Sisällysluettelo
Kuinka palauttaa ajovalojen intensiteetti
Uudet ajovalot antavat melkein aina kirkkaan valon. Kuitenkin ajan kuluessa monet kuskit huomaavat, että edessä oleva tie on huonommin valaistu, kuin ennen, silmät väsyvät nopeammin yöllä, ja liikennetilanteen huomiointi vaatii huomattavasti enemmän valppautta. Kerromme sinulle nyt, miksi tämä käy, kuinka korjata ongelma, ja mikä voi pahentaa sitä.
7 yksinkertaista vaihetta ongelman selvittämiseen
- Ajovalojen puhdistaminen. Likaiset valot valaisevat tietä erittäin huonosti. Kun ne ovat erittäin likaisia, näkyvyys voi huomattavasti heikentyä. Itseasiassa kuski näkee vain 10% siitä, mitä auton edessä tapahtuu.
Valojen pesemiseen tulee käyttää pehmeää liinaa tai pesusientä. Varmista, että ne ovat puhtaita: lian ja hiekan päästessä käsiteltävälle pinnalle voi tapahtua hioutumista ja naarmuuntumista. Käytä pesuaineena auton shampoota.
Hyönteisten ja bitumitahrojen poistaminen voi tapahtua erikoispesuaineilla. Orgaaniset epäpuhtaudet ovat hyvin itsepintaisia, joten ne kannattaa poistaa heti niiden ilmestyttyä.
Vinkki AutoDoc:ilta: älä ikinä puhdista ajovalojen linssejä kuivalla liinalla: tämä voi aiheuttaa naarmuja niiden pinnalle.
- Ajovalojen kiillotus. Uusilla ajovaloilla on erikoispinnoite, joka suojaa linssiä mekaaniselta vahingolta ja UV-säteilyltä. Ajan myötä se kuluu, mikrohalkeamia ja naarmuja ilmestyy ajovalon pinnalle, linssistä tulee sumuinen ja keltainen. Tämä ongelma voidaan korjata käyttämällä erityistä ajovalon palautussarjaa linssien kiillotukseen. Ne koostuvat usein eri karkeuden hiekkapapereista, kiillotuspyörästä ja tahnasta.
Kiillotus tehdään useassa eri vaihteessa. Ajovalon ympärillä oleva auton kori tulisi peittää maalarinteipillä, jotta maalipinta ei vahingoittuisi. Vielä parempi idea on purkaa ajovalo kokonaan. Se tulisi sitten puhdistaa maa-aineesta ja rasvapuhdistaa. Tämän jälkeen pinta tulee kiillottaa karkealla hiekkapaperilla, joka on kastettu veteen, yhtenäisyyttä varten. Käy se sitten läpi hienommalla hiekkapaperilla ja jatka kiillotuksen viimeistely. Jälkimmäinen on paras tehdä hiomakoneella: tämä tulee takaamaan nopeutta ja korkeampaa laatua.
Vinkki AutoDoc:ilta: Huomaa, että kiillotuksen aikana tehtaalla laitettu suojakerros tuhoutuu kokonaan. Sinun tulee toistaa tämä kerran kuukaudessa. Pidempää tulosta varten suosittelemme, että peität ajovalot erityisellä autolakalla jälkeenpäin.
- Lamppujen vaihto. Xenon lamput heikkenevät ajan kuluessa. Halogeenilamppujen pinnalle kerääntyy palanutta sakkaa huonon asennuksen tapauksessa. Jos huomasit, että ajovalojen intensiteetti väheni, yritä muistaa, milloin vaihdoit lamput viimeksi. Yleensä standardihehkulamppujen käyttöikä on 500 tuntia, halogeenilamppujen 1500, xenonlamppujen 3000 ja LED lamppujen yli 10,000 tuntia.
Vinkki AutoDoc:ilta: Vaihtaessasi halogeenilamppuja, älä koske niiden lasiin paljailla käsillä. Rasvaiset täplät ilmestyvät pinnalle hyvin nopeasti, ja ne muuttuvat hiilisakaksi. Taataksesi tasaisen tien valaistuksen xenonlampuissa, vaihda ne pareissa.
- Huohottimien puhdistaminen. Niiden toiminto on päästää ilmaa sisään ja ulos ajovaloista tasoittaakseen sisäisen paineen ympäristön paineeseen. Jos venttiilit ovat tukossa, kondensaattia muodostuu ajovalojen kotelon sisälle, joka johtaa linssin huuruuntumiseen ja näkyvyyden heikkenemiseen.
Vinkki AutoDoc:ilta: Jos valot huuruuntuvat, on suositeltavaa tarkistaa tiivisteiden kunto, ja se, sopivatko takasuojat koteloon tiukasti.
- Syöttöjännitteen palauttaminen. Huonolaatuinen auton johtojen korjaaminen, ruostuneet navat, vaihtovirtageneraattorin tai akun vika johtavat siihen, että lampunpistokkeeseen tulee pienempi jännite. Se ei ole yleensä tarpeeksi hyvän valaistuksen takaamiseen. Täten on välttämätöntä vaihtaa vanhat ja kuluneet kaapelit ajallaan, ja käyttää erityistä ei-johtavaa rasvaa napojen suojaamiseen ulkoiselta altistumiselta.
Vinkki AutoDoc:ilta: Jos mahdollista, suosi johtoja, jotka ovat silikonisuojassa. Ne kestävät paremmin lämmölle altistumista, ovat resistantteja mekaaniselle vahingolle, aggressiivisille kemikaaleille ja lämpötilan vaihteluille. Niiden piirteinä on alhainen syttyvyys.
- Heijastimen maalaaminen. Erityisen kromimaalin avulla voit palauttaa heijastimen loisteen ja poistaa sen tummumisen. Tehdäksesi tämän, sinun tulisi purkaa ajovalo, hioa heijastin hiekkapaperilla poistaen kokonaan kromikerroksen, poistaa rasva pinnalta, laittaa kerros primeriä muoviin, ja sitten suihkuttaa kaksi kerrosta maalia pinnalle.
Vinkki AutoDoc:ilta: Älä käytä maalia haljenneen heijastimen korjaamiseen. Huomattavan vahingon yhteydessä tämä elementti tulisi vaihtaa heti: se ei tule kestämään kauaa.
- Ajovalojen säteen säätäminen. On suositeltavaa tehdä se keskimääräisesti kerran vuodessa, sekä jokaisen lamppujen vaihtamisen jälkeen, uusien vanteiden tai renkaiden asentamisen jälkeen, tai minkä tahansa auton korin etuosan korjauksen jälkeen. Sitä varten sinun tarvitsee pysäköidä auto tasaiselle vaakasuoralle pinnalle tarkasti kohtisuoraan seinää kohti. Tee sitten tarvittavat merkinnät seinään. Järjestystä varten, jossa linjat tulisi piirtää, niiden ja auton ja seinän välistä matkaa varten, katso auton käyttöohje, sillä vaatimukset jokaista tiettyä auton mallia varten voivat vaihdella.
Vinkki AutoDoc:ilta: Älä unohda valmistaa autoa tätä toimenpidettä varten. Tarkista rengaspaine: sen tulee vastata määrättyä arvoa. Täytä polttoainetankki osaksi tai kokonaan. Yritä simuloida päivittäistä kuormitusta jousitukselle: jos ajat usein yksin, pyydä ihmistä istumaan etupenkille, jolla on samanlainen kehon rakenne, kuin sinulla. Voit myös asettaa minkä tahansa painoasi vastaavan kuormituksen kuskin penkille. Jos autossasi on usein matkustajia, tulet tarvitsemaan lisää avustajia.
3 virhettä ajovalojen voimakkuuden lisäämistä yritettäessä
- Standardihalogeenilamppujen vaihtaminen kaasupurkauslamppuihin. Tällainen toimenpide ei ole vain tehoton, mutta myös laiton useimmissa maissa. Xenon lamput halogeeniajovaloissa voivat häikäistä vastaantulevia kuskeja, ja aiheuttaa nopean heijastimen tummumisen. Lisäksi ne ovat hyvin saasteherkkiä: niitä käytettäessä pesuaineen ja itsevakaavan järjestelmän saatavuus ovat välttämättömiä.
- Tehokkaampien lamppujen asentaminen, kuin ajoneuvon standardilamppujen. Riippumatta valon intensiteetin näennäisestä parannuksesta, tällainen ratkaisu voi johtaa heijastimen tummumiseen ja irtoamiseen, linssin ja johtojen sulamiseen. Loppujen lopuksi, kaikki tämä johtaa kalliiseen ajovalojen vaihtamiseen.
- Ajovalojen yhdistäminen akkuun lisäreleen kautta. Tällainen tuunaus mahdollistaa jännitteen lisäämisen valonlähteen pohjassa 13.5-14V, jolla on myönteinen vaikutus valon voimakkuuteen. Kuitenkin mitkä tahansa muutokset auton sähköjärjestelmässä, joita auton valmistaja ei hyväksy, ovat vaarallisia ja täten eivät hyväksyttäviä.
Johtopäätös:
Ajoturvallisuus ja mukavuus riippuvat suurilta osin ajovalojen voimakkuudesta. Täten jokainen autonomistaja on velvollinen seuraamaan niiden kuntoa. Tämä ei ole vaikeaa. Sinun tulee vain noudattaa valmistajan suosituksia liittyen auton yksiköihin ja kokoonpanojen ylläpidon aikatauluun, välttää valaistusvarusteiden rakenteen muuttamista, noudattaa neuvojamme ja ostaa korkealaatuisia komponentteja, työkaluja, tarvikkeita ja autokemikaaleja AUTODOC:ilta.
Hyödyllinen video aiheeseen liittyen: