Sisällysluettelo
Pysyvästi mukavan matkustamon puolesta: kaikki ilmastoinnin vioista.
Kerromme minkälaisia ongelmia auton ilmastointilaitteen kanssa voi esiintyä, miten ratkaista ne ja, ennen kaikkea, miten estää ne ennakolta.
Miten ilmastointilaite toimii ja miksi se ei toimi
Ilmanvaihtojärjestelmän tarkoitus ei rajoitu matkustamon ilman jäähdyttämiseen, vaan ilmastointi myös puhdistaa ja kuivaa ilmaa sekä ylläpitää sen kiertoa. Auton ilmastointi eroaa kotoisesta sikäli, että sen voimanlähteenä on moottori, ja koska auto on säännöllisesti liikkeessä, ilmastointiin kohdistuu ulkoisia haittavaikutuksia. Lämpötilanvaihtelut ja jatkuva tärinä voivat johtaa ilmastoinnin yksittäisten komponenttien vaurioitumiseen.
Järjestelmän epäkuntoisuuden syiden ymmärtämiseksi on ensin ymmärrettävä sen rakenne.
Auton ilmastoinnin rakenne
Ilmastointilaitteen toiminta perustuu kylmäainekiertoon suljetussa järjestelmässä: se muuttuu nestemäisestä kaasumaiseksi ja varastoi samalla itseensä lämpöä. Auton ilmastoinnin osia ovat:
- Kompressori. Se tiivistää kylmäainekaasun niin että se voi kiertää järjestelmässä.
- Sähkömagneettinen kytkin. Se takaa kompressorin automaattisen toiminnan.
- Lauhdutin. Se jäähdyttää kylmäaineen auton liikkeestä ja tuulettimen pyörimisestä syntyvien ilmavirtausten avulla.
- Kuivain-suodatin/varaaja. Suodatin tasoittaa nestemäisen kylmäaineen virtausvaihtelut samalla kun kuivain imee siitä kosteuden.
- Paisuntaventtiili. Se annostelee kylmäainetta höyrystimeen sen kompressorinpuoleisen lämpötilan mukaisesti.
- Höyrystin. Jäähdyttää ilmaa.
Jotkin ilmastointilaitteet varustetaan aukkoputkella paisuntaventtiilin sijasta. Niiden rakenteessa yhdistyy varaaja-kuivain. Varaaja toimii kylmäainevarastona.
Yleisimmät auton ilmastointilaitteen viat
Järjestelmän osien epäpuhtaudet. Lauhduttimen olennainen epäpuhtaus aiheuttaa sen ylikuumenemisen, mikä johtaa järjestelmän ylipaineeseen. Ilmastointilaitteen toiminta on tällöin tehotonta: matkustamon ilma ei jäähdy. Jos ilmastoinnin komponentit likaantuvat, ne on syytä pestä välittömästi. Epämiellyttävän hajun leviäminen matkustamoon ilmastoinnin ollessa päällä saattaa merkitä, että sisäilman suodatin on tukkeutunut. Suodatin on kulutustavaraa ja se tulisi vaihtaa ajallaan. Yleensä auton suodattimen vaihtoa suositellaan aina 20,000 kilometrin välein. Moni autonomistaja vaihtaa sen kuitenkin useammin, aina 10 000-15 000 kilometrin välein tai noin puolivuosittain.
Järjestelmävaurio ja kylmäainevuoto. Vikaan saattaa viitata ilmastointilaitteen epäkuntoisuus ja öljyjäljet kompressorin ja muiden komponenttien pinnalla. Vaurion on voinut aiheuttaa isku, esimerkiksi kolarin johdosta, tai tiivisteiden käyttöiän päättyminen. Ongelma ratkeaa viallisten komponenttien vaihdolla ja järjestelmän täyttäminen jälleen kylmäaineella.
Kompressorin jumittuminen
Näkyvin osoitus tästä viasta on kompressorista lähtevä epätavallinen häly, öljyn jäljet osan pinnalla ja joissakin tapauksissa moottorin käynnistymättömyys. Kompressorin jumittumisen voi aiheuttaa sen kuluminen tai järjestelmän riittämätön öljymäärä. Vian sattuessa kompressori pitää vaihtaa.
Paisuntaventtiilin epätasainen toiminta. Osan vaurioituminen ilmastoinnin toimiessa näkyy matkustamon ilman ajoittaisena viilenemisenä ja ilmastoinnin satunnaisena pysähtymisenä. Vika näkyy myös höyrystimen putkien jäätymisenä. Paisuntaventtiilin vika voi aiheutua mekaanisesta vauriosta, osan virheellisestä säädöstä tai järjestelmän sisäisestä epäpuhtaudesta. Paisuntaventtiiliä ei usein voi korjata vaan se pitää vian sattuessa vaihtaa.
Viallinen lauhdutin. Seurauksena ilmastointilaite ei reagoi käynnistykseen tai pysähtyy satunnaisesti auton kulkiessa pienillä nopeuksilla. Lauhdutinvian yleisin syy on itse osan ja päälinjan epäpuhtaus. Vian sattuessa lauhdutin ja siihen liittyvät osat tulee puhdistaa viipymättä. Muussa tapauksessa lauhduttimen viallinen toiminta saattaa tuottaa järjestelmään ylipaineen.
Höyrystinvika. Veden ja epämiellyttävän hajun ilmaantuminen matkustamoon ovat merkkejä tästä viasta. Höyrystinvian syitä ovat kosteutta poistavan putken epäpuhtaus ja tukkoisuus. Putken puhdistus korjaa vian. Mikäli höyrystimessä esiintyy ruostetta se pitää vaihtaa.
HUOM! Sekä ilmastointilaitteen korjaus että täyttö vaativat erikoiskoulutusta, taitoja, työkaluja ja kulutustarvikkeita. Siksi työ suositellaan jätettäväksi vain asiantuntijalle!
Miten estää ilmastointilaitteen viat
Minkä tahansa autonosan, mukaan lukien ilmastointilaite, vika on helpompi estää ennalta kuin korjata sen satuttua. Säästääksesi korjauksissa ja taataksesi ilmastointilaitteelle mahdollisimman pitkän käyttöiän, sinun pitää seurata yksinkertaisia sääntöjä:
- Käynnistä ilmastointi säännöllisesti vuodenajasta riippumatta. Kerran tai kaksi viikossa 10-15 minuuttia kerrallaan riittää.
- Lämmitä auton matkustamo ennen ilmastoinnin käynnistystä kylminä vuodenaikoina.
- Pese ja puhalla huolellisesti kuivaksi lauhdutin auton muun pesun ohessa.
- Vaikka ilmastointilaite ei oireilisikaan, täydennä sen nesteet aina 1-2 vuoden välein.
Lopuksi
Lisätessäsi ilmastointilaitteeseen kylmäainetta ja öljyä, ja vaihtaessasi sen kuluneet osat käytä vain luotettavien valmistajien tuotteita. Tee ostokset luotettavissa verkkokaupoissa, jotka antavat tuotteilleen laatutakuun. Lisäksi ilmastointilaitteen huolto tulee tehdä auton teknisen ohjeistuksen mukaisesti. Näitä yksinkertaisia sääntöjä noudattamalla laite palvelee sinua vielä pitkään!
Hyödyllisiä videoita aiheeseen liittyen: