Moottori autovaraosat

Asennussarja, turboahdin
EGR-moduuli
Hammaspyörä, kampiakseli
Hammaspyörä, nokka-akseli
Huohotin
Imusarja
Imusarjan tiivisteet
Imuventtiili
Jakoketjun kiristin
Käyttöhihna
Kaasuvaijeri
Kampiakseli
Kampiakselin hihnapyörä
Kampiakselin levyt
Kampiakselin tiiviste
Kampikammion tiiviste
Kannentiiviste
Kierretulppa öljypohja
Kiertokangen hela
Kiertokangen laakeri
Kiertokangen pultti
Kiertokanki
Kumityyny
Liukuohjain
Lukitustappi
Männänrenkaat
Mäntä
Moniurahihna
Moottorielektroniikka
Moottorin työkalut
Nokka akseli
Nokka akselin tiiviste
Nokka-akselin ajoitussäädin
Nokka-akselin laakeri
Öljykorkki ja tiiviste
Öljyn imuputki
Öljyn lämpötila anturi
Öljynpaineanturi
Öljypohja
Öljypohjan tiiviste
Öljypumppu
Öljypumpun tiiviste
Öljytikku
Ohivirtausventtiili, ahdin
Painemuunnin
Pakoventtiili
Runkolaakeri
Ruuvi, kampiakselin laakeripesä
Säätöventtiili, nokka-akselin ajoitus (VVT)
Sylinterikannen pultit
Sylinterikansi
Sylinteriputki
Täydellinen tiivistesarja, moottori
Tiiviste öljynlaskutulppa
Tiiviste, kampikammion tuuletus
Tiiviste, öljykorkki
Tiiviste, öljypumppu
Turboahdin
Turbon tiiviste
Väliakseli ja tasausakseli
Vaimennin, hammashihna
Venttiili, ilmanohjaus-imuilma
Venttiilikopan tiiviste
Venttiilikopan tiivistesarja
Venttiilikoppa
Venttiilinnostin
Venttiilinohjain ja venttiili tiiviste
Venttiilinvarren kumit
Vesipumppu
Vesipumppu + jakohihnasarja
Vesipumppu + moniurahihnasarja
Vesipumpun tiiviste
Vipupainin
Yläpään tiivistesarja
Moottorinosat autovaraosat Varten Top automerkille
Top 10 suosituinta tuotetta Moottori kategorian
Moottorin osat varaosat - kaikki tärkeä tieto sen toiminnasta, asentamisesta, kunnon tarkistamisesta sekä käyttöiästäe
Moottori on yksikkö, joka tuottaa ajoneuvon liikkumiseen vaaditun momentin. Polttoaine palaa siellä, joka luo pyörien pyörimiseen vaaditun voiman. Moottori käyttää myös muita tärkeitä laitteita, kuten laturia, jäähdytysnestettä ja öljypumppuja.
Moottorin design
Mäntämoottorien, jotka ovat yleisin moottorityyppi nykyään, pääelementit sisältävät:
- Moottorilohko muodostaa sylinterinkannen ja kampikammion kanssa moottorin rungon. Sylinterien sisällä on holkkeja. Moottorilohko – tämä sisältää myös jäähdytysnesteen reitit.
- Sylinterinkansi – tämä peittää sylinterit siltä puolelta, jolla männänpäät ovat. Sen sisällä on palotilat, imu- ja pakokanavat venttiilien kera, sekä usein nokka-akseli; joskus myös polttoainesuuttimet ja sytytystulpat sijaitsevat siellä.
- Kannentiiviste – tämä tiivistää liitoskohdan sylinterinkannen ja moottorilohkon välillä. Se ehkäisee jäähdytysaineen ja öljyn valumista ja sekoittumista.
- Kampikammio – tämä on kiinnitetty moottorilohkon pohjaan. Kampiakseli sijaitsee siellä. Öljypohja on asennettu kampikammion alapuolelle.
- Roottori – tämä koostuu männistä, jotka on liitetty kampiakseliin kiertokangilla, ja jotka käynnistävät sen. Männät on varustettu öljyrenkailla ja männänrenkailla. Ensimmäiset estävät öljyn pääsemistä palotiloihin, ja jälkimmäiset pitävät kaasut poissa kampikammiosta.
- Venttiilikoneisto – tämä koostuu nokka-akselista venttiileillä ja niiden toimilaitteilla, hihnapyöristä ja ketjusta tai hihnasta. Jälkimmäiset takaavat tasaisen momentin siirtymisen kampiakselin ja nokka-akselien välillä.
Huolto-ohjeita
- Vaihda kaikki kulutustavarat hyvissä ajoin. Näin vältät karstan muodostumista moottorin komponentteihin. Myös männänrenkaat tulisi vaihtaa, sillä muuten mäntä voi palaa puhki johtuen vuotavista kaasuista ja paikallisesta ylikuumenemisesta.
- Käytä vain korkealaatuista polttoainetta. Muuten moottorista saattaa kuulua nakutusta, joka vähentää käyttöikää huomattavasti.
- Vältä moottorin ylikuumenemista. Äärimmäisen korkeat lämpötilat ovat vaarallisia sille.
- Varmista, että polttoaineen ruiskutuksen ja -sytytyksen järjestelmät toimivat oikein. Liian rikkaasti tai heikosti käyminen johtaa moottorin nakutukseen, kaasun vuotamiseen pakosarjaan, moottorin ylikuumenemiseen ja muihin ongelmiin.
- Kun ulkona on kylmää, yritä välttää moottorin komponenttien kuormittamista ensimmäisen muutaman minuutin aikana käynnistyksen jälkeen. On järkevämpää odottaa öljyn kuumenemista ja sen viskositeetin vähenemistä, jotta voitaisiin välttää öljyn puutetta.
Vian merkkejä
Useimmilla vioilla on samankaltaiset merkit, ja niitä seuraavat heikentynyt teho ja oudot äänet auton käynnissäolon aikana. Vioittuneet venttiilit ja vioittuneet männät kiertokangilla voivat johtaa nakuttavaan ääneen. Moottori alkaa kuluttamaan usein enemmän polttoainetta, ja öljynkulutus kasvaa ajoneuvon dynamiikan heikentyessä huomattavasti. Kun kannentiiviste palaa, pakoputkesta tulee paljon valkoista savua. Joskus voit huomata jopa märkiä juovia moottorin rungossa.
Vian syitä
Useimpien ongelmien juuret ovat moottorin ylikuumenemisessa. Tämä johtaa kannentiivisteen puhki palamiseen, sylinterinkannen ja moottorilohkon vääntymiseen ja mäntien kunnon heikentymiseen. Riittämätön voiteluaine johtaa huomattaviin ongelmiin, jotka sisältävät vahingon useille eri moottorin laakereille, mäntien kiertokangille ja muille komponenteille. Katkennut jakohihna johtaa usein venttiilin vahingoittumiseen ja vääntymiseen.
Autodoc.fi: vain korkealaatuisia autotuotteita
Verkkokaupastamme voit ostaa moottorin komponentteja mihin tahansa ajoneuvoon. Meillä on myös moottoriöljyjä ja muita käyttönesteitä luettelossamme. Kysy asiantuntijoiltamme lisää tietoa uusimmista tarjouksistamme.
Hyödyllistä tietoa toiminnasta, toimintahäiriöiden syistä, diagnostiikasta ja vaihtoväleistä