Sisällysluettelo
Paras plug-in-hybridi: Vertailu parhaista ladattavista hybrideistä
Plug-in-hybridi eli ladattava hybridi (PHEV) on hyvä valinta, sillä siinä yhdistyvät polttomoottoriauton ja sähköauton parhaat puolet. Plug-in-hybridissä on perinteinen bensamoottori, mutta myös sähkömoottori ja akku, joka ladataan ulkoisesta virtalähteestä. Niillä voidaan ajaa sähköllä lyhyempiä matkoja ja pidemmillä matkoilla siirtyä bensiinikäyttöön. Lataushybridit tarjoavat joustavuutta mutta vähentävät polttoaineenkulutusta ja päästöjä tavallisiin polttomoottoriautoihin verrattuna. Ne kuitenkin vaativat latausinfrastruktuuria ja sopivia auton latauskaapelin, ja ladattavat hybridit ovat laskeneista hinnoista huolimatta edelleen verrattain kalliita. Haittapuolena voi pitää myös sitä, että niiden huoltaminen on täyssähkö- tai polttomoottoriajoneuvoja monimutkaisempaa.
Oletko harkinnut lataushybridin hankkimista, mutta et ole varma, mikä olisi paras ladattava hybridi? Anna meidän auttaa – alla esittelemme seitsemän hyvää vaihtoehtoa.
KAVO PARTS Latauskaapeli
Mode 3, Latauspistoke tyyppi 2, Latauspistorasia tyyppi 2, 16A, 3,7kW, Vaiheita 1, 250V, IP55
QUANTUM ENERGY Seinään kiinnitettävä latausasema
22 kW
Kia Niro Plug-In Hybrid
Eteläkorealainen autonvalmistaja Kia esitteli Kia Niro Plug-in Hybrid -mallin ensimmäistä kertaa vuonna 2017. Kompaktin kokoinen ja viidelle henkilölle sopivalla istumapaikalla varustettu Niro Plug-in Hybrid tarjoaa arviolta 50 kilometrin sähköisen toimintasäteen ennen kuin bensiinimoottori käynnistyy. Ammattilaiset ovat luonnehtineet tätä mallia rohkeaksi ja tyylikkääksi mutta samalla vaatimattomaksi, pieneksi mutta samalla käytännölliseksi ja helppokäyttöiseksi. Niro Plug-in on Kian lataushybridimalleista edullisin. Kia on brändännyt auton crossoveriksi, mutta valitettavasti sitä ei ole saatavilla nelivetoisena.
Mitsubishi Outlander PHEV
Uusi Mitsubishi Outlander PHEV saapui Eurooppaan lokakuussa 2024. Vaikka autoa on uusittu vanhan maanosan markkinoille, se on pääpiirteittäin samanlainen kuin jo aiemmin Japanissa ja Yhdysvalloissa julkaistut Outlander-lataushybridit. Tämä katumaasturimalli perustuu Nissan Rogueen tai Nissan X-Trailiin ja kykenee ajamaan jopa 90 kilometrin matkan puhtaasti sähköisesti uuden sukupolven PHEV-järjestelmän. Autossa on kaksi sähkömoottoria, jotka saavat virtansa 20 kWh:n akusta. Konepellin alla on myös 2,4-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori. Mitsubishin mukaan tehoja löytyy yhteensä 252 hv ja kaikkien ajoon osallistuvien moottoreiden suurin vääntömomentti on 450 N·m. Se kiihtyy 0–100 km/h 10,5 sekunnissa ja sen huippunopeus on 170 km/h.
Kia Xceed Plug-In Hybrid
Kia esitteli Xceed-lataushybridin syksyllä 2019. XCeedissä on 1,6-litrainen bensiinimoottori, johon on yhdistetty sähkömoottori ja 8,9 kWh:n akku. Toisin kuin muissa hybrideissä, joissa suositaan hidasta CVT-vaihteistoa, XCeedissä käytetään kuusivaihteista kaksoiskytkin-automaattivaihteistoa. Malli on toki tehokas, mutta ei erityisen suorituskykyinen; sähkö- ja bensamoottori tuottavat yhdessä vaatimattomat 139 hv ja 265 N·m vääntöä. Kiihtyminen 0–100 km/h vie 10,4 sekuntia ja auton huippunopeus on 170 km/h. Xceed-lataushybridin hyvä puoli ovat alhaiset käyttökustannukset ja se, että tämän plug-in-hybridin pisin toimintasäde sähkökäyttöisenä on noin 60 km.
Hyundai Tucson Plug-In Hybrid
Hyundai Tucson voisi hyvin olla vertailumme paras plug-in-hybridi, sillä tämä malli on saanut kautta linjan positiivisia arvioita. Sitä on kiitelty muun muassa uniikista ulkomuodosta, kevyestä ohjauksesta, runsaista tavaratiloista, monipuolisista turvajärjestelmistä, matkustamon premiumia henkivästä laadusta sekä kaksinäyttöisestä infotainment-järjestelmästä. Malli on erittäin polttoainetehokas ja vie vain 1,18 litraa polttoainetta satasella. Toimintamatka sähkökäyttöisenä on 13,8 kWh:n akun ansiosta noin 60 km. Haittapuoli on kilpailijoita kovempi hinta. Tucson-lataushybridi on myös paitsi mallistonsa tehokkain myös kallein malli; lähtöhinta premium-varustelulla on Suomessa 49 390 €.
FEBI BILSTEIN Latauskaapeli
Latauspistorasia tyyppi 2, 32A, 5m, Vaiheita 2, 66
Celly Laturi (yleiskäyttöinen)
Celly Laturi (yleiskäyttöinen)
AKYGA Seinään kiinnitettävä latausasema
0.75 m, 11 kW, Latauspistoke tyyppi 2, Vaiheita 3, IP54, valkoinen
Ford Kuga Plug-In Hybrid
Ford Kuga -lataushybridissä yhdistyvät suorituskyky, tehokkuus ja mukavuus. Mallin keskeisiä ominaisuuksia ovat 2,5-litrainen bensiinimoottori, 14,4 kWh:n akku, joka tarjoaa jopa yli 60 kilometrin toimintamatkan, sekä useita ajotiloja, joilla polttoaineen käyttöä voi optimoida. Kugan sisätilat ovat tilavat, ja niissä on lämmitetyt istuimet ja edistyksellistä tekniikkaa, kuten tuulilasinäyttö ja langaton lataus. Automalli on kilpailukykyinen käyttökustannuksiltaan etenkin kaupunkikäytössä. Moitteita malli on joidenkin mielestä riittämättömästä tavaratilasta.
Mercedes C 300 E Plug-In Hybrid
Mercedes C 300 E on erinomainen vaihtoehto kaikille, jotka toivovat kompaktia edustusluokan lataushybridiä. Mallissa on 25,4 kWh:n akku, joka takaa pitkän, jopa yli 110 km:n toimintamatkan sähköllä. Moottorista löytyy kunnolla tehoja: 2,0-litrainen bensamoottori tarjoaa jopa yli 200 hv ja yhteiskäytössä tehoja löytyy yli 300 hv. Vääntömomentti on huikeat 550 N·m. Polttoaineenkulutus on maltillinen. C 300 E -mallin huonona puolena voisi pitää suhteellisen hidasta latausta tavallisesta auton latausasemasta (suosittelemme sen sijaan tutustumaan juuri tälle autolle sopiviin tuotteisiin, kts. Mercedes-latausasema), ajoittain erikoista jarrutustuntumaa sekä takakontin suhteellista pienuutta.
Range Rover Sport Plug-In Hybrid
Range Rover Sport -lataushybridi on tämän vertailun ylellisin auto. Tässä urheilullisessa katumaasturissa yhdistyvät vaikuttavat ulkoiset ja sisäiset design-ratkaisut, loistavat tehot sekä hienostunut ajodynamiikka suurissakin nopeuksissa. Autossa on turboahdettu 3,0-litrainen rivi-6-polttomoottori sekä sähkömoottori, joka tarjoaa noin 80 kilometrin sähköisen toimintamatkan. Eräät koeajajat ovat pitäneet yllättävänä, että bensa- ja sähkötilan välillä vaihtaminen ei ole Range Rover Sportissa kovinkaan suoraviivaista; auto asettuu oletuksena hybriditilaan eikä sähkötilan käyttöönotto kesken matkan ole mahdollista. Suomessa tämän mallin lähtöhinta on 107 598 € (syyskuu 2024).
Plug-in-hybrid-autot yleistyvät jatkossakin, ja myös tässä vertailussa mainitsemattomat lataushybridit voivat olla hintansa väärti. Suosittelemme tutustumaan esimerkiksi Mitsubishi ASX 1.6 PHEV Intense AT -malliin, joka keväällä 2024 oli Suomen halvin ladattava hybridi.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: