Sisällysluettelo
5w30 vai 5w40: kumpi moottoriöljy on parempikäyttöistä talvella
Voitelujärjestelmän suorituskyky vaikuttaa suoraan moottorin käyttöikään. Tämän takia monet kuskit miettivät, kumpi öljyn viskositeetti olisi parempaa taatakseen täydellisen luotettavan moottorin suojan ennen talvea. Tässä katselemme kahden suosituimman öljytyypin ominaisuuksia: 5w30 ja 5w40, löytääksemme kumpi niistä on parempikäyttöistä kylmää kautta varten.
Mitä merkinnät tarkoittavat
Jopa huomattavassa pakkasessa talvelle tarkoitettujen öljyjen tulisi säilyttää niiden tarpeellisen juoksevuuden kylmää moottorin voitelua varten. numerot ennen kirjainta W osoittavat lämpötilan, jossa öljypumppu voi toimia virheettömästi, ja kampiakselia voidaan kääntää tarpeeksi suurella väännöllä moottorin käynnistykseen. Kirjain W osoittaa siihen, että voiteluainetta voidaan käyttää kylmällä kaudella. Sen jälkeen tulevat numerot osoittavat korkean lämpötilan ominaisuuksia, joita määrittää kinemaattisen viskositeetin ylä- ja alarajat 100 celsiusasteessa, sekä dynaaminen viskositeetti 150 celsiusasteessa ja 106 s−1 leikkausnopeus.
Valmistajat käyttävät useita lisäaineita öljyissä tehdäkseen yleiskäyttöisiä tuotteita laajalla lämpötila-alalla. Nämä lisäaineet vähentävät viskositeetin riippumista lämpötilasta, mutta voivat vaikuttaa muihin voiteluaineen ominaisuuksiin.
5w30 ja 5w40 öljyjen ominaispiirteitä
Näiden voiteluaineiden matalan lämpötilan ominaispiirteet ovat samoja. Molemmat tuotteet ylläpitävät -30 celsiusasteessa moottorin käynnistykseen vaaditun optimaalisen viskositeetin, sekä juoksevuuden jopa -35 celsiusasteessa. Niiden korkean lämpötilan ominaisuudet eroavat. 5w30 kinemaattinen viskositeetti vaihtelee 9.3–12.5 mm2/s alalla; dynaaminen viskositeetti on 2.9 mPas. 5w40 suhteen nämä arvot ovat 12.5–16.3 mm2/s ja 3.5 mPas vastaavasti.
Kummallakin näistä tuotteista on etunsa ja haittansa. Esimerkiksi 5w40 voiteluaine luo paksumman ja vahvemman öljykalvon, tiivistää välejä täydellisestä, on tarkoitettu huomattavalle kuormitukselle, jonka takia sitä käytetään usein erittäin tehokkaissa urheiluautoissa. Korkean käynnistysvastuksen takia se voi kuitenkin vaikuttaa moottorin dynamiikkaan. Lisäksi mitä laajempi voiteluaineen lämpötilan ala on, sitä lyhyempi sen käyttöikä on.
Samaan aikaan 5w30 voiteluaineella on korkeampi pumpattavuus voitelujärjestelmän läpi. Se puhdistaa moottorin osia tehokkaammin osallistuen niiden jäähdyttämiseen ja polttoainetaloudellisuuteen. Mutta jos välit kitkapareissa suurenevat, vuotoja voi tapahtua tällaista öljyä käytettäessä.
3 päävinkkiä valitsemiseen
- Jos käytät ajoneuvoasi kaupunkiolosuhteissa, istut usein ruuhkissa, ajat korkeissa nopeuksissa ja autosi on vanha, osta 5w40 viskositeetin öljyä. Jos suosit rauhallista ajoa, ja polttoaineen taloudellisuus ja ympäristöystävällisyys ovat tärkeitä sinulle - valitse tuote 5w30 merkinnällä.
- Viskositeetin lisäksi seuraavat parametrit tulisi ottaa huomioon valitessa voiteluainetta:
- Öljypohjan koostumus. Joissain moottoreissa vain synteettiset öljyt ovat sopivia ja toisissa vain mineraaliöljyt.
- API ja ACEA luokitukset. Jopa tuotteet samalla SAE viskositeettiluokituksella voivat vaihdella lisäaineiden määrän perusteella, tuhkasisällön ja muiden parametrien perusteella. Kaikki nämä eroavaisuudet otetaan huomioon näissä luokitusjärjestelmissä.
- Huomaa, että 5w30 öljyn korvaaminen 5w40 öljyllä, sekä toisin päin, on vain mahdollista, jos ajoneuvon valmistaja sallii sen. Muuten moottori voi ennenaikaisesti vioittua.
Miksi moottoriöljyn hyväksyntä auton valmistajan toimesta on niin tärkeää
Öljyn viskositeetti on itseasiassa melko suhteellinen parametri. Moottorin käytön aikana sen lämpötila vaihtuu koko ajan. Täten voiteluaineen viskositeetti ja öljykalvon paksuus ovat joko suurenevia tai väheneviä. Moottoria suunniteltaessa valmistajat laskevat tarkasta moottoriöljyn ominaisuuksien dynamiikat, valiten sopivan tuotteen vastaten kaikkien moottorin käytön tilojen vaatimuksia.
Esimerkiksi moottorin käynnistyksessä öljykalvon paksuus on paljon korkeampi, kuin silloin, kun moottori saavuttaa työlämpötilan. Tämän takia koskevien osien välinen kitka suurenee. Tämä edistää nopeampaa moottorin lämpenemistä. Kun lämpötila suurenee, öljyn viskositeetti alenee, jonka takia kitkavoima ja kuormitus moottoriin vähenevät myös.
Jos öljyn viskositeetti ylittää valmistajan antaman arvon, moottori kuormittuu huomattavasti käynnistyksen aikana. Se on vaarallista etenkin nopeassa kierrosluvun kasvussa, kun leikkausnopeus suurenee terävästi, mutta viskositeetti ei vastaa sen hetkistä lämpötilaa, joka voi johtaa moottorin ylikuumenemiseen. Lisäksi kokoaikainen käyttö ylimääräisessä kuormituksessa vaikuttaa sen käyttöikään. Lisäksi jatkuvan ylikuumenemisen takia voiteluaine hapettuu nopeammin.
Vähentynyt viskositeetti ei ole yhtään vähemmän vaarallinen. Kitkaparit kuluvat huomattavasti nopeammin riittämättömän kestävän öljykalvon takia. Korkeissa kierrosluvuissa öljyn puute voi aiheuttaa moottorivian. Voiteluaine itse palaa nopeammin loppuun.
Johtopäätös
Voiteluaineet tulisi aina valita ottaen huomioon auton valmistajan tekniset suositukset. Jos se antaa käyttää eri viskositeettien öljyjä, sitten voit suosia sitä tuotetta, joka vastaa parhaiten ajoneuvon käytön olosuhteita, sekä sen kokoonpanojen ja yksikköjen kuntoa. Lisäksi viskositeetin huomioon ottaminen ei ole vain tarvittavaa: öljypohjan koostumus ja sen API ja ACEA luokitus ovat myös tärkeitä. Valitse öljy ilman kiirettä, osta se AUTODOC verkkokaupasta ja autosi moottori tulee olemaan luotettavasti suojattuna kylmällä kaudella.
Hyödyllinen video aiheeseen liittyen: