Sisällysluettelo
Auton tärinän syyt
Tärisevä, vatkaava tai tutiseva auto on todellinen maanvaiva lukuisille autokuskeille. Se on yksi kaikista yleisimmistä ongelmista, joka todella ottaa päähän. Tutina voi tuntua penkissä, ratissa tai koko autossa. Tähän ongelmaan voi olla lukuisia eri syitä. Kyseessä voi olla yksinkertaisesti vain epätasainen tienpinta tai kuluneet renkaat. Vakavampi ongelman aiheuttaja voi löytyä moottorista. Seuraavaksi paneudumme tarkemmin siihen, miksi auto oikein tärisee.
Ovatko renkaat ja pyörät kunnossa?
Jopa pienet epäkohdat voivat saada autosi tärisemään ja tutisemaan. Yleisimpiä syitä tähän ovat kuluneet ja vanhat renkaat tai vanteet. Renkaat ovat ainoa osa, joka on kosketuksessa tienpintaan, joten ne ovat yleisin ja ilmiselvin syy auton liialliselle tärinälle. Lisäksi niihin kohdistuu valtavasti renkaita heikentäviä iskuja, mikä voi lyhentää renkaiden käyttöikää merkittävästi.
Myös väärin tasapainotetut tai vaurioituneet renkaat voivat olla syynä tärinään. Epätasapainoisista ja väärin tasapainotetuista renkaista johtuvan tärinän huomaa erittäin selvästi etenkin silloin, kun nopeus on suuri – renkaan pyörimisnopeuden kasvaessa myös väärin tasapainotetuista renkaista johtuva vaikutus kasvaa, ja tämä tuntuu tärinänä autossa. Joskus voi olla myös niin, että väärin tasapainotetuista renkaista johtuvan tärinän huomaa vain jossain tietyssä nopeudessa, ja kun nopeus kasvaa tai laskee, tärinäkin loppuu.
Jos pyörät ovat kuitenkin näennäisesti tasapainossa, mutta tärinä jatkuu, kannattaa tarkistaa, onko pyörän kuviointi tai runko vaurioitunut. Kuluneen kuviopinnan tai rungon vuoksi rengas ei välttämättä ole pyöreä, jolloin auto tärisee ajettaessa. Tämän voi yleensä havaita silmämääräisesti. On myös hyvä muistaa, että renkaassa voi olla vika jo uutena etenkin silloin, jos kyseessä on halvemmat renkaat. Tällöin renkaat kannattaa vaihtaa parempiin. Jos renkaiden vaihto ei kuitenkaan auta, kannattaa vikaa lähteä etsimään vanteista. Vanteissa voi olla jostain iskusta aiheutunut kolhu, jolloin ne eivät ole tasaiset.
Jarruista ja akseleista johtuvat tärinäongelmat
Yksi mahdollinen syy tärinälle on jarruongelmat. Jos tärinä muuttuu aina vain kovemmaksi, kun jarrutat, on selvää, mistä vikaa kannattaa lähteä etsimään. Vääntynyt jarrun roottori voi aiheuttaa tämän päänvaivan. Kun painat jarrua, jarrupalat ja jarrusatulat painautuvat roottoriin. Jos roottorin pinta on epätasainen kulumisen tai korroosion takia, kosketus roottoriin on epätasainen ja auto alkaa täristä.
Jarrut saattavat toimia myös vain toiselta puolelta, jolloin jarrulevy vääntyy tai menee kieroon. Jos ostat halvat jarrulevyt, niiden pinta voi vaikuttaa hyvältä, mutta hetken käytön jälkeen pinnan alta paljastaa huonosti karkaistu materiaali, joka ei kestä jarrutuksesta aiheutunutta lämpöä ja vääntyy.
Jarrujen roottoreiden lisäksi myös akselit voivat olla syynä tärinään. Kolareita ja vahinkoja sattuu, jolloin esimerkiksi akselit voivat taipua niihin kohdistuneen iskun vuoksi. Sinun on tarkistettava myös vetonivelet ja akselin suojakumit. Jos suojakumit ovat repeytyneet, ne päästävät lian sisälle, mikä vaurioittaa niveliä ja aiheuttaa näin tärinää.
Moottorista ja ohjauksen osista johtuva tärinä
Akselin ongelmat eivät ole ainoa syy, joka aiheuttaa auton tärinää kiihdytettäessä. Huonot moottorin tukikumit voivat olla syypäitä myös. Niiden päätarkoituksena on pitää moottori paikoillaan niin, että se ei heilu. Tukikumi vaimentaa siis tärinää. Jos suojakumit kuitenkin repeytyvät tai kuivuvat, ne eivät toimi enää kunnolla. Kulunut metalli ei myöskään takaa kunnon otetta moottorista.
Jos tärinä tulee nokkapellin alta, kyseessä voi valitettavasti olla moottorivika. Kaikista yleisin vika on moottorin katkominen, eli sytytykseen liittyvät ongelmat, jotka voivat johtua lukuisista eri asioista, kuten huonolaatuisesta polttoaineesta, huonoista sytytystulpista tai tukkeutuneista suodattimista. Kojelautaan syntyy tässä tapauksessa merkkivalo.
Joskus tunnet tärinän ohjauspyörässä ja saatat huomata, että vaste on puutteellinen. Tässä tapauksessa on yleensä hyvä tarkistaa ohjaustehostin ja ohjauksen osat. Otathan huomioon, että tällöin tärinä tuntuu yleensä rattia käännettäessä, vaikka auto olisi parkissa. Toinen merkki, joka viittaa huonoihin ohjauksen osiin, on epätasaisesti kuluneet renkaat, mikä voi johtua esimerkiksi kuluneista ohjaustangon päistä.
Mitä kannattaa tehdä, jos auto tärisee?
Ihan ensimmäisenä sinun on löydettävä tärinän aiheuttaja. Silmämääräinen tarkastus on kätevä keino. Tarkista renkaat, ja jos ne ovat kuluneet tai pyörivät epätasaisesti, ne on vaihdettava. Myös rengaspaine kannattaa tarkistaa. Jos paine on liian matalalla, käytä pumppua varmistaaksesi, että niissä on oikea paine.
Jos renkaat ovat kunnossa, kannattaa pyörä tarkistaa. Kuraa ja likaa jää pyöriin jumiin, mikä vaikuttaa niiden tasapainoon. Jos huomaat niissä likaa, sinun täytyy vain pyyhkiä se pois. Jos tämä ei auta, on viisainta kääntyä automekaanikon puoleen. Erikoisvälineidensä avulla mekaanikot tarkistavat renkaiden tasapainon ja tasapainottavat ne esimerkiksi lisäämällä niihin rengaspainoja. Vaurioituneet ja vääntyneet renkaat on yleensä vaihdettava uusiin.
Puhki kuluneet roottorit aiheuttavat todennäköisesti tärinää, kun autolla jarrutetaan. Jos roottorit eivät ole pahasti vaurioituneet, ne voidaan puhdistaa ja viimeistellä uudelleen. Mutta muutoin niiden vaihtaminen on ainoa vaihtoehto. Jarrusatulat ja jarrupalat on myös tarkistettava, ja lisäksi kannattaa tarkistaa, että kaikki osat on voideltu kunnolla.
Jos epäilet, että ongelma on taka-akseleissa, tarkista ne läpikotaisin ja kiinnitä erityistä huomiota vetoniveliin ja suojakumeihin. Varmista, että siellä ei ole jälkiä vuotaneesta voiteluaineesta ja että kaikki kiinnikkeet on kunnolla kiinni. Jos huomaat vapaata liikettä nivelissä tai suojakumit ovat repeytyneet, sinun on vietävä auto korjaamolle tarkistukseen, sillä voi olla tarpeen vaihtaa joitakin osia. Auto kannattaa viedä korjaamolle tarkistukseen myös silloin, kun auto tärisee käännyttäessä ja kun ratti vapisee. Jos huomaat, että ohjaustehostimen nestettä valuu ulos, on tärkeää viedä auto korjaamolle.
Huonot moottorin tukikumit on melko helppo diagnosoida. Jos autossasi on huonot tukikumit, se tärisee kiihdytettäessä. Moottorin pieni liikehdintä ei ole vaarallista, mutta isot heilahdukset ovat merkki siitä, että moottorin tukikumit on vaihdettava.
Jos tärinä johtuu moottorin katkomisesta, sinun kannattaa varmistaa, että käyttämäsi polttoaine on hyvälaatuista. Huonolaatuinen polttoaine voi tukkia polttoainesuodattimen, jolloin lopputuloksena on laiha ilma-polttoaineseos. Sinun olisikin puhdistettava myös ilmansuodatin. Katkominen voi johtua myös huonoista sytytystulpista. Huolehdithan siis, että vaihdat ne valmistajan ilmoittamien vaihtoaikojen puitteissa.
Nämä ovat yleisimmät syyt sille, miksi autosi tärisee. Mutta olipa syy mikä hyvänsä, on aina järkevää viedä auto ammattilaiselle tarkistukseen. Kun auton ongelmat diagnosoidaan hyvissä ajoin, vältät suuremmat viat ja suuremmat korjauskulut.