Sisällysluettelo
Peugeot 308: jakoketjuongelmat, tyyppiviat ja käyttökokemukset
Onko sinulla harkinnassa uuden tai käytetyn Peugeot 308:n ostaminen? Tässä artikkelissa käsittelemme Peugeot 308 -kokemuksia ja kerromme, mitkä ovat tavallisimmat tässä automallissa havaitut tyyppiviat.
Peugeot 308: Perustiedot
Vuonna 2007 ensimmäistä kertaa julkaistu ranskalainen Peugeot 308 on pienikokoinen C-segmentin henkilöauto, jota on saatavana eri korimalleissa, kuten hatchbackina, farmarina ja avoautona. Sen ensimmäinen sukupolvi, joka rakennettiin PSA PF2 -alustalle, oli saatavilla bensiini- ja dieselversioina. Toinen sukupolvi, joka esiteltiin vuonna 2013, perustui kevyemmän rakenteen EMP2-alustalle ja oli saatavilla bensiini- tai dieselmoottorilla. Viimeisin eli kolmas sukupolvi esiteltiin vuonna 2021, ja sitä on tarjolla myös hybridinä. Vuonna 2023 markkinoille saapui vihdoin täyssähköinen Peugeot E-308. Bensiinimoottoreilla varustettujen mallien teho on vaihdellut 81 kW ja 114 kW välillä, kun taas dieselmoottoreiden teho on noin 96 kW. Plug-in-hybridissä bensiini- ja sähkömoottori tuottavat jopa 165 kW:n tehon. Auto saavuttaa parhaimmillaan jopa 235 km/h nopeuden.
Euroopan vuoden autoksi vuonna 2014 valittu Peugeot 308 on innovatiivisesti muotoiltu ja siinä on käteviä teknisiä ominaisuuksia ja lisätoimintoja, kuten innovatiivinen i-Cockpit-ohjauskonsepti, kuljettajan avustinjärjestelmiä sekä stop-start-tekniikka. Auton versiot ja kasvojenkohotukset ovat puhutelleet laajaa asiakaskuntaa ympäri Eurooppaa. Toisin kuin monissa muissa maissa, Suomessa Peugeot 308 ei kuitenkaan koskaan ole noussut ensirekisteröintitilastojen kärkeen. Suurimman suosion vuosina 2010-luvun puolivälissä Peugeot 308:ta rekisteröitiin Suomessa noin 800–900 autoa vuodessa, millä se ylsi parhaimmillaan ensirekisteröityjen autojen top 40 -listalle.
Peugeot 308: Kokemuksia ja arvosteluja
Koeajajien Peugeot 308 -kokemuksia yhdistää muun muassa tyytyväisyys auton houkutteleviin muotoiluratkaisuihin sekä tehokkaisiin moottorivaihtoehtoihin. Auton käyttökustannukset ovat hyvän polttoainetaloudellisuuden ansiosta alhaiset. Sisätiloja on ylistetty modernista ja simppelistä ulkoasusta, ja tavaratila on yksi luokkansa suurimmista, mikä tekee autosta käytännöllisen jokapäiväisessä käytössä.
Negatiivisia Peugeot 308 -käyttökokemuksia yhdistää tyytymättömyys kosketusnäytön käyttöliittymään ja suhteellisen ahtaisiin takapenkkeihin. Lisäksi melko rajallinen vakioturvavarustelu jättää toivomisen. Peugeot 308 automaatti -kokemuksia yhdistää lähinnä turhautuneisuus automaattivaihteiston ongelmiin. Erään suivaantuneen koeajajan mukaan Peugeot 308:n automaattivaihteisto on “huono, epätarkka ja luistoherkkä”.
Peugeot 308: Tyyppiviat
Alle olemme listanneet eräitä tavallisia Peugeot 308:ssa havaittuja vikoja ja ongelmia ja niiden oireita. Huomaa, että jotkin ongelmat voidaan helposti välttää päivittämällä Peugeot 308 -autosi osat ajoissa.
- Peugeot 308:n moottorin vikavalo palaa. Vikavalon palaminen on yleisoire, jolle voi olla monta syytä. Näihin kuuluvat muun muassa sytytysjärjestelmän ongelmat, lambda-anturin ongelmat, moottorin imujärjestelmän tai polttoaineen syöttöjärjestelmän ongelma, sähköjärjestelmän toimintahäiriöt ja johdotuksen viat sekä anturihäiriöt. Myös monet muut syyt ovat mahdollisia.
- Turboahtimen toimintahäiriöt. Vialliseen turboahtimeen voi viitata sininen tai musta savu pakoputkesta ja tehohäviö. Näiden yhteydessä saattaa esiintyä vihellystä.
- Hiukkassuodattimen ongelmat. Dieselmalleissa DPF-suodatin voi tukkeutua, jolloin moottorin suorituskyky heikkenee. Jos suodatin on tukkeutunut, se on puhdistettava tai Pegeoutiin 308 on asennettava uusi DPF-suodatin.
- Käsijarruongelmat. Peugeot 308:ssa on joskus raportoitu käsijarrun juuttumisesta tai riittämättömästä pidosta.
- Peugeot 308 ei käynnisty. Tälle yleisimmät syyt ovat tyhjentynyt akku, starttimoottorin vika, sytytysjärjestelmässä oleva toimintahäiriö, polttoaineen puute, polttoainejärjestelmän häiriö, kauko-ohjausavaimen pariston tyhjeneminen tai itse avaimen vika, laturin vika, polttoainesuodattimen tukkeutuminen, polttoainepumpun vika, palanut sulake tai moottorinohjausyksikössä oleva virhe.
- Öljyvuodot ja -kulutus. Vaurioituneista tiivisteistä johtuvat öljyvuodot ja kuluneiden moottorin osien aiheuttama suuri öljynkulutus ovat yleisiä tässä automallissa.
- Infotainment-järjestelmän toimintahäiriöt. Tavallisia ongelmia ovat muun muassa kosketusnäytön reagoimattomuus, näytön ”jäätyminen” ja yhteysongelmat.
- Jousituksen ongelmat. Jousitusosien epätavalliset äänet ja ennenaikainen kuluminen voivat aiheuttaa töyssyistä ajoa.
- Vaihteiston ja/tai kytkimen ongelmat. Vaikeudet vaihteiden vaihtamisessa, epätasainen ajo ja ennenaikainen vaihteiston vikaantuminen ovat merkittäviä ongelmia tässä automallissa. Myös kytkimen luistaminen on mahdollista.
- Jakohihnaan tai -ketjuun liittyvät ongelmat. Nämä voivat johtua esimerkiksi kiristinrullan vaurioitumisesta. Jos autossa käytetään jakoketjua, Peugeot 308:n jakoketjuongelma voi ilmetä kolinana ja johtua ketjun venymisestä, mikä voi ajan myötä johtaa sen katkeamiseen ja huomattavaan moottorivikaan.
- Pyyhkijöiden toimintahäiriö. Tavallinen syy on esimerkiksi Peugeot 308:n pyyhkijän moottorin vika.
Tällä hetkellä tästä automallista löytyy melko paljon takaisinkutsuja. Ne liittyvät mm. ovien lukkoihin, turbon voiteluputkeen, sähköreleeseen, moottorinohjausyksikön päivitykseen, jo aiemmin mainittuun hiukkassuodattimeen ja rengasventtiileihin.
Hyödyllisiä videoita aiheeseen liittyen:
Kuinka vaihtaa ilmansuodatin PEUGEOT 308 1 T7 (4A_, 4C_) -merkkiseen autoon
Kuinka vaihtaa öljy ja öljynsuodatin PEUGEOT 308 1 T7 -merkkiseen autoon
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet:
- Peugeot 308 sulakkeet
- Peugeot 308 jakoketjun
- Peugeot 308 raitisilmasuodattimen
- Peugeot 308 jäähdytysneste
- Peugeot 308 moottoriöljy