Sisällysluettelo
Kauanko sähköauton lataus kestää ja paljonko se maksaa?
Vuonna 2023 eurooppalaisilta kuluttajilta kysyttiin eräässä kyselyssä syitä sille, miksi he eivät halua hankkia sähköautoa. Yleisin syy oli autojen korkeat hinnat, mutta toiseksi yleisimmäksi syyksi nousivat sähköauton lataamiseen liittyvät huolenaiheet, jotka nimesi yli 30 % vastaajista.
Kuluttajia ympäri Eurooppaa puhuttavat sähköauton latausaika, paljonko sähköauton lataus vie sähköä ja paljonko lataukselle tulee hintaa. Näistä liikkuu virheellisiä käsityksiä, mutta ei hätää – tässä artikkelissa kerromme silkkaa faktaa sähköauton latauksesta.
KAVO PARTS Latauskaapeli
Mode 3, Latauspistoke tyyppi 2, Latauspistorasia tyyppi 2, 16A, 3,7kW, Vaiheita 1, 250V, IP55
HARTING Latauskaapeli
Mode 3, Latauspistoke tyyppi 2, Latauspistorasia tyyppi 2, 32A, 7.4kW, 7.5m, Vaiheita 1, IP44
QUANTUM ENERGY Seinään kiinnitettävä latausasema
22 kW
Kuinka ladata sähköauto: ohjeet

Sähköauton lataaminen on helppoa. Akku alkaa latautua, kun auto kytketään tapahtuu auton latausasemaan, voimavirtapistorasiaan tai muuhun sopivaan pistorasiaan (lisää alempana). Avaa ensin auton latausportti ja yhdistä sitten latauskaapeli sekä autoon että virtalähteeseen. Valitse sopiva lataustapa (”mode”). Tapoja on tyypillisesti kolme: Taso 1 eli Mode 2 (hidas, sopii kaikenlaisille virtalähteille), Taso 2 eli Mode 3 (nopeampi, vaatii erillisen latausyksikön) ja tasavirta-pikalataus eli Taso 3 eli Mode 4 (suuritehoiset, julkiset latauspisteet). Akku latautuu itsestään ja latauksen kesto riippuu valitusta tasosta (lisää alempana). Lataus päättyy, kun akku on täynnä. Latauksen edistymistä voi seurata auton kojelaudan mittaristosta tai mobiilisovelluksesta.
Saako sähköautoa ladata normaalista pistorasiasta?
Kyllä vain. Sähköauton voi ladata mistä tahansa hyväkuntoisesta ja suojamaadoitetusta pistorasiasta, myös ns. kotitalouspistorasiasta. On erittäin tärkeää tarkistaa pistorasian ja siihen johtavan sähkökaapelin kunto ennen lataamista. Lisäksi on tärkeää on käyttää sopivaa auton latauskaapelia, varmistaa ettei kaapeli pääse roikkumaan ja valita sopiva lataustaso. Edellä mainittu Taso 1 on suunniteltu niin, että sähköautoa voi ladata melkein minkälaisesta virtalähteestä tahansa, sillä virransyöttö on hidasta. Sähköauton lataus pistorasiasta on parasta suorittaa tasolla 1. Korkeamman lataustason valitseminen ei ole suositeltavaa, sillä kotitalouspistorasia voi ylikuumentua, jos siitä otetaan pitkäkestoisesti yli 8 ampeerin virtaa.
Tehokkuus- ja turvallisuussyistä kannattaa harkita latausaseman hankkimista. Lisää sen käytöstä voit lukea artikkelista sähköauton lataustavat.
Kauanko sähköauton lataus kestää
Tyypillisesti sähköauton latausaika on keskimäärin:
- Tason 1 lataus kotitalouspistorasiasta: 8–20 tuntia
- Tason 2 lataus erityisestä latausasemasta, kuten wallboxista: 4–8 tuntia
- Tason 3 pikalataus: 20–60 minuuttia.
Se, kuinka kauan sähköauton lataus kestää, riippuu valitusta latausnopeudesta, virtalähteen tehosta, latauskaapelista, akun koosta, varaustasosta ja kunnosta, lämpötilasta, auton mallista ja muista tekijöistä. Nopeimmin akun saa täyteen esimerkiksi huoltoaseman tai kauppakeskuksen latauspisteellä. Sähköauton latauksen kesto kotikäyttöisestä latausasemasta tai pistorasiasta on yleensä niin pitkä, että monet lataavat autonsa yön yli.
FEBI BILSTEIN Latauskaapeli
Latauspistorasia tyyppi 2, 32A, 5m, Vaiheita 2, 66
Celly Laturi (yleiskäyttöinen)
Celly Laturi (yleiskäyttöinen)
AKYGA Seinään kiinnitettävä latausasema
0.75 m, 11 kW, Latauspistoke tyyppi 2, Vaiheita 3, IP54, valkoinen
Paljonko sähköauton lataus vie sähköä
Se, paljonko sähköauton lataus vie sähköä, riippuu auton akun kapasiteetista. Kapasiteetti ilmoitetaan yleensä kilowattitunteina (kWh). Esimerkiksi Nissan Leafissa on 40 kWh:n akku, kun taas Tesla Model S:ssä voi olla 130 kWh:n akku. Näin ollen akun lataaminen täysin tyhjästä täyteen kuluttaisi sen verran sähköä kuin akun kapasiteetti on kWh:na. Harvemmin akku kuitenkaan on ladattava nollasta sataan, joten esimerkiksi puolillaan olevan Nissan Leafin akun lataaminen 80 %:iin kuluttaisi vain 12 kWh ja puolillaan olevan Tesla Model S:n akun lataaminen 80 %:iin Tesla-latauskaapelilla veisi 39 kWh.
Kuinka paljon sähköauton lataaminen maksaa
Sähkön hinnat ovat heittelehtineet viime vuosina rajusti. Useissa kiinteähintaisissa sähkösopimuksissa sähkön hinnat ovat 4–8 snt/kWh. Pörssisähkössä vaihteluväli on ollut suuri ollen keskimäärin 1–20 snt/kWh. Näin ollen sähköauton lataushinta riippuu oman sähkösopimuksen hinnoittelusta. Esimerkiksi kiinteällä 8 snt/kWh hintaisella sähkösopimuksella yllä mainittu Nissan Leafin lataaminen 50 %:sta 80 %:iin maksaisi 96 senttiä ja Tesla Model S:n lataaminen 50 %:sta 80 %:iin maksaisi 3,12 €. Hinnat julkisilla latausasemilla ovat korkeammat. Esimerkiksi ABC-liikenneasemalla peruslataus maksaa 22 snt/kWh (hinta kesäkuulta 2024) ja Keskon K-Lataus-latausasemalla samoin 22 snt/kWh (hinta tammikuulta 2024). Rekisteröityneet asiakkaat voivat saada alennuksia.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: