Nastarenkaat





Nastarenkaat: ominaisuudet ja tyypit
Ajettaessa jäällä, luiston riskistä tulee muutaman kerran suurempi. Kuljettaja voi usein menettää kokonaan ajoneuvon hallinnan. Nastarenkaat auttavat tällaisten tilanteiden välttämisessä. Kerromme tässä näiden renkaiden tyypeistä, sekä niiden hyvistä ja huonoista puolista.
Miksi nastarenkaat eivät ole sallittuja joissain maissa
Maailman ensimmäiset nastarenkaat ilmestyivät 1960-luvulla. Niitä valmisti Michelin, joka toteutti aiemmin renkaiden lamellointia. Nämä renkaat takasivat täydellisen pidon liukkaille teille. Kuitenkin jo vuonna 1975 tämän tyypin renkaat kiellettiin joissain Euroopan maissa. Syy tähän oli se, että nastat tekivät uria kivetyille teille. Urien muodostuminen johti vesiliirron riskin kasvamiseen, mikä oli, ja on edelleen vakavampi ongelma monissa Euroopan maissa suhteellisen leudoilla talvilla.
Nykyään nastarenkaiden käyttö on kiellettyä maissa, kuten Montenegro, Kroatia, Serbia, Slovakia, Slovenia, Bosnia ja Hertsegovina, Makedonia, Bulgaria, Alankomaat, Saksa (lukuun ottamatta joitain kuntia lähellä Itävallan rajaa), Tšekki, Unkari, Romania, Puola ja Portugali.
Nastarenkailla ajaminen on sallittua Itävallassa, Albaniassa, Belgiassa, Norjassa, Virossa, Suomessa, Tanskassa, Latviassa, Liettuassa, Luxemburgissa, Ranskassa, Isossa-Britanniassa, Islannissa, Irlannissa, Espanjassa, Italiassa, Ruotsissa ja Sveitsissä. Monet näistä maista omaavat kuitenkin omat nastarenkaiden lainsäädäntönsä. Esimerkiksi Pohjoismaissa on laki, joka rajoittaa renkaassa olevien nastojen sallitun määrän 50:een per metri ympärysmittaa. Itävallassa nastarenkaita saa käyttää vain 1. lokakuuta - 31. toukokuuta alle 3,5 tonnin autoissa, ja niillä ei saa ajaa yli 100 km/h moottoriteillä eikä yli 80 km/h muilla teillä. Belgiassa nastoja saa käyttää vain 1. marraskuuta - 31. maaliskuuta vieläkin tiukemmilla nopeusrajoituksilla: 90 km/h moottoriteillä ja 60 km/h muilla teillä.
Nastarenkaiden tyypit
- Nastarenkaat. Näiden renkaiden nastat asennetaan jo tehtaalla. Tällaiset renkaat ovat kestävämpiä, luotettavampia ja pidempään käytettäviä. Ne ovat kuitenkin kalliita. Lisäksi niitä on kiellettyä käyttää ilman nastoja.
- Nastoitettavat. Nämä renkaat toimitetaan ilman nastoja, mutta niissä on asennusistukat nastoja varten. Nämä ovat edullisempia. Ne ovat kuitenkin vähemmän tehokkaita kuin ensimmäisen tyypin renkaat. Tällaisten tyyppien nastoitus tapahtuu rengaskaupoissa. Tarvittaessa nastat voidaan poistaa.
Autojen nastarenkaiden hyviä ja huonoja puolia
Nastarenkaiden tärkein hyvä puoli on täydellinen pito jäällä tai tiivistyneellä lumella. Niiden käyttö ehkäisee pyörien luistamista, takaa itsevarmemman kiihdytyksen ja osallistuu jarrutusmatkan lyhenemiseen.
Nastarenkaat voivat olla kuitenkin huonompia kuin tavalliset kitkarenkaat kivetyillä pinnoilla pidon suhteen, erityisesti märillä teillä. Ne ovat lisäksi kalliimpia ja kuluvat nopeammin. Nastarenkaat ovat myös melko kovaäänisiä asfaltilla, ja vähemmän mukavia käyttää kuin nastattomat vastineensa.
Suosittuja nastarenkaiden malleja
- Michelin X-Ice North 4. Näissä renkaissa on yli 250 teräsnastaa tietyssä muodossa, jotka on asennettu erityiseen kuvioon. Tämä kuvio takaa täydellisen pidon liukkailla pinnoilla. Suunnattu kulutuspinnan kuvio takaa erinomaisen suorituskyvyn kuivalle ja märälle asfaltille.
- Nokian Hakkapeliitta LT3. Nämä renkaat on tarkoitettu kevyille hyötyajoneuvoille. Niiden nastat on valmistettu ruostumattomasta teräksestä ja niille on ominaista korkea vastustuskyky korroosiolle. Leveillä urilla varustettu kulutuspinnan kuvio takaa välittömän veden ja lumen poiston kosketuspinnalta, parantaen näin renkaan pidon ominaisuuksia.
- Cooper Weather-Master WSC. Nämä renkaat on suunniteltu katumaastureille. Ne käyvät hiljaisesti ja ovat tehokkaita sekä liukkailla että kuivilla pinnoilla. Ne ovat kestäviä ja pitkän käyttöiän omaavia.
Suosituimmat
