Sisällysluettelo
Ohjaustehostimen neste: miten valitset ja vaihdat sen
Ohjaustehostimen käyttöikänä pidetään auton koko elinkaarta. Ohjaustehostin on kuitenkin pitkäikäinen vain, jos järjestelmässä ei ole öljyvuotoja. Huonolaatuisen öljyn käyttö tai öljyn vaihtaminen liian myöhään ovat yleisimmät syyt ohjaustehostimen vioittumiseen. Lue artikkelistamme, miten vältät virheet, kun valitset ja vaihdat hydraulinesteen.
Syitä hydraulinesteen heikkenemiseen ohjaustehostimessa
Ohjaustehostimen suuri kuormitus ja äkilliset paineenalennukset johtavat öljynlaadun ennenaikaiseen heikkenemiseen. Asiantuntijamme viittaavat neljään pääsyyhyn öljyn huononemisessa.
- ylikuumeneminen;
- liian raju ohjaustehostimen käyttö (aggressiivinen ajotyyli);
- järjestelmän toimintavaurio;
- neste ei vastaa auton teknisiä vaatimuksia.
Nykyaikaisissa autoissa käytetään ohitusventtiileitä suojaamaan järjestelmän osia vaurioilta.
Milloin ohjaustehostimen neste tulisi vaihtee
Useimmat autonvalmistajat, mukaan lukien Mitsubishi, Volkswagen ja Ford, suosittelevat nesteiden vaihtoa kerran 1-2 vuodessa tai aina 100 000 kilometrin välein. Seuraavat merkit saattavat kertoa ennenaikaisen öljynvaihdon tarpeesta:
- värinvaihto, öljyn tummuminen;
- palaneen tuoksun esiintyminen;
- ohjauspyörän vastus kasvaa;
- epätavalliset äänet ohjauspyörää kääntäessä;
- nestevuoto.
Sinun pitää vaihtaa neste myös, jos pumppua tai muuta ohjaustehostimen osaa on korjattu. Alkuperäiset ominaisuutensa menettäneen tai sopimattoman öljyn käyttö voi vahingoittaa pumppua tai muita osia ja johtaa tiivisteiden ennenaikaiseen kulumiseen. Joissakin ajoneuvoissa (esim. Toyota Corolla, Subaru Impreza ja lähes kaikki Volkswagenit) tiivistettä ei voi vaihtaa. Jos se kuluu, kaikki ajoneuvon ohjauksen varaosat pitää uusia.
Miten valita ohjaustehostimen neste
Nesteitä on useita päätyyppejä:
1. Mineraali. Nämä käsittävät jalostetut öljyn ainesosat ja öljyn käyttöominaisuuksia parantavat lisäaineet. Mineraalinesteiden pääetuna on hinnan lisäksi vähäinen reagoivuus kumiosien kanssa. Niiden käyttöikä on kuitenkin lyhyt ja niillä on taipumus vaahtoutua.
2. Puolisynteettiset. Nämä koostuvat sekä mineraalisista että synteettisistä aineksista. Matalampi viskositeettiaste, vaahtoutumisen vähyys ja hyvä voitelukyky ovat niiden etuja. Puolisynteettiset nesteet kuitenkin vahingoittavat ohjaustehostimen kumiosia.
3. Synteettiset. Nämä koostuvat myös polyhydrisistä alkoholeista, polyestereistä ja pienestä määrästä erityisesti jalostettuja öljyn ainseosia. Kumitiivisteiden suojaamiseksi nesteen haittavaikutuksilta synteettisiin öljyihin lisätään erityisiä lisäaineita. Synteettiset nesteet maksavat enemmän, mutta niiden käyttöominaisuudet ovat ensiluokkaiset: vaahtoutumisen vähyys, matala viskositeetti, äärimmäisten lämpötilojen sieto ja pisin käyttöikä.
Ohjaustehostinnesteen pakkauksessa on yleensä tietoa siitä, mitä standardeja se vastaa ja mihin automerkkeihin sitä voi käyttää.
Hydraulinesteet vaihtelevat eivät vain koostumuksen ja käyttöominaisuuksien vaan myös värin osalta. Yleisimmät ovat:
1. Punainen. Näitä tuotetaan General Motors Automotive Group -standardiin ja ne tunnetaan nimellä Dexron. Niitä valmistavat konsernin lisäksi myös kolmannet osapuolet lisenssillä. Näitä nesteitä käyttävät Toyota , Nissan, Hyundai, Kia, Mazda ja General Motorsin autot.
2. Keltainen. Nämä on tarkoitettu lähinnä Mercedes-Benz -brändin autoihin. Niitä kehittää Daimler-konserni, mutta niitä valmistavat myös muut lisenssillä.
3. Vihreä. Näitä valmistaa saksalainen Pentosin-yhtiö. Niitä käytetään runsaasti Volkswagen-, Ford-, Bentley-, BMW- ja Volvo-autoissa sekä Daimler AG Groupin ajoneuvoissa.
On kuitenkin erehdys valita ohjaustehostimen öljy pelkän värin perusteella. Sama väri ei aina osoita koostumuksen yhtäläisyyttä. Esimerkiksi Dexron-nesteet voivat olla joko mineraalisia tai synteettisiä, vaikka niillä onkin sama väri. On ankarasti kiellettyä sekoittaa mineraalisia, synteettisiä ja puolisynteettisiä nesteitä keskenään.
Ohjaustehostinnesteen vaihto omin päin
Jokainen pystyy vaihtamaan itse ohjaustehostimen nesteen. Prosessi on helppo ja vie noin 30 minuuttia. Työhön tarvitaan suuri injektioruisku, tyhjennysastia vanhalle nesteelle ja suojakäsineet.
Seuraa näitä vaiheita:
- Nosta auton nokkaa tunkilla autoon ja varmista se.
- Pumppaa vanha neste säiliöstä ruiskun avulla.
- Irrota paluuletku ja aseta se etukäteen sijoitettuun astiaan. Valuta öljy.
- Kaada uusi neste järjestelmään.
- Käännä ohjauspyörää loppuun saakka joitakin kertoja.
- Tyhjennettyäsi vanhan nesteen täytä ohjaustehostimen nestesäiliö uudella säiliöön merkittyyn rajaan tai säiliön kanteen liittyvän öljyn mittatikun autoon osoittamaan kohtaan saakka. Kaada öljyä kunnes se valuu letkusta.
- Kiinnitä letku paikalleen, käynnistä moottori ja kääntele ohjauspyörää kumpaankin suuntaan.
- Täytä vielä kerran neste merkkiin saakka.
Lopuksi
Osta vain korkealaatuista ohjaustehostimen öljyä, ota aina huomioon autosi tekniset vaatimukset, äläkä lyö laimin öljynvaihtosuositusta. Rauhallinen ajotapa, oikea-aikainen nesteiden vaihto ja valintaohjeiden noudattaminen takaavat ohjaustehostimen pitkäaikaisen ja luotettavan toiminnan.
Hyödyllinen video aiheeseen liittyen:
Ohjaustehostinnesteen vaihto
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet:
- Volvo V70 ohjaustehostimen öljy
- Ohjaustehostimen öljy Mercedes Benz
- Saab 9-3 ohjaustehostimen öljy
- Opel Vectra C ohjaustehostimen öljy
- Peugeot 406 ohjaustehostimen öljy