Automaattivaihteiston ongelmat: Opel Astra H:n automaattivaihteisto ei vaihda kunnolla tai ei käynnisty. Näitä vikoja esiintyy erityisen usein 1.8-automaattivaihteistovaihtoehdoissa 80 000-120 000 km:n jälkeen, ja ne ilmenevät nykivinä vaihteiden vaihtamisina tai täydellisinä vikoina.
Dieselmoottoreiden turboahtimen viat: Moottoreissa 1.7 CDTI 110 PS ja 1.9 CDTI 120 PS esiintyy usein vikoja turboahtimessa jo 100 000 km:n jälkeen. Oireita ovat tehon menetys, musta savu ja viheltävät äänet, jotka viittaavat turboahtimen osien kulumiseen.
Ajastusketjuongelmat: Erityisesti 1.4 90 hv ja 1.8 140 hv bensiinimoottorit kärsivät ajoitusketjun kulumisesta. Nämä heikkoudet ilmenevät yleensä 80 000-150 000 km:n välillä kolisevina ääninä kylmäkäynnistyksen aikana ja voivat johtaa vakaviin moottorivaurioihin.
Elektroniset viat: Ajoneuvon sisäinen elektroniikka ei toimi luotettavasti, erityisesti asuntovaunu- ja avoautovaihtoehdoissa. Valitukset viallisista antureista, valaistusongelmista ja mukavuustoiminnoista yleistyvät 60 000 km:n ajokilometrin jälkeen.
Opel Astra H: Automaattivaihteiston ongelmat
Opel Astra H:n automaattivaihteisto osoittaa huomattavia heikkouksia luotettavuudessa, erityisesti 1.8-automaattivaihtoehdoissa. Yleisimpiä oireita ovat nykivät vaihdot, viivästynyt reagointi ja vakavissa tapauksissa vaihteiston täydellinen vikaantuminen. Nämä viat ilmenevät tyypillisesti 80 000-120 000 kilometrin ajomatkan välillä, ja toinen ongelmien aalto ilmenee usein 150 000 kilometrin ajomatkan tienoilla. Automaattivaihteiston käyttöikää lyhentävät huomattavasti aggressiivinen ajotapa, epäsäännöllinen huolto ja ylikuumeneminen. Erityisen ongelmallisia ovat magneettiventtiilit ja vaihteiston ohjausyksikkö, jotka voivat vikatilanteissa johtaa täydelliseen toimintahäiriöön.
Säännöllinen huolto on ratkaisevan tärkeää vaihteistojärjestelmän pitkäikäisyyden kannalta. Herkkä Opel Astra H -automaattivaihteisto vaatii öljynvaihdon erityisellä ATF-öljyllä ja elektronisten ohjauskomponenttien tarkistuksen 60 000 kilometrin välein. Diagnoosi suoritetaan lukemalla virhekoodit, ja usein esiintyy koodeja, kuten P0730 (vaihteiston välityssuhde) tai P0741 (momentinmuuntimen lukkiutumiskytkin). Ongelman ratkaisemiseksi on usein vaihdettava magneettiventtiilit, vaihteiston ohjausyksikkö tai vakavissa tapauksissa vaihdettava vaihteisto kokonaan.
Opel Astra H: Dieselmoottoreiden turboahtimien ongelmat
Opel Astra H:n dieselmoottoreissa 1.7 CDTI 110 hv, 1.9 CDTI 120 hv ja 1.9 CDTI 150 hv esiintyy usein turboahtimen vikoja, jotka ilmenevät tyypillisinä oireina. Tyypillisiä valituksia ovat tehon menetys, musta tai sininen savu pakokaasusta, viheltävät tai jauhavat äänet ja lisääntynyt öljynkulutus. Nämä ongelmat ilmenevät yleensä 100 000-140 000 kilometrin välillä, vaikka huonosti huolletuissa ajoneuvoissa ensimmäiset merkit voivat ilmetä jo 80 000 kilometrin ajomatkalla. Toinen ongelmien aalto ilmenee usein noin 180 000 kilometrin kohdalla, kun turboahtimen laakerit ja tiivisteet kuluvat. Turboahtimen luotettavuus riippuu suuresti öljyn laadusta ja huoltoväleistä.
Järjestelmällinen tarkastus on tärkeää turboahtimen ongelmien havaitsemiseksi varhaisessa vaiheessa. Tarkat Opel Astra H:n turboahtimet vaativat säännöllisen öljynvaihdon 15 000 kilometrin välein laadukkaalla 5W-30-moottoriöljyllä ja ahtopaineletkujen vuosittaisen tarkastuksen. Diagnoosi tehdään mittaamalla ahtopaine (sen pitäisi olla noin 1,3 baaria 1.7 CDTI-moottorissa ja jopa 1,8 baaria 1.9 CDTI-moottorissa), tarkastamalla silmämääräisesti öljyvuodot ja tarkistamalla turboahtimen välys. Korjaukset edellyttävät yleensä turboahtimen patruunan tai koko turboahtimen vaihtamista ja samalla kaikkien öljyputkien huuhtelua.
Arvostelut - 50
Tuotekuvaus
Versio:
1 SHC
Tuotelinja:
Mobilube
SAE-viskositeettiluokka:
75W-90
Valmistajan suositukset:
Scania STO 2:0A FS, MAN 341 Z2, MAN 342 S1, MAN 341 E3, Scania STO 1:0, Scania STO 1:1 G, Mack GO-J, ZF TE-ML 21A, ZF TE-ML 19C, ZF TE-ML 17B, ZF TE-ML 16F, ZF TE-ML 12N, ZF TE-ML 12L, ZF TE-ML 08
Valmistajan suositukset:
BMW 81 22 9 407 758, Fiat 9.55550-AG3, Ford WSS-M2C204-A, MAN M 3289, MB 345.0, Opel 1940 766, VW G 002 000, VW G 004 000, ZF TE-ML 02K
Valmistajan suositukset: Ford WSS-M2C913-D, Ford WSS-M2C913-C, Ford WSS-M2C913-B, Ford WSS-M2C913-A, Volvo VCC 95200377, MB 229.6, Fiat 9.55535-G1, STJLR.03.5003
Valmistajan suositukset:
BMW 81 22 9 407 758, Fiat 9.55550-AG3, Ford WSS-M2C204-A, MAN M 3289, MB 345.0, Opel 1940 766, VW G 002 000, VW G 004 000, ZF TE-ML 02K
Valmistajan suositukset: Ford WSS-M2C913-D, Ford WSS-M2C913-C, Ford WSS-M2C913-B, Ford WSS-M2C913-A, Volvo VCC 95200377, MB 229.6, Fiat 9.55535-G1, STJLR.03.5003
Opel Astra H:n bensiinimoottoreissa, erityisesti 1,4 90 hv:n, 1,6 105 hv:n, 1,6 116 hv:n ja 1,8 140 hv:n moottoreissa, on huomattavia heikkouksia ajoitusketjun rakenteessa. Ensimmäiset oireet ovat tyypilliset kolisevat äänet kylmäkäynnistyksen yhteydessä, jotka häviävät muutaman minuutin kuluttua. Kulutuksen edetessä äänet tulevat pysyvästi kuuluviin ja voivat johtaa vakaviin moottorivaurioihin venttiilin ja männän törmäyksen vuoksi. Ongelmat ilmenevät tyypillisesti 80 000-150 000 kilometrin ajomatkan välillä, ja 1,8 125 hv:n vaihtoehdossa ensimmäiset merkit ilmenevät usein jo 70 000 kilometrin ajomatkan jälkeen. Säännölliset öljynvaihdot, huonolaatuinen moottoriöljy ja usein toistuvat lyhyet ajomatkat lyhentävät ajoketjun käyttöikää huomattavasti.
Ammattitaitoinen tarkastus on tarpeen, jotta ajoitusketjuongelmat havaitaan ajoissa. Opel Astra H:n ajoitusketjun kiristimet vaativat säännöllisen tarkastuksen 30 000 kilometrin välein ja tiukan öljynvaihdon 15 000 kilometrin välein 5W-30 Longlife -öljyllä. Diagnoosi suoritetaan mittaamalla ajoitusketjun venymä (sallittu venymä enintään 0,5 %), tarkistamalla ketjun kiristin ja tarkastamalla ketjunohjaimet. Ensimmäisten kulumisen merkkien ilmaantuessa ajoitusketju, kiristin, ohjaimet ja ketjupyörät on vaihdettava täydellisenä sarjana moottorin lisävahinkojen estämiseksi.
Opel Astra H: Ongelmat ajoneuvon elektroniikassa
Opel Astra H:n elektronisissa järjestelmissä, erityisesti Caravan- ja Convertible-malleissa, esiintyy usein vikoja ajoneuvon elektroniikan eri osa-alueilla. Tyypilliset viat koskevat valaistusta, mukavuustoimintoja, antureita ja ohjausyksiköitä, ja ne ilmenevät usein jo 60 000 kilometrin ajomäärän jälkeen. Oireet vaihtelevat ajovalojen satunnaisesta toiminnasta ja viallisista sähköisistä ikkunoista aina keskuslukitusjärjestelmän täydelliseen pettämiseen. Erityisen ongelmallisia ovat ajoneuvon maadoituspisteet, jotka menettävät toimintakykynsä korroosion vuoksi ja johtavat erilaisiin sähkövikoihin. Myös 2.0 Turbo 200 hv -malleissa on ongelmia moottorin ohjausyksikön kanssa, jotka ilmenevät karkeana tyhjäkäyntinä ja tehon katoamisena.
Arvostelut - 20
Tuotekuvaus
SAE-viskositeettiluokka: 5W-40
ACEA:
ACEA A3 / B4, ACEA A3 / B3
API:
API SN Plus, API CF
Valmistajan suositukset: BMW Longlife-01, Porsche A40, PSA B71 2296, Renault RN0700, Renault RN0710, MB 229.5, MB 226.5, VW 502 00, VW 505 00, GM LL-B-025
Valmistajan suositukset: MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2296, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991, GM LL-A-025, GM LL-B-025
Valmistajan suositukset: Porsche A40, VW 502 00, VW 505 00, MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2294, PSA B71 2296, Renault RN0700, Renault RN0710, GM LL-A-025, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, Fiat 9.55535-N2, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10725, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991
Ammattitaitoinen huolto on välttämätöntä elektronisten järjestelmien luotettavuuden kannalta. Monimutkaiset Opel Astra H:n ajoneuvon elektroniset komponentit edellyttävät kaikkien pistokeliitäntöjen, maadoituspisteiden ja sulakkeiden säännöllistä tarkastusta 20 000 kilometrin välein. Diagnoosi suoritetaan järjestelmällisesti diagnostiikkalaitteella, ja virhekoodeja esiintyy usein valaistuksen (B-koodit), mukavuuden (U-koodit) ja moottorin (P-koodit) alueilla. Ongelman ratkaisemiseksi on usein tarpeen puhdistaa maadoituspisteet, vaihtaa syöpyneet pistokeliitännät tai ohjelmoida ohjausyksiköt uudelleen.
Arvostelut - 20
Tuotekuvaus
SAE-viskositeettiluokka: 5W-40
ACEA:
ACEA A3 / B4, ACEA A3 / B3
API:
API SN Plus, API CF
Valmistajan suositukset: BMW Longlife-01, Porsche A40, PSA B71 2296, Renault RN0700, Renault RN0710, MB 229.5, MB 226.5, VW 502 00, VW 505 00, GM LL-B-025
Valmistajan suositukset: MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2296, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991, GM LL-A-025, GM LL-B-025
Valmistajan suositukset: Porsche A40, VW 502 00, VW 505 00, MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2294, PSA B71 2296, Renault RN0700, Renault RN0710, GM LL-A-025, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, Fiat 9.55535-N2, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10725, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991
Opel Astra H:n ilmastointijärjestelmässä on tyypillisiä heikkoja kohtia, jotka näkyvät jäähdytystehon heikkenemisenä, epämiellyttävinä hajuina tai järjestelmän täydellisenä pettämisenä. Yleisiä ongelmia ovat vuotavat lauhduttimet, vialliset kompressorit ja tukkeutuneet matkustamon suodattimet, jotka korostuvat erityisesti asuntovaunumalleissa suuremman sisätilan vuoksi. Nämä viat ilmenevät tyypillisesti 70 000-120 000 kilometrin välillä, ja toinen ongelmien aalto ilmenee usein 150 000 kilometrin kohdalla liikkuvien osien kulumisen vuoksi. Ilmastointijärjestelmän luotettavuuteen vaikuttavat harvinainen käyttö talvella, likaiset suodattimet ja kylmäaineen hävikki. Erityisesti avoautomuunnokset kärsivät lisäkuormituksesta, joka johtuu pehmeän katon usein toistuvasta avaamisesta ja sulkemisesta.
Ilmastointijärjestelmän toiminnan ylläpitäminen edellyttää järjestelmällistä tarkastusta. Opel Astra H:n ilmastointilaitteen osat on huollettava vuosittain desinfioimalla, vaihtamalla suodatin ja tarkistamalla kylmäaineen määrä (R134a, noin 500-700 g mallista riippuen). Diagnoosiin kuuluu painemittaukset (matalapaine 1,5-2,5 bar, korkeapaine 12-18 bar 20 °C:ssa), silmämääräinen tarkastus vuotojen varalta ja kaikkien läppien toiminnan tarkastus. Korjaukset edellyttävät usein lauhduttimen vaihtamista, kylmäaineen täyttöä tai sähkökomponenttien, kuten puhallinmoottorin tai lämpötilan säätimen, korjaamista.
Opel Astra H:n muita yleisiä vikoja
Opel Astra H:n omistajien kokemusten perusteella esiintyy seuraavia lisäongelmia:
Vesipumpun viat: Esiintyy usein 100 000-140 000 km:n välillä, erityisesti 1.8 125 hv ja 2.0 Turbo -moottoreissa laakerien kulumisen vuoksi.
Sytytyskelan ongelmat: Esiintyvät jo 60 000 km:n jälkeen, pääasiassa 1.6 105 hv ja 1.6 116 hv moottoreissa kosteuden ja kuumuuden vaikutuksesta.
Polttoainepumpun vika: Esiintyy tyypillisesti 120 000-180 000 km:n jälkeen, erityisesti dieselmoottorivaihtoehdoissa saastumisen ja kulumisen vuoksi.
Jarrujen kuluminen: Takajarrulevyjen ennenaikainen kuluminen jo 40 000 km:n jälkeen, erityisesti asuntovaunumalleissa suuremman painon vuoksi.
Alustan ongelmat: Vialliset iskunvaimentimet ja jouset 80 000-120 000 km:n välisenä aikana, lisääntynyt urheilullisissa jousitusvaihtoehdoissa.
Pakojärjestelmän korroosio: Keskimmäisen äänenvaimentimen ruostumisongelmat 60 000 km:stä alkaen, erityisesti lyhyillä matkoilla.
Ikkunan säätimen viat: Sähköikkunoiden mekaaniset ongelmat 80 000-100 000 km:n jälkeen johtuen ohjauskiskojen kulumisesta.
Opel Astra H: Heikot ja vahvuudet
Vahvuudet
Heikkoudet
Hyvät tilat
Automaattivaihteiston ongelmat
Tukeva kori
Turboahtimen viat
Monipuolinen moottorivalikoima
Ajoitusketjun kuluminen
Hyvä käsiteltävyys
Elektroniset viat
Suotuisa huolto
Ilmastoinnin puutteet
Suuri mallivalikoima
Korkeat ylläpitokustannukset
Varaosien saatavuus
Korroosioalttius
Opel Astra H osoittautuu pohjimmiltaan vankaksi ajoneuvoksi, jolla on tiettyjä heikkoja kohtia, jotka vaativat säännöllistä huomiota. Useimmat ongelmat voidaan välttää tai ainakin niiden vaikutuksia rajoittaa johdonmukaisella huollolla ja oikea-aikaisella puuttumisella. Erityisesti kriittiset osat, kuten automaattivaihteisto, turboahdin ja ajoketju, vaativat ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä, jotta niiden käyttöikä olisi hyväksyttävä.
Valmistajan suositukset: MB 229.31, MB 229.51, Chrysler MS-11106, VW 505 01, BMW Longlife-04, Porsche A40, Ford WSS-M2C917-A, Renault RN0700, Renault RN0710, Fiat 9.55535-S2, Fiat 9.55535-GH2, DEXOS 2