Sisällysluettelo
Renault Twingo moottorit
Renault Twingo on vuonna 1993 tapahtuneesta lanseerauksesta lähtien tullut yksi omaleimaisimmista pikkuautoista, ja se on tarjonnut monipuolisen moottorivalikoiman neljän sukupolven aikana. Jokainen sukupolvi on tuonut mukanaan uutta teknologiaa ja erilaisia vahvuuksia ja heikkouksia, ja teknologinen kehitys on ulottunut yksinkertaisista imumoottoreista nykyaikaisiin turboahdettuihin moottoreihin.
Renault Twingo moottorit: Sukupolvi I (1993-2007)

Ensimmäinen Renault Twingo -sukupolvi oli vallankumous pikkuautojen segmentissä, ja sille olivat ominaisia yksinkertaiset mutta vankat moottorit. Ajokilometrit vaihtelivat suuresti moottorityypin mukaan: kun hyväksi havaitut 1,2-litraiset bensiinimoottorit saavuttivat asianmukaisella huollolla helposti 250 000-300 000 kilometrin ajokilometrit, pienemmät 1,0-litraiset moottorit vaativat usein suurempia korjauksia 180 000-220 000 kilometrin välillä. Moottorit pidettiin teknisesti yksinkertaisina, mistä oli sekä etuja että haittoja. Tämän sukupolven ehdoton huippumoottori oli 1.2 16V, jossa oli 75 hv ja jossa yhdistettiin optimaalisesti eloisa, luotettava ja hyväksyttävä polttoaineenkulutus. Tälle sukupolvelle oli ominaista filosofia "vähemmän on enemmän", ja se tarjosi pääasiassa bensiinimoottoreita ilman monimutkaista tekniikkaa.
Renault Twingo -bensiinimoottorit: sukupolvi (1993-2007)
Renault Twingo bensiinimoottorivalikoima koostui pääasiassa erityyppisistä imumoottoreista. Alkutason moottori oli 1,0-litrainen kolmisylinterinen 40 kW:n (54 hv) moottori, jota täydennettiin myöhemmin 43 kW:n (58 hv) vaihtoehdolla. Nämä pienet Renault Twingo -moottorit olivat taloudellisia, mutta usein alitehoisia ja alttiita venttiiliongelmille suurilla ajokilometreillä. 1,2-litrainen nelisylinterinen moottori oli aluksi saatavana 8-venttiilisellä ja 40 kW:n (54 hv) teholla, myöhemmin siihen lisättiin 16-venttiilinen versio, jossa oli 55 kW (75 hv). Tehokkain moottori oli 1.2 16V, jolle oli ominaista tasainen käynti ja luotettavuus, mutta jolla oli ajoittain ongelmia sylinterikannen tiivisteen kanssa.
Renault Twingo -dieselmoottorit: sukupolvi (1993-2007)
Dieselmoottorit olivat alisteisessa asemassa Renault Twingo ensimmäisessä sukupolvessa. 50 kW:n (68 hv) tehoista 1,9 dCi-moottoria tarjottiin vasta vuodesta 1997 alkaen, mutta se menestyi vain kohtalaisesti painonsa ja siihen liittyvän etupään kuormituksen vuoksi. Vaikka tämä Renault Twingo -diesel oli taloudellinen, se oli äänekäs ja hidas, minkä vuoksi se jäi vain kapeaksi ratkaisuksi.
| Renault Twingo moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1,0 8V | 54-58 HV | 5,8-6,2 l/100km | Venttiiliongelmat, alitehoinen | Keskimääräinen |
| 1,2 8V | 54 HV | 6,0-6,4 l/100km | Yksinkertainen, mutta hidas | Keskimääräinen |
| 1,2 16V | 75 HV | 6,2-6,8 l/100km | Sylinterin pään tiiviste | Hyvä |
| 1,9 dCi | 68 HV | 4,2-4,8 l/100km | Äänekäs, hidas, etupainotteinen. | Kohtalainen |
Renault Twingo moottorit: sukupolvi (2007-2014)

Renault Twingo toinen sukupolvi merkitsi merkittävää teknologista harppausta ja tarjosi ensimmäistä kertaa modernia moottoriteknologiaa. Useimmat tämän sukupolven moottorit voivat saavuttaa helposti 200 000-280 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, jolloin 1,2-litraisia bensiinimoottoreita pidetään erityisen kestävinä. Suuremmat moottorivauriot ovat harvinaisia, ja vain turbomoottoreissa ilmenee toisinaan heikkouksia, jos huolto laiminlyödään. Ehdoton kohokohta oli 1.2 TCe, jossa oli 100 hv - pieni turbomoottori, joka tarjosi sekä tehoa että tehokkuutta. Tässä sukupolvessa esiteltiin ensimmäistä kertaa myös tehokkaat Renault Sport -versiot, mutta ne olivat monimutkaisuutensa vuoksi herkempiä.
Renault Twingo -bensiinimoottorit: sukupolvi (2007-2014)
Renault Twingo bensiinimoottorivalikoima alkoi hyväksi havaitulla 1.2 16V (75 hv) -moottorilla, jossa oli nyt parannettu moottorinohjaus. Uutuutena oli 1.2 TCe (Turbo Control efficiency) 74 kW:lla (100 hv), joka oli Twingo historian ensimmäinen turbomoottori. Nämä Renault Twingo TCe -moottorit osoittautuivat vilkkaiksi ja taloudellisiksi, mutta niillä oli ajoittain ongelmia turboahtimen kanssa urheilullisessa ajossa. Tämän sukupolven luotettavimmaksi moottoriksi osoittautunut 58 hv:n 1.2 8V oli edelleen saatavana niille, jotka halusivat säästää rahaa. Näyttävin moottori oli Twingo RS:n 1.6 16V 98 kW:lla (133 hv), joka oli kuitenkin erittäin huoltovoittoinen korkeakierroksisen rakenteensa vuoksi.
Renault Twingo -dieselmoottorit: sukupolvi (2007-2014)
Renault Twingo 1.5 dCi 47 kW:lla (64 hv) ja myöhemmin 55 kW:lla (75 hv) kehittyi malliston menestyneimmäksi dieselmoottoriksi. Näissä Renault Twingo -dieselmoottoreissa oli nykyaikainen common-rail -ruiskutus ja hiukkassuodattimet. 1.5 dCi osoittautui erittäin taloudelliseksi ja luotettavaksi, ja sen testikulutus oli vain 3,8-4,2 litraa 100 kilometrillä. Ongelmia ilmeni lähinnä silloin, kun hiukkassuodatinta ei käytetty, mutta muuten näitä moottoreita pidettiin erittäin kestävinä.
| Renault Twingo moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1,2 8V | 58 HV | 5,9-6,3 l/100km | Erittäin vankka, yksinkertainen | Erittäin hyvä |
| 1,2 16V | 75 HV | 6,1-6,7 l/100km | Todistettu, luotettava | Hyvä |
| 1,2 TCe | 100 HV | 5,4-6,0 l/100km | Turboahdinvaurio Sportin kanssa | Hyvä |
| 1.6 16V RS | 133 HV | 7,2-8,1 l/100km | Huoltoa vaativa, korkea kierrosluku | Kohtalainen |
| 1.5 dCi | 64-75 HV | 3,8-4,2 l/100km | Hiukkassuodattimen ongelmat | Erittäin hyvä |
Renault Twingo moottorit: sukupolvi III (2014-2024)

Kolmas Renault Twingo -sukupolvi mullisti takamoottori- ja takavetoisen konseptin, mikä edellytti täysin uusia moottoriratkaisuja. Useimmat tämän sukupolven moottorit saavuttavat 180 000-250 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, ja ilmakiertomoottoreita pidetään luotettavampina kuin turbovaihtoehtoja. Takamoottorijärjestely toi mukanaan uusia haasteita erityisesti jäähdytyksen ja huollon osalta. Ehdoton huippumoottori oli 0,9 TCe, jossa oli 90 hv ja joka tarjosi yllättävänkin pirteää suorituskykyä pienestä iskutilavuudestaan huolimatta. Tämä sukupolvi luotti täysin kolmisylinteriseen tekniikkaan ja luopui dieselmoottoreista.
Renault Twingo -bensiinimoottorit: sukupolvi (2014-2024)
Renault Twingo bensiinimoottorivalikoima perustui yksinomaan kolmisylinterisiin moottoreihin. Alkutason moottori oli 1,0-litrainen 51 kW:n (70 hv) imumoottori, jolle oli ominaista yksinkertaisuus ja luotettavuus. Tämän yläpuolella oli saatavilla kaksi 0,9 TCe-turbomoottoria, joiden tehot olivat 66 kW (90 hv) ja 81 kW (110 hv). Nämä Renault Twingo TCe -moottorit tarjosivat yllättävän hyvää suorituskykyä pienestä tilavuudestaan huolimatta, mutta niillä oli ajoittain ongelmia turboahtimen ja jäähdytyksen kanssa takamoottorijärjestelyn vuoksi. Tämän sukupolven suosituimmaksi moottoriksi muodostui 0,9 TCe, jonka teho oli 90 hv, sillä se tarjosi parhaan kompromissin suorituskyvyn, kulutuksen ja luotettavuuden välillä.
Renault Twingo sähkökäyttö: Sukupolvi III (2014-2024)
Vuodesta 2020 alkaen Renault Twingo Electriciä tarjottiin 60 kW:n (82 hv) sähkömoottorilla. Tämä tarjosi noin 190 kilometrin toimintasäteen ja osoittautui huoltovapaaksi ja luotettavaksi, mutta latausnopeuden suhteen sillä oli rajoituksia.
| Renault Twingo moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1.0 SCe | 70 HV | 4,3-4,8 l/100km | Yksinkertainen, luotettava | Erittäin hyvä |
| 0.9 TCe | 90 HV | 4,1-4,7 l/100km | Turboahdin, jäähdytys | Hyvä |
| 0,9 TCe | 110 HV | 4,5-5,2 l/100km | Turboahdin, ylikuumeneminen | Keskimääräinen |
| Electric | 82 HV | 16,0 kWh/100km | Pieni toimintasäde | Hyvä |
Renault Twingo moottorit: sukupolvi IV (2024-nykyinen)
Neljäs Renault Twingo -sukupolvi palaa perinteiseen etumoottorirakenteeseen ja luottaa täysin sähköistämiseen. Koska sukupolvesta on ilmoitettu vasta vuodesta 2024 lähtien eikä se ole vielä täysin saatavilla markkinoilla, pitkäaikaisia kokemuksia ei vielä ole. Ensimmäiset tiedot osoittavat kuitenkin selkeän keskittymisen sähkökäyttöön erilaisilla kantamavaihtoehdoilla. Huippumoottoriksi on tulossa yli 130 hv:n sähkömoottori, jossa yhdistyvät urheilullinen suorituskyky ja korkea hyötysuhde. Uudessa sukupolvessa sähkökäytöille luvataan yli 200 000 kilometrin käyttöikä.
Renault Twingo sähköiset voimansiirrot: Sukupolvi IV (2024-nykypäivä)
Uusi Renault Twingo -sukupolvi tulee tarjolle yksinomaan sähkömoottoreilla. Suunnitteilla on erilaisia moottoreita, joiden tehot ovat 65-130 hv ja toimintasäteet 200:sta yli 400 kilometriin. Nämä Renault Twingo Electric -moottorit perustuvat uusimpaan Renault-Nissanin teknologiaan ja lupaavat korkeaa hyötysuhdetta.
| Renault Twingo moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| Sähköinen Perus | 65 HV | 15,0 kWh/100km | Ei vielä kokemusta | Hyvä |
| Sähköinen suorituskyky | 130 HV | 16,5 kWh/100km | Ei vielä kokemuksia | Erittäin hyvä |
Johtopäätökset: Kaikkien sukupolvien parhaat Renault Twingo moottorit
Renault Twingo moottoreiden kehityksestä näkyy selvästi muutos yksinkertaisista, vankoista imumoottoreista nykyaikaisiin, tehokkaisiin käyttövoimiin. Kun ensimmäiset sukupolvet tekivät vaikutuksen yksinkertaisuudellaan ja luotettavuudellaan, myöhemmät sukupolvet toivat mukanaan enemmän tehoa ja tehokkuutta, mutta myös suurempaa monimutkaisuutta. Uusi sähkösukupolvi lupaa ympäristöystävällisen vaihtoehdon kaupunkiliikenteeseen.
- Paras Renault Twingo -bensiinimoottori:
Renault Twingo 1.2 8V (58 hv, sukupolvi II) yhdistää poikkeuksellisen luotettavuuden alhaisiin käyttökustannuksiin ja helppoon huoltoon.
- Paras Renault Twingo -dieselmoottori:
Renault Twingo 1.5 dCi (75 hv, sukupolvi II) tarjoaa parhaan yhdistelmän taloudellisuutta, luotettavuutta ja jokapäiväistä käytännöllisyyttä kaikissa sukupolvissa.
- Paras Renault Twingo sähkökäyttö:
Renault Twingo Electric (82 hv, sukupolvi III), jonka tekniikka on vähän huoltoa vaativaa ja käyttökustannukset alhaiset, vaikka sen toimintasäde on rajallinen.
Kaikkien Renault Twingo -sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: