Sisällysluettelo
Kuinka ajaa turvallisesti sateessa
Tieliikenneonnettomuuden riski sateessa lisääntyy keskimääräisesti 30 - 40 %. Kerromme sinulle nyt, mitä sinun tulisi varoa eniten, ja kuinka sateisella säällä voi ajaa turvallisesti ilman ongelmia.
4 kuskia vaanivaa vaaraa
- Liukas tien pinta. Renkaan pitokerroin märällä asfaltilla on 1.5 - 2 kertaa pienempi, kuin kuivalla asfaltilla. Etenkin ensimmäiset sadepisarat ovat vaarallisia. Pudotessaan maahan ne saavat tiepölyn irtoamaan tieltä, joka koostuu öljystä, polttoaineista, muoveista, kumipartikkeleista ja muista aineista, jotka sekoittuvat ja luovat ohuen, mutta erittäin liukkaan kalvon tien pinnalle. Jarrutusmatka lisääntyy 5 - 10 kertaisesti.
- Vesiliirto. Ajettaessa märällä pinnalla korkeissa nopeuksissa ei ole tarpeeksi aikaa siihen, että vesi poistuisi renkaiden alta. Vesipehmuste muodostuu kulutuspinnan ja tien pinnan väliin, pito asfalttiin menetetään täydellisesti ja autosta tulee kontrolloimaton.
- Huono näkyvyys. Tienäkyvyys huononee huomattavasti raskaan sateen aikana. Objektien ulkoreunat ovat huomaamattomia, pyyhkijät eivät kykene veden poistamiseen tuulilasilta ajoissa. Ikkunat sumuttuvat korkean kosteustason takia. Kaikki tämä tekee esteen näkemisestä vaikeampaa, mutta myös toimii häiriötekijänä.
- Väsyneisyys. Väsyneisyys sateisella säällä johtuu ympäristön paineen vähenemisestä, joka vaikuttaa ihmiskehoon verenpaineen ja sydämen syketiheyden vähenemisellä. Tuloksena vähemmän happea viedään aivoihin, joka aiheuttaa väsyneisyyttä. Kuskin reaktionopeus heikkenee, jonka takia on vaarallista jatkaa ajamista tällaisessa tilassa.
Mitä tulisi tarkastaa ennen sadekautta
- Renkaat. Minimaalinen sallittu kulutuspinnan syvyys on 1.6 mm. Ammattilaisautokoulun opettaja Dafydd Williams Mercedes-Benz World laitoksella suosittelee renkaiden vaihtamista, kun kulutuspinnan syvyys saavuttaa 2 mm. Rengasvalmistaja Continental ei myöskään suosittele äärimmäisten arvojen odottamista. Yhtiön asiantuntijoiden mukaan uudet renkaat tulisi asentaa saavutettaessa 3 mm kesärenkaissa, ja 4 mm talvirenkaissa. Kulunut kulutuspinta voidaan huomata sivuttaisuurteiden vähentyneen syvyyden perusteella ja kosketuspinnalta vettä poistavien urien vähentyneen syvyyden perusteella.
Jos sateet ovat yleisiä alueellasi, valitse saderenkaat. Niillä on matala profiili ja erityinen kulutuspinnan kuvio, joka on mukautunut vastaaviin tien olosuhteisiin. - Tuulilasinpyyhkijät ja pesurit. On suositeltavaa vaihtaa tuulilasinpyyhkijöiden terät kaksi kertaa vuodessa. Ensimmäiseksi sinun tulisi kuitenkin ottaa huomioon puhdistuksen laatu. Jos tuulilasinpyyhkijöiden käytön yhteydessä löytyy läiskiä, tahroja, ja puhdistautumattomia kohtia pinnalla, komponentit tulisi vaihtaa. Sateisena päivänä niiden virheistä voi tulla kohtalokkaita.
Pesunestesäiliön tulisi sisältää tarpeeksi pesunestettä kuivan lian poistamiseen ikkunoista. - Jarrujärjestelmä. Se vaatii tasaisia tarkistuksia. Jotkin viat, kuten tarttunut jarrusatula, ovat etenkin vaarallisia märällä tiellä, sillä ne voivat aiheuttaa vesiliirtoa. Jarrupalojen kuluminen, joka johtaa heikentyneeseen jarrutustehokkuuteen, tulee vieläkin vaarallisemmaksi jarrutusmatkan lisääntyneisyyden suhteen märällä asfaltilla.
- Ajovalot. Jotkut valoyksikköjen viat voivat näyttää itsensä vain korkean kosteuden olosuhteissa. Esimerkiksi huono ajovalojen tiukkuus johtaa veden pääsemisen sen kotelon sisälle, ja voi johtaa polttimoiden palamiseen ja jopa oikosulkuun. Veden kondensaatio ajovalojen heijastimeen heikentää valon laatua. Lisäksi ilmastointiaukkojen tukkiutuminen johtaa usein ajovalojen sumuttumiseen.
- Ilmansuodatin. Sen tukkiutuminen aiheuttaa ilmavirran nopeuden vähenemistä ilmastointijärjestelmässä. Tuloksena ylimääräistä kosteutta pysyy autossa, ja se näyttää itsensä ikkunoiden sumuttumisena, joka on etenkin huomattavaa sateisella säällä. Tämän takia on suositeltavaa vaihtaa komponentti ainakin kerran vuodessa.
11 sääntöä sateessa ajamiseen, joista tulisi tulla tapoja
- Hidasta jo ensimmäisten sadepisaroiden pudotessa: tie on kaikista liukkaimmillaan silloin.
- Ajaessasi sateessa auton nopeuden ei tulisi ylittää 50 km/h. Sitä nopeampi ajaminen voi aiheuttaa ajoneuvon hallinnan menettämisen. Lisäksi auton pysäyttämisestä tulee vaikeampaa.
- Aloita jarruttaminen etukäteen. Tämä mahdollistaa pysähtymisen ajoissa, sekä muiden kuskien auttamisen tilanteen ymmärtämiseen ja täten nopeuden vähentämiseen. Ohjatessa sinun tulisi hidastaa ennen kulmia. Yritä jarruttaa ja kiihdyttää vakaasti. Nopeat liikkeet voivat aiheuttaa vesiliirtoa ja hallinnan menettämistä. Pidä turvallinen välimatka edessä ajavaan autoon.
- Jos jarrupalat ovat märkiä, kuivaa ne. Tätä varten sinun tulisi ajaa jonkun aikaa painaen kevyesti jarrupoljinta useaan kertaan: komponenttien pinta lämpenee ja ylimääräinen vesi haihtuu.
- Laita ajovalot päälle: sivuvalot eivät ole yleensä sateessa tarpeeksi ajoneuvon tunnistamiseen. On suositeltavaa käyttää sumuvaloja vain, jos et näe yli 100 m päähän tiellä.
- Yritä olla ajamatta heti kuorma-autojen ja bussien jälkeen. Niiden renkaiden alta lentää paljon likaa.
- Kuivaa ikkunat. Tätä varten sinun tulisi laittaa sumunpoistaja päälle tai käyttää ilmastointilaitetta. Se tulee vähentämään ilmankosteutta muutamassa minuutissa. Myös erikoiskemikaalit tulevat auttamaan näkyvyyden parantamisessa, kuten sadetta ja sumua estävät aineet. Ensimmäisiä tulisi käyttää vain ikkunoiden ulkopinnalle: se muodostaa vettä ja likaa hylkivän esteen. Toista käytetään matkustamossa; se pitää veden ikkunan pinnalla kaikista ohuimpana selkeänä kerroksena ja ehkäisee pisaroiden muodostumista, jotka haittaavat näkyvyyttä.
- Hidasta ennen lammikoita. Vaara voi piillä veden alla. Lisäksi vesiliirtoa tapahtuu useammin ajettaessa lammikoiden läpi.
- Jos sade on raskasta, pysäköi auto tien sivuun odottaaksesi. Varmista, että laitat varoitusvalot päälle, jotta muut tien käyttäjät huomaisivat sinut.
- Pysy valppaana. Jalankulkijat voivat ylittää tien niille tarkoittamattomista kohdista, paetakseen sadetta. Sinun tulisi myös varoa muita vähemmän huomioivia kuskeja.
- Vältä väsyneenä ajamista. Jos reissua ei voi viivyttää, vie auto ulos aika ajoin ja tee harjoituksia. Huomasitko, että et muista ajamiasi kilometrejäsi, tai kaistalinjan tai tien reunojen ylittämistä alitajuntaisesti, olet alkanut haukottelemaan enemmän ja sinulla on vaikeuksia pitää päätäsi normaalissa asennossa tai kiinnittää huomiota silmiisi? Mene heti tien sivuun ja pysähdy. Jopa 15 minuutin uni voi pelastaa tilanteen. Jos sinun tarvitsee mennä usein pitkiä matkoja, sinun tulisi asentaa kuskin väsyneisyyttä mittaava järjestelmä autoosi. Se analysoi tämän hetkistä tilannetta käyttäen monia tietoja, kuten pupillin kokoa ja sen muutoksia, sekä päästää varoitussignaalin.
Johtopäätös
Turvallinen ajaminen sateella riippuu paljon auton teknisestä kunnosta ja kuskin taidoista. Kulutuselementtien vaihtaminen ja auton järjestelmien diagnostiikka, sekä rauhallinen ajotyyli ovat kaikki tärkeitä. Noudata suosituksiamme; osta vain korkealaatuisia varaosia autollesi ja tulet tuntemaan olosi turvalliseksi riippumatta säästä.