h. Ensimmäisen sukupolven autoa kiiteltiin arvosteluissa tilavaksi, mukavaksi ja turvalliseksi. Kiitosta se sai myös hyvästä töyssyjen vaimennuksesta ja äänieristyksestä. Toisaalta eräät kriitikot pohtivat, oliko auto jopa liian tylsä vastaaviin citymaastureihin verrattuna. Ensimmäisen facelift esiteltiin vuonna 2013. Nelivetoista versiota oli kevennetty ja siihen oli lisätty kuusimäntäinen radiaalipumppu. Autosta löytyivät vakautus- ja vetovoimajärjestelmä (DSTC), mäkiajon moottorijarrutustoiminto (HDC), Four-C-malliset iskunvaimentimet sekä perävaunun vakautusjärjestelmä (TSA).
- 2. sukupolvi (2017 alkaen). Volvo esitteli 2. sukupolven XC60:n Geneven autonäyttelyssä vuonna 2017. Ulkoisesti muutokset aiempaan sukupolveen olivat hillittyjä ja muodostuivat lähinnä uusituista yksityiskohdista ja hieman muutetuista mittasuhteista. Toisen sukupolven mallia oli ainoastaan nelisylinterisellä rivimoottorilla (bensiini- ja dieselversiot) sekä plug-in-hybridinä. Bensiinimallien moottorin teho vaihteli vähintään 140 kW:n (T4-malli) ja enintään 228 kW:n (T6 AWD) välillä, vääntöä taas löytyi 350–400 N⋅m 1 400–5 400 kierroslukemilla. Dieselmallien teho oli 140–173 kW 4 000–4 250 kierroslukemalla ja vääntö 400–480 N⋅m (1 750–2 250 kierroslukemalla). Hybridin osalta luvut olivat 234–235 kW (5 700-6 000 kierroksella), 400 N⋅m (2 200–5 400 kierroksella). Vaihteita oli 6 (manuaalivaihteisto) tai 8 (automaattivaihteisto). Toisen sukupolven auto on saanut pääasiassa hyviä arvosteluja etenkin sisätilojen tilavuudesta ja edistyneistä turvatoiminnoista, negatiivinen palaute taas on lähinnä koskenut takakontin mataluutta ja infojärjestelmässä ilmenneitä ongelmia. Ensimmäisen faceliftin 2. sukupolven Volvo XC60 sai vuonna 2021.
FEBI BILSTEIN Hydrauliikkaöljy
Tilavuus: 1l
CASTROL Automaattivaihteistoöljy
1l, punainen
FEBI BILSTEIN Öljy, Haldex-kytkin
0,85l
MANNOL Automaattivaihteistoöljy
ATF III, 20l
SWAG Lukkopultit
Kartiolaippa F, 29 mm
Volvo XC60: Yleiset viat ja ongelmat
Lue alta, mitkä ovat tämä automallin tyyppiviat ja muut mallissa usein esiintyvät ongelmat.
Volvo XC60: Tyyppiviat
- Turvatyynyhäiriö. Tämän ensioire on yleensä infojärjestelmän näytöllä näkyvä viesti ”SRS turvatyyny huolla heti”. Lisäksi viestissä voi lukea, mitä turvatyynyä ongelma koskee. Turvatyynyjen mahdolliset ongelmat ovat aina vakava paikka, eikä niitä yleensä kannata yrittää korjata itse, sillä vahingossa laukeavat turvatyynyt voivat aiheuttaa vakavia vammoja. Älä koskaan käsittele turvatyynyjä irrottamatta ensin akkua! Ongelman vakavuudesta huolimatta ei ole välitöntä syytä huoleen, sillä yleensä häiriön syy johtuu liitosten ja/tai johtojen huonosta kunnosta tai sähköhäiriöstä, kuten järjestelmässä olevasta liian suuresta tai matalasta resistanssista. Korjaamolla näiden korjaaminen on melko nopeaa ja edullista. Harvemmin syynä voi olla ohjauslaitteen häiriö.
- Jarrujen häiriöt. Erityisesti jarrujen alipainepumppu Volvo XC60 on ollut vika- ja vuotoaltis. Sen tyypillisiä oireita ovat vinkuvat äänet ja jarrupolkimen pehmeys. Toinen jarruongelma on ollut alkuvuonna 2023 ilmoitettu automaattista hätäjarrutusjärjestelmää koskenut ohjelmistovika, joka voi pidentää jarrutusmatkoja ja keskeyttää turvajärjestelmien toiminnan.
- Renkaiden paineenvalvontajärjestelmän häiriöt. Eräs toistuva ongelma on, että renkaiden paineenvalvontajärjestelmä (eli TPMS) väittää erään renkaan paineen olevan matala, vaikka tosiasiassa paine on kohdillaan. Voit yrittää ratkaista ongelman kalibroimalla TPMS:n uudelleen. Jos ongelma ei ratkea, kannattaa renkaat ja järjestelmä tarkistuttaa.
- Veden tunkeutuminen matkustamoon. Etenkin vuosina 2009–2013 valmistetuissa ensimmäisen sukupolven malleissa matkustamoon saattaa päästä vettä tuulilasin ja kattoikkunan kautta. Ongelmat johtuvat yleensä tiivisteiden liimojen pettämisestä tai vesikourujen tukkeutumisesta. Vettä voi päästä sisään varsinkin rankkasateella.
- Haldex-kytkimen vika. Varhaisten versioiden haldex-kytkin voi vioittua, jos järjestelmään kertyy öljyliejua. Ongelman voi ehkäistä vaihtamalla öljynsuodattimen säännöllisesti.
- Neliveto ei toimi. Jos Volvo XC60:n neliveto ei toimi, tyypillisiä syitä ovat DEM-/haldex-yksikön tai sen pumpun ongelmat tai sulakkeen palaminen.
- Hiukkassuodattimen häiriöt. Dieselhiukkassuodattimen (DPF) ongelmat, erityisesti tukkeutuminen, ovat vaivanneet tätä mallia. Joissain tapauksissa DPF-regenerointi on estynyt kokonaan.
- Ohjelmisto- ja infojärjestelmien ongelmat. Yleisimmin raportoidut infojärjestelmän ongelmat ovat näytön epävakaa toiminta, odottamattomat virheilmoitukset sekä tiettyjen sovellusten toimimattomuus.
- Ilmastointiongelmat. Jos Volvo XC60:n ilmastointi ei toimi, tarkista ensimmäiseksi yleisimmät syypäät eli suodattimet tukosten varalta. Muita usein esiintyviä syitä ovat Volvo XC60 jäähdytyslaitteen puhaltimen tai sen ohjaus- tai paisuntaventtiilin vika, kompressorin häiriö tai jäähdytysnesteen liian korkea tai matala taso.
LEMFÖRDER Tukivarren hela
Taka-akseli, Oikea, Edessä, Pitkittäistukivarrelle
VAG Vaihteistoöljy
75W-90, Tilavuus: 1l
A.B.S. Säätömekanismi, seisontajarru jarrusatula
Oikea
MOBIL Voimansiirtoöljy
1l, 85W-90, API GL-5
BOSCH Tunnistin, imuilman lämpötila
Muita yleisiä Volvo XC60 -vikoja
- Liiallinen öljynkulutus. Tälle tyypillisiä syitä ovat männänrenkaiden, venttiilinohjaimien tiivisteiden sekä muiden tiivisteiden kuluminen.
- Erilaiset sähköhäiriöt. Yleisimmin sähköhäiriöitä on esiintynyt infojärjestelmässä, akussa, yleensä sähköjärjestelmässä sekä antureissa. Ennen suurempia korjauksia kannattaa tarkistaa johtojen ja liitäntöjen kunto. Volvo XC60:n akun varaus voi myös olla matala tai itse akku vanhentunut. Jos vaihto on tarpeen, tarkista Volvo XC60 akkujen hinnat verkossa.

- Pysäköintianturien ongelmat. Yleisin ongelma lienee, että pysäköintianturit ovat liian herkät ja piippaavat silloinkin, kun tarvetta ei olisi, esimerkiksi jalankulkijan kävellessä auton ohi tai voimakkaalla sateella. Jotkut ovat ratkaisseet ongelman kytkemällä pysäköintianturit pois päältä, mutta parasta on mieluummin säätää niitä, jotta anturien tuomia hyötyjä ei menetetä täysin.
- Epätavallinen tärinä ajettaessa tietyillä nopeuksilla. Jotkut autoilijat ovat kertoneet XC60:nsa tärisevän etenkin 20–40 km/h nopeudella ajettaessa ja kiihdytettäessä. Tärinälle voi olla lukemattomia syitä, mutta XC60-mallissa sitä voi aiheuttaa myös mekaaninen ahdin. Tällöin tärinästä ei ole syytä olla huolissaan.
- Avain ei toimi. Jos Volvo XC60:n avain ei toimi, siitä on todennäköisesti paristo loppu. Vaihda paristo ja kokeile uudelleen. Voit myös kokeilla nollata avaimen. Jos mitään ei edelleenkään tapahdu, tarkista avaimen signaali sekä ovien mekanismit ja liitännät.
- Automaattivaihteisto ei toimi. Tyypillisiä syihin kuuluvat momentinmuuntimen viat, automaattivaihteistonesteen liian korkea tai matala taso tai likaantuminen, ohjelmistohäiriöt, sähköjärjestelmän häiriöt ja muut.
Takaisinkutsuja
Traficomin tietokannan mukaan XC60-mallia on koskenut yhteensä 56 takaisinkutsukampanjaa, joista keväällä 2023 aktiivisia oli 24. Takaisinkutsut koskevat mm. ohjausvaihdetta (kampanjakoodi R10213), BCM2-ohjelmistoa (koodi R10217), jäähdytysnesteen ilmausputkea (koodit R10025–R10027), takaluukkua (koodi R89910) ja apulaitehihnan kiristintä (koodit R29245 ja R29266). Tarkemmat tiedot ja kaikki takaisinkutsut voit tarkistaa Traficomin sivuilta.
Yhteenveto
- J-segmenttiin kuuluva iso crossover Volvo XC60 on ollut suosittu Suomessa ja maailmalla. Ensimmäistä sukupolvea valmistettiin vuosina 2008–2016 ja toista vuodesta 2017 lähtien.
- Volvo XC60:n yleisimmät viat koskevat mm. turvatyynyjä, jarruja, ohjelmistoja ja infojärjestelmiä ja TPMS-järjestelmää. Joskus autossa esiintyy myös liiallista öljynkulutusta, pysäköintianturien ongelmia ja epätavallista tärinää. Tästäkin huolimatta kyseessä on pääsääntöisesti luotettava ja kestävä ajoneuvo.
- Onko autossasi vikaa? Muista, että Volvo XC60 lisävarusteet ja varaosat on helppoa ostaa myös verkosta rekisteri- tai VIN-numeron perusteella.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: